AnonymBruker Skrevet 13. juni #1 Skrevet 13. juni Jeg bestilte en harddisk fra AliExpress til 40 USD, 405 NOK. Nå måtte jeg akkurat betale 101 kr i moms og 46 kr i tollbehandlingsgebyr til Posten. Jeg forstår ikke helt fordi AliExpress er i VOEC registeret og jeg har aldri måttet betale moms på pakker derfra. Eller er dette over et fribeløp så jeg må betale dobbel moms? Anonymkode: 48af5...050
AnonymBruker Skrevet 13. juni #2 Skrevet 13. juni Noen ganger skjer det feil. Du må betale og kreve beløpet tilbake fra AliExpress. Anonymkode: 7890a...856 2
AnonymBruker Skrevet 13. juni #3 Skrevet 13. juni For at dette skal fungere, må selger melde inn VOEC-nummeret elektronisk til transportselskapet, her glipper det innimellom, da selgere ikke har oversikt over spesialordninger for enkeltland. Som brukeren over sier, må du betale og kreve pengene tilbake fra Aliexpress. Har ikke erfaring fra dem, men hos Etsy og eBay er dette ikke noe problem. Tollbehandlingsgebyret vil du kanskje ikke få refundert. Anonymkode: 9e9e4...31b 3
Slarti Skrevet 13. juni #4 Skrevet 13. juni AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Jeg forstår ikke helt fordi AliExpress er i VOEC registeret og jeg har aldri måttet betale moms på pakker derfra. Om pakken ikke sendes med Alibaba group sin speditør (Yanwen express) er det ofte det blir rot med VOEC. VOEC skal sendes elektronisk inn til Tollvesenet, med sporingsinformasjon på pakken. Så når pakken kommer til Tollbehandling kan resten gjøres automatisk. Er pakken registrert sendes den rett videre. Er den ikke registrert må posten kreve inn MVA. Eneste måten å være 100% sikker at det ikke kommer ekstra MVA er at man kjøper "Choice" Dette er produkter hvor pakkene Plukkes og behandles og sendes av Alababagruppens egene Forfillmentsenters. (plukklager hvor selgere sender inn i bulk til ali hvor dem plukker selv, slik som Amazon gjør) Små selgere som bruker egne lagre og forsendinger har ikke kunnskap om all verdens systemer. Det er problemet med at AP og Høyre absolutt skulle tvinge gjennom et system som vi har betalt Millioner for, i stede for å bruke EU sitt gratis. Norge er et for lite land for at alle orker å sette seg inn i systemet. 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå