Gå til innhold

Er jeg en misunnelig eks nå eller er dette faktisk ugreit?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min eksmann og hans nye samboer ber barna våre, 10 og 6 år, tilbringe kvelden på rommet, slik at de kan få stua for seg selv. Det er snakk om at ungene blir sendt på rommet rundt kl.1800 og må være der til neste morgen. Lekser og alt annet må gjøres på rommet. De får bare gå ut for å pusse tenner og gå på do. Barna synes det er ugreit, men klager ikke nevneverdig da de har fri tilgang til iPad og mobil i dette tidsrommet. Noe jeg synes er veldig dumt. Jeg vet ikke når ungene faktisk legger seg når de er hos far, da de får fri tilgang til iPaden :( De finner aldri på noe med ungene i helgene. Barna får igjen fri tilgang til iPad. Eksen var flinkere til å gjøre ting med barna før samboer kom inn i bildet.

Hva tenker dere om dette? Er det greit? Eller ikke? Jeg synes det er ugreit, men redd for å si noe fordi jeg vil ikke være den fæle eksen som misunnelig og sur. Ikke unner eksmannen ny samboer osv. Jeg og mannen har vært skilt siden yngste var 3 år, nå nylig har eksmannen fått seg samboer. Barna er hos far 8 netter i måneden, torsdag -søndag annenhver uke. 

Hva hadde du gjort? 

Anonymkode: 95373...3d2

• Liker 1
  • Hjerte 8
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Om dere har et greit forhold så kan du jo si at barna ikke synes det er greit, men strengt tatt har du ikke noe med det å gjøre.

Når de er 12 skal de ble hørt i henhold til samvær, så mulig de da foretrekker deg, men utenom det må du bare godta at det er andre rutiner og regler hos din ex.

Du kan jo alltids foreslå en tur på familievernkontoret for å diskutere saken.

Anonymkode: e68f4...d5d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det største og hardeste leksen er lærer etter bruddet må være denne: du har absolutt ingenting du skal ha sagt. Overhodet. 

Når barna reiser til far så forsvinner de ned i pappa-portalen der du som mamma ikke har adgang. De kan legge seg når pappa vil, kle seg som pappa vil, spise det pappa vil og ha fri skjermtid om pappa vil.

Liker du det ikke så må du stramme inn på din ende. Alt far gjør eller ikke gjør som skaper uro er for han å lage og deg å rydde oppi. Far har rettigheter, må vite. Barna er like mye hans som de er dine. 

Om jeg virker noe bitter? Tja etter 12 år med pissprat fra den ene instansen etter den andre så er jeg vel det. De er superrask til å ivareta fars rettigheter og slå ned mor, til og med når de mener selv at far "må kobles på" og "tar ikke til seg kritikk eller veiledning" så er den eneste løsningen at du som mamma må veie opp hos deg det som er manglende hos far. 

Hurra for systemet.

Anonymkode: 3ebe2...e01

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Min eksmann og hans nye samboer ber barna våre, 10 og 6 år, tilbringe kvelden på rommet, slik at de kan få stua for seg selv. Det er snakk om at ungene blir sendt på rommet rundt kl.1800 og må være der til neste morgen. Lekser og alt annet må gjøres på rommet. De får bare gå ut for å pusse tenner og gå på do. Barna synes det er ugreit, men klager ikke nevneverdig da de har fri tilgang til iPad og mobil i dette tidsrommet. Noe jeg synes er veldig dumt. Jeg vet ikke når ungene faktisk legger seg når de er hos far, da de får fri tilgang til iPaden :( De finner aldri på noe med ungene i helgene. Barna får igjen fri tilgang til iPad. Eksen var flinkere til å gjøre ting med barna før samboer kom inn i bildet.

Hva tenker dere om dette? Er det greit? Eller ikke? Jeg synes det er ugreit, men redd for å si noe fordi jeg vil ikke være den fæle eksen som misunnelig og sur. Ikke unner eksmannen ny samboer osv. Jeg og mannen har vært skilt siden yngste var 3 år, nå nylig har eksmannen fått seg samboer. Barna er hos far 8 netter i måneden, torsdag -søndag annenhver uke. 

Hva hadde du gjort? 

Jeg hadde sagt min mening, stilt spørsmål til han om barna sine følelser oppi det. Hadde spurt om dette hadde vært en regel om han ikke hadde kjæreste. Og hva om barna sitter å gråter på rommet sitt? Hva med kvalitetstid med de. 

Hvis han snur på det til at jeg er misunnelig ville jeg gjentatt mine spørsmål flere ganger. Så hadde jeg spurt om hvorfor han ikke svarer på det faktiske spørsmålet. 

Ut fra hans svar ville jeg sterkt vurdert at det er på tide med en time på fvk. Be han dokumenter dette skriftlig og evt ta over full foreldrerett. 

Kan jo tenke meg selv å være 6-10 år og måtte være på rommet så tidlig på kvelder i helgen. Føle seg nervøs for å gå ut i stua for da får man kjeft? 

Anonymkode: 41984...8fc

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det største og hardeste leksen er lærer etter bruddet må være denne: du har absolutt ingenting du skal ha sagt. Overhodet. 

Når barna reiser til far så forsvinner de ned i pappa-portalen der du som mamma ikke har adgang. De kan legge seg når pappa vil, kle seg som pappa vil, spise det pappa vil og ha fri skjermtid om pappa vil.

Liker du det ikke så må du stramme inn på din ende. Alt far gjør eller ikke gjør som skaper uro er for han å lage og deg å rydde oppi. Far har rettigheter, må vite. Barna er like mye hans som de er dine. 

Om jeg virker noe bitter? Tja etter 12 år med pissprat fra den ene instansen etter den andre så er jeg vel det. De er superrask til å ivareta fars rettigheter og slå ned mor, til og med når de mener selv at far "må kobles på" og "tar ikke til seg kritikk eller veiledning" så er den eneste løsningen at du som mamma må veie opp hos deg det som er manglende hos far. 

Hurra for systemet.

Ja, systemet har blitt brutalt mot mor for å ta igjen på hvordan ting var mot fedre før. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ja, systemet har blitt brutalt mot mor for å ta igjen på hvordan ting var mot fedre før. 

Det er så bak mål. Det nytter ikke å straffe mor i dag pga urett andre kvinner gjorde før. Far i dag blir så voldsomt vernet om at barnas beste kommer i andre rekke. Min datter har selv tatt det opp med barnevernet, fortvilelsen over far som snakker med to tunger, ikke holder det han lover, ikke passer på og mye mer. Altfor mye for en tenåring å gå å bære på, men for all del: vern om fars rettigheter 🥸

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet

Stakkars barn...

• Liker 12
  • Hjerte 1
Skrevet

Dette er ikke greit! Du er hverken sjalu, misunnelig eller en kjip eks. Det du derimot er, er en bekymret mamma! Snakk med eksen din, uten å nevne den nye dama hans med en gang. Krev å få vite litt om rutinene i deres hjem for dere som foreldre skal jo faktisk samarbeide for barnas beste! Dere kan også ya en samtale på fvk, der du utrykker en bekymring og legger frem det barna har fortalt deg. Dette tyder på at den nye dama ikke er så interessert i å omgås barna dine, noe som kan være psykisk skadelig for dem. 

• Liker 14
  • Nyttig 2
Skrevet

Dette er ikke greit.

Overhodet. 

Ville forsøkt å ta en prat om hva han tenker det signaliserer? Om han ikke ønsker å være med ungene så hvorfor samvær 🤷‍♀️

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva??!! Blir ungene sendt på rommet klokka 18, og får ikke lov til å komme ut (utenom for å gå på do)? Dette kan da umulig være lov? 😲

Hilsen sjokkert barnløs

Anonymkode: f0782...513

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Skal vi kalle det delvis fengsel eller portforbud? Selvfølgelig er det ikke greit. Om dere har et bra forhold til hverandre kan du ta det opp direkte med ham om det stemmer, det barna forteller. At de må være på rommet og får kjeft om de går ut etter kl 18. Si at de ikke trives med det men ikke tør å si ifra. Ikke nevn den nye samboeren, det er far som er ansvarlig 100 %.

Og når du ikke inn eller fortsetter det kaller du ham inn til møte på fvk. Evt mtp å overføre mer samvær til deg siden det tydeligvis ikke passer for far med samvær etter kl 18.

Hadde jeg visst om noen barn som ble parkert på den måten ville jeg faktisk vurdert en bekymringsmelding, for barna har det ikke bra.

Fri spilling tenker jeg forøvrig du ikke skal blande deg i, men portforbud? Nei, det er ikke greit.

Anonymkode: f30fd...903

• Liker 4
  • Nyttig 5
Skrevet

Kl 18? Og aldri gjøre noe sammen med dem? 😬

Nei det er ikke greit overhodet! 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

jeg ville snakket med helsesøster, skole, besteforeldre, annen familie, venner - alle som ville lytte, for jeg er ganske sikker på at ingen ville syns dette var OK.

Anonymkode: 9350c...eaf

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Han skyter seg selv i foten, så fort barna blir gamle nok til at deres ønske teller, så vil han miste masse tid sammen med barna sine, og hans nye kjæreste vil for alltid være den slemme stemoren. Jeg syns det er helt innafor at du er barnas stemme i denne saken, og forteller han at de syns det er ugreit. 

Anonymkode: f3734...74f

• Liker 5
Skrevet

Hva om du foreslår at han kjører dem hjem til deg kl. 18 siden det ikke passer for ham å ha samvær etter det, og så kjører du dem hjem til ham neste morgen. Få det skriftlig. Så krever du bidrag ut fra 0-1 overnattinger per måned. Legg ved skriftlig dokumentasjon til NAV når du ber dem beregne nytt bidrag. 

• Liker 10
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Det er så bak mål. Det nytter ikke å straffe mor i dag pga urett andre kvinner gjorde før. Far i dag blir så voldsomt vernet om at barnas beste kommer i andre rekke. Min datter har selv tatt det opp med barnevernet, fortvilelsen over far som snakker med to tunger, ikke holder det han lover, ikke passer på og mye mer. Altfor mye for en tenåring å gå å bære på, men for all del: vern om fars rettigheter 🥸

Dette er jo virkelig bare tull. Menn har mye mindre rettigheter enn mor, i praksis. Det er alltid mor ulike instanser stort sett kontakter. Det er gjerne slik at bare ett telefonnummer eller adresse som kan registeres, så mor får all info, mens far får ingenting. Min mann må ringe rundt ukentlig til ulike instanser (sykehus, habilitering, skole, ulike leger osv) fordi mor er den som får brevet i posten (siden folkeregistrert adresse dessverre ikke kan stå to steder). Når mor ikke vil dele informasjon blir det til at far blir stående utenfor. Som da vi bestilte hjelpemidler til barnet, og hjelpemiddelsentralen klarer å sende det til mors jobb, selv om fars adresse sto spesifisert. Mor holdt hjelpemidlene som gissel, til tross for sterkt behov hos barnet. Og det er det du mener er det beste for barnet? Ja, særlig.

Da min mann gikk fra sin eks, fikk han høre av både advokater og sosionomen på sykehuset at som far må du jobbe dobbelt så hardt som en kvinne for å bevise at du er en god far. En god mor er man liksom ved "default". 

Det er ikke akkurat få mødre som driver med samværsabotasje under påskudd om "vern av barn". Min mann opplevde akkurat det der, men se nå, 2 år etter at han/vi vant mot mor, da er vi plutselig gode nok, og hun lemper barnet over på oss fordi hun ikke orker å ha barnet like mye som før. 

Uansett ts: Det er ikke greit slik far holder på, hvis det faktisk er sant. Samtidig; hvordan vet du at det er slik det faktisk er? Du vet ikke når de legger seg, men du vet at de aldri gjør noe sammen med barna. Hvordan kan det ha seg? Jeg ville kanskje tatt en vennlig prat med far for å høre hva som faktisk er realiteten. Jeg jobber med barn, og barn kan si mye rart. Jeg ville kanskje latt far fått si noe før du beskylder han for å ikke være en god nok far.

Endret av SPOCA
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har de ikke besøk av venner eller er ute med venner? Nå på våren og sommeren er mine på samme alder ute å leker/ sykler/ spiller fotball hele ettermiddagen og kvelden 

Anonymkode: 9ba84...c7c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Om det du beskriver om å praktisk talt bli låst inne på rommene sine stemmer så er det selvfølgelig ikke greit. I min bok grenser dette til omsorgssvikt.

Det med å finne på ting har du ingenting med. Rolige helger uten kino, svømming, trampolinepark og londonturer er ikke straffbart.

Det er heller ikke ny samboer sin feil. Eksen din er pappaen, og voksen. Han er ansvarlig. 

Anonymkode: 10b04...56b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Har de ikke besøk av venner eller er ute med venner? Nå på våren og sommeren er mine på samme alder ute å leker/ sykler/ spiller fotball hele ettermiddagen og kvelden 

Anonymkode: 9ba84...c7c

Far bor ikke i skolekretsen her, han bor et lite stykke unna. Barna har ingen venner der far bor. Hos meg er barna mye ute og har ofte venner på besøk..

AnonymBruker
Skrevet

Det synes jeg høres veldig ugreit ut. 

Anonymkode: 6a017...d52

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...