AnonymBruker Skrevet 12. juni #1 Skrevet 12. juni Når jeg leser dommer fra høyesterett, så skrives de i jeg-form. Er da undertegnede hoveddommeren som skjærer igjennom avgjørelsene? Anonymkode: 801dc...466
AnonymBruker Skrevet 12. juni #2 Skrevet 12. juni Det er den dommeren som er førstvoterende i saken som skriver dommen. De roterer på hvem som har rollen. Anonymkode: 8014c...ff7 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni #3 Skrevet 13. juni For å legge til det personen over skriver: det er ikke en enkelt dommer som skjærer gjennom avgjørelsene. I en vanlig sak er det fem dommere, og de stemmer for det resultatet de mener er riktig. Flertallet bestemmer. Om en eller flere av dommerne er uenige med begrunnelsen eller konklusjonen til den første dommeren, skriver de sin egen begrunnelse i dommen. I de tilfellene inneholder dommen flere begrunnelser, og det fremgår av stemningen nederst hvilken begrunnelse som blir gjeldene for dommen. Alle dommerne på saken er likestilte, og det er ingen hoveddommer. Hvem som får jobben med å skrive dommen, besluttes av konkrete kriterier (lurer på om det kanskje er den yngste dommeren på saken, men husker ikke helt). Anonymkode: 8f81c...f96 1
what_no2000 Skrevet 14. juni #4 Skrevet 14. juni (endret) Hvis alle dommerne er enige, så skrives avgjørelsen i jeg-form av en dommer, og så avsluttes den med at de andre dommerne sier seg enige ("Jeg er i det vesentlige og i resultatet enig med førstvoterende.", og "Likeså." som betyr at man mener det samme som forrige person). Hvis dommerne er uenige, så skrives avgjørelsen som fikk flertall i jeg-form av en av dommerne som har flertall, før en av dommerne som var i mindretall beskriver sitt syn på saken i jeg-form. De andre dommerne skriver så hvem de var enige med. Her er en dom der alle dommerne er enige: https://lovdata.no/dokument/HRSIV/avgjorelse/hr-2025-1055-a Sitat (1) Dommer Falch: ... (50) Jeg stemmer for denne DOM: 1. Oslo kommune frifinnes. 2. Sakskostnader tilkjennes ikke for noen instans. (51) Dommer Steinsvik: Jeg er i det vesentlige og i resultatet enig med førstvoterende. (52) Dommer Lund: Likeså. (53) Dommer Sivertsen: Likeså. (54) Dommer Falkanger: Likeså. (55) Etter stemmegivningen avsa Høyesterett denne DOM: 1. Oslo kommune frifinnes. 2. Sakskostnader tilkjennes ikke for noen instans. Her er en dom der Arntzen ("førstvoterende") og Poulsen ("annenvoterende") er uenige, og der de andre dommerne Stenvik, Hellerslia og Falkanger er enige med enten Arntzen eller Poulsen. https://lovdata.no/dokument/HRSIV/avgjorelse/hr-2025-977-a Sitat (1) Dommer Arntzen: ... (139) Jeg stemmer for denne DOM: 1. Lagmannsrettens dom oppheves så langt den er anket. 2. Partene og partshjelperen bærer egne sakskostnader for Høyesterett. (140) Dommer Poulsen: ... (170) Jeg stemmer etter dette for at kommunens anke forkastes, og at lagmannsrettens dom oppheves så langt den er påanket av NCC. (171) Dommer Stenvik: Jeg er i det vesentlige og i resultatet enig med annenvoterende, dommer Poulsen. (172) Dommer Hellerslia: Jeg er i det vesentlige og i resultatet enig med førstvoterende, dommer Arntzen. (173) Dommer Falkanger: Likeså. (174) Etter stemmegivningen avsa Høyesterett denne DOM: 1. Lagmannsrettens dom oppheves så langt den er anket. 2. Partene og partshjelperen bærer egne sakskostnader for Høyesterett. Endret 14. juni av what_no2000
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå