Gå til innhold

Blir så lei meg når samboer skal fortelle meg om fine damer han har sett -og har bedt han om å la være

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Men så skjer det igjen og igjen… Gjerne pakket inn i noe greier, og etterpå så sier han at han ikke mente det sånn.

Men likevel -han lærer liksom aldri… Syntes det er så unødvendig og respektløst. 
Har sagt til ham hvor ubehagelig jeg syntes det er, og han selv mener at han ikke vil si det, så jeg vet ikke hva jeg kan gjøre.

Det blir så ekkelt for meg, og det fører meg bare lenger bort fra ham.

Anonymkode: e4aa1...037

• Liker 1
  • Hjerte 17
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Spør han om han er litt enkel i hodet siden han ikke fatter hvor nedlatende han er . 

Anonymkode: eab40...c48

• Liker 27
  • Nyttig 16
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

jeg vet ikke hva jeg kan gjøre.

Du velger selv hver dag om han skal være samboeren din eller ei. Han har jo tydeligvis null respekt for deg og tenker/ser hele tiden etter andre kvinner. Han mener det sånn. 

Anonymkode: 1e685...be6

• Liker 22
  • Nyttig 10
AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo begynne å fortelle om alle de kjekke mennene du ser rundt omkring.

Min mann kommenterte også om hvor vakre damer vi så på tv eller damer han kjente var. Til slutt jeg at det såret meg (fordi jeg for nesten aldri komplimenter). Så nå skjer det sjelden og da stort sett på måter som er ok.

Min forleden dag kommenterte han en dame vi så i en tv- serie. Hun gikk i bare trua og var veldig flott og veltrent. Han kommenterte at hun det har nok tenkt en del mer enn oss. Det var jo egentlig helt ok å si, men hun var også 20 år yngre enn oss, så det påpekte jeg, og jeg la til at jeg også var sånn i den alderen. Ikke lenge etterpå dukket det opp en mann i Tv- serien, han også i bare trusa, slank og muskuløs, så da kunne jeg ikke dy meg, men kommenterte at ojsann, han der har jammen meg også trent en del mer enn oss to. Håper han følte seg litt truffet da. 

Anonymkode: 6e8ef...82c

• Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Han sier hver gang at han ikke tenkte/mente det slik, og at han ikke kikker på andre. 
Jeg har ikke noe med hva/hvem han tenker på, men har bedt ham om å la være å si det til meg. 
Han unnskylder seg, og sier at han aldri skal si slikt igjen.

Men så går det litt tid og så skjer det igjen.

Jeg forstår det bare ikke. Nå kjenner jeg at jeg ikke føler for å «forsones» for føler det bare ekkelt imellom oss. Og han syntes at jeg overdriver eller er «slem» som tok ordene hans slik han faktisk sa dem. Åhr, blir så lei og frustrert, føler det stadig kommer noe i veien som skal ødelegge for følelsene mine😔

Får ikke noen støtte av venninner for tankene mine her, de mener jeg bare ikke må ta slikt til meg for han er så grei ellers…

ts

• Liker 3
  • Hjerte 6
Skrevet

Han er jo respektløs mot deg. Hvorfor gidder du å bruke tid på en fyr som verken respekterer deg eller har sosiale antenner? 

Dine venninner høres jo helt håpløse ut.

• Liker 20
  • Nyttig 10
AnonymBruker
Skrevet

Dine venninner er ute å kjører! Si til han at han virker tilbakestående når han sier dette, fordi det er så rart og unormalt. 

Anonymkode: 64921...33f

• Liker 8
  • Nyttig 5
Gjest Alaenera
Skrevet

Hadde jeg vært deg, så hadde jeg helt ærlig vurdert å bytte ut både samboer og venninner.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Du kan jo begynne å fortelle om alle de kjekke mennene du ser rundt omkring.

... Og det er oppskriften på hvordan denne toxic adferden sprer seg som byllepest i samfunnet.. 

Min kjæreste (en dame) holdt på sånn. Hun kunne kommentere kjekke menn eller menn som ville date henne. Lot det henge i lufta hva hun mente med det eller hva hun gjorde med det. Osv osv. Jeg sa i fra at sånt plagde meg. Jeg synes først og fremst det er respektløst. Hun kunne smile og si hun likte å se meg reagere følelsesmessig på det. Jeg ba henne slutte men hun fortsatte. 

Jeg gjør ikke sånt. Jeg flørter ikke med andre. Chatter ikke med damer som ikke åpenbart bare er gamle og naturlige venner (og holder det ikke hemmelig). Hvis noen tar kontakt, legger jeg ballen død med en gang på en pen måte. 

Hun er ikke kjæresten min lenger. Et år med kjærlighet i dass på grunn av toxic oppførsel. 

Vær så snill og ikke bli en sånn. 

Anonymkode: 0debe...187

• Liker 9
  • Hjerte 6
  • Nyttig 3
Skrevet

Finn deg en som er voksen. 
Han høres ut som han er 14 år. 

• Liker 11
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Det virker nesten som han har ett problem med sjalusi eller dårlig selvbildet så han har ett behov for å trykke deg ned. At han må ha litt drama eller få ut noe negative følelser med å la det gå utover deg.

Jeg vet jo så klart at mannen min synes at andre damer er attraktive, men har vi rigga oss for å slappe av med en film og kose oss sammen så sitter han så klart ikke å kommenterer andre, tror aldri jeg har opplevd det. Det har både med respekt for partneren og om man ønsker kvalitetstid sammen som begge setter pris på.

Endret av Hannabanna
  • Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg (kvinne, hetero) kommenterer aldri pene menn til mannen, men jeg kommenterer gjerne kvinner… er det rart og respektløst? Eksempel «jeg syns hun der er så sjarmerende og søt» «har alltid syns hun er kjempepen» og sånt. Gjør det bevisst ikke med menn, fordi det tenker jeg blir helt feil. Akkurat som samboer til ts. Men nå lurer jeg litt på om det er feil at jeg gjør det med kvinner også…? Har aldri tenkt på det før. Noen som vil gi sin mening?

Anonymkode: e1f09...62d

AnonymBruker
Skrevet

Om min mann sa det samme til meg som du har sagt til samboeren din, så hadde det vært så lett for meg å hensynta. Fordi jeg er glad i ham, og derfor bryr meg om hvordan han har det. Det er ikke så rart at det påvirker følelsene dine for ham når det skinner så sterkt igjennom at han ikke bryr seg om at du blir lei deg, og egentlig så lett kan la være å såre deg. Han bare velger å gjøre det. Helt bevisst. Du har opplyst ham, så han er velinformert, ikke dum/tankeløs. Han vet bedre. Han er bare slem.

Forundrer meg ikke om han også gjør flere ting som han vet føles ugreit for deg, for så å late som om han er dum etterpå.

Anonymkode: efb23...8c5

• Liker 3
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Og du. Ikke vær så redd for at følelsene dine for ham blir ødelagt. Vær takknemlig for det❤️ Du vil jo helst ha en kjæreste som bygger deg opp og som du har det bra rundt, vil du ikke? Ikke bare sånn av og til, men majoriteten av tiden? 

Anonymkode: efb23...8c5

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville tatt det grundig opp i en meget seriøs samtale. Deretter reist meg opp og forlatt rommet om det skjedde. Og uten forbedring etter en måneds tid, ville jeg sagt at nå var jeg klar for å avslutte forholdet siden han tydeligvis ikke respekterer meg.

Anonymkode: 12951...6b0

• Liker 6
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg (kvinne, hetero) kommenterer aldri pene menn til mannen, men jeg kommenterer gjerne kvinner… er det rart og respektløst? Eksempel «jeg syns hun der er så sjarmerende og søt» «har alltid syns hun er kjempepen» og sånt. Gjør det bevisst ikke med menn, fordi det tenker jeg blir helt feil. Akkurat som samboer til ts. Men nå lurer jeg litt på om det er feil at jeg gjør det med kvinner også…? Har aldri tenkt på det før. Noen som vil gi sin mening?

Ja. Jeg (mann) som har skrevet litt lenger opp i tråden, kan godt kommentere på det. 

Det du driver med kan være helt uskyldig og kan tolkes som en (litt keitete) måte å løsne opp dialogen og snippen i en trygg ramme. Men for min del har jeg lett for å tolke det som en variant av passiv aggresjon eller manipulering. Uansett hva man svarer til sånt så er det farlig. Hvordan reagerer du hvis mannen din sier seg helt enig? Er dette noe han får slengt i trynet etterpå, så har du ødelagt den trygge rammen for en lang tid framover. Da må du ikke klage etterpå over at mannen din "aldri sier noe". Hvis han sier seg uenig eller bare ignorerer det, tolker du det som at han ikke tør å være ærlig med deg?? Begynner du å lure på hva annet han juger om eller skjuler? 

Man kan godt ha en trygg ramme og snakke om sånt, men jeg tror få par takler sånt over tid. Man trenger ikke dette i forholdet. Man trenger å føle oppriktig lojalitet, trygghet og affeksjon. Da trenger man ikke kommentere på andres attraktivitet, uansett kjønn. 

Men:  en uskyldig, ertende fleip bør vi alle tåle. Men det er lettere å tåle hvis forholdet allerede står trygt. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er mann, midt i 30-årene og skjønner veldig godt at du reagerer. For meg er dette helt fremmed. Jeg skal ikke påstå at jeg aldri lenger legger merke til attraktive kvinner etter jeg ble sammen med det som nå er kona mi, selv om jeg er langt mindre ivrig på det enn før, men å forteller henne om "fine damer" jeg har sett kunne aldri falt meg inn. Jeg snakker ikke sånn med kompiser engang, og jeg snakker selvfølgelig ikke sånn med kona. 

For meg stinker dette av både manglende interesse og manglende respekt for deg, i hvert fall når det skjer etter et mønster som det du beskriver her. Dessverre. 

Anonymkode: e051a...556

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Han sier hver gang at han ikke tenkte/mente det slik, og at han ikke kikker på andre. 
Jeg har ikke noe med hva/hvem han tenker på, men har bedt ham om å la være å si det til meg. 
Han unnskylder seg, og sier at han aldri skal si slikt igjen.

Men så går det litt tid og så skjer det igjen.

Jeg forstår det bare ikke. Nå kjenner jeg at jeg ikke føler for å «forsones» for føler det bare ekkelt imellom oss. Og han syntes at jeg overdriver eller er «slem» som tok ordene hans slik han faktisk sa dem. Åhr, blir så lei og frustrert, føler det stadig kommer noe i veien som skal ødelegge for følelsene mine😔

Får ikke noen støtte av venninner for tankene mine her, de mener jeg bare ikke må ta slikt til meg for han er så grei ellers…

ts

Selvsagt vil han si at du overdriver, for det setter han i et dårlig lys. Da må han endre fokuset til å være på deg og det er du som gjør feil og ikke han. Det hjelper jo ikke at han unnskylder og sier at det ikke skal skje igjen når det faktisk skjer gang på gang. 

Som skrevet tidligere, han respekterer deg ikke. Og det er du om daglig må ta et valg om han skal være din samboer eller ei. 

Om du vil, kan du prøve å matche hans energi. Kommenter fine menn når du ser dem. Og hvis han reagerer, svarer du tilbake på samme måte som han svarer deg. 

Anonymkode: 1e685...be6

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Du gjør det jo ikke med en hensikt om å såre noen eller om du hadde visst at det hadde sårt noen? Jeg kan også si at andre ser bra ut og noen har behov for å høre det. Det er intensjonen bak som har noe å si tenker jeg. 

Om jeg ser en annen dame i en fin kjole og en flott frisyre kan jeg godt si: oi, hun så bra ut. Eller om jeg kjenner vedkommende si det til henne. Men det er jo ingen som tar skade av det og jeg har ingen tanker bak det om å såre noen andre.

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Han unnskylder seg, og sier at.... 

Og dette virker som en subtil form for gaslighting. At han påstår han ikke mente det sånn, hinter mot at han mener du forstår situasjonen feil. Han anerkjenner ikke din opplevelse eller dine følelser.

Riktig svar er: "Beklager, jeg forstod ikke at du opplevde det sånn. Det var ikke meningen. Jeg skal selvfølgelig slutte. Jeg setter pris på at du sier i fra hvordan du føler" og så følger han opp med å faktisk ikke gjør det igjen. (oed mp matche handling) 

• Liker 7
  • Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...