Gå til innhold

Kona mi kommer aldri til å lære seg å stable i oppvaskmaskinen. Hva gjør jeg med det uten å bli gal?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Her i huset er det mannen som stabler inn i maskinen som en dement unge. Men det går igjen i alt i huset. Han roter og gidder aldri å rydde opp etter hverken seg selv eller barna. Han er rett og slett ekstremt lat og gidder ikke å gjøre det bedre. Merker at han tenker det blåser over, hver gang jeg blir kraftig irritert. Han forstår jo ikke at det i årenes løp har bygget seg opp en kraftig avsky mot hele ham fordi han ikke viser meg respekt eller omsorg, men bare dytter alt over på meg. 

Anonymkode: 06ae7...d14

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tipper hun gir blaffen pga mas for det hun anser er en bagatell. 
Hvordan er arbeidsfordelingen ellers? 

Anonymkode: e8184...8f1

Jeg jobber mye hjemmefra og tar så å si alt av husvask, klesvask og kjøkkenvask, og 75% av matlaginga. Her gjør hun karriere mens jeg har vært fornøyd med samme jobb i 15 år. Hun og barna rydder ut av ferdig tørka og bretta kleskurver og oppvaskmaskin. 

Men det har egentlig ikke noe med saken å gjøre. Jeg skulle bare ønske hun kunne lære seg dette, for det er fryktelig vanskelig for meg å ignorere noe slikt.

Shutterflyx skrev (33 minutter siden):

Dere deler, du stabler inn før vask, hun rydder ut etter vask.

Det er egentlig det som er avtalen. Men er jeg borte en kveld eller hun får ånden over seg, møter jeg en kaosmaskin likevel; slik som i morges. 

Sitat

Det med knivene har blitt en sånn «gjør det med vilje» for min del, men mest fordi han ikke klarer å si ifra på on ordentlig måte. Da blir jeg sur og barnslig.

Er det seriøst eller trolling? Jeg kunne aldri ha akseptert et forhold der én part oppfører seg som en tredjeklassing. Herregud, aldri hadde jeg invitert noe slikt inn i livet mitt.

Anonymkode: 1d181...c92

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Her i huset er det mannen som stabler inn i maskinen som en dement unge. Men det går igjen i alt i huset. Han roter og gidder aldri å rydde opp etter hverken seg selv eller barna. Han er rett og slett ekstremt lat og gidder ikke å gjøre det bedre. Merker at han tenker det blåser over, hver gang jeg blir kraftig irritert. Han forstår jo ikke at det i årenes løp har bygget seg opp en kraftig avsky mot hele ham fordi han ikke viser meg respekt eller omsorg, men bare dytter alt over på meg. 

Anonymkode: 06ae7...d14

Høres ut som helt krise. Skal ikke komme med råd her, men vi ser i vennekretsen at disse ubrukelige mennene er de som styrer skuta stødig mot samlivsbrudd og skilsmisse. Kjønn kommer ikke med frikort.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke noe på at det er så ille at det ikke blir rent nok. Jeg tror du ts overdriver fordi du er blitt besatt av å ha det perfekt på din måte. 

Anonymkode: cb1ea...0bc

AnonymBruker
Skrevet

Det er egentlig det som er avtalen. Men er jeg borte en kveld eller hun får ånden over seg, møter jeg en kaosmaskin likevel; slik som i morges. 

Har du prøvd å si rett ut at du foretrekker at hun lar være? Mannen min sa etter å ha prøvd å lære meg opp en stund at jeg ikke fikk lov til å sette i oppvaskmaskinen mer. (Mente det jo ikke bokstavelig, men jeg skjønte hva han mente.) Helt greit for meg, jeg visste det ble gjort så snart han var på kjøkkenet, og jeg fant andre ting å gjøre. (Noen ting er jeg bedre på enn han også altså. 😉)

Anonymkode: fee64...76c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Poenget mitt var at både kvinner og menn kan være udugelige til husarbeid, uten at det handler om at de er "dumme".

Anonymkode: 26890...701

Poenget gitt gir ingen mening med mindre jeg hadde sagt alle kvinner er dumme. Jeg har utelukkende snakket om dama til TS.

Anonymkode: fb1a7...7a9

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så, rar problemstilling, kanskje. Jeg har vært i lag med min drømmekvinne i et kvart århundre. Det allermeste funker greit, men det er én ting som er absolutt balle: Hun klarer ikke å stable i oppvaskmaskinen. 

Hvis jeg ikke er først - og jeg tar vel 90% av stablinga allerede - kommer jeg til en maskin hun mener er "full", men det er stablet så...mongo? at jeg må ta alt ut igjen og stable på nytt. Etterpå er den halvfull. Enda verre er at hun stabler slik at ting umulig kan bli rene. Så den som har fulgt med så langt har skjønt at hennes halvfulle maskiner må ofte kjøres to ganger med reorganisering innimellom. Én runde i oppvaskmaskinen koster vel 2,5 kWt.

Jeg har prøvd alt. Vist hvordan vann distribueres i maskinen for at hun ikke skal legge ting slik at de umulig kan bli rene. Jeg har prøvd å vise hvordan man utnytter høyden, slik at man kan stable effektivt. Jeg har utallige ganger pekt på hvor rad 1 er (hun stabler tallerken fra rad 2 eller 3). Jeg har vist at om vi skal vaske store gryter og boller, kan man bare ta ut bestikkskuffen. Jeg har så, så mange ganger forklart at små plastlokk ikke kan stables med fat, da de faller halvveis ned og stopper vannviften.

Ingenting av det sitter. Det ser ut som om hun hadde armene fulle og bare dumpet alt i maskinen når hun har "stablet".

Hva gjør jeg med dette? Med ungene gir jeg jo ikke opp når jeg prøver å lære dem å leve smart. Men en fullvoksen kone type sta?

/frustrert mann

Mannen min er lik som din kone. Eller han stabler ikke feil slik at det ikke blir rent men klarer å fylle opp med for lite oppvask fordi han fyller opp upraktisk. Når jeg stabler om blir det plutseligye mer plass

AnonymBruker
Skrevet

Hver heller glad du har hun i livet ditt om du er glad i henne .jeg mistet mann min da jeg var 36 år i ulykke. I dag savner jeg også ting vi var uenig om.

Anonymkode: 90b05...d0e

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Min mann kan finne på å bitche om rotete kjøkken. Han selv slenger håndklær, klær, osv og er absolutt ikke perfekt. Han blir aldri bitchet på av den grunn. Jeg bare fikser det hvis det plager meg/ trengs å forflytte seg til skittentøy/ vaskemaskin. Jeg har sagt til han etter x antall krangler han har startet at hvis han ikke tåler rotet de få gangene det er kaos så er det et problem han eier og må fikse selv.

Anonymkode: 738f1...256

AnonymBruker
Skrevet

Akkurat sånn er mannen min også, han evner ikke å stable i oppvaskmaskinen for fem flate øre og det spiller ingen rolle hvor hardt han prøver, det blir bare bal.

Jeg har aldri brydd meg om å korrigere eller lære han opp, han er voksen og kapabel til å lære ting uten min innblanding og jeg lever veldig fint med st oppvaskmaskinstabling er min jobb.

Han er like dårlig på stabling og pakking andre steder, kofferter, matvarer og spillet tetris. Ikke alle kan være like gode i alt.

Anonymkode: bd68c...26b

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så, rar problemstilling, kanskje. Jeg har vært i lag med min drømmekvinne i et kvart århundre. Det allermeste funker greit, men det er én ting som er absolutt balle: Hun klarer ikke å stable i oppvaskmaskinen. 

Hvis jeg ikke er først - og jeg tar vel 90% av stablinga allerede - kommer jeg til en maskin hun mener er "full", men det er stablet så...mongo? at jeg må ta alt ut igjen og stable på nytt. Etterpå er den halvfull. Enda verre er at hun stabler slik at ting umulig kan bli rene. Så den som har fulgt med så langt har skjønt at hennes halvfulle maskiner må ofte kjøres to ganger med reorganisering innimellom. Én runde i oppvaskmaskinen koster vel 2,5 kWt.

Jeg har prøvd alt. Vist hvordan vann distribueres i maskinen for at hun ikke skal legge ting slik at de umulig kan bli rene. Jeg har prøvd å vise hvordan man utnytter høyden, slik at man kan stable effektivt. Jeg har utallige ganger pekt på hvor rad 1 er (hun stabler tallerken fra rad 2 eller 3). Jeg har vist at om vi skal vaske store gryter og boller, kan man bare ta ut bestikkskuffen. Jeg har så, så mange ganger forklart at små plastlokk ikke kan stables med fat, da de faller halvveis ned og stopper vannviften.

Ingenting av det sitter. Det ser ut som om hun hadde armene fulle og bare dumpet alt i maskinen når hun har "stablet".

Hva gjør jeg med dette? Med ungene gir jeg jo ikke opp når jeg prøver å lære dem å leve smart. Men en fullvoksen kone type sta?

/frustrert mann

Ha ha det er et velkjent problem, må bare leve med det virker det som

AnonymBruker
Skrevet

Mannen min er som deg, men han irriterer seg ikke over meg eller ungene sine som "kaster" det meste inn i maskinen.

Hver ettermiddag rydder han i oppvaskmaskinen og etter middag har vi (forbausende nok) plass til alt og kan sette på maskinen.

Jeg lar han rydde hver dag og setter på maskinen og rydder ut av den. 

Å irritere seg over ting man ikke får gjort noe med, gidder han ikke ❤️  

Han er fornøyd siden han bare kan putte skittentøyet i kurven og få det ferdig lagt pent sammen i skapene og skuffene sine. Vi har alle vårt og gjør det beste ut av det. 

Anonymkode: ca3cf...65f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

/frustrert mann

Du foreslår at dere deler husarbeidet litt annerledes, at hun gjør mer andre ting  og du selv eller barna (som du lærer opp skikkelig) stabler i maskina. Og de gangene hun feilstabler, ikke bry deg, jeg tror ikke strøm  og vann kostnaden vil ramme dere for hardt, og om to tallerkener ikke blir rene, ta dem med i neste vask.

Om det er viktig for deg at hun stabler best, så må du kjøre treningsopplegg. Bli med og vis henne, få henne til å repetere nøyaktig, og gi henne en belønning hun elsker før det har gått et sekund etter hennes suksess-stabling. Gjenta dette dag etter dag til det sitter.

AnonymBruker
Skrevet

Å irritere seg over ting man ikke får gjort noe med, gidder han ikke ❤️  

Men det kan jo gjøres noe med, hvis hun bare gidder 

Anonymkode: 3ec31...c07

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
I Grosny skrev (Akkurat nå):

Om det er viktig for deg at hun stabler best, så må du kjøre treningsopplegg. Bli med og vis henne, få henne til å repetere nøyaktig, og gi henne en belønning hun elsker før det har gått et sekund etter hennes suksess-stabling. Gjenta dette dag etter dag til det sitter.

Altså, hun er ikke en bikkje.

Anonymkode: 50c15...621

• Nyttig 1
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Samme gjør mannen min 😅 Da er min kommentar at han får ta seg av oppvaskmaskinen hele tiden eller slutte å klage. Jeg gjør 90 % husarbeidet, men å bidra gidder han ikke. Så syns han ikke har noe rett til å klage på min stabling. 

La det gå. Det skader deg ikke på noen som helst måte 👍

Anonymkode: b00db...0f8

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Har du prøvd å si rett ut at du foretrekker at hun lar være? Mannen min sa etter å ha prøvd å lære meg opp en stund at jeg ikke fikk lov til å sette i oppvaskmaskinen mer. (Mente det jo ikke bokstavelig, men jeg skjønte hva han mente.) Helt greit for meg, jeg visste det ble gjort så snart han var på kjøkkenet, og jeg fant andre ting å gjøre. (Noen ting er jeg bedre på enn han også altså. 😉)

Anonymkode: fee64...76c

Ja, det har jeg. Og når hun får det med seg, synes hun jo det er kjipt når jeg tar ut så å si alt hun har lagt i. Men hun ser jo også resultatet. Likevel...er jeg f.eks. bortreist en uke, beklager hun og ungene seg over skitne fat og bestikk i skapene. De ser det jo heller ikke når de rydder ut. Veldig frustrerende. 

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men det kan jo gjøres noe med, hvis hun bare gidder 

Anonymkode: 3ec31...c07

Nettopp!! Det skal jo så lite til. Og det beste er, sånne ting trenger man bare å lære én gang.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Altså, hun er ikke en bikkje.

Anonymkode: 50c15...621

Jeg vet, men pedagogikk er pedagogikk, uansett om man er menneske, bikkje eller due  for den  saks skyld. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker umiddelbart at kona stabler helt normalt, men at mannen har tvangstanker om ørsmå detaljer i hvordan ting skal ligge i maskina for å spare ei krone.

Jeg hadde blitt sprø av et slikt petimeter av en mann. For jeg tror ikke dama stabler så utrolig rart. Men det er nok veldig uryddig stabling i hodet til en kontrollfreak. Denne mannen hadde irritert meg grønn, så jeg er imponert over at kona har bitt det i seg i 25  år😅

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du har min dypeste sympati ts. Jeg har det likedan, samboer er helt håpløs på helt elementært husarbeid,og praktiske ting i heimen, inkl. Fylle oppvaskmaskin. 

For et par måneder siden hadde vi en gjennomgang av fordeling av arbeidsoppgaver i hjemmet. Ble enige om at gun bl. a skulle støvsuge 2 etasje.  Jeg kjøpte en dyson støvsuger slik at hun slapp å bære opp den tunge nilfixen. I går kom det frem at hun klagde på dysonsugeren, den sugde dårlig og lurte på hva som var feil med den. Viste seg at hun ikke har tømt den siden jeg kjøpte den 🤪

Men den største forskjellen mellom deg og ditt forhold til din kone og meh og mitt forhold til min samboer er at jeg innerst inne ikke kan fordra henne, jeg avskyr henne, hvor tafatt og lite spennende hun er. Men hun er praktisk å ha i hjemmet til å lage middag og bake kake og så er det så mye styr med samlivsbrudd og det tullet. 

Anonymkode: 733e6...3a5

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...