Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg regner med at jeg ikke får noe, siden ingen av mine foreldre har noen særlige verdier - ikke nedbetalt bolig, ikke noen biler som er verdt noe, ingen hytter, og i tillegg skal kona til pappa arve ham og sitte i uskifta bo, så regner med hun bruker opp det lille som er. 

Blir vel så det dekker begravelsen og et nytt svart antrekk til den, kanskje en 10-50 000 i tillegg? Så lite at det kan være det samme, uansett.

Anonymkode: 6967f...656

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Arv og penger er seriøst roten til alt vondt.

Anonymkode: 18393...ad5

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg regner ikke med å gå noe særlig arv, for min far styrer økonomi, og han er fryktelig mye flinkere til å snakke om å styre sin økonomi klokt enn han er til å styre økonomien klokt. Min mor har overhodet ikke greie på økonomi, så om hun blir lengstlevende blir det også spennende for å si det slik. 

Nå satser jeg på å være så gammel når de dør at det ikke har særlig å si, men må vedkjenne at jeg undrer meg over deres økonomi og hva/om det blir noe arv. Litt sjokkert kanskje, over at det virker å ikke bli noe særlig, for de har begge to arvet godt, hatt en eventyrlig vekst i bolig, hatt høy lønnsinntekt, vant en større sum, har høyere pensjon enn noen senere kan drømme om, og det er ganske utrolig om de klarer å blåse bort alt sammen. Om jeg og min mann døde i morgen ville våre barn arve ca 6 mill hver, og vi har hatt lavere lønn, ingen arv og ingen gevinst. 

Jeg snakker aldri om arv med dem, men de har to ganger tatt opp at vi ikke kan regne med noen arv å snakke om, og jeg så hva de hadde i egenkapital sist de byttet bolig, ved at min mor måtte ha hjelp til noe. Jeg ble paff, for å være ærlig. Allerede da hadde vi mer enn dem. Skjønner egentlig ikke hvordan det er mulig, på grunn av 2xarv og milliongevinst, og alt. Men ok, de har tydeligvis sløst noe vanvittig, og lever på linje med venner som helt sikkert har forvaltet økonomi bedre, så slik er det. Det er jo dyrt å late som man har like god råd som veldig mange i den generasjonen, når man egentlig ikke har råd til det, så forventer pensjonistlån, og at alt er/blir belånt mer eller mindre.

Jeg tror ikke min søster er klar over dette, men hun har heldigvis forvaltet sin økonomi klokt hun og. 

Anonymkode: f9852...06b

Skrevet
Stor pike skrev (7 timer siden):

Det er nok vanlig. Men veldig grådig og beregnende. 

Hvordan er det grådig å forvente at man overlever sine foreldre? Det er da naturens gang. 

Eldre folk sitter gjerne med nedbetalte boliger, dette er penger som er bundet opp og som de ikke får brukt opp før de dør. Jeg og min bror arver både våre foreldre og vår barnløse tante. Statistisk sett vil vi være i 50-60 åra. Gjør det oss grådige? Er det bedre om vi selger leilighetene og donerer pengene til hjemløse pinnsvin?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har allerede fått noen milioner i forskudd på arv og regner med at jeg får mye mer når de en gang går bort, men da kan det godt være at jeg er ganske gammel. Vet at planen deres er at alle barnebarn også skal få noe. Jeg har allerede planlagt å gi mine barn forskudd på arv når de skal inn på boligmarkedet. Deres arv er en del av min økonomiske plan sammen med pensjon. Skjønner ikke hvorfor noen tenker at det er så galt å hjelpe barn med fremtiden eller etterlate arv, jeg ser på det som en selvfølge og har et stort ønske om å dele med dem og gi dem en god start på voksen livet. Men hjelper jo at vi har veldig god økonomi. 

Anonymkode: 920f3...4d7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er det nok sikkert. Akkurat som mange småbarnsforeldre "regner med" at besteforeldre skal stille opp som avlastere og barnevakt. Og når det ikke skjer, tar de det som en personlig fornærmelse, for det er da vanlig å få hjelp?????

Jeg tenkte aldri over hva jeg kom til å arve, men mine egne barn, som vokser opp i individualismens tid, er nok mer opptatt av hva som står på sparekontoen min. Men jeg kan ikke si at jeg bryr meg noe særlig om deres forventninger. Ønsker jeg å reise på et verdenscruise og bruke opp alt sammen, så er det det jeg gjør.

Anonymkode: d7707...1e5

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er det nok sikkert. Akkurat som mange småbarnsforeldre "regner med" at besteforeldre skal stille opp som avlastere og barnevakt. Og når det ikke skjer, tar de det som en personlig fornærmelse, for det er da vanlig å få hjelp?????

Anonymkode: d7707...1e5

Ja, og akkurat som folk regner med at egne barn skal ta vare på dem når de blir gamle. Samtidig sitter det tusenvis av eldre på institusjon som ikke hører et pip fra barna sine.

Beklager avsporingen😅

Jeg har ingen arvinger, så alt jeg erverver meg spares til den berømte likskjorta uten lommer. Dø må jeg jo uansett, så det hadde vært hyggelig å kunne glede noen med arv.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg arvet min mann. Trodde ikke han skulle dø så ung, men vi hadde gjensidig testamente - så jeg visste jo at om noe skulle skje så var jeg arving. Min mor lever heldigvis ennå, og hun er frisk og aktiv. Heldigvis bruker hun penger på reiser, kultur og det hun ønsker seg. Så jeg håper at hun får flere gode år. Jeg har god innsikt i økonomien hennes da jeg hjelper henne om det er noe. Hun sitter i uskiftet bo, og jeg vet mitt søsken og jeg vil få noe arv der. Hun får i øyeblikket mer penger inn enn hun bruker, men jeg kommer til å oppfordre til å kjøpe tjenester om hun skulle få bruk for det etterhvert. Jeg vil så klart også stille opp det jeg kan i forhold til helse om det blir et behov. Jeg er hverken grisk eller egoist, men jeg regner med arv om jeg lever lenger enn henne. Jeg har også skrevet testamente (er barnløs), så arven går etterhvert videre til mine tantebarn. Jeg regner med at de får mer enn jeg selv arver.

Anonymkode: 74ef0...017

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har så mange søsken at den arven ikke blir noe stor. Selv hvis jeg regner med å få arv, så er summen betydelig liten.

Anonymkode: 73855...bd1

AnonymBruker
Skrevet

Nei, det kan man ikke regne med.

Noen er lavtlønnet hele livet. Noen er trygdet. Noen blir skilt når de er førti, og kommer dårlig ut av det. Noen ønsker å bruke penger på å leve et godt pensjonistliv. Noen eldre bytter ut enebolig med leilighet som er dyrere. 

Men det er ganske vanlig at den som dør har nedbetalt bolig da.

Min mann arvet 100.000. jeg arvet 2 mill. Så det varierer veldig.

Anonymkode: c290e...644

AnonymBruker
Skrevet

Nei. Ikke vanlig i min krets. Oslo Vest/sentralt. Her bygger man opp livet selv, med utdannelse, boligkjøp uten å forvente bidrag fra noen. Noen får jo det, men det er ikke gjengs å forvente det.

Anonymkode: fc108...f61

AnonymBruker
Skrevet

Nop. Far min døde med gjeld og ble offentlig skifte

Mor mi vet jeg har gjeldsavtale, som ska være ferdig om 2 år, hvis ho lever så lenge

Anonymkode: c11d4...3e8

AnonymBruker
Skrevet

Nei, vi regner ikke med noen arv. Min mor er død, far er gift på ny. De to er glad i å reise og oppleve ting. Det håper jeg de får nyte i mange år til! Svigers lever også i beste velgående.

Når vi har planlagt fremtiden vår, fikk vi ikke hjelp av foreldre. De hadde rett og slett ingenting. Vi måtte spinke og spare til egenkapital, faren min hjalp til med flytting. Lånet vi fikk var beregnet på mannen og min sin inntekt.

Forhåpentligvis er det litt eiendom å arve for våre tre barn den dagen vi dør. Men håper jo det også er lenge til😅👍

Anonymkode: a1235...777

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet at det blir cirka 2 mill hver på meg og mitt søsken etter vår mor. Har ikke «lagt opp livet etter det», klarer meg veldig godt på egen hånd, men det er jo greit å vite om at det blir litt ekstra å rutte med. 

Anonymkode: 12952...b47

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet jo at både jeg og samboeren min kommer til å arve penger etterhvert for foreldrene våre sitter på nedbetalte hus/ leiligheter som et verdt en del. Men vi lever selvfølgelig ikke opp økonomien vår etter det og jeg håper vi allerede har betalt ned vårt eget huslån når vi arver.

Vi oppfordrer også til at foreldrene våre skal reise å bruke pengene som de ønsker nå, men det er helt usannsynlig at de klarer å bruke opp alle verdier de har. 

Anonymkode: cec3f...b65

Annonse
Skrevet

Jeg forventer selvfølgelig en arv, basert på min innsikt i mine foreldres økonomi. De har ikke helse (eller ønske) til å bruke opp arven. Synes ikke akkurat at jeg er kynisk som sitter med den innsikten. Er jo ikke slik at jeg krever å arve. 

Svigers snakker ganske åpent om arv så også der forventer vi arv. 

Men ingen av våre foreldre er veldig bemidlede, så arven vil ikke utgjøre særlig mye, og påvirker ikke våre økonomiske valg. Det kan også godt være vi er gjeldfrie selv før arven kommer. Med dagens levealder er man gjerne pensjonist før man arver noe... 😅

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet jeg kun arver min mann pga felles testamente. Vi har ingen barn. 

Anonymkode: 9ccfd...d8d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er heldig og har generøse foreldre med god økonomi, så jeg har fått ca. 1 million i forskudd på arv i løpet av 20- og 30-årene. Takket være det er jeg gjeldsfri som 35-åring med god økonomi, og kommer ikke på noen måte til å være avhengig av å få arv når foreldrene mine dør (de er bare 60). Håper de bruker opp det meste på seg selv når de endelig blir pensjonister, de har jobbet hard og vært sparsomme hele sitt liv. 

Anonymkode: 76fff...b93

AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig forventer jeg arv, ingenting grådig eller beregnende med det. Jeg kjenner mine foreldre og dere økonomi godt. De er 80 nå. Jeg ble skilt i fjor og arv er med i min økonomi i framtiden. De eier hus, hytte, bil og masse innbo og jeg vet de ikke har tenkt å bruke opp det. Jeg og min søster arver likt, det har aldri vært et spørsmål om noe annet. 

Anonymkode: 197bd...3f3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

nei jeg forventer ikke arv i form av penger men i form av arbeid med å ordne opp etter at de dør, planlegge begravelse, ordne økonomi, rydde etter dem, selge, betale ned evt gjeld osv.. 

Anonymkode: d5c9b...98d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...