AnonymBruker Skrevet 12. juni #1 Skrevet 12. juni Min kjære nabo gjennom 6,5 år har flyttet og istedet har det flyttet inn et drog av ei drittkjerring som klager på musikk innenfor vedtektene i sameiet. Var aldri noe problem med forrige nabo. Hva er regnet med normal mengde musikk pr uke, egentlig? Syns regelverket er så vagt og lite spesifikt. Anonymkode: c9367...047 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni #2 Skrevet 12. juni AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Min kjære nabo gjennom 6,5 år har flyttet og istedet har det flyttet inn et drog av ei drittkjerring som klager på musikk innenfor vedtektene i sameiet. Var aldri noe problem med forrige nabo. Hva er regnet med normal mengde musikk pr uke, egentlig? Syns regelverket er så vagt og lite spesifikt. Anonymkode: c9367...047 Her er ikke problemet mengden musikk, men volumet på musikken. Andre menneske skal kunne leve og eksistere i sine hjem uten å bli øreforurenset an naboers musikkvolum. Putt musikken rett i ørene og slutt å plage naboene, så plager heller ikke naboene deg. Og den måten å omtale en nabo på Anonymkode: ce931...8ab 23 7
AnonymBruker Skrevet 12. juni #3 Skrevet 12. juni AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Her er ikke problemet mengden musikk, men volumet på musikken. Andre menneske skal kunne leve og eksistere i sine hjem uten å bli øreforurenset an naboers musikkvolum. Putt musikken rett i ørene og slutt å plage naboene, så plager heller ikke naboene deg. Og den måten å omtale en nabo på Anonymkode: ce931...8ab Ojda, fikk du godt nok tak i perlekjede ditt? Jeg forstår at man ikke kan gjøre som man vil, men skal de som ønsker å ha det stille som i graven hele tida diktere, altså? Syns det er urimelig. Savner gamle naboen! Da var det lev og la leve. Skulle vært egne blokker for de som ikke tåler en lyd og forventer at et helt sameie skal ta hensyn til det. Utenom droget er nesten alle av oss glad i å ha venner over, høre på musikk og skravle. Droget sitter der alene og ni-lytter etter alle lyder som er høyere enn en hvisken. Anonymkode: c9367...047 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni #4 Skrevet 12. juni Men hvor høyt spiller du da? Det at det skal være stilt mellom 23-07 de fleste steder betyr ikke at man bare kan kjøre på med dunkende bass og musikk resten av dagen. Det er veldig slitsomt i lengden. Gi meg et eksempel på hvordan det er hos deg da? Er liksom en liten uskreven regel om at man ikke spiller musikk på musikk anlegg rett som det er i leilighet og blokk, nettopp fordi det kan bære ganske så godt. Da bør det være lavt og lite bass. Anonymkode: f3b0c...782 8 3
AnonymBruker Skrevet 12. juni #5 Skrevet 12. juni Jeg vet ikke hvor godt det høres inn til naboen. Jeg hører på, på samme lydstyrke og mengde som forrige nabo. Har en liten bluetooth-høyttaler, ikke noe store greier. Anonymkode: c9367...047
AnonymBruker Skrevet 12. juni #6 Skrevet 12. juni Vi hører på musikk i flere timer hver eneste dag uten problemer. Blokka er lydt, fra 40-tallet og vi har spesielt én nabo som ville klagd i det øyeblikket hen hører det men ingen klager ennå. Til sammenligning fikk vi klager når vi passa katt i to uker fordi hen mente det var økt risiko for lyd og lukt, da hadde hen sett katten i vinduet. Anonymkode: 82579...fa6
AnonymBruker Skrevet 12. juni #7 Skrevet 12. juni AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Ojda, fikk du godt nok tak i perlekjede ditt? Jeg forstår at man ikke kan gjøre som man vil, men skal de som ønsker å ha det stille som i graven hele tida diktere, altså? Syns det er urimelig. Savner gamle naboen! Da var det lev og la leve. Skulle vært egne blokker for de som ikke tåler en lyd og forventer at et helt sameie skal ta hensyn til det. Utenom droget er nesten alle av oss glad i å ha venner over, høre på musikk og skravle. Droget sitter der alene og ni-lytter etter alle lyder som er høyere enn en hvisken. Anonymkode: c9367...047 Du høres mindre koselig ut. Bor i blokk og min tenåring elsker musikk og spiller selv elgitar. Musikken rett i øret. Anonymkode: bd7de...bc5 12
AnonymBruker Skrevet 12. juni #8 Skrevet 12. juni AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Vi hører på musikk i flere timer hver eneste dag uten problemer. Blokka er lydt, fra 40-tallet og vi har spesielt én nabo som ville klagd i det øyeblikket hen hører det men ingen klager ennå. Til sammenligning fikk vi klager når vi passa katt i to uker fordi hen mente det var økt risiko for lyd og lukt, da hadde hen sett katten i vinduet. Anonymkode: 82579...fa6 Hva slags anlegg har dere, og hva slags musikk hører dere på? Anonymkode: c9367...047
AnonymBruker Skrevet 12. juni #9 Skrevet 12. juni Hører på musikk hver eneste dag, men hvor ofte jeg spiller høyt på anlegget med basskasse og det som er, er noe annet. Noen ganger noen dager i uken, andre ganger ett par ganger i halvåret. Alt avhengig av humor, sesong, lyst, interesse, tilgjengelighet, muligheter osv. Jeg bor alene og har ingen barn, men har naboer med barn jeg tar hensyn til, men som jeg spiller musikk for å overdøve støyen de gir fra seg. Anonymkode: 9bec0...828
AnonymBruker Skrevet 12. juni #10 Skrevet 12. juni AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hva slags anlegg har dere, og hva slags musikk hører dere på? Anonymkode: c9367...047 Vi hører på god gammeldags vinyl, to høytalere og forsterker fra Klipsch. Hovedsakelig punk, new wave og ska med noe piggtråd og en del 70 og 80-talls. Anonymkode: 82579...fa6 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni #11 Skrevet 12. juni Hører på musikk hver dag. Spiller ikke veldig høyt, men til tider noe høyt. Aldri fått klager. Spiller ikke sent på kvelden da. Har skjedd to ganger i løpet av de to årene vi har bodd her, da var det i forbindelse med fest (satte opp nabovarsel og ba naboene ta kontakt dersom det ble for høyt). Anonymkode: b498b...9d4 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni #12 Skrevet 13. juni Spiller musikk omtrent daglig. Lite bass og relativt lavt volum, og jeg holder meg godt innenfor loven og vedtektene her. Da kan naboene gjøre som de vil, om det er å være sur eller ikke. Ingen sier noe, jeg tror alle vet og aksepterer at normal støy, musikk og lignende på dagtid er helt innenfor. Anonymkode: 62ee6...47e 1 1
Tough cookie Skrevet 13. juni #13 Skrevet 13. juni AnonymBruker skrev (11 timer siden): Ojda, fikk du godt nok tak i perlekjede ditt? Jeg forstår at man ikke kan gjøre som man vil, men skal de som ønsker å ha det stille som i graven hele tida diktere, altså? Syns det er urimelig. Savner gamle naboen! Da var det lev og la leve. Skulle vært egne blokker for de som ikke tåler en lyd og forventer at et helt sameie skal ta hensyn til det. Utenom droget er nesten alle av oss glad i å ha venner over, høre på musikk og skravle. Droget sitter der alene og ni-lytter etter alle lyder som er høyere enn en hvisken. Anonymkode: c9367...047 Man kan fint høre på musikk uten at naboene hører musikken. Er du en av de som må ha full guffe på når du hører musikk? 1 3
AnonymBruker Skrevet 13. juni #14 Skrevet 13. juni Jeg hører på musikk når naboen bestemmer seg for å spille musikk... Når jeg hører selv bruker jeg hodetelefoner. Fordi jeg greier å ta hensyn til andre. Anonymkode: 59540...828 5 3
AnonymBruker Skrevet 13. juni #15 Skrevet 13. juni AnonymBruker skrev (12 timer siden): Ojda, fikk du godt nok tak i perlekjede ditt? Jeg forstår at man ikke kan gjøre som man vil, men skal de som ønsker å ha det stille som i graven hele tida diktere, altså? Syns det er urimelig. Savner gamle naboen! Da var det lev og la leve. Skulle vært egne blokker for de som ikke tåler en lyd og forventer at et helt sameie skal ta hensyn til det. Utenom droget er nesten alle av oss glad i å ha venner over, høre på musikk og skravle. Droget sitter der alene og ni-lytter etter alle lyder som er høyere enn en hvisken. Anonymkode: c9367...047 Opptrer du like hensynsfullt og sympatisk overfor dine naboer som i denne tråden, så er det fullt forståelig av naboen din reagerer. Kjøp deg enebolig ute i skogen, så kan du gjøre som du vil. Anonymkode: ce931...8ab 11 1 2
AnonymBruker Skrevet 13. juni #16 Skrevet 13. juni Jeg bor ikke engang i blokk, men i hus og skal jeg høre på noe som bare jeg liker setter jeg på headsett, Hadde jeg bodd alene i blokk hadde jeg droppet headsettet, men hadde satt et volum jeg var helt sikker på at ikke hørtes til naboene. Etter eller annet sier meg TS at du ikke bare har på musikk i bakgrunnen , men dytter den opp på full guffe. Det hører ikke hjemme i blokk uansett om forrige nabo godtok det eller ikke. Anonymkode: 2133f...c6e 2 3
AnonymBruker Skrevet 13. juni #17 Skrevet 13. juni Når du bor i blokk så er det tidvis ekstremt lytt. Type at man hører barneskrik fra naborommet, naboen under har sex, naboen over er på dass osv. Det er ikke helt unormalt. Her jeg bor, opplever jeg ikke at det blir utvist noe særlig hensyn fra noen. Det skrikes, krangles og styres. Det er unger, ofte fra litt ulike kulturer, som får herje fritt i ganger, rop og skrål. Folk slenger med dører og bråker jevnt over, til tross for at alt som skjer i gangen er noe som også går inn i leilighetene, over en minimumsnivå av lyd. Hvorfor skal jeg ikke kunne kose meg med litt musikk på dagtid, innenfor helt lovlige og aksepterte tider? Jeg er ikke spes. glad i hodetelefoner av ulike grunner - kort sagt har jeg et noe stort og merkelig hode Det dreier seg ikke om å ikke klare å utvise hensyn. Det er heller et spørsmål om hvorfor i alle dager skal jeg være "flink pike" her inne i min leilighet? Hadde det vært snydens stille i blokka døgnet rundt hadde det vært annerledes. Men sånn er det neppe i det fleste blokker hvor det ikke kun bor eldre. Anonymkode: 62ee6...47e 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni #18 Skrevet 13. juni AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Det hører ikke hjemme i blokk uansett om forrige nabo godtok det eller ikke. Sier hvem? Det er helt greit å høre på musikk. Akkurat nå er det håndverkere på bygget, og i tillegg til all annen lyd er det også banking, boring og mer til. Men uavhengig av det, så er det helt innafor å nyte det man liker, så lenge det er innen rimelighetens grenser. Og loven setter den grensen til at man skal tåle vesentlig støy på dagtid. At noen er prippene og ikke liker min musikksmak er jaggu deres problem - ikke mitt. Jeg er godt innenfor alle lover, vedteker og regler. Sue me! Anonymkode: 62ee6...47e
AnonymBruker Skrevet 13. juni #19 Skrevet 13. juni AnonymBruker skrev (15 timer siden): Min kjære nabo gjennom 6,5 år har flyttet og istedet har det flyttet inn et drog av ei drittkjerring som klager på musikk innenfor vedtektene i sameiet. Var aldri noe problem med forrige nabo. Hva er regnet med normal mengde musikk pr uke, egentlig? Syns regelverket er så vagt og lite spesifikt. Anonymkode: c9367...047 Bor du i blokk så hører du ikke på musikk på høyttalere noe særlig høyere enn tv volum spør du meg. Hadde klagd selv om jeg måtte høre på din musikk. Kjøp deg gode hodetelefoner eller IEMs så kan du lytte hvor høyt og hvor ofte du vil. Anonymkode: d3424...0b6 6
AnonymBruker Skrevet 13. juni #20 Skrevet 13. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Sier hvem? Det er helt greit å høre på musikk. Akkurat nå er det håndverkere på bygget, og i tillegg til all annen lyd er det også banking, boring og mer til. Men uavhengig av det, så er det helt innafor å nyte det man liker, så lenge det er innen rimelighetens grenser. Og loven setter den grensen til at man skal tåle vesentlig støy på dagtid. At noen er prippene og ikke liker min musikksmak er jaggu deres problem - ikke mitt. Jeg er godt innenfor alle lover, vedteker og regler. Sue me! Anonymkode: 62ee6...47e Vanlig hensyn mot de rundt deg sier at musikk på full guffe ikke hører hjemme i blokk. Alt trenger ikke å ha en rettskraftig regel for at det skal unngås, det er lov å bruke sunn fornuft og se litt rundt seg hvor man er. Anonymkode: 2133f...c6e 6 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå