Vendetta Skrevet 12. juni #1 Skrevet 12. juni Grusom ulykke. Har sett film av krasjen og intervju med overlevende person. Hvordan i huleste noen kan overleve en sånn eksplosjon? Og attpåtil uten livstruende skader. 3
Bacteria Skrevet 12. juni #2 Skrevet 12. juni Skjønner ikke jeg heller. Snakk om englevakt…! Lurer på hva som eg skjedde? Rart at et fly bare detter ned sånn rett etter take-off… 3 1
Vendetta Skrevet 12. juni Forfatter #3 Skrevet 12. juni Bacteria skrev (2 minutter siden): Skjønner ikke jeg heller. Snakk om englevakt…! Lurer på hva som eg skjedde? Rart at et fly bare detter ned sånn rett etter take-off… Må jo ha vært noe med motorene, fullstendig svikt. Blir spennende å høre hva de finner ut om ulykkesårsaken. 1
NordicViking Skrevet 12. juni #4 Skrevet 12. juni Bacteria skrev (19 minutter siden): Skjønner ikke jeg heller. Snakk om englevakt…! Lurer på hva som eg skjedde? Rart at et fly bare detter ned sånn rett etter take-off… Den mest kritiske fasen når et fly letter er under takeoff-fasen, fra når flyet akselererer på rullebanen til det løfter seg i luften. Det er her flyet er mest utsatt for feil og krever størst kontroll fra piloten. Det blir bare spekulasjon, men rent generelt kan f.eks. en kollisjon mellom en fugl og en flymotor føre til betydelige problemer. I noen tilfeller kan det føre til motorstopp eller til og med flystyrt. 2 6
Vendetta Skrevet 12. juni Forfatter #5 Skrevet 12. juni NordicViking skrev (Akkurat nå): Den mest kritiske fasen når et fly letter er under takeoff-fasen, fra når flyet akselererer på rullebanen til det løfter seg i luften. Det er her flyet er mest utsatt for feil og krever størst kontroll fra piloten. Det blir bare spekulasjon, men rent generelt kan f.eks. en kollisjon mellom en fugl og en flymotor føre til betydelige problemer. I noen tilfeller kan det føre til motorstopp eller til og med flystyrt. Om det var bare en av motorene som sviktet, ville vel flyet krenget? Og ville man ikke kunne sett fugler på videoen? Jeg bare synser. Tenker dette er noe annet. Pilotfeil eller teknisk svikt. 1
NordicViking Skrevet 12. juni #6 Skrevet 12. juni Vendetta skrev (4 minutter siden): Om det var bare en av motorene som sviktet, ville vel flyet krenget? Og ville man ikke kunne sett fugler på videoen? Jeg bare synser. Tenker dette er noe annet. Pilotfeil eller teknisk svikt. Videoen som vises er svært kort, og det er vanskelig å si hva som har skjedd basert på denne korte snutten. Det rapporteres for øvrig at det skal ha blitt sendte ut et 'mayday', altså et signal om en kritisk situasjon for flyet, like etter takeoff. Det opplyser indiske myndigheter ifølge BBC. Den eneste overlevende skal visstnok ha sagt at han hørte et kraftig smell, og at flyet slet med å komme opp i høyde. (BBC) 2 2
Fru Uperfekt Skrevet 12. juni #7 Skrevet 12. juni NordicViking skrev (34 minutter siden): Den mest kritiske fasen når et fly letter er under takeoff-fasen, fra når flyet akselererer på rullebanen til det løfter seg i luften. Det er her flyet er mest utsatt for feil og krever størst kontroll fra piloten. Det blir bare spekulasjon, men rent generelt kan f.eks. en kollisjon mellom en fugl og en flymotor føre til betydelige problemer. I noen tilfeller kan det føre til motorstopp eller til og med flystyrt. Men mener å erindre at den flytypen kan kjøres og med en motor 3 1
NordicViking Skrevet 12. juni #8 Skrevet 12. juni Fru Uperfekt skrev (2 minutter siden): Men mener å erindre at den flytypen kan kjøres og med en motor Et moderne fly med to motorer kan få motorstopp i en motor, men vil normalt kunne fly videre og foreta en nødlanding på nærmeste flyplass. I dette tilfellet ser det ut til at flyet ikke var i stand til å komme opp i høyde, og dermed også ute av stand til å fly videre. 1
Fru Uperfekt Skrevet 12. juni #9 Skrevet 12. juni NordicViking skrev (19 minutter siden): Et moderne fly med to motorer kan få motorstopp i en motor, men vil normalt kunne fly videre og foreta en nødlanding på nærmeste flyplass. I dette tilfellet ser det ut til at flyet ikke var i stand til å komme opp i høyde, og dermed også ute av stand til å fly videre. Jupp Kan ha flere grunner 1) Temp (andre selskaper har latt vær å fly i høye temperaturer og det var vel varmt) 2) Overlast 3) Menneskelig svikt (den vanligste) 2 2
NordicViking Skrevet 12. juni #10 Skrevet 12. juni Fru Uperfekt skrev (27 minutter siden): Jupp Kan ha flere grunner 2) Overlast Flyet hadde visstnok 100 tonn med drivstoff for den lange turen. Pluss bagasje for over 240 passasjerer. Normalt vil et moderne fly takle dette greit, men skjev vektfordeling kan forårsake problemer. Tidligere i denne uka skjedde noe merkelig på Haugesund lufthavn. Et Wizz Air-fly som skulle til Gdansk ble stående med halen i bakken, etter en uheldig vektfordeling under avstigning og lossing. For mange kilo i hekken førte til at flyet tippet bakover. https://radioh.no/wizz-air-fly-tippet-bakover-under-lossing-pa-helganes/ ... 3 3
Maia70 Skrevet 12. juni #11 Skrevet 12. juni Har det vært spesielt mange flykrash i år? Følger dårlig med på nyheter, men har fått med meg at det har vært uvanlig mye..? 1 1
NordicViking Skrevet 12. juni #12 Skrevet 12. juni Maia70 skrev (8 minutter siden): Har det vært spesielt mange flykrash i år? Følger dårlig med på nyheter, men har fått med meg at det har vært uvanlig mye..? Det har vært en del flykrasj i år, flere av dem med mange drepte. https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_accidents_and_incidents_involving_commercial_aircraft#2025 2 2
LeveMannen Skrevet 13. juni #13 Skrevet 13. juni Fru Uperfekt skrev (13 timer siden): Men mener å erindre at den flytypen kan kjøres og med en motor Det er jo stor forskjell på å kunne fly i masjhøyde med en motor og å kunne ta av med bare en motor. Når et fly skal ta av kreves det veldig mye mer motorkraft enn når det cruiser fordi flyet under takeoff har mye mer luftmotstand på grunn av understell og flaps som er ute, pluss at det jo må klatre ganske drastisk i høyde samtidig, og har max vekt i løpet av turen fordi ikke noe drivstoff er blitt brukt opp enda. Så selv om det kan fly med bare en motor så er det tvilsomt om det kan ta av med bare en motor. Som en lite sidenote med drivstoffvekt så kan faktisk de fleste passasjer jetfly ikke lande med for mye drivstoff på tanken fordi det er for mye vekt. Så de må enten dumpe drivstoff, eller fly mange runder for å brenne av drivstoff hvis de må lande på en nærmere flyplass enn planlagt. NordicViking skrev (12 timer siden): Flyet hadde visstnok 100 tonn med drivstoff for den lange turen. Pluss bagasje for over 240 passasjerer. Normalt vil et moderne fly takle dette greit, men skjev vektfordeling kan forårsake problemer. Tidligere i denne uka skjedde noe merkelig på Haugesund lufthavn. Et Wizz Air-fly som skulle til Gdansk ble stående med halen i bakken, etter en uheldig vektfordeling under avstigning og lossing. For mange kilo i hekken førte til at flyet tippet bakover. https://radioh.no/wizz-air-fly-tippet-bakover-under-lossing-pa-helganes/ ... Merkelig at det ikke er blitt innført veieceller på alle hjuloppheng som standard på passasjerfly slik at man automatisk ser totalvekt og vektfordeling etter at flyet er losset. Og all insjekket bagasje blir jo veid så det kan man også lage automatiske systemer for hvor det skal plasseres, mens det bare er passasjervekt og håndbagasje som må estimeres. 6
NatNat Skrevet 13. juni #14 Skrevet 13. juni Vendetta skrev (15 timer siden): Grusom ulykke. Har sett film av krasjen og intervju med overlevende person. Hvordan i huleste noen kan overleve en sånn eksplosjon? Og attpåtil uten livstruende skader. han satt rett på sida av "emergency exit".. det må ha hjulpet 1
NatNat Skrevet 13. juni #15 Skrevet 13. juni (endret) NordicViking skrev (13 timer siden): Flyet hadde visstnok 100 tonn med drivstoff for den lange turen. Pluss bagasje for over 240 passasjerer. Normalt vil et moderne fly takle dette greit, men skjev vektfordeling kan forårsake problemer. Tidligere i denne uka skjedde noe merkelig på Haugesund lufthavn. Et Wizz Air-fly som skulle til Gdansk ble stående med halen i bakken, etter en uheldig vektfordeling under avstigning og lossing. For mange kilo i hekken førte til at flyet tippet bakover. https://radioh.no/wizz-air-fly-tippet-bakover-under-lossing-pa-helganes/ ... følger med saken på airliners net (er meget interessert i fly generelt) og det ser ut som de sendte en mayday rett før de krashet.. mistet alt av "thrust" .. Man kan også se at RAM (den lille turbin som kommer ut når flyet mistet alt kraft) er ute ! for de som er interessert : https://www.airliners.net/forum/viewtopic.php?f=3&t=1502635&sid=bffcce7f46e890b475978d6b43430d67 også en video med interview fra en pensjonert NTSB : Endret 13. juni av NatNat 2
Vendetta Skrevet 13. juni Forfatter #16 Skrevet 13. juni NatNat skrev (2 timer siden): følger med saken på airliners net (er meget interessert i fly generelt) og det ser ut som de sendte en mayday rett før de krashet.. mistet alt av "thrust" .. Man kan også se at RAM (den lille turbin som kommer ut når flyet mistet alt kraft) er ute ! for de som er interessert : https://www.airliners.net/forum/viewtopic.php?f=3&t=1502635&sid=bffcce7f46e890b475978d6b43430d67 også en video med interview fra en pensjonert NTSB : Takk, veldig interessant. Hvordan synes du det er å fly, du som er ekstra interessert i fly? Blir du redd etter slike hendelser? 2
Fant80 Skrevet 13. juni #17 Skrevet 13. juni 1. Det er en Boeing maskin. Riktignok en Deeamliner,men likevell. Produsenten tar alt for mange snarveier for profitt. .2.Air India har latterlig dårlig kvalitet på flyene sine. Kjenner selvsagt ikke mye til motorene,men innvendig er det latterlig dårlig. Jeg har flydd Air India,og sa den gang - aldri mer. Det var i 2018! Sett alt for mange med samme erfaringer som meg. Ødelagte vindu,seter, skjermer. Skitt og mugg.Nytter ikke bare med smilende godt duftende flyvertinner! 7
Callisto83 Skrevet 13. juni #18 Skrevet 13. juni Jeg leste et sted, husker ikke hvor, at den eneste personen som overlevde denne tragedien, hadde greid å hoppe ut av flyet før det kræsjet inn i bygningen. Han satt visstnok med nødutgangen. Hvordan er dette i det hele tatt mulig? Synes det har vært mange stygge flyulykker de siste årene. Langt flere enn jeg kan huske fra tidligere.
NordicViking Skrevet 13. juni #19 Skrevet 13. juni (endret) Callisto83 skrev (4 timer siden): Jeg leste et sted, husker ikke hvor, at den eneste personen som overlevde denne tragedien, hadde greid å hoppe ut av flyet før det kræsjet inn i bygningen. Han satt visstnok med nødutgangen. Hvordan er dette i det hele tatt mulig? Nei, han greide ikke å hoppe ut av flyet før det krasjet i en bygning. Han satt i flyet da det krasjet. Deretter åpnet han setebeltet, og krøp ut gjennom den ødelagte nødutgangen. (NRK fra ca. 26:00) Det skal for øvrig ikke være mulig å åpne nødutgangen mens flyet er i lufta. https://www.travelandleisure.com/what-would-happen-if-you-open-airplane-emergency-door-11751133 Endret 13. juni av NordicViking Lagt til ny link. 1 1 1
NatNat Skrevet 13. juni #20 Skrevet 13. juni Vendetta skrev (3 timer siden): Takk, veldig interessant. Hvordan synes du det er å fly, du som er ekstra interessert i fly? Blir du redd etter slike hendelser? Nei men.. Alltid litt spent kansje. Jeg foretrekker "safe" flyselskaper som SAS, Lufthansa, British Airways.. Hørt at Qantas er veldig trygg også. Det som bekymrer meg litt er at det er mer og mer automatisert og derfor at pilotene kansje stoler for mye på automasjon.. Liker ikke å fly med Air France lenger for å si det sånn etter Rio-Paris for 15 år siden og foretrekker å fly på dagstid og ikke om vinteren hvis mulig 4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå