Gå til innhold

Hva gjorde dere med tanke på barn og Helsenorge rundt 12 års bursdag?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kunne barne logge seg inn å se eller må alt gå igjennom legekontor fra den dag av?

Anonymkode: a7da9...54e

AnonymBruker
Skrevet

Du har jo tilgang til barnet er 16… 😊

Anonymkode: 60848...ce7

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Har tilgang til det meste fortsatt. Barnet også, med bankID. Måtte aktivt gi henne tillatelse til å se egne resepter.

De som har tilgang til digital journal mister visst denne, men de har ikke klart å etablere det enda i vår region.

Anonymkode: b35b6...ba3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Du har jo tilgang til barnet er 16… 😊

Anonymkode: 60848...ce7

Ikke til alt. Vi hadde da kun tilgang til resepter og lege timer  journal osv ble stengt. Vi fikk hjelp av barnelege pga barn med epilepsi. 

Fra 16 hadde vi 0 tilgang, så da begynte sykehuset å sende i papirform til oss

Anonymkode: de494...786

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Må man gjøre noe? Har ikke falt meg inn en gang. 

Jeg har en på 16 og en på 14 og har ikke gjort noe annet enn å få 16 åringen til å laste ned "min helse app"

Men ingen av dem har helseutfordringer, da. Så de går jo ikke til legen i utgangspunktet.

Anonymkode: f0d97...5ac

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Må man gjøre noe? Har ikke falt meg inn en gang. 

Jeg har en på 16 og en på 14 og har ikke gjort noe annet enn å få 16 åringen til å laste ned "min helse app"

Men ingen av dem har helseutfordringer, da. Så de går jo ikke til legen i utgangspunktet.

Anonymkode: f0d97...5ac

Nei egentlig ikke. Er kun at du ikke har tilgang til ting på helse Norge. At ungdommen selv må følge med hvis det skal ha time, blir innkalt til undersøkelse,  bestille resept.

Anonymkode: de494...786

AnonymBruker
Skrevet

Har barn med autisme, og her har vi løst det ved å sette mitt telefonnummer som kontaktnummer hos bup, lege, tannlege etc. Da kommer alle påminnelser om timer til meg, i tillegg til info om betalinger hos f.eks lege. Hvis jeg trenger å logge meg inn på HelseNorge for å sjekke status på resepter så godkjenner han det med sin bankID. Det har funka fint til nå, men vi ordner sannsynligvis med en vergeordning (med meg som verge) nå som han snart fyller 18.

Anonymkode: 111c8...8fa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har barn med autisme, og her har vi løst det ved å sette mitt telefonnummer som kontaktnummer hos bup, lege, tannlege etc. Da kommer alle påminnelser om timer til meg, i tillegg til info om betalinger hos f.eks lege. Hvis jeg trenger å logge meg inn på HelseNorge for å sjekke status på resepter så godkjenner han det med sin bankID. Det har funka fint til nå, men vi ordner sannsynligvis med en vergeordning (med meg som verge) nå som han snart fyller 18.

Men da kan dere jo allerede nå ordne det slik at han gir deg fullmakt i sin informasjon på Helsenorge. 

Anonymkode: 5ac37...8c7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men da kan dere jo allerede nå ordne det slik at han gir deg fullmakt i sin informasjon på Helsenorge. 

Anonymkode: 5ac37...8c7

Jada, men det har ikke vært nødvendig siden han er særdeles samarbeidsvillig på akkurat det. En fremtidig vergeordning handler vel så mye om å sikre ham selv slik at han ikke går løs på fond for å kjøpe squishmallows eller dropper medisinoppfølging eller medisiner helt - og ikke nødvendigvis for at jeg skal ha innsyn. Selv med vergeordning kommer jeg til å gjøre som før: informere om hva jeg trenger å sjekke og be ham godkjenne innlogging med bankID. Målet er uansett at han på sikt ikke skal ha verge, men han er for umoden til å greie å orientere seg i voksenlivet helt enda. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Man kan gi andre fullmakt til innsyn. Det har jeg fra gamle foreldre så jeg får til å hjelpe dem. Da ser det ut slik som for mine barn på helsenorge.

Anonymkode: 57375...b56

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke vi gjorde noe, vi har fortsatt tilgang, dog noe begrenset. Hun blir 16 om et par måneder og da mister vi all tilgang, men har ikke opplevd at begrenset tilgang de siste fire årene har utgjort et problem.

Anonymkode: e9f0e...aee

AnonymBruker
Skrevet

Over 12år så mister foreldre å se tilgang til  blodprøvesvar, feks allergi. Så jeg måtte ordne bank id for barnet og at barnet måtte logge inn. 

Anonymkode: 2abaf...8c4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...