AnonymBruker Skrevet 13. juni #21 Skrevet 13. juni Herregud, de kan smøre maten sin sjøl😅 Sett frem brød / knekkebrød og 3 forskjellig pålegg. Anonymkode: c39b4...59a
AnonymBruker Skrevet 13. juni #22 Skrevet 13. juni Vokste opp i fattigdom. Skulle ønske jeg hadde fått spise havregryn med melk og syltetøy til både frokost og kvelds. Og så mye jeg ville hatt !!!! Anonymkode: a6ec0...30e 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni #23 Skrevet 13. juni AnonymBruker skrev (10 timer siden): Mannen har fått jobb med 2/4 turnus og jeg må forenkle hverdagen. Til vanlig løper vi frem og tilbake som tjenere med alt av spesielle kombinasjoner av pålegg. Nå serverer jeg grøt, eggerøre og noen ganger yoghurt. Andre forslag? Vil helst unngå sukkerbomber av frokostblandinger, og de kommer til å få brød. Anonymkode: 4db98...3c3 Hvorfor flyr dere frem og tilbake som serveringsdager i luften? Er dere tjenere for egne barn? Der er det mye å hente på å stoppe opp og forenkle. Stort brett/serveringsbrett/snurrebrett med alt av aktuelt pålegg på som settes på bordet og settes rett inn i kjøleskapet etterpå, når lokkene er satt på pålegget. Det som serveres er det som serveres. Og da har du litt aktuelt å tilby. Brød skjæres i skiver før det fryses ned, og taes opp igjen i passe mengde, kvelden før det skal spises. Grøt er ok. Og barn kan fint begynne å hjelpe til, med frokost fra de er ganske små. Husk du er ikke tjener for dine barn. Anonymkode: f8cd6...df4
AnonymBruker Skrevet 15. juni #24 Skrevet 15. juni Du kan ikke la de velge mellom masse. Gi de to valg. Feks skive eller polarbrød med leverpostei eller hvitost. Grøt kan lages dagen før. Spis som kjøleskapsgrøt eller varm i mikro mens de kler på seg. Yoghurt med havregryn Også kan du ha klemmeposer med skyr og bananer tilgjengelig for "krisedager" hvor alt går skeis, og de må spise på vei til skole/barnehage. I helgene kan egg kokes dagen i forveien, eller eggerøre lages dagen før. Rundstykker. Eller frokostblanding en helgedag om du tillater det. Anonymkode: eeb1a...fbd
AnonymBruker Skrevet 19. juni #26 Skrevet 19. juni Har også mann som jobber 2/4. Lager chiapudding til meg og eldste kvelden før. Har på syltetøy og peanøttsmør som topping (men kan toppes med alt mulig). Minsten får havregrøt laget i mikroen. 3 ss havregryn i en skål, toppes med vann, kjør i 1,5 min og bland inn en skvett melk. Lager også alltid niste kvelden før, legger fram klær, fyller drikkeflakene, lager klar kaffien så jeg bare trenger å trykke start osv. Står opp før barna og steller meg. Fra jeg vekker de til vi går ut døra bruker vi ca 25 min (da er det ikke stress pga alt som er ordna dagen før). Lykke til! Anonymkode: b164a...448
AnonymBruker Skrevet 19. juni #27 Skrevet 19. juni Jeg varierer mellom; - gresk yoghurt med syltetøy (hjemmelaget) eller bær, og granola eller havregryn - eggmuffins (lager store partier, og fryser) - kjøleskapsgrøt med bær - avokadotoast, eller annen topping basert på hva vi har - eggerøre, grønnsaker, litt lunsjkjøtt Anonymkode: eeb9e...06b
AnonymBruker Skrevet 19. juni #28 Skrevet 19. juni Gjør det forresten slik at vi har det samme mandag-onsdag, og så det samme torsdag-fredag. Så det er ikke snakk om å få ulike valg hver dag. Går gjennom matplanen hver søndag, så alle vet hva som venter, og kan komme med innspill. Så opplever veldig sjeldent "vil ikke ha" når man først kommer til måltidet. Da er det brødskuffa som gjelder. Anonymkode: eeb9e...06b
AnonymBruker Skrevet 19. juni #29 Skrevet 19. juni AnonymBruker skrev (På 13.6.2025 den 18.23): Ikke skap helt uselvstendige barn og kommende mannebabyer som ikke vet hvordan man gjør noe selv. De skal være veldig små for å ikke klare fikse egen frokost. Anonymkode: 8e815...8ab AnonymBruker skrev (På 13.6.2025 den 18.33): Herregud, de kan smøre maten sin sjøl😅 Sett frem brød / knekkebrød og 3 forskjellig pålegg. Anonymkode: c39b4...59a Man blir ikke selvstendig av å vite hvor brødskuffa er 😅 Her er de med på matlagingen - det meste gjøres klar i forkant, for å spare tid om morgenen. Baker knekkebrød og brød, lager granola, lager yoghurt i slow-cooker, plukker bær og sylter på høsten, lager eggmuffins for fryser, med mer. Og man får ansvar - alderstilpasset. Og kan gjøre mer og mer helt selvstendig. For fellesskapet, ikke bare for seg selv. Eldste har også begynt å interessere seg for å planlegge uka, og søker mot meg når jeg tar en runde på dette hver søndag. Anonymkode: eeb9e...06b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå