Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bor i blokk, hører på musikk hver dag, og bruker selvsagt hodetelefoner. 

Anonymkode: 4e372...5af

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.6.2025 den 13.34):

Sier hvem? Det er helt greit å høre på musikk.

Akkurat nå er det håndverkere på bygget, og i tillegg til all annen lyd er det også banking, boring og mer til. Men uavhengig av det, så er det helt innafor å nyte det man liker, så lenge det er innen rimelighetens grenser.

Og loven setter den grensen til at man skal tåle vesentlig støy på dagtid. At noen er prippene og ikke liker min musikksmak er jaggu deres problem - ikke mitt. Jeg er godt innenfor alle lover, vedteker og regler.

Sue me!

Anonymkode: 62ee6...47e

Dårlig sammenligning. Det finnes ikke noe alternativ for å dempe lyden av boring og banking fra håndverkere, mens du kan velge å høre musikk så høyt du ønsker i headsett.

Anonymkode: 1dfd9...eb3

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Har også ei kjerring som klager på musikken min, og når jeg rister tepper. Da skulle hun ringe politi. Hun er ikke frisk stakkars. En gang jeg bodde i borettslag slo de av strømmen min når jeg spilte fordi jeg dusja.🤣 Hun kom med balltre på døra mi, galskap hvordan de holder på. Jeg lar naboen spille musikk og klager ikke, det er snakk om veldig høy lyd over hele nabolaget ute her...

Skrevet

Skjønner at tidligere nabo flyttet. Her jeg bor hører jeg heldigvis svært lite av naboer. Noen ganger har de under veldig høyt på tv eller besøk såpass at jeg hører dem men det er sjelden og ikke plagsomt. En vegg i vegg har hatt fest kanskje ti ganger i året og da er det skrik og skrål og musikk. Uten det er det helt stille. Nå sitter jeg ute på balkongen og hører bare fuglesang. Det er nettopp det jeg trenger, å komme hjem til fred og ro etter en dag ute på farten med støy og lys overalt.  Hva får deg til å  rettferdiggjøre at alle dine naboer skal høre din musikk i sitt eget hjem?

Anonymkode: 4befc...639

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Skjønner at tidligere nabo flyttet. Her jeg bor hører jeg heldigvis svært lite av naboer. Noen ganger har de under veldig høyt på tv eller besøk såpass at jeg hører dem men det er sjelden og ikke plagsomt. En vegg i vegg har hatt fest kanskje ti ganger i året og da er det skrik og skrål og musikk. Uten det er det helt stille. Nå sitter jeg ute på balkongen og hører bare fuglesang. Det er nettopp det jeg trenger, å komme hjem til fred og ro etter en dag ute på farten med støy og lys overalt.  Hva får deg til å  rettferdiggjøre at alle dine naboer skal høre din musikk i sitt eget hjem?

To ganger, ikke ti

Skrevet

Interessant at trådstarter antar at det er den nye naboen som er ei "drittkjerring" heller enn at den gamle var svært tolerant og muligens konfliktsky og tilbakeholden. Godt mulig at forrige nabo hadde dårligere livskvalitet på grunn av drittmusikken din enn den nye.. Gi faen i å tvinge andre til å høre på musikken din heller

Anonymkode: d3424...0b6

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Det er faktisk helt forferdelig å bo et sted det aldri er stille. 

Min tidligere nabo (rekkehus) brukte surround på tv, bass på stereoanlegg, selv med ørepropper og øreklokker utenpå hørte jeg lyden som et tog som ristet i veggene. 

Og da han dempet seg var det fortsatt lyd, skriking og banning når han gamet, krangling med kjæresten, smelling med dører, hyling til hunden. 

Altså. Ta hensyn. Ellers i verden er det helt normalt å tenke på naboen sin. Det er kun i slumområder man hører høy musikk og tilsvarende støy. 

Anonymkode: b40ac...e71

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.6.2025 den 0.16):

Kanskje det var et tilsvar på at du ikke spilte så lav musikk som du trodde.

Anonymkode: 4deea...e81

Det nekter jeg å tro,for jeg spiller aldri høy musikk fakisk.

Anonymkode: ec170...76a

Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Min tidligere nabo (rekkehus) brukte surround på tv, bass på stereoanlegg, selv med ørepropper og øreklokker utenpå hørte jeg lyden som et tog som ristet i veggene. 

Og da han dempet seg var det fortsatt lyd, skriking og banning når han gamet, krangling med kjæresten, smelling med dører, hyling til hunden. 

Altså. Ta hensyn. Ellers i verden er det helt normalt å tenke på naboen sin. Det er kun i slumområder man hører høy musikk og tilsvarende støy. 

Ja surroundanlegg høres godt selv om det brukes i etasjene over. Her vi bor nå,er det helt stille inne og det er godt.

Anonymkode: ec170...76a

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.6.2025 den 14.52):

Vanlig hensyn mot de rundt deg sier at musikk på full guffe ikke hører hjemme i blokk.

Korrekt. Men ingen i tråden hadde så langt snakket om musikk på "full guffe". Tvert imot, det er presisert "lavt volum".

Så typisk dette forumet at det kun kan snakkes om ytterpunkter, og at folk sjeldent leser det man siterer.

Flaut, rett og slett.

Anonymkode: 62ee6...47e

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.6.2025 den 0.38):

Det er veldig lytt her, så jeg hører bare på musikk med hodetelefoner. Så kan jeg ha på så høyt jeg vil uten å plage naboen. "Innenfor tillatte tider" betyr jo i teorien at man kunne dundre løs mange timer hver dag, men det gjør man jo ikke. Og heldigvis har vi også en regel om at man skal være forsiktig med musikk siden den forplanter seg så lett i betongen. De fleste respekterer det. 

Anonymkode: 7982e...44a

Hører du ikke på musikk med andre?? De fleste musikkinteresserte hører jo gjerne på med andre, for å dele en musikkopplevelse.  Å høre på i øreklokker er som å være matinteressert men bare spise alene.

Anonymkode: c9367...047

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ellers i verden er det vanlig del av livet å støye. Er det ikke omtrent bare Skandinavia og Japan som er så stille kulturer? Resten av verden er da svært vant til at folk lager lyder. Det vet alle som har vært utenfor Europa eller har hatt somaliske naboer.

Skrevet

Hver dag! I den forrige blokken vi bodde i, fikk vi sms flere ganger i uken, der var det så lytt at jeg våknet av naboens vekkerklokke. Her vi bor nå, er det veldig lite lytt, så nå nyter vi musikk på høyttalerne hver dag. 

Skrevet

Vi hører på musikk ofte, men ikke særlig høyt og stort sett er det stille hos oss.

Veldig ofte er det de med barn som mener at det skal være stille, men selv tar de aldri hensyn. Da er det skriking og roping i timesvis, løping og hopping over osv, men at de da hører litt lyder fra naboen er visst helt forferdelig.

Jeg synes vedvarende støy er verre enn at naboen hører på musikk noen timer hver dag, men noen naboer hører på musikk hele dagen og det kan være litt slitsomt. Spesielt når det er mye bass og høyt volum. 

Anonymkode: 8761c...d44

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Ellers i verden er det vanlig del av livet å støye. Er det ikke omtrent bare Skandinavia og Japan som er så stille kulturer? Resten av verden er da svært vant til at folk lager lyder. Det vet alle som har vært utenfor Europa eller har hatt somaliske naboer.

Nei, jeg har bodd i flere storbyer i Europa og det er en kultur med mye mer fokus på felleskapet. I Norge er mange ekstremt selvopptatt. 

Som sagt, det er i slumområder man hører mest slik støy. Hva som er vanlig i Somalia derimot, aner jeg ingenting om. 

• Liker 2
Annonse
Skrevet

Her er det tykke betongvegger så hører ikke naboene mine i blokken min, selv om blokken er fra 1950-tallet. Har hørt hvis naboen spiller sinnsyk høy bass, men det er veldig sjelden. Og jeg bryr meg ikke, synes litt lyd er koselig.

Anonymkode: c4c3e...2ef

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...