Gå til innhold

XXL nær konkurs? Får man penger tilbake for varer som returneres?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har handlet mye, og gjort mange gode kupp på XXL opp gjennom årene, men nå er det mange år siden jeg har handlet noe særlig der. Vet ikke om de ble veldig dårlig til å ta inn riktig antall størrelser, for jeg sluttet vel å dra dit når både jeg og samboer slet med å finne sko i våre størrelser (38-39 og 44-45). Jeg vurderte også å kjøpe felleski et år, og fikk penger i julegave til å kjøpe det der, men de hadde ikke min størrelse inne i noen av modellene. Så jeg går fortsatt på 15 år gamle smøreski. Vet ikke om det sier noe om dårlig taktikk, eller meg som forbruker. Jeg kunne jo evt dratt på en annen butikk. 

De har ofte også tatt inn litt upopulære farger i skoene, så når man ofte får en del gode rabatter på nettbutikker i finere farger, så har jeg heller valgt det. Det blir jo litt mer returer, men å bruke tid på å dra på en butikk som mest sannsynlig ikke har min størrelse uansett, det gidder jeg ikke. 

Litt rart å tenke på, da XXL var en butikk vi var i nesten månedlig for 5-10 år siden. Nå begynner jo mye av det vi kjøpte å bli slitt, og det er på tide å kjøpe nytt, men det blir nok ikke mye handling der.

Jeg tvil tro Decathlon vil ha lettere for å få fotfeste om XXL går konkurs, men det er også noen år siden vi var i utlandet og handlet der, så vet ikke om konseptet er like bra. Vært der i Frankrike, England og Spania, og selv om det var billig, så var det overraskende bra kvalitet.

Anonymkode: 287f8...01d

AnonymBruker
Skrevet

Er bare driften av XXL som er dårlig, går de konkurs så vil de kjøpes opp av en annen og ting går videre. XXL trengs i markedet, men den interne driften er dårlig, og har vært byttet mange mellomledere og toppledere opp gjennom. Men selve selskapet og den ytre strukturen er solid, og konseptet til XXL er bra og en god utfordrer i markedet.

Anonymkode: 38602...121

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Er bare driften av XXL som er dårlig, går de konkurs så vil de kjøpes opp av en annen og ting går videre. XXL trengs i markedet, men den interne driften er dårlig, og har vært byttet mange mellomledere og toppledere opp gjennom. Men selve selskapet og den ytre strukturen er solid, og konseptet til XXL er bra og en god utfordrer i markedet.

Det snakker ofte om dårlig drift, men hva konkret gjelder det? Det at de feirer at en konkurrent går konkurs er ikke så heldig, men det gjaldt vel bare en enkeltstående butikk eller noe.

Jeg vet mange fikk seg jobb der gjennom NAV, dvs fikk tilskudd, og mulig de misbrukte den ordningen ved å gi alt for få jobb videre. Det vil jo gi et stort hopp i lønnskostnader om de baserte seg mye på dette. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg hadde glemt at XXL eksisterte. Ikke rart de går konkurs.

Anonymkode: 4c7fa...3a4

Vi sees der vi bor. Utrolig særlig utvalg av str. Så vi går andre steder, for en vet jo ikke om de har str en ska ha.

Så er som du sier ikke rart

Anonymkode: e1c07...e00

Skrevet

Som flere er inne på så var XXL en butikk vi alltid handlet mye på før når vi skulle ha treningsutstyr. Jeg kunne til og med kjøre over en time en vei ens ærend for å handle utstyr/klær der.

Men ikke nå lenger.

Kampanjevarer er de som regel alltid tomme for. Og er de ikke tomme så har de ikke størrelsene jeg er ute etter. Det gjelder både klær og sko stort sett (for min del). Og resultatet blir at det ikke er vits i å stikke innom og det er enklere å bare gå på nettet. Selv om det kan bli retur av det. Dessverre.

En ting jeg har bemerket meg når det gjelder XXL spesielt er det virker som om de har veldig store butikklokaler å fylle men ofte lite (eller akkurat nok) varer å fylle de med. Butikken nærmest her har nesten en tredjedel av den ene etasjen med tomme/rotete hyller. Av og til er det varer i hyllene, ofte B-varer eller restesalg. Ellers tomt. Butikken i Sandnes er bare tung å navigere i når jeg må snirkle meg mellom tusen hyller før jeg kommer dit jeg skal. Svære butikker. Og allikevel ofte tomme for de tingene/størrelsene jeg ser etter.

Føler at de prøver å konkurrere med nettbutikker på utvalg, og feiler fordi de klarer ikke å matche etterspørselen. Jeg er kanskje unik og sær, men når jeg går inn i en butikk så vil jeg ikke ha 100 alternativer å velge mellom bare i treningsbukser. Gi meg noe utvalg å velge i av kjente og solide merkevarer. Skal jeg ha enormt utvalg har jeg alltid nettet å bla på.

Slik det er nå og jeg skal ha ei ny treningsbukse og jakke så har de tre-fire modeller av Nike, 2 av Adidas, 1 fra Puma, 2 fra Under Armour, 1 fra Bjørn Borg, 5 fra Craft og plutselig finner jeg noen fra Champion, Hummel, Pilago, ActivePulse og Bounce. Så finner jeg gjerne 3 modeller jeg synes virker praktiske og når jeg da skal finne størrelser så er det kun S og M og et par 2XL som henger igjen av det ene merke, og kun M, XL og 2XL av et annet. Så tenker jeg at XL passer perfekt men i det merket så skulle jeg heller hatt L. Som de er tomme for. Og så blir jeg lei. Finner en jeg tror er i rett størrelse og må gå halve butikken for å finne et prøverom som er fullt av klær andre har prøvd men ikke ryddet bort. Jeg gir opp buksene og ser etter ei jakke i stede for. Er jeg heldig finner jeg de i nærheten av der jeg var. Har alltid likt Nike men der er de sannsynligvis tomme for alt men ser de har noen fra Dæhli, Puma og Select. De fleste modellene virker å være til sesongen som var (vinter) og alt for varme til sommerbruk. Og så er det jakten på størrelsene igjen og jeg ser at de kanskje har rett størrelse av den modellen jeg tror kan passe men den henger øverst og bakerst så jeg prøver å finne den stanga de bruker men hverken den eller personale er å finne noe sted. Så jeg gir opp og på veien ut tenker jeg at jeg kan nå plukke med meg et par strikksnører til sko, noen sokker og kanskje en caps? Strikkene har de vært tomme for i evigheter (men sjokkselgeren står fortsatt ved utgangen - tom). Sokker har de tusen par av rundtomkring men stort sett ukjente merker og skal jeg ha med litt tykkelse på hælen må jeg tilbake inn i butikken og se om jeg finner skoavdelingen. Det gidder jeg ikke. På veien ut blir jeg møtt med tusen alternativer av capser og 100% ser ut til å være for bruk av ungdom i en skatepark og ikke av voksne til trening eller turer. Så jeg ender som regel med å gå tomhendt ut. Bortsett fra nok en plastponcho til 19 kr som jeg har flere titalls av fra før men som alltid ser praktiske ut å ha liggende.

Så går jeg på nettet i stede for.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det snakker ofte om dårlig drift, men hva konkret gjelder det? Det at de feirer at en konkurrent går konkurs er ikke så heldig, men det gjaldt vel bare en enkeltstående butikk eller noe.

Jeg vet mange fikk seg jobb der gjennom NAV, dvs fikk tilskudd, og mulig de misbrukte den ordningen ved å gi alt for få jobb videre. Det vil jo gi et stort hopp i lønnskostnader om de baserte seg mye på dette. 

Det er mange ting som har akkumulert over tid, men i 2010 så tok XXL opp gigalån på milliarder for å få fortgang og vekst. Tanken var god, men lånet de tok opp var høy rente på og lovnader om investorer som over tid trakk seg ut fordi de fikk lite igjen som avkastning. XXL sentralt har også spyttet inn masse penger i hvert varehus lokalt og styrt med jernhånd slik at de som er lokalt har ikke hatt så mye kontroll selv. Etter hvert i 2017-2020 så begynte de å slite enda mer, og ettervirkningene av det kommer nå, men de blir reddet gang på gang på grunn av investorer som vil ha kjapp profit som blir med, og selger seg ut når det går dårlig igjen.

Problemet har også vært at toppledere har drevet veldig rar virksomhet med triks og lurerier i lønningsposen til ansatte, lovnader om bonuser og annet som aldri kommer. Ble forsøkt ryddet opp i ved at konsernledelsen XXL sparket mange toppledere, men de sliter fortsatt med at de har mye gjeld og får lite inn fordi de har et så enormt svært konsept som er mer bredt enn de klarer å fange opp av kapital.

Er sånn ca kortversjonen. Hilsen tidligere ansatt i xxl

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er ingen risiko med å være leder eller med i styret i XXL. Der er det bonuser og høye lønninger som teller mens skute synker.

Anonymkode: 2b944...9a3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.6.2025 den 0.11):

Det er mange ting som har akkumulert over tid, men i 2010 så tok XXL opp gigalån på milliarder for å få fortgang og vekst. Tanken var god, men lånet de tok opp var høy rente på og lovnader om investorer som over tid trakk seg ut fordi de fikk lite igjen som avkastning.

Til de som ikke vet så ble XXL startet opp i år 2000.  I 2010 kjøpte private equity-fondet EQT opp mesteparten av aksjene.  Dette fondet tok opp masse gjeld som du sier for å få fortgang i veksten og de var også svært suksessfulle.  Jeg vet ikke om det finnes offisielle tall, men sjekket Dagens Næringsliv og de sa at EQT investerte 1,6 milliarder i 2010 og hadde solgt seg ut for fire ganger så mye  i 2015.. Jeg skrev at XXL kjøpte majoriteten av aksjene. De opprinnelige grunderne  og ledelsen fortsatte i selskapet og som aksjonærer. 

Jeg kan ikke nok om selskapet til å vite om dette gigalånet i 2010 er del av problemet. Men det gikk i hvert fall bra de første årene og om man solgte seg ut i 2015 som EQT gjorde så tjente man svært godt. 

Anonymkode: e31ee...86e

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det så dårlig stelt med dem ???

Anonymkode: 32add...4c2

Skrevet

XXL sin sverige del er allerede konkurs så ja de er ganske så nær kanten, samme med Oda de er vel snart borte også.

Skrevet

Etter at Siste jaktbutikken vår i Tønsberg Hesby Sportssenter ble lagd ned så har XXL økt prisene sine 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.6.2025 den 2.10):

Hæ? Sportsbutikkjede #1 i Norge

• Liker 1
Skrevet
norw skrev (34 minutter siden):

Hæ? Sportsbutikkjede #1 i Norge

Kan ikke huske sist jeg handlet noe der. De har jo ingenting interessant, og om de har noe interessant så har de ikke riktig farge og/eller størrelse. Går stort sett på Sport1 om jeg skal handle i butikk, mye bedre butikker med mer interessante merker. Men det blir nok mest handling på nett, orker ikke å bruke så mye tid på å reise rundt i fysiske butikker og lete etter ting. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er ikke xxl alltid på randen av konkurs?

Anonymkode: 9ef00...e75

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Til de som ikke vet så ble XXL startet opp i år 2000.  I 2010 kjøpte private equity-fondet EQT opp mesteparten av aksjene.  Dette fondet tok opp masse gjeld som du sier for å få fortgang i veksten og de var også svært suksessfulle.  Jeg vet ikke om det finnes offisielle tall, men sjekket Dagens Næringsliv og de sa at EQT investerte 1,6 milliarder i 2010 og hadde solgt seg ut for fire ganger så mye  i 2015.. Jeg skrev at XXL kjøpte majoriteten av aksjene. De opprinnelige grunderne  og ledelsen fortsatte i selskapet og som aksjonærer. 

Jeg kan ikke nok om selskapet til å vite om dette gigalånet i 2010 er del av problemet. Men det gikk i hvert fall bra de første årene og om man solgte seg ut i 2015 som EQT gjorde så tjente man svært godt. 

Anonymkode: e31ee...86e

Jepp helt korrekt. Istedenfor å betale ned lånet som de hadde med skyhøy rente så fortsatte de samme runddans og problemene dukket opp i 2017-2018(?) før korona hvert fall.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.6.2025 den 7.22):

Iiiik jeg har masse bonus til gode hos dem, som blir aktiv om et par uker 😱

Anonymkode: b6660...4aa

Pengene er refundert. Men jeg tenker det samme som deg - bonusen må brukes opp. Er jo nærmest ganske sjofelt med den kampanjen XXL nettopp hadde, der man fikk 50% bonus på alle kjøp. Å "gi" bonus, forplikter ikke XXL. Går de konkurs, kan ikke kunden kreve bonusen utbetalt. Den er tapt. Ergo ikke noe godt kjøp for kunden på siste kampanje, og men god taktikk fra XXL.

Anonymkode: 36aeb...7a2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Pengene er refundert. Men jeg tenker det samme som deg - bonusen må brukes opp. Er jo nærmest ganske sjofelt med den kampanjen XXL nettopp hadde, der man fikk 50% bonus på alle kjøp. Å "gi" bonus, forplikter ikke XXL. Går de konkurs, kan ikke kunden kreve bonusen utbetalt. Den er tapt. Ergo ikke noe godt kjøp for kunden på siste kampanje, og men god taktikk fra XXL.

Anonymkode: 36aeb...7a2

Det er ikke meg du svarer, men jeg reagerte også på den bonuskampanjen.

XXL har jo vært nær konkurs mange ganger. Når de lanserer en bonuskampanje med 50% bonus på alle varer, tenkte jeg først at jeg endelig skulle investere i noe veldig dyrt som jeg har ønsket meg fra sortimentet deres. Så kom jeg på at likviditeten til XXL er elendig, og at bonusen ikke utbetales før etter 100 dager. Ergo fremsto det som et desperat måte å hente inn ekstra kapital, på kundens risiko. Det er skikkelig uredelig overfor kunden!

Det er generelt en uting med bonusprogrammer der bonus bare utbetales et par ganger i året. På vinteren pleier jeg å få en e-post fra Hageland om at jeg har flere hundre kroner i bonus, som må brukes innen kort tid. Dersom den ikke brukes innen fristen går pengene tapt. Men på vinteren er mitt lokale hagesenter stengt, så den bonusen får jeg aldri brukt med mindre jeg reiser til et annet hagesenter som ligger langt unna. Plantasjen og mange andre har lignende opplegg, der man er låst til å bruke bonusen i visse perioder.

I går meldte jeg meg inn i kundeklubben til Maxbo, og der forsto jeg det som at  bonusen avregnes fortløpende slik at man kan bruke den på neste kjøp (i praksis: med en gang, dersom man ønsker det). 

Flere burde ha slike vilkår, i stedet for å bruke bonusprogrammet for å hente inn kapital (som XXL) eller låse kunden til å handle utenfor sesong (som Hageland). Tror at slike kundeklubber kan bidra til å skade omdømmet til disse kjedene på sikt. Det er skikkelig kjipt å ha en forventning om å ha penger tilgode, og så gjør kjedene det vanskelig å få brukt dem.

Anonymkode: 6e980...2f9

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
-jk- skrev (8 timer siden):

Kan ikke huske sist jeg handlet noe der. De har jo ingenting interessant, og om de har noe interessant så har de ikke riktig farge og/eller størrelse. Går stort sett på Sport1 om jeg skal handle i butikk, mye bedre butikker med mer interessante merker. Men det blir nok mest handling på nett, orker ikke å bruke så mye tid på å reise rundt i fysiske butikker og lete etter ting. 

Jeg har handlet en del der, senest en Puma-sekk til 129 kr og ulltrøye til 199 kr i forrige uke. Vært mange bra tilbud, fikk kjøpt Asics Novablast 5 med fem hundre kroner i rabatt i den forstand at jeg fikk bonussjekker og uansett handler en del der. 70 kr for Puma-shorts til løping.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
norw skrev (3 timer siden):

Jeg har handlet en del der, senest en Puma-sekk til 129 kr og ulltrøye til 199 kr i forrige uke. Vært mange bra tilbud, fikk kjøpt Asics Novablast 5 med fem hundre kroner i rabatt i den forstand at jeg fikk bonussjekker og uansett handler en del der. 70 kr for Puma-shorts til løping.

Bare vær klar over at du kan miste opptjente bonussjekker dersom de går konkurs.

De tilbudene som de har hatt i det siste der du får 50% eller 30% av kjøpssummen  i bonus om tre måneder ville jeg ha vært forsiktig med. Se gjerne innlegget mitt ovenfor.

Anonymkode: 6e980...2f9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.6.2025 den 2.10):

Jeg også. Slutta og gå dit til slutt, alt de hadde til salgs billig var alltid utsolgt, og tilbudene deres er en vits. Jakker som har kostet 8000, til salgs 6000. Jakker man får billigere andre steder.

Anonymkode: 5e0ee...42b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...