Gå til innhold

Pågående nabobarn, hvordan si fra?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

De ringer på flere ganger om dagen og skal kose og leke med hunden min, og de kommer alltid løpende når de ser jeg er ute og skal gå tur med hunden. Hunden blir stressa av dette for de gangene barns har fått lov så har de vært litt for hardhendte med han og han har blitt litt redd og stressa . Når jeg  har sagt fra at det ikke passer så har de ikke tatt det for et svar og fortsatt og spørre. Prøvde å snakke med foreldrene men de bare lo det bort. Så hva gjør jeg? Nei, jeg hater ikke barn, men dette begynner å bli litt mye. Mulig jeg overreagerer men jeg prøver å beskytte hunden, og barna også, for jeg ønsker ikke at det skal ende i at han biter noen for jeg vet hva det kan ende med. 

Anonymkode: f7928...b8a

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

De ringer på flere ganger om dagen og skal kose og leke med hunden min, og de kommer alltid løpende når de ser jeg er ute og skal gå tur med hunden. Hunden blir stressa av dette for de gangene barns har fått lov så har de vært litt for hardhendte med han og han har blitt litt redd og stressa . Når jeg  har sagt fra at det ikke passer så har de ikke tatt det for et svar og fortsatt og spørre. Prøvde å snakke med foreldrene men de bare lo det bort. Så hva gjør jeg? Nei, jeg hater ikke barn, men dette begynner å bli litt mye. Mulig jeg overreagerer men jeg prøver å beskytte hunden, og barna også, for jeg ønsker ikke at det skal ende i at han biter noen for jeg vet hva det kan ende med. 

Klarer voksne folk ingenting selv, nå for tiden? 

Anonymkode: e43e1...cf4

• Liker 13
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Klarer voksne folk ingenting selv, nå for tiden? 

Anonymkode: e43e1...cf4

Jeg har sagt fra flere ganger men det hjelper ikke.

Skrevet

Du må bruke store bokstaver. STOPP NÅ! 

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har sagt fra flere ganger men det hjelper ikke.

Nøyaktig hva har du sagt?

• Liker 2
Skrevet

Øv inn en fast frase du sier med vennlig, men tydelig og bestemt tone, og avslutt samtalen, og lukk døren/gå videre. Det er veldig mye lettere sagt enn gjort, men om hunden blir redd så kan du potensielt få en aggressiv hund på lengre sikt, så viktig å sette grenser. 

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Når de ringer på neste gang så sier du: ikke ringe på flere ganger om dagen! Og: dere er litt for hardhendt med hunden! Dette må dere slutte med!!!!

Har du ikke grensesetting eller?

Anonymkode: 01145...bad

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
Loboto skrev (29 minutter siden):

Nøyaktig hva har du sagt?

Jeg har sagt at det ikke passer, men må nok bli strengere.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Når de ringer på neste gang så sier du: ikke ringe på flere ganger om dagen! Og: dere er litt for hardhendt med hunden! Dette må dere slutte med!!!!

Har du ikke grensesetting eller?

Anonymkode: 01145...bad

Jeg har sagt det passer ikke, men må nok bli strengere.

Jeg prøver jo.

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi sier konsekvent nei når barn spør. Ingen dårlig samvittighet for det, hundens vel er viktigere enn at barna for late som om det er en leke.

Anonymkode: 309d1...f8c

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Du overreagerer ikke. Du prøver å beskytte hunden din, og det er akkurat det du skal gjøre ❤️. Du er ansvarlig, men det er vanskelig å nå inn. 

Barn skal ikke få styre når de vil bort til en hund, og i hvert fall ikke hvis hunden allerede har vist tegn på stress.

At foreldrene ler det bort er helt bak mål. -Hva skjer den dagen hunden markerer med knurring eller i verste fall biter? Da er det du som står som den store, stygge. 

Vær veldig tydelig. Ikke vær redd for å si nei; og gjenta deg selv igjen og igjen. 

Ta et ord med dem, om det er naturlig, uten hunden. De må ha det tydelig fremlagt. 

"Nei, dere får ikke klappe hunden og det er ikke bare å komme å ringe på. Han blir stressa, og jeg har sagt fra før."

Og så går du videre. Ikke stå og forklar eller unnskyld deg. Bare gå.

Evt si at "på onsdag skal jeg jobbe litt i hagen, da passer det med en liten tur. Men slutt å mas i mellomtiden"-ish. 

Hvis det ikke hjelper, ville jeg vurdert å si det direkte til foreldrene én gang til – og denne gangen uten filter:

"Jeg har sagt fra til barna flere ganger, men de respekterer det ikke. Hunden min blir stresset og jeg vil ikke at noen skal bli skadet. Det er ikke greit at de løper etter oss og ringer på. Håper du kan ta en prat med dem."

(Hvis de fortsatt ikke tar deg på alvor – da har du hvert fall gjort ditt. Det er faktisk helt greit å si fra skarpt. Det handler ikke om å "hate barn", det handler om å ha grenser. Du er ikke urimelig. Du er rett og slett ansvarlig.) 

Endret av Tradegy
  • Liker 5
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

ikke ta med hunden når du åpner døra. La være å åpne om du vet det er dem. Åpne og si "jeg vil ikke at dere skal drive å ringe på her, nå kan dere gå hjem." Snu og gå i motsetning retning om de kommer mot deg ute, si "vi har ikke tid å hilse, ikke ta på hunden min" om de løper etter dere. Vær tydelig, og sannsynligvis litt kvass siden de ikke eier folkeskikk og ignorerer deg n¨r du sier i fra på en normal vennlig måte. Lykke til, det er veldig ubehagelig og vanskelig å måtte si i fra til idioter som ikke tar hint og ikke forholder seg til normal høflig grensesetting så man er nødt å føle seg uhøflig for å nå inn.

Anonymkode: 080b5...009

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kobla av ringeklokka?

Si det rett ut at noen barn har vært så slemme med hunden før så da kan hunden reagere med å bli stresset/redd nok til å bite. De får ikke hilse på litt en gang, de må finne en annen hund å kose med  

Anonymkode: 6e3e5...fe9

Skrevet

Vi sier «beklager, nei dere kan ikke kose med hunden» når barn (og voksne) spør om å «klappe hunden» 

Prøvd☺️ Gjør du det nok ganger vil de mulig slutte å spørre

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fortell dem at hunden biter 

Anonymkode: 0650d...f36

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Da skal jeg være strengere når de spør igjen 😊

AnonymBruker
Skrevet

Du må rett og slett bli mye strenger. Om de ringer på så sier du. I dag passer det ikke! Om de kommer igjen sier du enda tydeligere. Jeg ga klar beskjed at det ikke passer i dag, og nå vil jeg at dere går! 

Møtet du er ute så er det samme, si klart i fra at det ikke passer, og så går du vekk fra de. Om hunden ikke er så stor så bær den med deg om det trengs.

Sånne barn er slitsomme, og trenger veldig tydelig beskjed. Spesielt når foreldrene er av den typen der 🥴

Anonymkode: 00d6c...88f

AnonymBruker
Skrevet

"Hunden er ingen kosebamse. Han er et levende vesen og synes ikke det er så koselig da dere er for støyende og voldsomme.

Ikke ring på døren mer da dere ikke får leke med hunden min mer. Den blir dessverre bare stresset."

Hadde de da ringt på hadde jeg hevet steuog vært streng: "Ikke kom hit mer for å hilse på hunden. Dere har fått beskjed!"

Anonymkode: 9f624...f1d

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Si til dem at hunden biter til slutt, hvis dem ikke stopper.

Anonymkode: 0cc6c...c9d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Vi sier konsekvent nei når barn spør. Ingen dårlig samvittighet for det, hundens vel er viktigere enn at barna for late som om det er en leke.

Anonymkode: 309d1...f8c

Dette!

Anonymkode: b1af8...186

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...