Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vurderer å betale ned ca 2000 ekstra i mnd på boliglånet. Lånet er på ca 2700000, 17500 per måned, derav ca 6000 kr i avdrag. 21 år igjen.

Regner jeg rett om 24000 ekstra i avdrag per år utgjør ca 4 mnd ekstra med avdrag årlig, og det vil forkorte boliglånet med ca 3 år hvert 10ende år? Dvs fra 21 år igjen til ca 15 år igjen? 

Er det lurt? 

Anonymkode: a6945...b4f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Om nedbetaling av boliglånet er den enste sparingen din ville jeg heller satt pengene i et globalt indeksfond eller lignende. Om de 2000 kr derimot kommer på toppen av sparing ville jeg sagt kjør på, sparing er gull.

Anonymkode: 981e9...aea

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Du velger selv om ekstra innbetalinger skal gå til reduksjon av fremtidige avdrag eller til forkorting av nedbetalingstiden. Jeg velger bestandig forkortet nedbetalingstid. 

Jeg betaler forøvrig ned varierende summer månedlig ettersom utgiftene varierer en del fra måned til måned. Junilønna vil jeg f.eks ikke betale inn noe ekstra av, pga jeg har ca. 24.000 i forsikringspremier til forfall 1. juli. Men i mai betalte jeg inn 20.000 ekstra for det var en rolig måned. 

Anonymkode: 51094...30e

Skrevet

Hvis du ikke har andre, og mindre lån, ville jeg gjort det. Det aller lureste er å kvitte seg med små lån (f.eks. billån) først. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vurderer å betale ned ca 2000 ekstra i mnd på boliglånet. Lånet er på ca 2700000, 17500 per måned, derav ca 6000 kr i avdrag. 21 år igjen.

Regner jeg rett om 24000 ekstra i avdrag per år utgjør ca 4 mnd ekstra med avdrag årlig, og det vil forkorte boliglånet med ca 3 år hvert 10ende år? Dvs fra 21 år igjen til ca 15 år igjen? 

Er det lurt? 

Ja det er veldig lurt!

Anonymkode: 07f03...7d8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er det lurt? 

Det hadde jeg gjort om det hadde vært rom for det. 

Personlig har jeg lite til overs for indeksfond o.l som baserer seg på det kapitalistiske systemet som er grunnen til at vi er der vi er i dag når det kommer til miljø- og klimaproblemer. 

Anonymkode: d5311...3cd

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du skriver ikke noe om belåningsgraden på boligen. Er den høy er det hensiktsmessig å betale ned ekstra. Men dersom den kommer ned på 60-50 % kan langsiktig sparing i fond være bedre. 

Anonymkode: a1031...2dc

Skrevet

Det fine med å betale ned ekstra nå, og krympe nedbetalingstiden, er ved evt. tyngre tider i fremtiden. Så er det ingen problem med å få utøket nedbetalingstiden, og litt romsligere økonomi tiltross for hardere tider. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Du skriver ikke noe om belåningsgraden på boligen. Er den høy er det hensiktsmessig å betale ned ekstra. Men dersom den kommer ned på 60-50 % kan langsiktig sparing i fond være bedre. 

Det kan jo være fornuftig å spørre om ts sin alder også, eller alderen til andre som tenker på å nedbetale ekstra på boliglånet sitt. Er det bare noen år igjen til vedkommende går av med pensjon, kan det jo være fornuftig å betale så mye som mulig nå når man er i arbeid, og har råd til det og helst kanskje være gjeldsfri når alderspensjonen er det eneste som kommer inn på konto.

Selv har jeg bare 9 år igjen, og planlegger å bli kvitt boliglånet i sin helhet til da, fordi jeg ønsker ikke sitte og betale boliglån i så høy alder og på en pensjon.

Anonymkode: 4d9c8...124

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det kan jo være fornuftig å spørre om ts sin alder også, eller alderen til andre som tenker på å nedbetale ekstra på boliglånet sitt. Er det bare noen år igjen til vedkommende går av med pensjon, kan det jo være fornuftig å betale så mye som mulig nå når man er i arbeid, og har råd til det og helst kanskje være gjeldsfri når alderspensjonen er det eneste som kommer inn på konto.

Selv har jeg bare 9 år igjen, og planlegger å bli kvitt boliglånet i sin helhet til da, fordi jeg ønsker ikke sitte og betale boliglån i så høy alder og på en pensjon.

Anonymkode: 4d9c8...124

Absolutt er alder relevant også. Det begrenser også hvor langsiktig alternativ sparing kan være. Ved hvilken alder tenker du det spiller inn? 

AnonymBruker
Skrevet

Fra jeg kjøpte bolig i 2015 har jeg betalt inn ekstra etter evne. Om 1,5 år er planen å være ferdig. Grunnen til at jeg har prioritert å betale ned på lånet er at jeg vil ha mindre utgifter slik at jeg kan gå ned i stilling. Planen er å gå ned til 80% stilling for å øke livskvaliteten. 

Anonymkode: 61bf5...a3c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville spart summen opp for så sette inn et stort beløp i desember. 

Anonymkode: 05815...4f4

AnonymBruker
Skrevet
Gaia skrev (7 timer siden):

Hvis du ikke har andre, og mindre lån, ville jeg gjort det. Det aller lureste er å kvitte seg med små lån (f.eks. billån) først. 

Det kommer vel an på renten… Lån med høyest rente først.. 

Anonymkode: bb4a3...4c4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville spart summen opp for så sette inn et stort beløp i desember. 

Anonymkode: 05815...4f4

For å få renter på summen?

Skrevet

Det kommer vel an på renten… Lån med høyest rente først.. 

Anonymkode: bb4a3...4c4

Boliglånet er som regel billigere enn mye annet. Dessuten frigjør man penger til månedlig forbruk eller sparing hvis man betaler ned de små lånene eller kredittkort først. 

AnonymBruker
Skrevet

Takk for alle svar, har ikke andre lån bortsett fra studielån som nærmer seg nedbetalt og bundet rente. Er 37 år og sparer i tillegg i fond og ordinær banksparing. Har høy belåningsgrad på huset enda, så da høres det ut som om det er lurt å betale inn ekstra for kortere nedbetalingstid.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Betal alltid ned usikret lån først, deretter billån mm som du ille kan trekke av fra på skatten. 

Varier med å betale ned på huslån og sparing/investering . Invister variert for å spre risiko. 

Foeutsatt at du ikke har usikret lån ville jeg spart kontantbeholdning og i langsiktig fond. 

Anonymkode: 2017f...6dc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Er det lurt? 

Ja, det er lurt.

Anonymkode: a5015...faf

• Nyttig 1
Skrevet (endret)

Kjør på. I banken kan du sikkert se hvor mye du kommer til å betale til sammen på lånet i løpet av nedbetalingstiden.

Det er litt deprimerende å se hvor mye du betaler i rente.

Når du betaler ekstra vil du se hvor mye disse 2000 i mnd. faktisk sparer deg i renter, og hvor raskt totalsummen krymper når du betaler ekstra.

Som andre sier er det fullt mulig å få høyere avkastning i indeksfond og lignende, men dette er en garantert gevinst. 

Det teller også.

Selv betalte jeg ned boliglånet mitt på 6 år i stedet for 25, og sparte en formue på det.

Endret av MiaW.
Skrivefeil
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har brukt nullrente tiden vi har vært igjennom til å betale ned store deler av boliglånet noe jeg nyter meget godtvav idag. Faktiskber dettecett av de smarteste valgene jeg har tatt i livet så langt. Når man ser på nedbetalingstid og renter man betaler inn på ett boliglån så gir jo det en ekstra motivasjon i seg selv!! 

Vil anbefale ekstra nedbetaling på det sterkeste

Anonymkode: 71048...d4e

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...