Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og mitt søsken kommer til å arve min fars enebolig og to hytter, båt og bil. Vår mor er trygdet og etterlater seg bare løsøre. Er ikke sikker på om hun har gjeld/forbrulslån. 

Anonymkode: 001aa...58e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Bare en kjapp kommentar til den: min mor var 80 år da hun arvet sin mor (som ble 101 år), så det kan gå litt mer enn «noen år»😅

Anonymkode: e78e5...6bd

Vi har faktisk gode gener i forhold til alder i familien 😊 Håper inderlig jeg får beholde min gjenlevende forelder i mange år ❤️

Anonymkode: 50691...d86

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.6.2025 den 22.03):

Jeg har aldri basert min økonomi på arv, men når man vet at foreldre eier bolig, har sparepenger og ingen gjeld, så vil man jo arve.  

Anonymkode: 8ae7d...82a

Ikke hvis de bruker lånet som trygghet til å spille bort alle pengene som foreldrene mine gjør. 

Anonymkode: 16dd8...f45

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet jeg en dag kommer til å arve, men om det blir mens jeg er i 40- eller 70-årene (begge deler er lite sannsynlig), vet jeg jo ikke, og jeg har ikke planlagt min økonomiske framtid ut fra arven.  Pengene vil uansett komme godt med for meg, den dagen de kommer, forhåpentligvis er det en stund til enda.

Mine foreldre har aldri vært typen til å "leve livet" og har i tillegg hatt dårlig helse fra relativt ung alder, så de har dessverre ikke kunnet makse ut pensjonisttilværelsen, selv om de har kjøpt alt de har trengt.  Dermed dreier det seg om en OK sum.

Anonymkode: cccae...10e

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.6.2025 den 23.14):

Mor har jobbet hele livet, selv arvet leilighet og penger til studielån, men har nå tatt seniorlån, og belåner hele leiligheten. Far bor i utlandet med ny kone, og det er den nye kona som arver ham. 
Heldigvis har jeg fått meg en god jobb med god lønn, for arv blir det ikke.   

Anonymkode: fef89...32b

Nei kona kan ikke arve alt. Arveloven har pliktarv 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Bare en kjapp kommentar til den: min mor var 80 år da hun arvet sin mor (som ble 101 år), så det kan gå litt mer enn «noen år»😅

Anonymkode: e78e5...6bd

101 er langt over gjennomsnittlig forventet levetid.

Anonymkode: 45360...264

AnonymBruker
Skrevet
Stor pike skrev (På 12.6.2025 den 21.56):

Det er nok vanlig. Men veldig grådig og beregnende. 

Hvorfor? 
vet ikke definisjonen av « regner med», men mine foreldre arvet hver sin hytte av sine foreldre. De fikk også arv som de nedbetalte sin bolig med, kjøpte seg båt og vi reiste på fine ferier. 
ja, jeg « regner med « arv, de kan selvsagt selge hus og hytter og svi av 20 mill, primært penger de selv har arvet. Er det grådig? Ja, jeg « regner» med arv som jeg kan gi videre til mine barn som jeg vil hjelpe med bolig og ha i hvert fall en hytte og ha med barnebarna på i min alderdom. 
fór dessertgenerasjonen var arv en selvfølge . Nå skal de liksom bruke opp alt, vel vitende om at deres barn og barnebarn aldri vil få mulighetene de og foreldrene deres fikk. 
foreldrene mine er relativt normale, så ja jeg regner med arv. 
ikke sånn at jeg budsjetterer med det, alt mulig kan jo skje,og jeg håper jo de holder seg friske og lever lenge og at det blir lenge til arv. 

Anonymkode: c9db3...6e7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

De aller fleste over 60 som sitter godt i det i har fått en saftig arv fra sine foreldre i tillegg til en enorm verdistigning på egen bolig. 

Det har i generasjoner vært normen at mann bygger opp verdier for seg selv og sine etterkommere. Nå i moderne tid, etter at dessert generasjonen, har fått arven sin og gode pensjoner. Skal det plutselig blir sett på som griskt å anta at mann i likhet med alle som kom før enn arver en slant.

Nei jeg sitter ikke å regner inn fremtidig  arv i min daglige økonomi, men over 60% av mine foreldres velstand er arv fra generasjonene før dem. At det kommer noen % av dette til meg og mine etterkommere, en dag i fremtiden - ja det antar jeg at det gjør. 

Anonymkode: 0003a...239

Nei, det har ikke vært noen norm at man skal bygge opp verdier for seg selv og etterkommere. Det gjaldt i bondesamfunnet at man skulle overlate gården i litt bedre stand enn når man mottok den. For folk som ikke hadde gård var det ikke noen slags forpliktelse i at man skulle "bygge opp verdier". 

Det som skjer i dag er at de ganske store summene mange arver handler om økt verdi på bolig og hytte. Dette kommer dog bare de som er som er så heldige å arve foreldre/besteforeldre som har boliger i store byer/sentrale strøk. Kommer fra mindre kommmuner ute i distriktene kan man ikke vente stort overlatt fra sine foreldre/besteforeldre, med mindre de har tjent godt og spart opp penger. 

De i generasjonen over meg har aldri fårt noen arv av betydning. Og de i min generasjon som er mange søsken får også svært lite. 

Anonymkode: c902c...798

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Personlig er jeg en tilhenger av forskudd på arv. Jeg har aldri skjønt hvorfor man venter til døden med å gi ut arven. I mange tilfeller vil det bety at "ungene" er 50-60 år og godt etablerte. 

Anonymkode: 1e49c...4ed

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Personlig er jeg en tilhenger av forskudd på arv. Jeg har aldri skjønt hvorfor man venter til døden med å gi ut arven. I mange tilfeller vil det bety at "ungene" er 50-60 år og godt etablerte. 

Jeg er ikke tilhenger av det. Jeg mener at man skal nyte godt av egne penger, når man endelig har fått litt romslig økonomi. 

Anonymkode: b8646...a57

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Ja, har man den muligheten er det jo fint. 

Svigerforeldrene mine betalte ut forskudd på arv da min mann og hans søsken skulle kjøpe sine første boliger, 1 million til hver.

Det er nå 20 år siden, og de lever i beste velgående ❤️ Alternativet for dem hadde vært å betale formueskatt på disse pengene i alle disse årene, og det var motivasjonen for å gjøre det.  

Anonymkode: da7de...fbc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er ikke tilhenger av det. Jeg mener at man skal nyte godt av egne penger, når man endelig har fått litt romslig økonomi. 

Ja, hvis det er situasjonen, er jeg enig.

Men mange er jo i en helt annen situasjon, der de virkelig har mer enn de trenger, har gjeldfri bolig, bil og hytte og rause pensjoner. Da forstår jeg at man ønsker å dele ut noe på forhånd, i stedet for å betale formueskatt på midler som uansett vil gå til barna senere.

Anonymkode: da7de...fbc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg regner med at jeg får arv, ja. Men i begrepet "regne med" så legger jeg at det er noe jeg tror at kommer til å skje.

Jeg legger derimot ikke opp økonomien min etter at jeg vil få arv. 

Anonymkode: 345d3...b94

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.6.2025 den 21.45):

For alt jeg vet får jeg 500 000 i arv eller ingenting, men er det vanlig å bare forvente at man skal få? Jeg tar det ikke i beregning. Ikke fordi jeg har kjipe foreldre, men jeg har bare tenkt at jeg skal klare meg med det jeg tjener? Er jeg dum som ikke er mer egoistisk?

Anonymkode: b1944...d10

Spørs hva du mener med «forventer å få». De fleste barn overlever sine foreldre, og dersom det finnes verdier i boet når foreldrene er døde, så tilfaller minimum en plikdelsarv til barna. Sånn sett er det vanlig å ha en «forventning» om arv. Man kan ikke gjøre barn arveløse her i landet, men man kan gi bort alle verdier man eier mens man ennå lever hvis man ikke ønsker at barna skal få noe. 

Jeg tenker at det er vanlig å ha en forventning om arv, dersom det er igjen noen arv når foreldrene er døde. Men jeg syns derimot ikke at det er greit med de som forventer en arv på den måten at de anser foreldrenes verdier i dag for å være deres arv, og at foreldrene derfor før bruke minst mulig av «deres arv». Det er forkastelig. Arv er et gode å få, ikke en plikt å gi.

Anonymkode: d4a91...438

Skrevet

Her må jeg på en måte ta det litt i betraktning, da foreldrene mine fikk barn sent og jeg er hovedarvtaker til store eiendommer, herskapsvillaer osv. Helt nydelig å eie selvsagt, men det medfølger også en del ansvar og jobb, og det koster penger å ha så mye eiendom (det er ikke utleieboliger eller slikt, og det koster mer å ha enn man får inn på det). Jeg vil sannsynligvis overta en del av det før de dør i tillegg, da de begynner å bli gamle - Sannsynligvis innen jeg er 40. 

Under mer normale forhold, tenker jeg det ikke er noe man bør forvente eller tenke noe særlig på.

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri regnet med arv. Man vet aldri hva som skjer. Min far ble dement og mange millioner forsvant pga folk som utnyttet han når han var syk. Se på det som en bonus om du får arv. De som regner med arv kan jo drite skikkelig på draget når det ikke kommer noe deres vei likevel. Så du er nok bare smart. 👍

Anonymkode: ea0ae...01b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.6.2025 den 21.51):

Nei, det er ikke noe jeg forventer. Det er ikke mine penger. Syns det er litt sært at min far har skrevet alt over på kona for å være helt sikker på at vi ikke får noe, men han om det. På den andre siden, håper jeg de nyter livet og alderdommen og bruker opp pengene sine på ting de ønsker selv. 

Svigermor sa alltid, blir det mer enn 50 øre etter meg når jeg dør, har jeg regnet feil ;) 

For noen grusomme mennesker. Jeg ønsker å gjøre mine barn rike fordi jeg er glad i de.

Anonymkode: ea0ae...01b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg regner med, på den måten at jeg vet det blir NOE igjen etter foreldrene mine, enten det er fysiske ting eller noe av det de har på sparekonto/fordeling av salg av leilighet. 

Men jeg aner ikke hva verdien av det vil være, det kan være 2000 og det kan være 500 tusen. Så sånn sett regner jeg ikke med noe innskudd når det gjelder å leve mitt eget liv. Vi har det vi har. 

Når det gjelder svigerforeldrene, så ligger det litt i kortene at vi overtar ett av to hus, som har gått i arv gjennom generasjoner, så der regner vi vel med noe sånn sett.

Anonymkode: 797f6...674

AnonymBruker
Skrevet

Jeg pleier si i tråder om arv at uansett hva man tror man arver, må man alltid, alltid, alltid sjekke det opp når dagen kommer. Det er veldig mange som holder gjeld skjult for familien, spesielt forbruksgjeld. Kjenner noen som trodde de arvet hus og hytte, og som takket pent ja uten å sjekke noe mer. Gamlemor var jo så forsiktig med penger, så kunne jo ikke skjule seg noe gjeld der. Det gjorde det gitt, og den betaler de fortsatt på selv etter at hus og hytte er solgt. 

Så moralen er, uansett hvor godt man kjenner noen, få utstedt proklama og sjekk. Den dama det var snakk om her hadde gamblet på nettet i årevis, ingen i slekta trodde hun hadde satt sin fot på internett noen gang. Hadde de giddet få selvangivelsen sjekket ville de sett noe av gjelda, men hun hadde klart å spille på seg en god del også etter det. Så proklama, proklama, proklama. 

Anonymkode: a2b24...38b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg regner med/forventer å få arv, når mine foreldre dør, men det er fordi mine foreldre selv har sagt at det vil være en arv når de dør og at den arven er særeie. Det betyr ikke at jeg planlegger min økonomi rundt det. 

Anonymkode: 862ed...c1a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...