AnonymBruker Skrevet 13. juni #1 Skrevet 13. juni Hei! jeg har tidligere leid en enebolig som nå er lagt ut for salg. I salgsoppgaven så ser jeg at det står at det må utføres radonmålinger ettersom dette ikke er gjort og at det er mistanke om verdier. Leieforholdet der er avsluttet for et par måneder siden, men har jeg ikke krav om å få vite hva jeg har bodd i de siste årene?? Kan jeg kreve at huseier utfører målinger nå i ettertid? Tips mottas med stor takk Anonymkode: 443e4...d85
Kålrota Skrevet 13. juni #2 Skrevet 13. juni Her er nok svaret at du har null rettigheter, men du kan jo sjekke opp juridisk. Hva tenker du, at du burde få kompensasjon? Det er nok ganske søkt.
AnonymBruker Skrevet 13. juni #3 Skrevet 13. juni Kålrota skrev (2 minutter siden): Her er nok svaret at du har null rettigheter, men du kan jo sjekke opp juridisk. Hva tenker du, at du burde få kompensasjon? Det er nok ganske søkt. Jeg vil vite om jeg har bodd i helseskadelige radon verdier. Er barn i bildet, også. Anonymkode: 443e4...d85
AnonymBruker Skrevet 13. juni #4 Skrevet 13. juni Skaden har jo uansett skjedd og lite du kan gjøre nå. Anonymkode: 9c696...b54
AnonymBruker Skrevet 13. juni #5 Skrevet 13. juni AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Skaden har jo uansett skjedd og lite du kan gjøre nå. Anonymkode: 9c696...b54 Jeg tenker at det er fint å vite. Utleier har jo ikke fulgt opp plikten om å måle dette. Anonymkode: 443e4...d85
AnonymBruker Skrevet 13. juni #6 Skrevet 13. juni Det er pålagt å ha gjort radonmåling i utleiebolig, så der har utleier gjort en feil, men hvor vidt du kan kreve målinger gjort i ettertid vet jeg ikke. Anonymkode: b2283...f8e
AnonymBruker Skrevet 13. juni #7 Skrevet 13. juni Hvis du bekymrer deg, hvorfor spurte du ikke om det før du flyttet inn? Anonymkode: 92924...875
AnonymBruker Skrevet 13. juni #8 Skrevet 13. juni Vet ikke kommunen jeg bor i og nabokommunene. Så har de nå gått ut med at alle utleie enheter ska sjekkes nå til vinteren og at alle so. Har utlei enheter ska komme på rådhuset å hente slike målere som settes ut, kommunen som betaler her. Veldig fint tilbud. Synd det ikke gjelder alle, de som ikke har utleie del får ikke tilbud, Anonymkode: 93e29...db4
NakenPanda Skrevet 13. juni #9 Skrevet 13. juni Radon målinger er bare et krav i visse områder og kommer fra radioaktivt Uran i steinmasser dypt nede i grunnen og Radon er gassen som lekker opp gjennom sprekker. Dette kravet betyr IKKE nødvendigvis at det faktisk er Radon der boligen var, det er bare et krav i noen geografiske områder. Fiksen er bedre ventillering og er ikke en stor sak. Jeg legger ut kart som er laget av NGU som viser Radon områder i Norge, den er ikke kjempe stor oppløsning men håper det hjelper. https://www.ngu.no/geologi-og-risiko/radon
AnonymBruker Skrevet 13. juni #10 Skrevet 13. juni Du har som leietaker rett på å få vite radonverdiene, og utleier har plikt til å måle. Utover det så aner jeg ikke om dette har tilbakevirkende kraft, altså at utleier er pliktige til å informere om eventuelle verdier i etterkant av et avsluttet leieforhold. Å eventuelt få erstatning for å ha bodd et sted med radon uten å ha blitt informert om det tror jeg er svært vanskelig å få til rent juridisk. For det første så er det ingen lover som forbyr utleie der det er radon i seg selv, er kun selve målingen som er påbudt. Og dersom det skulle vise seg å være forhøyede verdier i boligen i ettertid så er det vanskelig å bevise at samme verdier var til stede da leieforholdet fant sted. Du kan jo eventuelt prøve å sette en jurist på saken, men det tror jeg kan koste mer enn det smaker. Anonymkode: ee39c...89b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå