LeveMannen Skrevet 13. juni #21 Skrevet 13. juni Februarbarn skrev (19 minutter siden): Enig i at regimet i Iran gjerne kan forfalle. Veldig gjerne. Det jeg lurer på er hvorfor andre land kan ha kjernekraftverk, men ikke Iran? Israel har brukt argumentet siden 80/90-tallet (mener jeg), men enda har ikke noe våpen blitt produsert. De driver aktivt med høyanriking av Uran til våpennivå. Det har ingen ting med atomkraftverk å gjøre. Stuxnet viruset som er tidenes mest avanserte datavirus var spesifikkt laget for å ødelegge sentrifugene Iran bruker til å annrike Uran. 5 1
Februarbarn Skrevet 13. juni #22 Skrevet 13. juni LeveMannen skrev (9 minutter siden): De driver aktivt med høyanriking av Uran til våpennivå. Det har ingen ting med atomkraftverk å gjøre. Stuxnet viruset som er tidenes mest avanserte datavirus var spesifikkt laget for å ødelegge sentrifugene Iran bruker til å annrike Uran. Skjønner.
Druid Skrevet 13. juni #23 Skrevet 13. juni Madame Butterfly skrev (4 timer siden): Really? Hører de fleste si motsatt. At de ønsker å kaste styret så snart Israel gir dem en åpningsdag til å klare det. Begge deler er selvsagt spådommer. Har bare aldri hørt den du kom med med før. Vi ser det hver eneste gang Iran blir presset, så styrkes prestestyret. Den største svekkelsen vi har sett av prestestyret, var etter at man dempet sanksjonene mot landet. Grunnen er enkel : prestestyret har sitt fundament i landsbygda, deres grep i byene er basert på at byene har kunstig mangel på vestlig påvirkning. Sanksjonene gjør at prestestyret kan vaske hendene på mangelen og synliggjøre vestlig likegyldighet. Det betyr også at landsbygda er relativt uinteressert i angrep mot Iran, det går ut over Teheran og sivilisasjon, støtten til prestestyret er basert på at de ønsker at deres livsmønster ikke skal endres, ikke noen egentlig interesse i prester og revolusjonsgarden. Begge deler er lett å erstatte. Og det forklarer oppfatningen din: de du hører, er de som ønsker en ny revolusjon, det vi ser, er den stille majoritet.. 3
tvertimot Skrevet 13. juni #24 Skrevet 13. juni Det er i verdens interesse at Iran ikke får utviklet atomvåpen, at de nå er bombet lenger fra å få det er altså slik jeg ser det en gledelig nyhet. 18 5
Julebrunost Skrevet 13. juni #25 Skrevet 13. juni Februarbarn skrev (4 timer siden): Enig i at regimet i Iran gjerne kan forfalle. Veldig gjerne. Det jeg lurer på er hvorfor andre land kan ha kjernekraftverk, men ikke Iran? Israel har brukt argumentet siden 80/90-tallet (mener jeg), men enda har ikke noe våpen blitt produsert. Iran er det eneste landet med ledere som sier de vil utslette Israel. Derfor. Føler med alle sivile og deres pårørende som er bekymret nå. Håper familien din er trygge. 11 1 2
Julebrunost Skrevet 13. juni #26 Skrevet 13. juni tvertimot skrev (56 minutter siden): Det er i verdens interesse at Iran ikke får utviklet atomvåpen, at de nå er bombet lenger fra å få det er altså slik jeg ser det en gledelig nyhet. Ja, den vestlige verden burde takke Israel. De har baller større enn noen. Det var angrip eller bli angrepet, og Israel er her for å bli. 12 2
Februarbarn Skrevet 13. juni #27 Skrevet 13. juni Julebrunost skrev (9 minutter siden): Iran er det eneste landet med ledere som sier de vil utslette Israel. Derfor. Føler med alle sivile og deres pårørende som er bekymret nå. Håper familien din er trygge. Takk, ja de er trygge. Men forstår ikke hvordan min mamma skal komme seg hjem nå. Kommer til å ligge våken i natt og de påfølgende… er veldig stresset og urolig. 8
Julebrunost Skrevet 13. juni #28 Skrevet 13. juni Februarbarn skrev (1 time siden): Takk, ja de er trygge. Men forstår ikke hvordan min mamma skal komme seg hjem nå. Kommer til å ligge våken i natt og de påfølgende… er veldig stresset og urolig. Avsporing, men; Om det ikke er gjort så be henne registrere seg i appen «Reiseklar». Der får hun info og da vet norske myndigheter at hun er der. 3 1
Akhenaton Skrevet 13. juni #29 Skrevet 13. juni Greit å få med seg for de mange som lever i en drømmeverden uten noen som helst forståelse av denne konflikten og verdensdelen den foregår i: 5 2
Brutex Skrevet 13. juni #30 Skrevet 13. juni Madame Butterfly skrev (9 timer siden): Really? Hører de fleste si motsatt. At de ønsker å kaste styret så snart Israel gir dem en åpningsdag til å klare det. Begge deler er selvsagt spådommer. Har bare aldri hørt den du kom med med før. Nå er det vel ganske vanlig at trusler utenfra medfører at folk samler seg om det styret mam har. Hvis nå styret i Iran blir kastet, hvilken holdning vil folket og et nytt styre ha til Israel? Israel angriper alle sine naboer og skaper mye lidelser i regionen. Selv om den Iranske befolkningen vil kaste sitt styre er det vel ikke noen god grunn til at de skal bli noe mer glad i Israel. 1
Bacteria Skrevet 13. juni #31 Skrevet 13. juni (endret) Brutex skrev (13 minutter siden): Nå er det vel ganske vanlig at trusler utenfra medfører at folk samler seg om det styret mam har. Hvis nå styret i Iran blir kastet, hvilken holdning vil folket og et nytt styre ha til Israel? Israel angriper alle sine naboer og skaper mye lidelser i regionen. Selv om den Iranske befolkningen vil kaste sitt styre er det vel ikke noen god grunn til at de skal bli noe mer glad i Israel. Perserne har tradisjonelt sett på seg selv som et ikke-arabisk folk i en arabisk region, i likhet med jødene. De har også tradisjonelt hatt sin egen religion, den eldgamle zoroathrismen(?) Og et eget språk, farsi. Før revolusjonen i 79 var Iran og Israel allierte. Høyres Mahmoud Farahmand har sagt og skrevet mye interessant om temaet, han er persisk. Etter mitt syn burde han ha vært Høyres statsministerkandidat. Endret 13. juni av Bacteria 4 5
BareMay Skrevet 14. juni #32 Skrevet 14. juni Israels målrettede angrep i Iran vs Irans vilkårlige angrep i Israel... 7 2
Madame Butterfly Skrevet 14. juni #33 Skrevet 14. juni K.B. skrev (7 timer siden): Hvem har atomvåpen, jo det er Israel I mange tiår, sies det, men aldri brukt…. Det er noen (sier ikke det er deg), som mener det er feil å stanse Iran sitt atomvåpenprogram. De sier det er feil å gå etter jihadister i Gaza som dreper. Jeg tenker jo at verden blir et bedre sted uten Iran som atommakt og jihadister som bruker alt de har av militære og ikke militære våpen til å drepe uskyldige sivile på begge sider av gjerdet i Gaza. Hva alternativet vil bli, hadde vært, hadde blitt, om Israel ikke hadde handlet som de gjør, hvilken risiko det måtte medføre, det må inn i diskusjonen. Det er så mye hat hos disse jihadister. De har jo programfestet hat. Hør på prestestyret i Iran, se på Jemen, deres flagg, les Hamas sitt manifest.Hezbollah, flagg, dokument, uttalelser. Det er helt åpent. Så kan man ta Israel, hvor det tolkes inn hat, i noen enkeltmenneskers uttalelser. Den bibel analogien, den ministeren gjorde, om man klipper vekk litt av talen, så kan den tyde på fortsett om folkemord 🤔 Og disse motivene, dette påståtte hat tillegges jøder i hele verden. Derimot de som skriker om hat og folkemord for full hals, de må for all del få beholde sine våpen, og aller helst få utvikle masseødeleggelsesvåpen. Forstår ikke logikken. 10
TomKrus Skrevet 14. juni Forfatter #34 Skrevet 14. juni Kan de faktisk felle presteregimet i Iran ? Ja kanskje, men det må da krefter inne Iran som kalles opposisjonen ta hånd om, og presteregimet er høyt forhatt i store deler av befolkningen. Så må Israel bare passe på at de ikke rammer sivile mål så godt de kan, for om det skjer kan det motsatte skje at Iran forener seg. 4 1
TomKrus Skrevet 14. juni Forfatter #35 Skrevet 14. juni Og det var dette som var tilfellet i Libanon også, Hizbollah var forhatt i store deler av befolkningen, det gjorde at Israel kunne ha agenter inne i Libanon som kunne plante personsøkere på Hizbolla personell over flere år, før de slo til og lammet hele organisasjonen. Iran hadde proxy hærer over hele Midtøsten og de var ikke godt likt i noen av landene. Iran er er et oljeproduserende land, de kunne ikke selge oljen sin på det åpne markedet, men på det svarte markedet har de solgt mye ! Og alle pengene gikk til Hizbolla, Hamas, hootiene og til organisasjoner i vesten og atomprogrammet. Det Iranske folk har fått veldig lite og de sier nå " vi vil ha våre midler selv " Jeg håper inderlig at de klarer å felle presteregimet og at et stabilt styre der kan overta om de ikke nødvendigvis er så demokratiske som vi i vesten ser for oss. 5 2
PITTY Skrevet 14. juni #36 Skrevet 14. juni Klarer ikke å fri meg for den dobblede skepsisen her. Ja, fanatismen via sin religion hos Iran og medsammensvorne er livsfarlig. Ingen tvil om at de ønsker seg Israel utryddet og sikkert mere til. Vi smaker på denne fanatismen rundt i verden omtrent hver bidige dag. Samtidig ser jeg Israel som den relativt sterke krigsmakt de er også som en trussel. De er kanskje ikke like fanatisk, men de har likevel fått et ganske så hatsk forhold til de landene i Vesten som IKKE har stått brask og bram ved deres side i den foreløpige utslettelsen av palestinere. Litt kritikk så har vi brått blitt antisemitter hele gjengen. Så hva vi selv kan vente oss i retur fra Israel på sikt blir kanskje litt for spennende. Jeg føler at Europa står i veien fra alle kanter. Russland, USA-Israel, og den uendelige feige terroren fra Islamister. 2 1
Haldrup Skrevet 14. juni #37 Skrevet 14. juni Sett ut fra et militært perspektiv.... Handler krig om å påføre fienden størst mulig skade med minst mulig innsats.... Så å angripe et atomkraftverk oppfyller akkurat dette senarioet.... Uansett hva langtidsperspektivet sier.... Hovedproblemet her er religion og at begge parter mener å ha ene rett på området... Er bare å akseptere at det ALDRI blir fred i Midtøsten.... Eneste løsning er å utslette hele regionen og aldri la NOEN bosette seg der igjen.... Høres veldig grotesk ut, men er bare et spørsmål om tid før noen trykker på den store røde knappen.... Først når HELE JORDENS BEFOLKNING, har samme religion og ledelse, og ALLE landegrenser er utvisket, blir det fred på jorden.... Er alltid noen som vil ha mer enn andre.... Er bare menneskets natur...! 1 1
NatNat Skrevet 14. juni #38 Skrevet 14. juni Brutex skrev (11 timer siden): Israel angriper alle sine naboer Det starta med at alle Israel naboer angrep Israel... just saying... 6 3
TomKrus Skrevet 14. juni Forfatter #39 Skrevet 14. juni PITTY skrev (3 timer siden): Klarer ikke å fri meg for den dobblede skepsisen her. Ja, fanatismen via sin religion hos Iran og medsammensvorne er livsfarlig. Ingen tvil om at de ønsker seg Israel utryddet og sikkert mere til. Vi smaker på denne fanatismen rundt i verden omtrent hver bidige dag. Samtidig ser jeg Israel som den relativt sterke krigsmakt de er også som en trussel. De er kanskje ikke like fanatisk, men de har likevel fått et ganske så hatsk forhold til de landene i Vesten som IKKE har stått brask og bram ved deres side i den foreløpige utslettelsen av palestinere. Litt kritikk så har vi brått blitt antisemitter hele gjengen. Så hva vi selv kan vente oss i retur fra Israel på sikt blir kanskje litt for spennende. Jeg føler at Europa står i veien fra alle kanter. Russland, USA-Israel, og den uendelige feige terroren fra Islamister. Det er jo de vestlige landene som er islamistene sine nyttige idioter som lager det dårlige klimaet. Israel trenger du ikke frykte noe som helst fra. De vil ha sitt land, leve der i fred et lite land på størrelse med Hedmark fylke. Og får de ha dette mikro landet for seg selv vil du aldri se noe som helst trusler derfra. Israel på sikt der de klarer å eliminere sine fiender vil bli et land i regionen som alle uten islamister vil ha verdens beste forhold til. 7
Februarbarn Skrevet 14. juni #40 Skrevet 14. juni Julebrunost skrev (14 timer siden): Avsporing, men; Om det ikke er gjort så be henne registrere seg i appen «Reiseklar». Der får hun info og da vet norske myndigheter at hun er der. Takk, det er gjort 🙏🏼 1 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå