AnonymBruker Skrevet 13. juni #1 Skrevet 13. juni Hva vil være den beste økonomiske situasjon for meg selv når jeg er ferdig studert som 26-åring (uten bolig eller annen gjeld): 500k på konto og 750k i studiegjeld ELLER 300k på konto og 500k i studiegjeld? -- Må ta litt valg om hvor mye mer jeg skal pådra meg i studiegjeld og slikt, får meg master som bør garantere startlønn rundt 600k. Står veldig fast på at det er ekkelt å ha mye i gjeld, samtidig som jeg vet at studielånet er et godt lån og at det er lurt å ha sparepenger som ung.. har scenariene over som noen muligheter, hva hadde dere valgt og hvorfor? Jeg er i kretser hvor alle er rikere enn meg så jeg har vansker med å stole på at jeg ligger ålreit an, selv om jeg vet jeg er ok med penger. Ønsker gjerne å høre om andres økonomiske situasjoner etter endt mastergrad om dere vil dele! Anonymkode: e832f...501
AnonymBruker Skrevet 13. juni #2 Skrevet 13. juni 300k på konto er for lite for egenkapital i Oslo, hvis det er der du vil bo. Da er det bedre å ha høyere studielån. Anonymkode: 38230...66e 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni #3 Skrevet 13. juni Du må for all del ikke betale ned på studielånet. Det er det beste lånet du kan ha. Hvis du blir syk, ufør, arbeidsledig el lign har de ordninger for å hjelpe. Ha mindre i bolig/bil lån og behold for all del studielånet. Anonymkode: 6bde4...55f 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni #4 Skrevet 13. juni Hadde gått for 500k på konto og 750k i studiegjeld. Da er du mye bedre stilt ifht boligkjøp. Anonymkode: 4ef98...ed5 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni #6 Skrevet 13. juni Jeg ville ha beholdt 500k på konto og 750k i gjeld. Og hvis du planlegger å komme inn på boligmarkedet så ville jeg lagd realistisk budsjett for de neste årene der du sparer så mye penger som mulig for å øke EK. Du kommer etterhvert også til å gå opp i lønn. Med 600k i lønn og 750k i gjeld kan du låne maks 2 250 000. Met dette er utgangspunktet per nå og vil bli høyere med tiden 😊 Anonymkode: 1dbbc...f44
AnonymBruker Skrevet 13. juni #7 Skrevet 13. juni Du trenger pengene som egenkapital. Det nytter ikke med lite gjeld om du ikke har egenkapital. Behold 500k og 750k i studiegjeld. Anonymkode: 81cf8...93d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå