Chupacabra Skrevet 13. juni #21 Skrevet 13. juni AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ja, det er lurt. Anonymkode: a5015...faf MiaW. skrev (2 timer siden): Kjør på. I banken kan du sikkert se hvor mye du kommer til å betale til sammen på lånet i løpet av nedbetalingstiden. Det er litt deprimerende å se hvor mye du betaler i rente. Når du betaler ekstra vil du se hvor mye disse 2000 i mnd. faktisk sparer deg i renter, og hvor raskt totalsummen krymper når du betaler ekstra. Som andre sier er det fullt mulig å få høyere avkastning i indeksfond og lignende, men dette er en garantert gevinst. Det teller også. Selv betalte jeg ned boliglånet mitt på 6 år i stedet for 25, og sparte en formue på det. Jeg håper virkelig ikke at TS hører på dere. Til TS: Om 10 år vil du le av 2.7 millioner i boliglån. Inflasjonen vil spise opp lånet og det er ingen grunn til å betale ned ekstra på et boliglån som man i dag enkelt kan betjene. Det eneste man oppnår er å betale mer skatt. Dersom du ønsker å få avkastning på penger bør de investeres i noe som faktisk kan gi avkastning. De fleste på KG har ikke et eneste fiber av økonomiske ambisjoner i kroppen, så du vil få svar som at det er lurt å betale ned boliglån. Evt. at det er lurt å putte penger i banken. 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni #22 Skrevet 14. juni Det kommer an på om budsjettet ditt også har rom for sparing til nødvendig vedlikehold av bolig mens du eier den. Anonymkode: c6c35...a94
AnonymBruker Skrevet 14. juni #23 Skrevet 14. juni AnonymBruker skrev (På 13.6.2025 den 10.29): Vurderer å betale ned ca 2000 ekstra i mnd på boliglånet. Lånet er på ca 2700000, 17500 per måned, derav ca 6000 kr i avdrag. 21 år igjen. Regner jeg rett om 24000 ekstra i avdrag per år utgjør ca 4 mnd ekstra med avdrag årlig, og det vil forkorte boliglånet med ca 3 år hvert 10ende år? Dvs fra 21 år igjen til ca 15 år igjen? Er det lurt? Anonymkode: a6945...b4f Ja, det er kjempelurt, det er sparing med lav risiko og høy gevinst. Anonymkode: 9ff47...289
AnonymBruker Skrevet 14. juni #24 Skrevet 14. juni AnonymBruker skrev (22 timer siden): Det hadde jeg gjort om det hadde vært rom for det. Personlig har jeg lite til overs for indeksfond o.l som baserer seg på det kapitalistiske systemet som er grunnen til at vi er der vi er i dag når det kommer til miljø- og klimaproblemer. Anonymkode: d5311...3cd Og hvilket system tror du banklånet hennes befinner seg i? 😂 Anonymkode: 0d1e8...158
Summeer Skrevet 14. juni #25 Skrevet 14. juni (endret) Det kommer an på er vel det enkle, men kompliserte svaret. Vi betalte ekstra i starten da lånet var høyt ifht boligens verdi. Man får bedre betingelser på lån under 60% av verdien. Da får man også avdragsfrihet om ting kniper. Nå har vi en gjeldsgrad på 1 (altså ett års inntekt=lånet) og ca 30% av boligens verdi. Da er vi der at vi beholder huset om en blir ufør eller dør. Boligen er nedbetalt når den eldste av oss er 62, så vi har rom for ar han kan gå av med pensjon da. Da vi gikk under 50% av boligverdien vrei vi all sparing over på aksjer og indeksfond. Et annet argument for å ha lav gjeldsgrad er for å kunne la barna få ha sikkerhet/vi kan låne opp for å hjelpe barna inn på boligmarkedet. Man kan jo selvfølgelig gi pengegaver utifra fondskapitalen, men det er en annen variant å kunne stille tilleggssikkerhet for at barna får lavere rente på sitt boliglån og hjelpe på den måten. Endret 14. juni av Summeer 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni #26 Skrevet 14. juni AnonymBruker skrev (På 13.6.2025 den 10.29): Vurderer å betale ned ca 2000 ekstra i mnd på boliglånet. Lånet er på ca 2700000, 17500 per måned, derav ca 6000 kr i avdrag. 21 år igjen. Regner jeg rett om 24000 ekstra i avdrag per år utgjør ca 4 mnd ekstra med avdrag årlig, og det vil forkorte boliglånet med ca 3 år hvert 10ende år? Dvs fra 21 år igjen til ca 15 år igjen? Er det lurt? Anonymkode: a6945...b4f Vet andre med økonomi utdannelse betaler ned i bakkant på lånet, fordi de mener det er det gunstigste. Men uten boliglån, så bruker ikke jeg tankevirksomhet på hva som er smartest. Nedbetalt bolig er gull. Anonymkode: 963e9...e7e 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni #27 Skrevet 14. juni AnonymBruker skrev (23 timer siden): Det hadde jeg gjort om det hadde vært rom for det. Personlig har jeg lite til overs for indeksfond o.l som baserer seg på det kapitalistiske systemet som er grunnen til at vi er der vi er i dag når det kommer til miljø- og klimaproblemer. Anonymkode: d5311...3cd Det samme er boliglån. Boligbransjen er - en viktig del av det kapitalistiske system. Det samme er utlånsbransjen. Og kg. Anonymkode: 2eb7f...87b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå