kjøttkaker Skrevet 12. juni #1 Skrevet 12. juni (endret) Vet ikke hvor jeg skal begynne, dette er så komplekst og vanskelig. Begynte å jobbe som leder på en skole i 2020. Gikk inn spent, veldig usikker, men med lyst til å gjøre en forskjell. Fikk lite hjelp og støtte fra start. Begynte en vanskelig ansatt i 2022. Jeg begynte å dokumentere i arkivsystemet. Lite til ingen oppfølging fra mine ledere, han fikk lov å holde med på baksnakking, uriktig beskyldninger, roping/skriking, undergraving av meg som leder, systematisk motarbeiding osv. Han gjorde at jeg ble syk, og jeg ble sykemeldt flere ganger. Han ble aldri konfrontert med noe av mine innspill. Har følt på at en spesielt en leder har vært ute etter meg siden start. Fikk dårlig tilbakemelding etter kort tid, som var helt urimelig og ikke hadde rot i virkeligheten. Da jeg spurte om utdyping forstod jeg at hun bare antok ting om meg. Og det har fortsatt helt til i dag. Jeg får kjeft for ting jeg gjør og ikke gjør, og får motstridene beskjeder så jeg blir helt forvirret. Ikke fått noe hjelp, samtale eller møter etter jeg har sagt jeg er sykemeldt pga arbeidsrelaterte forhold. Mine lederkolleger mener også jeg har blitt behandlet dårlig, og flere av de ansatte har sagt de mener læreren har mobbet meg. Det har blitt skapt et narrativ av meg via ansatte og ledere at jeg har ødelagt skolen. Føler meg koko og gal, og at det faktisk er jeg som er problemet. Følt meg så alene og uten noen som har "ryggen min". Jeg er deprimert og vært det over 2 år, og er så emosjonelt ustabil for tiden. Kvalm, gråter, kaster opp, spiser lite/bare dritt, sover bare etter jobb, føler alle hater meg. Gruer meg til konsekvensene og ettermæle. Føler jeg generelt også har gjort en ræva jobb. Dette ble langt og vet ikke hva jeg vil med dette. Er rådvill og utslitt. Om noen gidder å lese setter jeg pris på det, om noen orker å svare blir jeg veldig takknemlig. Endret 4. juli av kjøttkaker 17
Moppeguri Skrevet 12. juni #2 Skrevet 12. juni Jeg tror du behøver å skifte jobb. Gjerne til privat sektor eller en annen kommune så du kan begynne med blanke ark og få tilbake selvtilliten 10 1
kjøttkaker Skrevet 12. juni Forfatter #3 Skrevet 12. juni Moppeguri skrev (2 minutter siden): Jeg tror du behøver å skifte jobb. Gjerne til privat sektor eller en annen kommune så du kan begynne med blanke ark og få tilbake selvtilliten Du har rett.
snillOnkel Skrevet 12. juni #4 Skrevet 12. juni Noen arbeidsplasser er giftige. Du har havnet et slikt sted. Prøv å ikke ta det personlig. Dette er ikke bra for deg. Søk ny jobb så fort du kan. 8 3 4
kissmequick Skrevet 12. juni #5 Skrevet 12. juni Er du likestilt med den lederen som ikke er grei med deg? Finnes det rom for å snakke med din leder og be om hjelp fra bedriftshelsetjenesten? Jeg er skoleleder og har fått god hjelp til å håndtere vanskelige saker gjennom de. Det høres ikke ut som en spesielt hyggelig skole å jobbe på, kan det være noe du kan løfte mer generelt i ledergruppen? Angående dokumenter. Har du skrevet de? Da bør du kunne spore det opp på et vis, gå gjennom programmet du bruker og søk i alt. Be it i kommunen om hjelp hvis du vet du har skrevet det, og ca når. Har du ikke skrevet det? Kan du skrive det nå? Ellers så må du bare eie at du ikke har gjort det. Du har en vanskelig jobb. Noen ganger er den veldig vanskelig. Det eneste du kan gjøre er det beste du kan, pust med magen og sett en fot foran den andre. Heier på deg! 3 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni #6 Skrevet 12. juni Dette hørtes ut som et forferdelig usunt arbeidsmiljø! Også med din bakgrunnshistorie i tillegg. Dette er ikke et sted det er bra for deg å være TS🌺 uansett hva som har skjedd eller hvem som er ansvarlig for hva, søk ny jobb. Du føler deg jo ikke trygg der og nå virker det som du er i en nedadgående spiral som kommer til å føre til at du gjør flere feil, og igjen får kjeft og igjen havner enda lenger ned i grøfta. Gjør det eneste rette og søk deg en annen jobb. Anonymkode: 102da...f61 1 3
kjøttkaker Skrevet 12. juni Forfatter #7 Skrevet 12. juni (endret) kissmequick skrev (13 minutter siden): Er du likestilt med den lederen som ikke er grei med deg? Finnes det rom for å snakke med din leder og be om hjelp fra bedriftshelsetjenesten? Jeg er skoleleder og har fått god hjelp til å håndtere vanskelige saker gjennom de. Det høres ikke ut som en spesielt hyggelig skole å jobbe på, kan det være noe du kan løfte mer generelt i ledergruppen? Angående dokumenter. Har du skrevet de? Da bør du kunne spore det opp på et vis, gå gjennom programmet du bruker og søk i alt. Be it i kommunen om hjelp hvis du vet du har skrevet det, og ca når. Har du ikke skrevet det? Kan du skrive det nå? Ellers så må du bare eie at du ikke har gjort det. Du har en vanskelig jobb. Noen ganger er den veldig vanskelig. Det eneste du kan gjøre er det beste du kan, pust med magen og sett en fot foran den andre. Heier på deg! Takk for oppmuntring og råd Nei, det er ikke en hyggelig skole. Føler det er giftig miljø. Og at jeg har blitt utpekt som syndebukk uten at jeg forstår hvorfor. Nei, lederen min er er over meg. Misunnelig på deg som har fått god hjelp, du er heldig Jeg har tenkt jeg får skrive de nå, men da må jeg jukse litt. Tror ikke jeg orker å fortelle - har ingen god erfaring med å være ærlig med lederne mine. Endret 12. juni av kjøttkaker 1
kjøttkaker Skrevet 12. juni Forfatter #8 Skrevet 12. juni AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Dette hørtes ut som et forferdelig usunt arbeidsmiljø! Også med din bakgrunnshistorie i tillegg. Dette er ikke et sted det er bra for deg å være TS🌺 uansett hva som har skjedd eller hvem som er ansvarlig for hva, søk ny jobb. Du føler deg jo ikke trygg der og nå virker det som du er i en nedadgående spiral som kommer til å føre til at du gjør flere feil, og igjen får kjeft og igjen havner enda lenger ned i grøfta. Gjør det eneste rette og søk deg en annen jobb. Anonymkode: 102da...f61 Tusen, tusen takk for forståelse og gode ord ❤️ Nei, du har helt rett, jeg føler meg utrolig utrygg. Litt ironisk, når de samme lederne har kurs om psykologisk trygghet og så oppfører de seg slik de gjør mot meg. En gang jeg fortalte at det sto i sykemeldingen min at jeg opplever meg mobbet av ansatt og det måtte tas tak i, sa lederen at det var rart av legen å skrive - for hvordan kunne legen vite det bare ved å ha snakket med meg. Og som du også påpeker, ikke så veldig sunt (ikke for noen selvsagt) siden jeg også har en vanskelig bakgrunn. Har nesten dårligere selvtillit nå enn da jeg startet. Takk igjen for ordene dine og at du tok deg tid, du var spot on. Føles godt å bli forstått/sett ❤️ 2 3
kissmequick Skrevet 12. juni #9 Skrevet 12. juni Ikke juks hvis du kan bli tatt på det. Dvs, bruker dere programmer som p360 der dokumentene skrives og sendes ut så kan du ikke jukse og du bør ikke prøve. Har dere papirmapper og word-dokumenter? Da er det lite risiko. Kan du snakke med rektor? 1
kjøttkaker Skrevet 12. juni Forfatter #10 Skrevet 12. juni (endret) kissmequick skrev (På 12.6.2025 den 23.18): Ikke juks hvis du kan bli tatt på det. Dvs, bruker dere programmer som p360 der dokumentene skrives og sendes ut så kan du ikke jukse og du bør ikke prøve. Har dere papirmapper og word-dokumenter? Da er det lite risiko. Kan du snakke med rektor? Word-dokument, så tror det skal gå fint. Endret 4. juli av kjøttkaker
kjøttkaker Skrevet 12. juni Forfatter #12 Skrevet 12. juni snillOnkel skrev (16 minutter siden): Noen arbeidsplasser er giftige. Du har havnet et slikt sted. Prøv å ikke ta det personlig. Dette er ikke bra for deg. Søk ny jobb så fort du kan. Jeg tror du har rett. Føles som å være i et forhold med en giftig person hvor man blir gaslightet. Ikke forstått det før nå, etter 4 år. Må bort, ja. Har tenkt jeg må holde ut og prøve å bevise jeg er flink, men det er helt umulig her. De har bestemt seg for at jeg er problemet. Det som er vondt å tenke på at ryktet kommer til å henge ved meg etter jeg slutter. Takk for konkret og spot on kommentar, det var godt å høre flere ser det samme (selv om man bare har fått et mikroskopisk innblikk) ❤️ 1 2
Lorieen Skrevet 12. juni #13 Skrevet 12. juni Har opplevd noe liknende. Du må komme deg vekk derfra, bytt jobb! 1 1
kjøttkaker Skrevet 12. juni Forfatter #14 Skrevet 12. juni (endret) Lorieen skrev (3 minutter siden): Har opplevd noe liknende. Du må komme deg vekk derfra, bytt jobb! Wow, har du!? Vil du fortelle bittelitt? Ja, har innsett det, altfor sent...Skulle slutta for 2 år siden. Og nå er jeg redd dette stedet ødelegger for fremtidige jobber. Endret 12. juni av kjøttkaker 1
Lorieen Skrevet 12. juni #15 Skrevet 12. juni (endret) kjøttkaker skrev (5 minutter siden): Wow, har du!? Vil du fortelle bittelitt? Ja, har innsett det, altfor sent...Skulle slutta for 2 år siden. Og nå er jeg redd dette stedet ødelegger for fremtidige jobber. Kom fra lederjobb i privat sektor over mange år, over i en tilsvarende stilling i kommunal sektor. Råttent arbeidsmiljø, baksnakking, ekstremt høyt sykefravær, ansatte forventet at jeg skulle detaljstyre dem slik den forrige lederen hadde gjort. Løp til gammel leder og klagde på meg til stadighet, påstod at jeg var en dårlig leder uten å kunne komme med noe konkret. Sykmeldte seg som straff når jeg stilte krav til at de faktisk gjorde det som stod i stillingsinstruksen sin. Jeg ble mobbet og frosset ut, de hilste ikke på meg om morgenen, latterliggjorde meg, forsøkte å sette opp feller for meg for å få meg til å se dum/udugelig ut, osv. Holdt ut i to år, så orket jeg ikke mer og ba om å bli omplassert. Sa etterhvert opp og er nå tilbake i privat sektor og trives. Endret 12. juni av Lorieen 3 1
kjøttkaker Skrevet 12. juni Forfatter #16 Skrevet 12. juni (endret) AnonymBruker skrev (På 12.6.2025 den 23.23): Sender deg en lang klem💗 Tusen, tusen takk ❤️ AnonymBruker skrev (På 12.6.2025 den 23.23): Oi, imponerende av deg å kjøre en slik taktikk! Og ikke minst imponerende å hente seg inn igjen etter dette. Så godt det løste seg ❤️ AnonymBruker skrev (På 12.6.2025 den 23.23): Det er ikke umulig å snu skuta TS. Men jeg tror at for deg vil det være bedre å bytte jobb. For min del har det ikke vært ledige stillinger som jeg var interessert i å søke på, og det å gå «nedover» i stilling pga noen teite kollegaer og dårlig oppfølging fra ledelse, har aldri vært akseptabelt for meg. Søk en annen jobb, og ikke oppgi disse menneskene som referanser så skal du se det ordner seg💗 ikke la dem få ødelegge noe mer i livet ditt. Anonymkode: abbc3...19e Jeg tror nok det er litt for sent her. Men kanskje ikke umulig. Tror bare ikke jeg er rustet for det, det koster for mye. Ja, har tenkt på å ikke oppgi de, men det kan også skade meg/gi dårlig inntrykk. Er så utrolig trist det ble slik, føles så sårt at jeg havnet her. Men samtidig - typisk meg å komme i slike situasjoner. Jobbet på en annen skole tidligere, som lærer, hvor rektor behandlet meg helt forferdelig, han mobbet meg ut. Endret 24. juni av Matas Innlegget er redigert grunnet sitering av slettet innhold. - Matas, mod. 2 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni #17 Skrevet 12. juni Har du mistet dokumentene på pcen? Uten at jeg er så veldig IT-kyndig, kan du prøve å finne en tidligere versjon av mappen, det har reddet meg noen ganger i hvert fall: "For å få tilgang til tidligere versjoner av en mappe i Windows, kan du høyreklikke på mappen i Filutforskeren og velge "Gjenopprett tidligere versjoner". Hvis filsystemet er konfigurert med fillogg (tidligere kalt Shadow Copy), vil du kunne se tilgjengelige tidligere versjoner av mappen." Ellers er jeg enig med de andre, det høres ut som en giftig arbeidsplass, og jeg tror du har godt av å bygge deg opp igjen et annet sted❤️ Anonymkode: c3e25...ea5 1
kjøttkaker Skrevet 12. juni Forfatter #18 Skrevet 12. juni Lorieen skrev (1 minutt siden): Kom fra lederjobb i privat sektor over mange år, over i en tilsvarende stilling i kommunal sektor. Råttent arbeidsmiljø, baksnakking, ekstremt høyt sykefravær, ansatte forventet at jeg skulle detaljstyre dem slik den forrige lederen hadde gjort. Løp til gammel leder og klagde på meg til stadighet, påstod at jeg var en dårlig leder uten å kunne komme med noe konkret. Sykmeldte seg som straff når jeg stilte krav til at de faktisk gjorde det som stod i stillingsinstruksen sin. Jeg ble mobbet og frosset ut, de hilste ikke på meg om morgenen, latterliggjorde meg, forsøkte å sette opp feller for meg for å få meg til å se dum/udugelig ut, osv. Holdt ut i to år, så orket jeg ikke mer og ba om å bli omplassert. Sa etterhvert opp og er nå tilbake i privat sektor og trives. Herregud, høres jo nesten helt identisk ut. Giftige arbeidsplasser har noen likhetstrekk.. Vurderer privat sektor selv, er lei kommunen. Godt du kom deg bort og er på et bedre sted ❤️ Det gir meg litt håp oppe i elendigheta.
AnonymBruker Skrevet 12. juni #19 Skrevet 12. juni Er du egentlig en god leder da? Du sier at du ikke vet hva du har gjort feil, men min erfaring med dårlige ledere er at det mest frustrerende er alt de ikke gjør. Konfliktskye ledere er for eksempel helt håpløst. Selv om lederen ikke aktivt gjør noe galt, så kan utfallet bli veldig galt. Hvis dine ledere er like dårlige til å gjøre noe (veilede konkret og tydelig) så har du suppa gående. Det er lov å bytte jobb. Det er ingenting galt i å ikke være en god leder, langt flere ledere burde gi seg i tide. Kanskje er arbeidsmiljøet giftig, men det er jo dere som ledere som må ta tak i det da, det fikser seg ikke av seg selv. Anonymkode: 04594...29f 7 1
kjøttkaker Skrevet 12. juni Forfatter #20 Skrevet 12. juni (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Er du egentlig en god leder da? Du sier at du ikke vet hva du har gjort feil, men min erfaring med dårlige ledere er at det mest frustrerende er alt de ikke gjør. Konfliktskye ledere er for eksempel helt håpløst. Selv om lederen ikke aktivt gjør noe galt, så kan utfallet bli veldig galt. Hvis dine ledere er like dårlige til å gjøre noe (veilede konkret og tydelig) så har du suppa gående. Det er lov å bytte jobb. Det er ingenting galt i å ikke være en god leder, langt flere ledere burde gi seg i tide. Kanskje er arbeidsmiljøet giftig, men det er jo dere som ledere som må ta tak i det da, det fikser seg ikke av seg selv. Anonymkode: 04594...29f Jeg gjør selvfølgelig feil og er ikke perfekt på noen som helst måte. Dette har jeg vært åpen på fra start, jeg vil ha tilbakemeldinger - sagt til både lederne mine og de ansatte. Jeg føler meg som en ræva leder, så kan hende jeg ikke passer til det. Har iallfall mange ting jeg vet jeg må jobbe med. Tror også traumene mine ødelegger en del, jeg kan være ekstremt selvkritisk og også sensitiv for kritikk. Har prøvd å ta tak i arbeidsmiljøet uendelig ganger. Men uten hjelp fra de over meg har ikke det vært mulig å gjøre endre dessverre. Samtaler med de ansatte, tilrettevisning, utarbeiding av regler, arbmiljø på planen osv. Likevel er det jeg som får hele skylda alene for dårlig arbmiljø. Endret 12. juni av kjøttkaker
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå