TomKrus Skrevet 13. juni #1 Skrevet 13. juni Da er det i gang ! Israel angriper Iran sine atomvåpenanlegg , men også militært ledende personell og atomforskere. Hvorfor gjør Israel dette ? Jo fordi skulle Iran klare å få ferdig sine atomvåpen er Israel ekstremt utsatt for utslettelse. Bare Iran er i virkeligheten gale nok til å bruke atomvåpen i Midtøsten, dette prestestyret er ekstremt fanatisk. At de selv blir utslettet er underordnet for slike islamister. Går det an å håpe på at Prestestyret nå faller og at det Iranske folk reiser seg og knekker det innenfra ? Mulig, eller det motsatte kan skje at de forener seg i kampen mot Israel. Tiden vil vise, mens verden holder pusten. 11 8
Tror og ser det Skrevet 13. juni #2 Skrevet 13. juni TomKrus skrev (3 minutter siden): Da er det i gang ! Israel angriper Iran sine atomvåpenanlegg , men også militært ledende personell og atomforskere. Hvorfor gjør Israel dette ? Jo fordi skulle Iran klare å få ferdig sine atomvåpen er Israel ekstremt utsatt for utslettelse. Bare Iran er i virkeligheten gale nok til å bruke atomvåpen i Midtøsten, dette prestestyret er ekstremt fanatisk. At de selv blir utslettet er underordnet for slike islamister. Går det an å håpe på at Prestestyret nå faller og at det Iranske folk reiser seg og knekker det innenfra ? Mulig, eller det motsatte kan skje at de forener seg i kampen mot Israel. Tiden vil vise, mens verden holder pusten. Kan jo håpe prestene faller, men jeg tror at bombing kan vippe begge veier. Antagelig vil en krig bli samlende for Iran og noe regimet egentlig ønsker. Det er forøvrig på tide at Iran får smake sin egen medisin. De har støttet Hamas og Hisbollah med våpen og raketter som har blitt brukt mot Israel. 5 1 6
Druid Skrevet 13. juni #3 Skrevet 13. juni Det ender nok opp som vanlig , med større politisk støtte rundt prestestyret. Og større motstand mot Israels ledelse. Jeg bekymrer meg fortsatt for koblingen til Russland : Russland trenger Iran som alliert… 6 3
NatNat Skrevet 13. juni #4 Skrevet 13. juni https://news.sky.com/story/israeli-air-force-carries-out-strike-on-iran-reports-13382967 Og dreper flere mennesker bla. " Guard Corps Commander Hossein Salami" Vet ikke helt hva jeg skal tenke om dette bortsett fra at "Salami" is quite an unfortunate name for an Islamist... sorry... 5 3
Immortal Guard Skrevet 13. juni #5 Skrevet 13. juni 1 hour ago, NatNat said: https://news.sky.com/story/israeli-air-force-carries-out-strike-on-iran-reports-13382967 Og dreper flere mennesker bla. " Guard Corps Commander Hossein Salami" Vet ikke helt hva jeg skal tenke om dette bortsett fra at "Salami" is quite an unfortunate name for an Islamist... sorry... Etternavnet "Salami" har absolutt ingenting med svinebasert pålegg å gjøre. Det er en transkripsjon av det persiske navnet "سلامی" (Salami), som stammer fra ordet salaam – som betyr fred. Likheten med det engelske ordet er bare et tilfeldig skrivemessig sammentreff. Når det er sagt, må jeg ærlig innrømme at jeg er glad for nyheten om at han er drept – på samme måte som mange iranere uttrykte glede etter drapet på Qasem Soleimani, som folket begynte å kalle Kotlet (kjøttkake) for å håne og avhumanisere hans ettermæle. Disse personene var ikke bare militære ledere – de representerte tiår med undertrykking, vold og krig ved proxy, både i og utenfor Iran. Så ja, det kan godt være et "uheldig" navn på engelsk – men den virkelige uflaksen var den rollen han spilte. 6 4
Rosalilje84 Skrevet 13. juni #6 Skrevet 13. juni TomKrus skrev (2 timer siden): Da er det i gang ! Israel angriper Iran sine atomvåpenanlegg , men også militært ledende personell og atomforskere. Hvorfor gjør Israel dette ? Jo fordi skulle Iran klare å få ferdig sine atomvåpen er Israel ekstremt utsatt for utslettelse. Bare Iran er i virkeligheten gale nok til å bruke atomvåpen i Midtøsten, dette prestestyret er ekstremt fanatisk. At de selv blir utslettet er underordnet for slike islamister. Går det an å håpe på at Prestestyret nå faller og at det Iranske folk reiser seg og knekker det innenfra ? Mulig, eller det motsatte kan skje at de forener seg i kampen mot Israel. Tiden vil vise, mens verden holder pusten. Man burde ha laget et svært skilt "IKKE RØR!" og klistret det på Iran. Ikke rør et land med totalitærregime, totalmangel på forståelse av menneskerettigheter OG atomvåpen. Ikke rør. 1 2
RaulAngelsk Skrevet 13. juni #8 Skrevet 13. juni Som vanlig skjer det fint lite, noen raketter hit, noen raketter dit, trusler og hyttet neve, også roer det seg igjen. Iran vil ha kjernevåpen i nær fremtid, det er det ingen tvil om, dette angrepet er kun et lite tilbakesteg, Iran får hjelp fra Russerne som takk for droner til Ukraina-krigen. Det må andre metoder til, undergrave regimet og fø opp en opposisjon som kan ta over gjennom revolusjon/borgerkrig, det er kun regimeskifte som hjelper dersom Iran sin atom-policy skal endre seg. 2 3
Athod Skrevet 13. juni #9 Skrevet 13. juni Av alt det gærne Israel har gjort så er vel kanskje det her det mest forståelsesfulle, men samtidig det mest farligste. Vanskelig å se at Iran kan la være å respondere kraftig på det her. Lederskapet bør vel ha skjønt nå at at Israel kommer direkte etter de og at det nå er en kamp om overlevelse. 6 2
BareMay Skrevet 13. juni #10 Skrevet 13. juni Israel tar ansvar. Trur ikke noe diplomati ville hindre prestestyret i Iran i å produsere atombombene sine. Til det er hatet mot Israel og vesten for sterkt. 12 4
NakenPanda Skrevet 13. juni #11 Skrevet 13. juni NatNat skrev (2 timer siden): https://news.sky.com/story/israeli-air-force-carries-out-strike-on-iran-reports-13382967 Og dreper flere mennesker bla. " Guard Corps Commander Hossein Salami" Vet ikke helt hva jeg skal tenke om dette bortsett fra at "Salami" is quite an unfortunate name for an Islamist... sorry... Salami or Salaami is a Persian term which means Salutations. These type of compositions and choreographies were introduced to address the king/nobility. Men ja fra vår side en smule haram. 😁 2
NatNat Skrevet 13. juni #12 Skrevet 13. juni Immortal Guard skrev (1 time siden): Etternavnet "Salami" har absolutt ingenting med svinebasert pålegg å gjøre. Det er en transkripsjon av det persiske navnet "سلامی" (Salami), som stammer fra ordet salaam – som betyr fred. Likheten med det engelske ordet er bare et tilfeldig skrivemessig sammentreff. Når det er sagt, må jeg ærlig innrømme at jeg er glad for nyheten om at han er drept – på samme måte som mange iranere uttrykte glede etter drapet på Qasem Soleimani, som folket begynte å kalle Kotlet (kjøttkake) for å håne og avhumanisere hans ettermæle. Disse personene var ikke bare militære ledere – de representerte tiår med undertrykking, vold og krig ved proxy, både i og utenfor Iran. Så ja, det kan godt være et "uheldig" navn på engelsk – men den virkelige uflaksen var den rollen han spilte. Nei, men moro likevel ! NakenPanda skrev (46 minutter siden): Salami or Salaami is a Persian term which means Salutations. These type of compositions and choreographies were introduced to address the king/nobility. Men ja fra vår side en smule haram. 😁 indeed ! ha ha !😄 3
NatNat Skrevet 13. juni #13 Skrevet 13. juni BareMay skrev (59 minutter siden): Israel tar ansvar. Trur ikke noe diplomati ville hindre prestestyret i Iran i å produsere atombombene sine. Til det er hatet mot Israel og vesten for sterkt. enig. Det har vært så mye snakk i årevis og ingen gjørde noe. 6
NatNat Skrevet 13. juni #14 Skrevet 13. juni Stonegiant skrev (1 time siden): Dette minner veldig om da USA gikk inn i Irak ... hvordan ?? USA gikk inn i Iraq på falske premisser, Israel har god grunn til å frykte Iran utstyrt med atomvåpen. 9 2
Bacteria Skrevet 13. juni #15 Skrevet 13. juni Athod skrev (2 timer siden): Av alt det gærne Israel har gjort så er vel kanskje det her det mest forståelsesfulle, men samtidig det mest farligste. Vanskelig å se at Iran kan la være å respondere kraftig på det her. Lederskapet bør vel ha skjønt nå at at Israel kommer direkte etter de og at det nå er en kamp om overlevelse. Enig i den analysen. Det ser pinadø ut som israelerne har greid å ta ut militære ledere i målrettede angrep på leiligheter de befant seg i. Israel og Iran er ikke naboland akkurat. Hvordan de har greid det… utrolig. Vil vi ha WW3? Nei Vil vi at det iranske mullah-regimet skal ha atomvåpen? Absolutt ikke. Så spørs det da, hvordan dette går. Siste ord er ikke sagt osv. Men en endring i Iran må komme fra perserne selv, og det kan bli stygt. Tror de trenger en bønn nå 😢 8 4
Madame Butterfly Skrevet 13. juni #16 Skrevet 13. juni Tror og ser det skrev (5 timer siden): Antagelig vil en krig bli samlende for Iran og noe regimet egentlig ønsker. Really? Hører de fleste si motsatt. At de ønsker å kaste styret så snart Israel gir dem en åpningsdag til å klare det. Begge deler er selvsagt spådommer. Har bare aldri hørt den du kom med med før. 8
LeveMannen Skrevet 13. juni #17 Skrevet 13. juni (endret) Har ingen tro på at styret skal falle i det landet. Man må nesten bare som under dette anngrepet slå til mot atomanrikings annlegg og annen infrastruktur tilknyttet det hver gang de begynner å komme i nærheten av å sette sammen atomvåpen. Jeg tror dette er eneste landet med muligheter for atomvåpen som faktisk er fanatiske nok til å bruke de i et førsteanngrep. At lederene selv blir utslettet i motanngrep etterpå bryr de seg ikke noe om. Selv ikke Nord-Korea er så gale. Endret 13. juni av LeveMannen 4 2
Callisto83 Skrevet 13. juni #18 Skrevet 13. juni Tenk at et lite land på størrelse med det som het Hedmark fylke, må gjøre den jobben den frie vestlige verden egentlig skulle gjort. Forhindre at et teokratisk islamist regime skal skaffe seg atomvåpen. Det sier litt. Jeg tror det er veldig mange i de arabiske landene som heier på Israel nå, men de tør selvsagt ikke si det høyt. Jeg håper det iranske folk og Israel kan bli venner igjen snart 12 10
Februarbarn Skrevet 13. juni #19 Skrevet 13. juni Jeg håper dette kan føre til noe godt. Mine foreldre er opprinnelig derfra, og min far har av politiske årsaker ikke vært i landet siden han dro, en gang på 80-tallet. nå er jeg mest redd, fordi mamma er i Iran. Hun skal etter planen hjem neste uke, men alt er uvisst. Finner ikke ro; og gruer meg til nettene (fordi angrep skjer da). 1 15
Februarbarn Skrevet 13. juni #20 Skrevet 13. juni Callisto83 skrev (44 minutter siden): Tenk at et lite land på størrelse med det som het Hedmark fylke, må gjøre den jobben den frie vestlige verden egentlig skulle gjort. Forhindre at et teokratisk islamist regime skal skaffe seg atomvåpen. Det sier litt. Jeg tror det er veldig mange i de arabiske landene som heier på Israel nå, men de tør selvsagt ikke si det høyt. Jeg håper det iranske folk og Israel kan bli venner igjen snart Enig i at regimet i Iran gjerne kan forfalle. Veldig gjerne. Det jeg lurer på er hvorfor andre land kan ha kjernekraftverk, men ikke Iran? Israel har brukt argumentet siden 80/90-tallet (mener jeg), men enda har ikke noe våpen blitt produsert. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå