Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå er avtaletiden ferdig og renten på huslånet er ikke lengre bunden til 2,25. Nå har det mer enn doblet seg. Jeg er ufør og mottok en erstatningssak pga yrkesskade på sekshundretusen. Huslånet er på firehundretusen. 

Skal, skal ikke betale ut huslånet slik at jeg kan være gjeldfri? Jeg går runder med meg selv men blir ikke enig om hva som er mest økonomisk. 

Anonymkode: 67bb1...e09

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan er sparepengene plassert i dag?

Får du mer i renter på sparepengene enn du betale i renter på lånet så tjene du mest på å la de stå og omvendt.
Samtidig så er det nok herlig å bli ferdig med lånet, da vil du fortsatt ha 200k i buffer og 0 lån.

Jeg ville betalt ut lånet om pengene i dag står på vanlig sparekonto, er de allerede plassert i fond f.eks så ville jeg latt de stå der.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Pr i dag er pengene satt inn i en fastrenteavtale. Jeg vet det har skattemessige fordeler å ha gjeld, men er usikker på om det har noe for seg når gjelden er så lite og om en har sparepenger som en kanskje må skatte for? Jeg kunne gjerne ha snakket med banken og rådført meg men tidligere har de gitt meg dårlig råd og jeg stoler ikke på dem lengre. Vi har kun en bank her jeg bor. Jeg har ikke formueskatt, ikke hytte eller annet verdier. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde betalt ut på huslånet så mye at de månedlige avdragene tilsvarer det du har i dag (rente 2,5).

Du er ufør, og trenger egentlig at pengene jobber for deg. Jeg hadde investert minst 100.000 i utbytteaksjer for passiv inntekt. 

Anonymkode: 2969d...776

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Pr i dag er pengene satt inn i en fastrenteavtale. Jeg vet det har skattemessige fordeler å ha gjeld, men er usikker på om det har noe for seg når gjelden er så lite og om en har sparepenger som en kanskje må skatte for? Jeg kunne gjerne ha snakket med banken og rådført meg men tidligere har de gitt meg dårlig råd og jeg stoler ikke på dem lengre. Vi har kun en bank her jeg bor. Jeg har ikke formueskatt, ikke hytte eller annet verdier. 

Det stemme, det er noe fradrag på rentene, men med så lite lån så blir det minimalt, personlig tror jeg at jeg hadde betalt ut lånet, blitt ferdig med det og heller da investert de pengene du spare på lån månedlig.

Det kan vær lurt og ikke stole på banken 100%, de er selgere og gir råd som de tjener mest på, hadde jeg fulgt bankens råd for 15år siden så hadde jeg vært fattigere i dag.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du er ufør, og trenger egentlig at pengene jobber for deg. Jeg hadde investert minst 100.000 i utbytteaksjer for passiv inntekt. 

Du forstår at når utbytteaksjer betaler utbytte faller verdien av aksjen tilsvarende utbytte? Så du kan like godt sette pengene i et indeksfond (som ansees som tryggere) og ta ut beløpet tilsvarende hva utbytteaksjene betaler ut

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er skikkelig riskoavers, så jeg ville alltid valgt å betale ned gjeld. Å sitte trygt i egen bolig er mye viktigere enn å spare i aksjer, synes jeg. Og aksjemarkedet er ikke akkurat trygt for tiden med stadig mer opptrapping mot 3. verdenskrig.

Anonymkode: ea53d...073

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Romkom skrev (2 minutter siden):

Du forstår at når utbytteaksjer betaler utbytte faller verdien av aksjen tilsvarende utbytte? Så du kan like godt sette pengene i et indeksfond (som ansees som tryggere) og ta ut beløpet tilsvarende hva utbytteaksjene betaler ut

I teorien gjør det de - men sjeldent i praksis. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

I teorien gjør det de - men sjeldent i praksis. 

Om du er så kunnskapsløs vil jeg sterkt fraråde deg TS fra å høre på råd fra vedkommende

Skrevet (endret)

La oss si at 1 million i lån over 15 år som eksempel som er på 5,5 % rente som er relativt normalt koster:

8200 NOK hver måned der renter er ca 4600 og avdrag er 3600. Rentene etter fradrag koster deg 3600 totalt kostnad 7200 NOK.

Setter man 1 000 000 på høyrente og får maks 5.25 % tjener man 52500 per år, 4375 nok før skatt og 3410 etter skatt.

Faktiske lånekostnader 8200-4600 (avdrag) -1000 (fradrag) er 3600 NOK

Faktiske inntekter på 1 000 000 i bank er 3410 NOK

med mindre man investere de pengene i bedre en høyrente er det fremdeles liten grunn til å betale ned et normalt huslån, men jo større huslån og jo lengre nedbetaling tid kan vil det nok lønne seg litt.

Endret av NakenPanda
Skrevet

Ryddet for brukerangrep,samt svar til dette.

Chantielle mod.

• Hjerte 2
Skrevet

Med de summene det er snakk om her, så vil det ikke utgjøre all verdens kroner om du velger ene eller andre løsningen. Men om du betaler ned lånet, så får du i hvert fall ikke sløst bort pengene på andre ting, om det overhodet er en faktor da. Tror jeg ville betalt ned lånet, satt resterende 200k på sparekonto/fastrente/buffer, og så heller startet fast månedlig sparing i indeksfond med noe av pengene du "frigjør" ved å ikke betale på lån lenger.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Anonym90059005 skrev (9 minutter siden):

Med de summene det er snakk om her, så vil det ikke utgjøre all verdens kroner om du velger ene eller andre løsningen. Men om du betaler ned lånet, så får du i hvert fall ikke sløst bort pengene på andre ting, om det overhodet er en faktor da. Tror jeg ville betalt ned lånet, satt resterende 200k på sparekonto/fastrente/buffer, og så heller startet fast månedlig sparing i indeksfond med noe av pengene du "frigjør" ved å ikke betale på lån lenger.

Dette er et godt råd. Litt mer risikoavers enn mitt råd. 

TS, Du må selv avgjøre hvor mye risiko du vil ta :) 

AnonymBruker
Skrevet

Skattemessig lønner det seg ikke å ha lån før du er i posisjon til å betale formuesskatt. Og selv da.. Formuesskatt er på 1% av formue som overstiger 1.700.000kr.. Renter betaler du 78% av selv etter fradrag. Primærboligen din beregnes til formuesverdi på 25% av markedsverdi. Så selv om boligen er verdt 4mill er det bare 1mill som regnes som formue. 
Jeg ville betalt ned lånet, holdt 200k som lett tilgjengelige penger på sparekonto, og satt tilsvarende boliglånet du betaler nå inn i fond for å trygge deg selv som pensjonist. Gitt at du ikke er 60 år.. da ville jeg satset på sparekonto. 

Anonymkode: 944bc...1c6

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Skattemessig lønner det seg ikke å ha lån før du er i posisjon til å betale formuesskatt. Og selv da.. Formuesskatt er på 1% av formue som overstiger 1.700.000kr.. Renter betaler du 78% av selv etter fradrag. Primærboligen din beregnes til formuesverdi på 25% av markedsverdi. Så selv om boligen er verdt 4mill er det bare 1mill som regnes som formue. 
Jeg ville betalt ned lånet, holdt 200k som lett tilgjengelige penger på sparekonto, og satt tilsvarende boliglånet du betaler nå inn i fond for å trygge deg selv som pensjonist. Gitt at du ikke er 60 år.. da ville jeg satset på sparekonto. 

Anonymkode: 944bc...1c6

Så lenge alternativet er å ha pengene i banken er det formuesmessig et nullsumspill.

Og ja, man får fradrag for gjeldsrenter. Så står pengene i banken og man får skatt på innskuddsrenten. Nok et tilnærmet nullsumspill. 

Jeg ville betalt lånet. En 100% sikker investering.

Anonymkode: 19ba0...c13

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Og ja, man får fradrag for gjeldsrenter. Så står pengene i banken og man får skatt på innskuddsrenten. Nok et tilnærmet nullsumspill. 

Ah, jeg var ikke klar over at fradraget var nærmere 100%, noe som jo må til for å få nullsumspill.

Anonymkode: b8a23...d04

Skrevet

Ingenting kan sammenliknes med friheten man får den dagen man er gjeldsfri.

Ved å være gjeldsfri klarer du fort å akkumulere penger til videre investering hvis du vil. Betal ned lånet, så har du 200.000 kr igjen til en solid buffer.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Ny Bruker skrev (55 minutter siden):

Ingenting kan sammenliknes med friheten man får den dagen man er gjeldsfri.

Så enig med alle dere som anbefaler å betale ned gjeld, uansett.  

Kanskje fordi jeg valgte det selv, og ser fordelene med det. 

Anonymkode: ff7ff...8c3

AnonymBruker
Skrevet

Takk dere, jeg skal ta rådene deres til meg, mulig jeg gjør som dere sier og betaler ned lånet så er jeg ferdig med det. Hadde igrunnen vært veldig herlig å ikke ha det hengende over meg hver måned, spesielt nå når bindingstiden er forbi og renten nærmest tredoblet seg over natta. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...