AnonymBruker Skrevet 13. juni 2025 #1 Skrevet 13. juni 2025 Jeg begynte å ta Folsyre- og Jod-tablettene til Metode. Nå er jeg gravid og jordmor spurte om jeg tok folat. Når man googler om folat og folsyre er det samme så får man opp at det IKKE er det samme, men hun på apoteket ga meg jo disse tablettene da jeg sa hva jeg var ute etter. Vet det er mange kloke hoder her, så håper noen av dere vet🤞 1250.avifAnonymkode: 9cd21...e8e
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2025 #2 Skrevet 13. juni 2025 Forklart ganske greit her: Sitat Folsyre er et navn på en av formene til vitamin B9. Folat er en samlebetegnelse på flere typer vitamin B9, og folsyre er en syntetisk form for folat. Folsyre absorberes bedre i kroppen enn andre typer av folat og kosttilskudd og legemidler i form av tabletter vil i de fleste tilfeller inneholde folsyre. Plantemiksturer med vitamin B9 inneholder flere typer folater. Selv om folsyre og andre typer folater er litt forskjellige kjemisk, utfører de de samme oppgavene i kroppen og begrepene brukes mye om hverandre. https://www.vitusapotek.no/livsstil-og-kosthold/vitaminer-og-mineraler/hva-er-folsyre-og-folat%3F/a/A116008 Det er altså ikke akkurat det samme, men begrepene brukes ofte litt om hverandre blant ikke-fagpersoner. Anonymkode: 10465...419
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2025 #3 Skrevet 13. juni 2025 Ikke det samme nei. Folat er den naturlige utgaven, bedre for kroppen. Folsyre er kunstig. Anonymkode: f14d1...05b
Sitronpai Skrevet 13. juni 2025 #4 Skrevet 13. juni 2025 Det er samme molekyl i syre og baseform. I medisinsk sammenheng brukes begge navnene om hverandre og skal man ta tilskudd innheholder det som regel folsyre da det er den mest stabile formen og tas lettere opp i kroppen.
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2025 #5 Skrevet 13. juni 2025 Jeg bruker å si at det går for det samme. De fleste faller ut om jeg skal forklare forskjellene. Selv har jeg blitt spurt om en annen om jeg bruker folsyre eller folat. Om det er legen, jordmor, gynekolog, sykepleier eller til og med nevrologen. De bryr seg ikke om hvilken form du tar, bare at du tar, og at det er minimum 400 mcg. Anonymkode: fbc3d...dfa
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå