Gå til innhold

Jeg har autisme og adhd. Ei nær venninne er psykolog. Vil hun dømme meg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nylig fått adhd og autisme diagnostisert. Autisme visste jeg fra før av. Men adhd er nytt for meg. Jeg er høytfugerende og har jobb, høy utdanning, elsker folk rundt meg etc... Det eneste jeg merker i hverdagen er at jeg har endel angst, overtenker  blir fortere sliten etc....

Jeg har ei nær venninne som er klinisk psykolog.  Hun har alltid respektert meg for den jeg er. Vi har mange felles interesser, snakker godt sammen og hun har gitt inntrykk av å møtes ofte.

Hva om hun endrer syn på meg fordi jeg er nevrodivers. Hva om hun ser det verste av det verste med mine diagnoser gjennom jobben sin og tenker at jeg er annerledes  gal, uemptisk ( noe som absolutt ikke stemmer) Eller mer sin utdanning tenker at jeg ikke er normal, etc...

Hva skal jeg egentlig gjøre?

Anonymkode: e810a...f4d

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er ikke diagnosene dine, du er deg. Og venninna di kjenner deg. Jeg synes ikke hun høres ut som en som vil dømme deg. Tvert imot så kan dere lære av hverandre begge to🤗

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har nylig fått adhd og autisme diagnostisert. Autisme visste jeg fra før av. Men adhd er nytt for meg. Jeg er høytfugerende og har jobb, høy utdanning, elsker folk rundt meg etc... Det eneste jeg merker i hverdagen er at jeg har endel angst, overtenker  blir fortere sliten etc....

Jeg har ei nær venninne som er klinisk psykolog.  Hun har alltid respektert meg for den jeg er. Vi har mange felles interesser, snakker godt sammen og hun har gitt inntrykk av å møtes ofte.

Hva om hun endrer syn på meg fordi jeg er nevrodivers. Hva om hun ser det verste av det verste med mine diagnoser gjennom jobben sin og tenker at jeg er annerledes  gal, uemptisk ( noe som absolutt ikke stemmer) Eller mer sin utdanning tenker at jeg ikke er normal, etc...

Du har vel hatt diagnosene dine lenge og hun har vært din venn lenge. Hva er forskjellen? 

Anonymkode: c1ed6...8c6

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du er ikke nevrodivers, du er nevrodivergent. Er du nødt til å fortelle henne det da, hvis du er usikker på om hun klarer å behandle deg med verdighet og respekt etterpå?

Anonymkode: f7995...6c5

• Liker 2
Skrevet

Det går stort sett helt strålende å fortelle folk om dette. Det er noen som svarer med «jomen, du er da normal» eller «anser det du har for å være normal variasjon», ingen av de svarene tenker jeg en utdannet psykolog kommer med.

• Liker 1
Skrevet

Det er jo ikke sånn at du blir en annen person selv om du har fått en diagnose. Folkene rundt deg kjenner jo deg som deg, og du skal fortsette å være den samme. Du kan velge å fortelle folk om diagnosen, eller du kan holde den for deg selv. Mest av alt skal vel diagnosen gi deg en bedre forståelse for deg selv, din væremåte og reaksjoner. 
Jeg tror ikke at venninnen din kommer til å dømme deg, jeg vil heller tro at hun kommer til å være interessert. Det er vel en grunn til at hun har blitt psykolog,/5 hun er interessert i menneskers psyke. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Supersmurf skrev (3 minutter siden):

Det er jo ikke sånn at du blir en annen person selv om du har fått en diagnose. Folkene rundt deg kjenner jo deg som deg, og du skal fortsette å være den samme. Du kan velge å fortelle folk om diagnosen, eller du kan holde den for deg selv. Mest av alt skal vel diagnosen gi deg en bedre forståelse for deg selv, din væremåte og reaksjoner. 
Jeg tror ikke at venninnen din kommer til å dømme deg, jeg vil heller tro at hun kommer til å være interessert. Det er vel en grunn til at hun har blitt psykolog,/5 hun er interessert i menneskers psyke. 

Det har du helt rett i 🥰 Det er en del annerledesfolk som absolutt ikke er A4 i hennes egen familie også, til tross for at hun er psykolog 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jobben hennes er å se det beste i folk. Dette trenger du ikke bekymre deg over.

Anonymkode: 955fc...17d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Folk flest bryr seg lite om andres diagnoser i hverdagen, det vi derimot blir lei er folk som tapper oss for energi eller lager unødvendig styr. 

Jeg personlig styrer unna de de to siste jeg nevnte. 

Anonymkode: 22b80...489

AnonymBruker
Skrevet

Regner med at du ikke har endret deg siden du fikk diagnosen, så skjønner ikke helt hvordan det skal påvirke vennskapet på noen som helst måte.

Anonymkode: 98104...b2c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjære deg. Jeg forstår godt tankene dine. Jeg ble nylig diagnostisert med ADHD og var redd for at mannen min skulle tenke annerledes om meg. Noe han overhodet ikke gjorde. Han sa selvfølgelig at det ikke var noe forskjell om jeg hadde en diagnose eller ikke. Jeg var meg uansett. 

Om det verste skulle skje og venninnen din ikke faktisk ikke ønsker å tilbringe mer tid sammen med deg pga diagnosene dine, så er ikke dette en venninne som er verdt å bruke tid på. Slike mennesker hadde jeg holdt meg lang unna.

Anonymkode: dc7a2...2ee

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke psykologer som regel mer forståelse for diagnoser enn folk flest?

Anonymkode: fed88...149

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har ikke psykologer som regel mer forståelse for diagnoser enn folk flest?

Anonymkode: fed88...149

Jeg håper det 😬

AnonymBruker
Skrevet

Om hun begynner å dømme deg for diagnosene dine er hun ikke verdig å få ha deg som venn!

Anonymkode: c6e33...49e

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke de utdannede som påregnelig kommer til å dømme deg, ts. Det er de uvitende. Kunnskap er ikke kilden til fordømmelse. Jeg ville tenkt hun er blant gruppen minst sannsynlig til å dømme deg. 

Den gruppen du mest trolig vil møte mest motstand og fordømmelse fra er eldre med tilsvarende diagnose som er oppvokst i en tid uten mulighet til diagnostisering og uten tilgang på verktøy til å mestre livet som seg selv. 

Din venn er psykolog. Hun vet at det å være venstrehendt er en form for neurodivergens. Neurodivergens er et ord for «fungerer ulikt det vi (tradisjonelt) regner som den nevrologiske normalen». Det er ikke et ord for «fungerer dårligere enn». Ulikt er ikke dårligere.

Anonymkode: bf5a8...8c3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

En av mine beste venninner ble diagnostisert med autisme og bipolar lidelse for ikke så lenge siden. Selv har jeg høy utdannelse innen helse og har jobbet i flere år innen psykisk helsevern. Tenker jeg annerledes om henne nå? Overhode ikke, men diagnosene gir veldig mening og er nok noe jeg har mistenkt lenge. Jeg er akkurat like glad i henne og verdsetter vennskapet vårt like høyt som jeg gjorde før, så det tenker jeg ikke at du skal være redd for. Diagnosene forteller jo ikke hvem du er - det er stor variasjon innen disse og personligheten din er jo din egen! 😊

Anonymkode: a0b2c...d1f

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

En av mine beste venninner ble diagnostisert med autisme og bipolar lidelse for ikke så lenge siden. Selv har jeg høy utdannelse innen helse og har jobbet i flere år innen psykisk helsevern. Tenker jeg annerledes om henne nå? Overhode ikke, men diagnosene gir veldig mening og er nok noe jeg har mistenkt lenge. Jeg er akkurat like glad i henne og verdsetter vennskapet vårt like høyt som jeg gjorde før, så det tenker jeg ikke at du skal være redd for. Diagnosene forteller jo ikke hvem du er - det er stor variasjon innen disse og personligheten din er jo din egen! 😊

Anonymkode: a0b2c...d1f

Ohh herregud jeg  begynner nesten å gråte av denne kommentaren fordi det gir mening og håp,  om at det er lov å være seg selv. Det er vel særlig det om at du lenge har tenkt det, men likevel ikke endrer syn på henne som gir meg troen. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Om hun begynner å dømme deg for diagnosene dine er hun ikke verdig å få ha deg som venn!

Anonymkode: c6e33...49e

Takk ❤️

AnonymBruker
Skrevet

En av mine nærmeste er psykiater, det eneste den personen gjorde når jeg hadde en tøff periode (typ veldig langt nede og suicidal) var å støtte meg. Venner kjenner deg og dømmer deg aldri. 

Anonymkode: e7042...5f1

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Som tannlegen min sa. Jeg sjekker ikke tennene til venner og bekjente 🤭

Anonymkode: 1a68e...3a9

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...