AnonymBruker Skrevet 12. juni #1 Skrevet 12. juni Pappaen og jeg er i den uheldige situasjonen at vi må ha pleiepenger. Han er heldig og får av bedriften, så han får hele lønna si selv om han tjener over 6 G. Jeg tjener akkurat litt under 6G, så jeg har ikke et direkte lønnstap, men lurer på dette med feriepenger. Ifølge NAV: «Feriepenger utgjør 10,2% av utbetalt pleiepenger, og det er bare feriepenger for de første 12 ukene i kalenderåret hvis du har både pleiepenger og opplæringspenger.» Betyr det at jeg har et inntektstap? Eller har det ikke noe å si når det bare gjelder feriepenger? Jeg har årslønn og så på skattemeldingen at jeg tjente mye mindre i fjor brutto, så er derfor jeg lurer.. Anonymkode: 4c719...acd
AnonymBruker Skrevet 12. juni #2 Skrevet 12. juni Jeg havnet på pleiepenger på høsten i fjor og føler jo selv at jeg mister penger i feriepengene. Jeg kan ikke utregningene. Men jeg fikk jo mye mindre feriepenger enn jeg ville fått normalt. Og jeg har jo skattet som vanlig. Så jeg må jo ha tapt på dette. Men jeg kan ikke reglene. Anonymkode: b0416...eb9
AnonymBruker Skrevet 12. juni #3 Skrevet 12. juni Det blir et faktisk inntektstap når arbeidsgiver ikke forskutterer (og gir fulle feriepenger), ja. Anonymkode: e0e5d...106
AnonymBruker Skrevet 16. juni #4 Skrevet 16. juni AnonymBruker skrev (På 13.6.2025 den 0.00): Det blir et faktisk inntektstap når arbeidsgiver ikke forskutterer (og gir fulle feriepenger), ja. Anonymkode: e0e5d...106 Takk for svar! Vet du hvordan dette regnes ut? Anonymkode: 4c719...acd
AnonymBruker Skrevet 16. juni #5 Skrevet 16. juni Forskutterer arbeidsgiveren din? Da merker du det ikke Anonymkode: cb2a0...cdb
AnonymBruker Skrevet 16. juni #6 Skrevet 16. juni AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Forskutterer arbeidsgiveren din? Da merker du det ikke Anonymkode: cb2a0...cdb Nei, mannen min sin arbeidsgiver forskutterer, men ikke min. Anonymkode: 4c719...acd
AnonymBruker Skrevet 16. juni #7 Skrevet 16. juni Ikke minheller. Får direkte av nav. Veldig kjedelig altså.. urettferdig at noen arbeidsgivere forskutterer og andre ikke. Jeg jobber i kommunen og der pleide de tidligere, men ikke nå lenger 😔 Anonymkode: b0416...eb9
AnonymBruker Skrevet 16. juni #8 Skrevet 16. juni AnonymBruker skrev (14 timer siden): Takk for svar! Vet du hvordan dette regnes ut? Anonymkode: 4c719...acd Du kan selvsagt også kalle det et ferietap. Om du ikke tar ut full ferie, vil du heller ikke ha et inntektstap - men på et tidspunkt skal du jo tilbake i jobb, og vil da gå glipp av enten inntekt (feriepenger du ikke får) eller ferie (om du velger å ikke ta ut mer ferie enn du har opptjent feriepenger til året før). I så fall vil du jobbe mer enn andre for samme lønn. I teorien kan det vel unngås ved å aldri ta ut ferie så lenge man er på pleiepenger, og spare opp feriepenger fra året før man begynte på pleiepengene til året etter man slutter å motta dem. Arbeidsgiver har imidlertid plikt til å kreve at du avvikler ferie som vanlig, da pleiepenger ikke gir grunnlag for utsettelse av ferie på samme måte som egen sykdom ville ha gjort. Anonymkode: e0e5d...106
AnonymBruker Skrevet 17. juni #9 Skrevet 17. juni AnonymBruker skrev (14 timer siden): Du kan selvsagt også kalle det et ferietap. Om du ikke tar ut full ferie, vil du heller ikke ha et inntektstap - men på et tidspunkt skal du jo tilbake i jobb, og vil da gå glipp av enten inntekt (feriepenger du ikke får) eller ferie (om du velger å ikke ta ut mer ferie enn du har opptjent feriepenger til året før). I så fall vil du jobbe mer enn andre for samme lønn. I teorien kan det vel unngås ved å aldri ta ut ferie så lenge man er på pleiepenger, og spare opp feriepenger fra året før man begynte på pleiepengene til året etter man slutter å motta dem. Arbeidsgiver har imidlertid plikt til å kreve at du avvikler ferie som vanlig, da pleiepenger ikke gir grunnlag for utsettelse av ferie på samme måte som egen sykdom ville ha gjort. Anonymkode: e0e5d...106 Utfordringen er at jeg kun har graderte pleiepenger og er helt på randen med det. Føler jeg makser ut både hjemme og på jobb, så jeg trenger ferie. Jeg ser at jeg kun fikk 16.000 utbetalt til sammen fra arbeidsgiver denne måneden. Med full lønn har jeg betalt rundt 40.000. Da jeg var i jobb fikk jeg over 70.000 i feriepenger. Men nå har jeg altså fått 16.000 totalt 😅 Får nok også noe pleiepenger den 20., men det pleier ikke å være så mye. Jeg forstår bare ikke det med 16.000 fra arbeidsgiver. De trekker meg jo en månedslønn pga ferie, men burde fortsatt ikke vært så lite.. Anonymkode: 4c719...acd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå