Gå til innhold

Hvordan holde drivhusplantene i live i ferien?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et drivhus uten vann og strøm (jeg vasker fra en tank med regnvann som står utenfor drivhuset). Har masse tomater, agurk og chili der. Jeg må vanne mye. 
Hvordan gjør jeg det når jeg reiser en uke på ferie? Jeg vurderer å prøve med brusflasker opp ned i jorda. Noen som har prøvd det?

Hvis ikke må jeg kanskje spørre noen naboer, men jeg vet ikke om noen er hjemme da, midt i fellesferien.

Andre tips? Hva gjør dere når dere reiser vekk

Anonymkode: 11bdf...799

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke drivhus (ennå i alle fall 😂), så jeg har ikke erfaring. Men jeg har sett det finnes solcelledrevne vanningløsninger. F.eks denne som kan vanne opp til 20 planter. 

Du kan også kjøpe vanningsposer med dyser som denne.

Jeg har gravd ned leirpotter noen steder i bed og plantekasser nær de blomstene jeg vet kanskje trenger mer vann. Jeg dytter en vinkork i hullet, fyller med vann og legger skåla på toppen. Leirkrukkene tømmes sakte men sikkert over tid. 

Anonymkode: 2dbc3...179

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Finne noen som kan vanne. En slektning,en ungdom,en pensjonist. Jeg hadde ikke reist fra planter i et drivhus uten vannevakt.ville du gjort det med ungene dine? 

Anonymkode: bcdf5...ec9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg snakker alltid med naboene. De stikker innom og vannet litt.

Anonymkode: 49a53...204

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jeg har ikke drivhus (ennå i alle fall 😂), så jeg har ikke erfaring. Men jeg har sett det finnes solcelledrevne vanningløsninger. F.eks denne som kan vanne opp til 20 planter. 

...

Jeg har denne festet til en vanntønne på 75 liter. Utrolig kjekt, også når vi er hjemme. Anbefales.  😊

Anonymkode: 3ea32...9a6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Anonymkode: 3ea32...9a6

Problemet er at jeg har så veldig mange planter, så det rekker uansett ikke til alle

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har brukt brusflaske oppned på blomster, det funker det. Men en tomatplante drikker jo mange liter på en uke, så høres litt vanskelig ut. 

Anonymkode: 21047...d46

Skrevet

Til neste år vil jeg anbefale at du lager deg undervanning.

Her er det snekret trekasser som er kledd med plast. Oppå der er det lange planker som jeg har lagt ei kapillærmatte/ullteppe over + ei ramme rundt for å holde på jorda.

Kapillærmatta ligger ned i vannet som jeg har fylt i trekassa, og sørger for at jorda holder seg fuktig. Røttene vokser også ned i vannet etterhvert.

Google og sjekk youtube for tips.

Likevel hjelper ikke dette deg iår. Jeg ville ha hørt med noen du kjenner om de kan vanne, og så kan de få tomater som takk for hjelpen. 

Skrevet

Det går kanskje an å sette opp vanningsanlegg med svetteslange og timer?

AnonymBruker
Skrevet

Her har jeg ikke så mange planter, men var akkurat borte i 10 dager. 4,5 liter vann på deling mellom to tomatplanter, ganget med antall jeg har. Det holdt rikelig, og alt er ikke drukket (kom hjem tidligere i uken). Gjør dette flere ganger hvert år. Jeg bruker da 3 store flasker og setter de opp ned i godt bløtet jord.
Paprika og chili trenger mindre vann så de fikk bare to flasker (3 liter) per to planter, og kål fikk også to flasker (3 liter), men på tre  planter. 
Deler i tilfelle andre finner tråden, men har du drivhus med mange planter, bør du ha et vanningssystem, og gjerne noen som er innom å sjekker også. Utrolig kjipt å komme hjem og se at planter en har lagt mye arbeid i er døde. 

Anonymkode: fe7f2...af0

AnonymBruker
Skrevet

Her har jeg ikke så mange planter, men var akkurat borte i 10 dager. 4,5 liter vann på deling mellom to tomatplanter, ganget med antall jeg har. Det holdt rikelig, og alt er ikke drukket (kom hjem tidligere i uken). Gjør dette flere ganger hvert år. Jeg bruker da 3 store flasker og setter de opp ned i godt bløtet jord.
Paprika og chili trenger mindre vann så de fikk bare to flasker (3 liter) per to planter, og kål fikk også to flasker (3 liter), men på tre  planter. 
Deler i tilfelle andre finner tråden, men har du drivhus med mange planter, bør du ha et vanningssystem, og gjerne noen som er innom å sjekker også. Utrolig kjipt å komme hjem og se at planter en har lagt mye arbeid i er døde. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er vanskelig å installere vanningsanlegg siden det ikke er noen vannrør egnet kan nær drivhuset. Bare tanken med regnvann…

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er vanskelig å installere vanningsanlegg siden det ikke er noen vannrør egnet kan nær drivhuset. Bare tanken med regnvann…

ts

Du kan installere vanningsanlegg med regnvannstønne. Vårt anlegg skal kunne fungere med det, uten at jeg husker detaljene.

Vi har slange med "edderkopper" for å fordele til hver plante. Dette gir mer direkte vanning enn svetteslange eller dryppslange, men det begrenser antallet enkeltplanter som får direkte vann. Det virker som ting trives, også de plantene som får mer indirekte vann.

Anonymkode: 726b1...53c

AnonymBruker
Skrevet

Sikkert noen ungdom i nabolaget som vil tjene litt penger!

Anonymkode: 090ae...d4a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Sikkert noen ungdom i nabolaget som vil tjene litt penger!

Anonymkode: 090ae...d4a

Ja, jeg tror det må bli løsningen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...