Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Her forventes det at en ska selge sitt eget hus for å nedskalert slik at barna ska kunne kjøpe hus.

Her så regner de at alle har foreldre med masse penger og at de har fått alt i hendene fra det de kaller dessert generasjonen 

Anonymkode: c11d4...3e8

Ja foreldrene har dessverre skjemt bort "dessertgenerasjonen" kraftig, håper de gjør det bedre med oppdragelsen av sine barn.

Anonymkode: 05fef...075

Skrevet

Ja, jeg regner med at jeg arver, ikke på den måten at jeg forventer og har lagt opp livet mitt etter det, men fordi foreldrene mine har ganske mye verdier og vi er to søsken. Samtidig regner jeg også med, og håper, at de bruker en del penger på seg selv mens de er friske, og at de kjøper private helsetjenester når de evt kommer til å trenge det, OG, ikke minst, at de lever så pass lenge at jeg selv er godt voksen når de en dag dør, og at jeg har betalt ned hus- og studielån på egenhånd.

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Uskiftet bo med særkullsbarn er kun mulig om alle særkullsbarna samtykker, så det trenger du ikke være redd for.

Anonymkode: 0f167...e1e

Vi fikk tilsendt en avtale som jeg ville signert siden jeg tenker at det er hans formue og hans valg (og det har jeg gitt ham beskjed om), men siden jeg ikke har hørt noe mer tenker jeg at søs har nektet. Ja, kommunikasjonen er ikke den beste, derfor jeg bare antar.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg antar mange av de som svarer her må være ganske unge, slik at dette med arv føles fjernt.

Det stemmer at det ikke er lurt å legge opp livet sitt etter arv, særlig ettersom arven som regel ikke kommer før man er 50 - 60 selv. Likevel, det er vanlig å arve en god del, selv om man ikke har spesielt rike foreldre. De fleste i Norge eier sin egen bolig og et kjapt googlesøk viser at gjennomsnittsverdi på boliger er litt over fem millioner. Det snakkes mye om seniorlån, men det er ikke så vanlig, og bankene gir heller ikke full verdi av boligen i lån. I Norge behøver man heller ikke selge bolig for å betale sykehjemsplass, prisen man betaler beregnes ut fra inntekt.

Det betyr at de aller fleste som dør i Norge etterlater seg verdier, spesielt i form av bolig. Har man barn, arver disse, det er normalt og på ingen måte noe skammelig over å arve foreldrene sine.

Anonymkode: 767d2...585

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg antar mange av de som svarer her må være ganske unge, slik at dette med arv føles fjernt.

Det stemmer at det ikke er lurt å legge opp livet sitt etter arv, særlig ettersom arven som regel ikke kommer før man er 50 - 60 selv. Likevel, det er vanlig å arve en god del, selv om man ikke har spesielt rike foreldre. De fleste i Norge eier sin egen bolig og et kjapt googlesøk viser at gjennomsnittsverdi på boliger er litt over fem millioner. Det snakkes mye om seniorlån, men det er ikke så vanlig, og bankene gir heller ikke full verdi av boligen i lån. I Norge behøver man heller ikke selge bolig for å betale sykehjemsplass, prisen man betaler beregnes ut fra inntekt.

Det betyr at de aller fleste som dør i Norge etterlater seg verdier, spesielt i form av bolig. Har man barn, arver disse, det er normalt og på ingen måte noe skammelig over å arve foreldrene sine.

At et hus er verdt noen millioner betyr jo ikke nødvendigvis at dette arves videre, da de aller fleste har gjeld.

Anonymkode: 76fff...b93

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Altså, ja, jeg regner med å arve mine foreldre sammen med min bror. Men jeg "regner ikke med" den som i at jeg forventer å få mye eller at det er med i mine beregninger for hvordan min økonomi er. Det er forhåpentligvis mange år til, og det vi arver er kun det vi får når vi selger husene de bor i. De har ingen oppsparte midler eller dyre ting, men har ikke gjeld på bolig. Så den dagen de blir borte, kommer vi til å selge husene deres (begge eier egen bolig alene), og det blir arven vår. Jeg er i dag i 50 årene, og min mor var godt over 70 år da min bestemor døde og hun arvet huset. Jeg håper og tror at jeg også har blitt pensjonist og er godt oppi årene den dagen jeg arver noe. Forhåpentligvis klarer jeg meg såpass bra da, at jeg har mulighet til å gi arven rett videre til mine barn som sannsynligvis trenger pengene mer enn meg.

Anonymkode: 37a05...1f7

AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg regner med arv. Eller, jeg VET at jeg arver en del. Jeg arver en leilighet fra min far og 50% av et hus fra min mor. Begge er uten gjeld. Dette har vi snakket åpent om i familien. Mine tantebarn arver alt fra meg, da jeg er barnløs. De vet de aldri trenger å spare opp til hytter eller lignende, da dette er i familien allerede, og de er enearvinger til alle i sin mors og fars familie. 

Det er ikke griskhet å vite at du får arv. Det er også helt ok å snakke om sammen på forhånd. Jeg har spart mindre til personlig pensjon enn jeg ellers ville gjort, da jeg vet økonomien i alderdommen min er ganske sikret grunnet arven.

Anonymkode: 1e002...67b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

At et hus er verdt noen millioner betyr jo ikke nødvendigvis at dette arves videre, da de aller fleste har gjeld.

Veldig mange pensjonister har nedbetalt boligen.

Jeg er i en alder hvor jeg og mange rundt meg har mistet foreldrene våre,  og det er helt vanlig å motta noen millioner i arv. Etterlate man seg en leilighet i Oslo, uansett beliggenhet, og kanskje en hytte i tillegg, så blir det fort noen millioner.

Anonymkode: 8ae7d...82a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Min mor har vært tydelig på at arv hun fikk hjalp henne inn på boligmarkedet (besteforeldre). Hun har erfart hvor verdifullt arv er, og ønsker at vi søsknene skal arve, så jeg vet om ikke noe radikalt skjer at det vil vi gjøre. 

Min far må vi ha offentlig skifte på.det avtalte vi søsken i tenårene. Der er det lån til pipa, som han kun leier, så ja… 

Her må vi klare oss selv med mye. Lappen fikk vi ikke, ingen hjelp til boligkjøp (men mulighet for å bo billig hjemme om en sparte), ingen kausjonist osv, men arv kommer, men håper det er en del år til enda. 

Anonymkode: de326...0c1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min mor har vært tydelig på at arv hun fikk hjalp henne inn på boligmarkedet (besteforeldre). Hun har erfart hvor verdifullt arv er, og ønsker at vi søsknene skal arve, så jeg vet om ikke noe radikalt skjer at det vil vi gjøre. 

Min far må vi ha offentlig skifte på.det avtalte vi søsken i tenårene. Der er det lån til pipa, som han kun leier, så ja… 

Her må vi klare oss selv med mye. Lappen fikk vi ikke, ingen hjelp til boligkjøp (men mulighet for å bo billig hjemme om en sparte), ingen kausjonist osv, men arv kommer, men håper det er en del år til enda. 

Anonymkode: de326...0c1

AnonymBruker
Skrevet
Knirke skrev (8 timer siden):

Hvordan er det grådig å forvente at man overlever sine foreldre? Det er da naturens gang. 

Eldre folk sitter gjerne med nedbetalte boliger, dette er penger som er bundet opp og som de ikke får brukt opp før de dør. Jeg og min bror arver både våre foreldre og vår barnløse tante. Statistisk sett vil vi være i 50-60 åra. Gjør det oss grådige? Er det bedre om vi selger leilighetene og donerer pengene til hjemløse pinnsvin?

Selvfølgelig får de brukt opp penger som er bundet i bolig før de dør, det er bare å ta opp seniorlån på huset. 

Anonymkode: e2d25...861

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ikke de fleste av de som dør. De fleste er heldigvis svært gamle når de dør og et boliglån har standard nedbetalingstid på 25 år. En åtteåring har kanskje eid bolig i 40 - 50 år, og den ble kjøpt da boligene kostet mye mindre enn de gjør i dag. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg regner med arv, men det er sikkert 30 år til. Tror også besteforeldrene mine testamenterer til oss barnebarna, men vet ikke hvor mye det er. Tror det er mest affeksjon som de ønsker nedover til blodslinjene

Anonymkode: 4ebcd...94c

Skrevet

Ja, det er normalt å forvente arv, bortsett fra når foreldrene er belånt til oppover pipa

AnonymBruker
Skrevet

Jeg regner med å få pga livssituasjonen til foreldrene mine, men det betyr ikke at jeg går å venter på det, maser om penger eller lever over evne for det. Lever etter min egen økonomiske situasjon. 

Anonymkode: 6c802...b38

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Selvfølgelig får de brukt opp penger som er bundet i bolig før de dør, det er bare å ta opp seniorlån på huset. 

Man får ikke ut hele boligverdien i seniorlån. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Underlig, alle tråder her om arv, så dukker det opp noen som mener at den gamle skal belåne huset og bruke opp verdiene sånn at det for all del IKKE skal bli arv til barna. 

Anonymkode: 7cd95...8ed

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Både ja og nei.

foreldrene mine fikk meg da dem var svært unge. Jeg er også enebarn.

det er såpass liten aldersforskjell at jeg tipper vi begge kan risikere å være pensjonister, i livet, på samme tidspunkt (16 og 17 år mellom oss).

Jeg har ikke arv med i beregningen og tenker at jeg må klare meg selv. For alt jeg vet kan jeg risikere å dø før dem 😅

Hvis de dør før meg, så tror jeg ikke dem testamenterer bort til noen andre, men jeg kommer heller aldri til å belage meg på at jeg MÅ få de pengene. Og jeg klarer meg svært fint uten dem. 

Anonymkode: e5445...1cb

AnonymBruker
Skrevet

Jeg regner med det blir litt penger når min mor går bort, ikke mye sparepenger men hun har en leilighet som er gjeldfri og ligger på rundt 4 millioner pr i dag. Har søsken, men de vet ikke at hun ikke har mye sparepenger, jeg styrer økonomien men ikke sagt noe hva hun har på konto . Vi har alltid sagt at hun må kose seg med turer etc. og ikke tenke på at det må være penger igjen til oss barna. 

Har hørt folk på min alder 50+ som blir irritert når gamle foreldre bruker penger på reiser eller oppgradering av hjemmet sitt. De bruker opp arven vår!!! Dummeste jeg hører. 

Anonymkode: 7ee36...9a0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Man får ikke ut hele boligverdien i seniorlån. 

Men en ganske stor prosent. I tillegg kan eldre også tenkes å selge en enebolig og kjøpe leilighet i stedet, og noen ganger er dette dyrere mtp mer sentral beliggenhet og høyere standard. 

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Underlig, alle tråder her om arv, så dukker det opp noen som mener at den gamle skal belåne huset og bruke opp verdiene sånn at det for all del IKKE skal bli arv til barna. 

Anonymkode: 7cd95...8ed

I denne tråden er det vel barna selv som har sagt de håper foreldrene sine koser seg for pengene sine i alderdommen fremfor å spare til arv til dem. Synes du det er så underlig at voksne, etablerte barn ønsker foreldrene en god alderdom fremfor ekstra rikdom selv? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...