Gå til innhold

Blir så nervøs for at min sønn skal reise.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en tenåring som har fått lov å være med en venn og familien hans til syden. Vi kjenner familien godt, så jeg stoler på de. Og i tillegg er ungdommen moden og fornuftig . Jeg har alltid vært en katastrofe tenker, og har jobbet hardt opp igjennom for å ikke vise det/påføre han det. Men selvfølgelig nå , bare en uke før de reiser, detter et fly ned , og når jeg åpner nyhetene i dag er det full krig igjen mellom Iran og Israel. De skal til Alanya . Hva tenker dere? Ville dere latt han reise? 

Anonymkode: 553e4...01b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du er hysterisk. Slapp av og la han fly ut av redet! Du bør jo bare være glad og takknemlig for at han får reise. Regner og med at foreldrene han skal reise med kan vurdere sikkerheten

Anonymkode: 5b34c...d4c

• Liker 4
Skrevet

La ham reise! Du kan ikke kontrollere alle risikofaktorer i verden, hverken for deg selv eller barnet ditt. Han kan også bli hjemme og bli påkjørt av en buss, eller drept av en gal øksemorder. Risikoen er liten, men aldri 0.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg innrømmer glatt at nyheten om det som skjer mellom Israel/Iran uroer meg litt, men det gjør ikke at jeg endrer på ferie- eller andre planer. Jeg nekter å sette livet på vent selv om enkelte oppfører seg som idioter rundt om i verden.

Anonymkode: fbd75...671

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg har en tenåring som har fått lov å være med en venn og familien hans til syden. Vi kjenner familien godt, så jeg stoler på de. Og i tillegg er ungdommen moden og fornuftig . Jeg har alltid vært en katastrofe tenker, og har jobbet hardt opp igjennom for å ikke vise det/påføre han det. Men selvfølgelig nå , bare en uke før de reiser, detter et fly ned , og når jeg åpner nyhetene i dag er det full krig igjen mellom Iran og Israel. De skal til Alanya . Hva tenker dere? Ville dere latt han reise? 

Siden det flyet kræsjet nå, sier statistikken at det ikke skjer igjen uka etter. Tenk fornuftig. 

Så lenge han ikke tar lappen på tung sykkel, kan du være fornøyd. 

Hadde selvsagt latt han reise. 

Anonymkode: 87508...15d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner mange som reiser til Alanya nå når skolen slutter, og hadde ikke hatt noen problemer med å reise dit selv. Tror neppe denne krigen rammer Tyrkia. Det var krig i Israel/Gaza i fjor når vi var der. Mine foreldre var på Kypros på 90-tallet. Da lå de på stranden og hørte bomber osv. fra Palestina, men det var ikke farlig for de som var på Kypros.  

Anonymkode: 0c255...ae6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kjenner mange som reiser til Alanya nå når skolen slutter, og hadde ikke hatt noen problemer med å reise dit selv. Tror neppe denne krigen rammer Tyrkia. Det var krig i Israel/Gaza i fjor når vi var der. Mine foreldre var på Kypros på 90-tallet. Da lå de på stranden og hørte bomber osv. fra Palestina, men det var ikke farlig for de som var på Kypros.  

Var sikkert Libanon og ikke Palestina.. Uansett hørte de smell fra krigen.. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Du er hysterisk. Slapp av og la han fly ut av redet! Du bør jo bare være glad og takknemlig for at han får reise. Regner og med at foreldrene han skal reise med kan vurdere sikkerheten

Anonymkode: 5b34c...d4c

Jeg vet at jeg er hysterisk, og det er akkurat derfor at jeg skriver her. Jeg er selvfølgelig takknemlig for at han får reise, og jeg unner han det! Var jo derfor at jeg sa ja til det. Jeg ønsker ikke å la min frykt legge begrensinger for han. 

Skrevet (endret)

du har to valg, det ene er å innse at du må la han få leve rett og slett med alt det innebærer for din del av redsler og panikk men også av vekst og oppelvelser for hans del som jo er normalen, det andre er å begrense livet hans tilpasset din frykt.

Jeg ville ikke valgt det siste for egen del da min jobb som forelder er å gi dem vinger og lære dem å fly - så fårde heller få plaster av meg om de kræsjlander.

Man kan ikke beskytte dem mot alt man selv er redd for, 

Endret av Carrot
AnonymBruker
Skrevet

Det er i alle fall godt du innser at frykten din er irrasjonell og at du skjuler den overfor ham.

Det hadde vært verre om du hadde vist dette og kanskje til og med nektet ham å reise.

Prøv å begrense katastrofetenkningen til ti min midt på dagen. Resten av døgnet må du la dem fare og holde deg travelt opptatt med noe annet og natta er til for å sove.

Når han kommer begeistret tilbake, kan du klappe deg selv på skulderen for at du ga slipp og ikke lot din frykt begrense hans liv. 

Anonymkode: 40164...c19

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Veldig fint at du innser at dette er ditt problem og ikke hans!

Jeg kan forstå hva du tenker, men jeg har på en måte bestemt meg for at det som skjer, det skjer, gitt at man er i en "normal" situasjon (altså ikke gjør ting som å kjøre bil i 100 uten bilbelte, klatre uten sikring, reise til krigsområder osv). Da var det sånn det skulle bli. Jeg vil heller leve mens jeg gjør det, og gjøre ting jeg har lyst til, og eventuelt få et kortere liv mens jeg gjør det, enn å leve til jeg blir 95 men hele tiden tenke det verste, ikke tørre "normale" ting osv. Det samme gjelder barnet mitt (jeg har bare ett barn som nå også er tenåring). Må jeg leve med at hun omkommer i en "normal" greie å gjøre, så må jeg faktisk leve med det.

Det er veldig fint at du ikke overfører dette til ham! La ham reise, det er supert å være nysgjerrig på verden!

Anonymkode: 6254a...17f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg vet at jeg er hysterisk, og det er akkurat derfor at jeg skriver her. Jeg er selvfølgelig takknemlig for at han får reise, og jeg unner han det! Var jo derfor at jeg sa ja til det. Jeg ønsker ikke å la min frykt legge begrensinger for han. 

Men det er jo det du gjør no da når du vurderer å si at han ikke får dra. Min datter reiser alene. Jeg er ro livredd. Men jeg sier ingen ting. Jeg må få la henne leve. Og har fortalt henne hva hun skal gjøre for å gjøre seg litt trygg. Hun elsker å reise og har lyst å oppleve verden. Har ingen å reise med så da gjør hun det alene. Skjer det noe så skjer det. Da får jeg ta det hvis det skjer noe. Jeg kan ikke gå rundt og tenke på alt det som kan skje. Hun blir robust med det. Hun inspirerer meg når hun tør å gjøre ting alene. Jeg fikk lyst til å prøve å reise alene jeg å.  

Anonymkode: d6c68...e5a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sendte tenåringen min tre uker til Sør-Korea på verdensleir for speidere for et par år siden. Telt, hetebølge og Tyfon, så nå er jeg imun mot alt. Men har da sett at ungene våres klarer seg så mye bedre på tur uten oss enn vi tror og at hver opplevelse modner dem. Jeg er ikke noe fan av Tyrkia som reisemål, men hadde ikke latt disse to hendelser påvirke noe for en slik tur.

Anonymkode: d5c7d...a20

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vil bare si først at det er så bra at du selv innser at det er irrasjonelt, og også at du aktivt forsøker å skåne han for katastrofetanker👏🏻 Vokste opp med en mor hvor den minste ting ble blåst opp ut av proporsjoner. Resultatet ble naturligvis at jeg selv sliter med bekymringer, og at jeg aldri forteller henne noe før ting allerede er gjort for lengst. Hadde det latt seg gjøre hadde hun ikke fått visst om barnet mitt før etter fødsel 😅 Ha det i bakhodet og fortsett å skåne han for det, og gjerne oppsøk litt hjelp for å bryte mønsteret selv.

Du skal selvsagt la han dra på tur nå og nevner ikke noe om disse fryktene du sitter med ❤️

Anonymkode: 2ed45...8d2

AnonymBruker
Skrevet

At USA-vennen Israel fyrer av droner mot Iran eller et Air India-fly styrter i India har ingen som helst innvirkning på hvordan det er å feriere litt vest for midten av NATO-landet Tyrkia. Nå unngår jeg Tyrkia fordi æsj jævla Erdogan, og det er både leit med flystyrter og ekkelt med økt konfliktnivå i Midtøsten, men det er ikke noe mindre trygt å feriere langt nordvest for Kypros enn for to dager siden. Jeg sier ikke det for at du skal føle deg dum noe på vis, det finnes verre ting å være litt i overkant følsom på enn egne barns trygghet, men svaret er at du absolutt bør dra ham reise. Det var planen, og ingen forutsetninger for turen er det minste påvirket av siste dagers hendelser.

Anonymkode: d1b86...961

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen hjertelig takk for gode svar alle sammen 😊 Jeg tar de til meg 🫶

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...