Gå til innhold

XXL nær konkurs? Får man penger tilbake for varer som returneres?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.6.2025 den 7.04):

Har et par sko jeg vil ta tilbake til XXL. Men hvis de er på randen av konkurs, kan jeg da risikere at det ikke er penger å tilbakebetale meg?

Anonymkode: 36aeb...7a2

Lurt å ta turen i dag.

Anonymkode: be832...996

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Bare vær klar over at du kan miste opptjente bonussjekker dersom de går konkurs.

De tilbudene som de har hatt i det siste der du får 50% eller 30% av kjøpssummen  i bonus om tre måneder ville jeg ha vært forsiktig med. Se gjerne innlegget mitt ovenfor.

Anonymkode: 6e980...2f9

Har ingenting til gode hos dem nå. Et halvt år siden jeg kjøpte skoene.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er ikke meg du svarer, men jeg reagerte også på den bonuskampanjen.

XXL har jo vært nær konkurs mange ganger. Når de lanserer en bonuskampanje med 50% bonus på alle varer, tenkte jeg først at jeg endelig skulle investere i noe veldig dyrt som jeg har ønsket meg fra sortimentet deres. Så kom jeg på at likviditeten til XXL er elendig, og at bonusen ikke utbetales før etter 100 dager. Ergo fremsto det som et desperat måte å hente inn ekstra kapital, på kundens risiko. Det er skikkelig uredelig overfor kunden!

Det er generelt en uting med bonusprogrammer der bonus bare utbetales et par ganger i året. På vinteren pleier jeg å få en e-post fra Hageland om at jeg har flere hundre kroner i bonus, som må brukes innen kort tid. Dersom den ikke brukes innen fristen går pengene tapt. Men på vinteren er mitt lokale hagesenter stengt, så den bonusen får jeg aldri brukt med mindre jeg reiser til et annet hagesenter som ligger langt unna. Plantasjen og mange andre har lignende opplegg, der man er låst til å bruke bonusen i visse perioder.

I går meldte jeg meg inn i kundeklubben til Maxbo, og der forsto jeg det som at  bonusen avregnes fortløpende slik at man kan bruke den på neste kjøp (i praksis: med en gang, dersom man ønsker det). 

Flere burde ha slike vilkår, i stedet for å bruke bonusprogrammet for å hente inn kapital (som XXL) eller låse kunden til å handle utenfor sesong (som Hageland). Tror at slike kundeklubber kan bidra til å skade omdømmet til disse kjedene på sikt. Det er skikkelig kjipt å ha en forventning om å ha penger tilgode, og så gjør kjedene det vanskelig å få brukt dem.

Ja, det var nettopp varer kjøpt i forbindelse med denne bonuskampanjen jeg returnerte. Da jeg leste at XXL ikke har penger til å betale leverandører, tenkte jeg det var bedre å få pengene tilbake, enn en bonus jeg kanskje aldri får benytte meg av. 

Jeg er enig i det med bonus. Man kan si mye om Rema sin kundeklubb. Men der gjøres bonus tilgjengelig umiddelbart.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jepp helt korrekt. Istedenfor å betale ned lånet som de hadde med skyhøy rente så fortsatte de samme runddans og problemene dukket opp i 2017-2018(?) før korona hvert fall.

Anonymkode: 38602...121

Meg du siterte Takk for svar. jeg var ikke klar over at de ikke hadde betalt ned på lånet. Men jeg husker at de fortsatte å ekspandere etter børsnoteringen. De satset blant annet i utlandet og den satsingen gikk heller ikke noe bra. 

Anonymkode: e31ee...86e

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ja, det var nettopp varer kjøpt i forbindelse med denne bonuskampanjen jeg returnerte. Da jeg leste at XXL ikke har penger til å betale leverandører, tenkte jeg det var bedre å få pengene tilbake, enn en bonus jeg kanskje aldri får benytte meg av. 

Jeg er enig i det med bonus. Man kan si mye om Rema sin kundeklubb. Men der gjøres bonus tilgjengelig umiddelbart.

Klokt tenkt! Så bra at du fikk returnert :)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det samme med trumf, i tillegg til at man kan få det som penger

Anonymkode: 9c506...568

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.6.2025 den 7.48):

Fornøyd med xxl jeg. Problemet er økonomien generelt. Mange bedrifter sliter nå og sparker folk.

Anonymkode: 51bcc...90d

Nei, problemet er XXL spesifikt. De er verken fugl eller fisk. Sport Outlet tar dem på pris og Anton Sport m.fl. tar dem på kvalitet. 

Anonymkode: f8f85...a50

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, problemet er XXL spesifikt. De er verken fugl eller fisk. Sport Outlet tar dem på pris og Anton Sport m.fl. tar dem på kvalitet. 

Godt oppsummert.

• Liker 1
  • 2 uker senere...
Skrevet

Hei.  Nå har det gått 30 dager siden superDuperBonus kampanjen for min del og ingen bonussjekker som man pleier å få.  Kundeservice sier at alt er på vent pga økonomi situasjonen til xxl.  Jeg visste jo det var en fare for dette og de varene jeg kjøpte var såpass rimelig priset at det er helt ok å ikke få bonusen. Men så blir det jo litt sånn svindelaktig likevel.. selv om xxl jo er i en sprø situasjon og blir vel tatt av børs og kanskje konkurs/restrukturering osv... Noen flere som opplever at bonusen uteblir eller har noen her faktisk fått bonusen som kampanjen tilsa for over 30 dager siden? :P

• Hjerte 1
Skrevet

Å love en bonus og deretter ikke gi den er misledende markedsføring og ulovlig. Selv om det var nesten som forventet gitt dagens situasjon.

Nå var det vel senest i går et oppslag i DN at flere kreditorer krever forhåndsbetaling før de leverer varer til XXL. Det er vel i praksis kroken på døra. Så enten bør de ha en plan som straks er klar (innskudd av kapital, restrukturering, eller noe) eller så bør de dra av plasteret og kalle en konkurs for en konkurs.

Slik det er nå skaper de bare usikkerhet for kunder, usikkerhet for leverandører og ikke minst usikkerhet for ansatte. Hadde jeg vært ansatt der hadde jeg ikke vært skråsikker på at neste lønning kom som planlagt, og sikret meg noen alternative jobbintervjuer innen den tid.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
obosBoer skrev (1 minutt siden):

Hei.  Nå har det gått 30 dager siden superDuperBonus kampanjen for min del og ingen bonussjekker som man pleier å få.  Kundeservice sier at alt er på vent pga økonomi situasjonen til xxl.  Jeg visste jo det var en fare for dette og de varene jeg kjøpte var såpass rimelig priset at det er helt ok å ikke få bonusen. Men så blir det jo litt sånn svindelaktig likevel.. selv om xxl jo er i en sprø situasjon og blir vel tatt av børs og kanskje konkurs/restrukturering osv... Noen flere som opplever at bonusen uteblir eller har noen her faktisk fått bonusen som kampanjen tilsa for over 30 dager siden? :P

Jeg fikk bonussjekker i går, fra kjøp som var gjort for 30 dager siden. Dvs. det var 30 dager på søndag, men da jeg logget inn søndag kveld var det ikke kommet. Sjekket på nytt i går morges, og da var det kommet. Dro og handlet noe jeg behøvde med en gang, bare for å være sikker på at jeg fikk brukt de. Det kom en nyhetssak et par timer etterpå hvor det sto at XXL ser ut til å være reddet i alle fall for en stund framover.

Anonymkode: b8d3f...7ad

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.6.2025 den 6.54):

Nei, det er bare tull.

XXL har mye bra merkevarer, gode priser og enormt utvalg.

Sport outlet er jo bare masse paller og mye gamle varer. Anton Sport har litt bra ting, men er svindyrt og det er jo egentlig en klesbutikk. Samme med Intersport.

Forvinner XXL så vet jeg ikke hvor jeg skal handle vanlig sportsutstyr.

Anonymkode: bfaeb...533

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Nei, det er bare tull.

XXL har mye bra merkevarer, gode priser og enormt utvalg.

Sport outlet er jo bare masse paller og mye gamle varer. Anton Sport har litt bra ting, men er svindyrt og det er jo egentlig en klesbutikk. Samme med Intersport.

Forvinner XXL så vet jeg ikke hvor jeg skal handle vanlig sportsutstyr.

Anonymkode: bfaeb...533

Men har de bra merkevarer på lager, til konkurransedyktige priser?

Har de god pris, har de ikke varen på lager. Har de varen på lager har de ikke rett størrelse. Har de både rett størrelse og på lager så er prisen tilsvarende alle andre.

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.6.2025 den 6.54):

Merkelig påstand , hva slags kvalitet tenker du AS tar xxl på?

Anonymkode: dd407...3ab

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Snublefot62 skrev (22 timer siden):

Men har de bra merkevarer på lager, til konkurransedyktige priser?

Har de god pris, har de ikke varen på lager. Har de varen på lager har de ikke rett størrelse. Har de både rett størrelse og på lager så er prisen tilsvarende alle andre.

Ja de har mssse bra merkevarer på lager, men de kan også være utsolgt på samme måte som Anton sport

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja de har mssse bra merkevarer på lager, men de kan også være utsolgt på samme måte som Anton sport

Alle kan være utsolgt. Det som jeg opplever som en veldig vanlig gjenganger for XXL spesifikt er at de bruker store kjente merkevarer som lokketilbud for å få kundene inn i butikken, og når man da står der så er det tomt eller feil størrelse og man må velge et annet merke. Eller ikke kjøpe, som jeg ofte ender opp med.

Men det kan være at jeg er veldig uheldig med min nærmeste XXL butikk og de litt unna der igjen.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
obosBoer skrev (23 timer siden):

Leit om du ikke får bonus. Jeg vil også si det går igjen at bedrifter som er nær konkurs eller i realiteten konkurs ofte driver useriøst og lover ting de ikke kommer til å holde.  Så jeg ville  ikke stolt på noen løfter om fremtiden slik som bonussjekker og lignende. 

Har vært flere artikler i avisene om at XXL ikke betaler husleie og for varene de har kjøpt. I tillegg har ikke de nye eierne sagt at det er uaktuelt å betale hele for alt de skylder og at kreditorer må velge mellom å få kun  deler av det de er lovet eller ingenting. 

Anonymkode: e31ee...86e

AnonymBruker
Skrevet

De er de eneste her som selger sykler tror jeg (annet enn Biltema og Coop kanskje). Lurer på hva det blir til om de går konkurs.

Har samme opplevelse som mange av dere. Aldri varer inne i min størrelse, ikke engang på nettbutikk (Adidas i medium/large er alltid utsolgt). Bare masse rare farger på skoene i fysisk butikk. Ikke særlig gode tilbud etc.

Anonymkode: e34f6...d13

Skrevet (endret)

Ja det virker litt rotete på xxl.  Men må si nå har kundeservice gjort en god jobb og jeg har fått brukt alle bonuspoeng også faktisk. Så veldig mye bra varer til fantasipriser nå...  De er jo ikke konkurs enda...  Jeg håper nesten at xxl skal overleve nå jeg, bare de klarer å etablere en så god kultur som den kundeservice medarbeider jeg nå sist hadde kontakt med.  Men det spørs vel ja om de nye eierne, Frasers, egentlig ønsker å holde liv i xxl så mye lenger...

Endret av obosBoer
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
obosBoer skrev (10 timer siden):

Ja det virker litt rotete på xxl.  Men må si nå har kundeservice gjort en god jobb og jeg har fått brukt alle bonuspoeng også faktisk. Så veldig mye bra varer til fantasipriser nå...  De er jo ikke konkurs enda...  Jeg håper nesten at xxl skal overleve nå jeg, bare de klarer å etablere en så god kultur som den kundeservice medarbeider jeg nå sist hadde kontakt med.  Men det spørs vel ja om de nye eierne, Frasers, egentlig ønsker å holde liv i xxl så mye lenger...

Går de konkurs så kjøper nok Frasers opp konkursboet også starter opp Sports Direct i stedet 

Anonymkode: 21a81...7f2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...