AnonymBruker Skrevet 12. juni #1 Skrevet 12. juni Hvor mye skatt av feriepenger opptjent i år blir man trekt ved sluttoppgjør ved oppsigelse? Og hvor finner jeg reglene om det? Arbeidsgiver sier 50%, men jeg mener det er feil og at det er vanlig inntektsskatt jeg skal betale Anonymkode: e1936...c7c
AnonymBruker Skrevet 12. juni #2 Skrevet 12. juni Du skal betale det som står på skattekortet ditt som "biinntekt" For meg er dette 49% Anonymkode: a9cf9...466 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni #3 Skrevet 12. juni Trøsten er at mindre skatt totalt neste år så sant du ikke går opp mye i lønn i jobbskiftet siden du da bare får «halve» feriepenger. Anonymkode: 98e12...022
AnonymBruker Skrevet 12. juni #4 Skrevet 12. juni Det skattes som vanlig lønn Anonymkode: d6b79...736
AnonymBruker Skrevet 12. juni #7 Skrevet 12. juni Nei, feriepenger ved sluttoppgjør beskattes ikke automatisk som biinntekt med 50 %. Her er hvordan det faktisk fungerer: --- 🔍 Feriepenger i sluttoppgjør – ikke 50 % automatisk Feriepenger: Blir ikke skattet som biinntekt, med mindre du selv har registrert et bikort med 50 % trekk. Skattetrekket følger det hovedkortet (tabell/prosent) arbeidsgiveren din bruker for deg. Unntak: Hvis feriepengene gjelder fjoråret og utbetales som del av sluttoppgjøret, skal det ikke trekkes skatt ved utbetaling – men beløpet er likevel skattepliktig og påvirker skattemeldingen din. Anonymkode: c1104...04c
Perine Skrevet 12. juni #8 Skrevet 12. juni Det står ingen steder at ferepenger som utbetales i opptjeningsåret skal trekkes 50% skatt av. Her står at feriepenger er skattepliktige som lønn Feriepenger - Skatteetaten Hvis du har prosentkort, så skal arbeidsgiver trekke den vanlige prosenten. Hvis du har tabellkort, så skal de trekke etter marginalprosenten, som er ment for bi-inntekter, overtid eller andre ytelser som er opptjent utover normal lønnsperiode. Står forklart her: Overtid og andre variable tilleggsytelser - tabelltrekk eller %-trekk?
AnonymBruker Skrevet 13. juni #9 Skrevet 13. juni Noen arbeidsgivere «går med på» å vente med feriepengeutbetalingen til påfølgende år. Hør om det er mulig så du slipper å skatte av det. Anonymkode: eee0c...7f7
AnonymBruker Skrevet 13. juni #10 Skrevet 13. juni AnonymBruker skrev (15 timer siden): Hvor mye skatt av feriepenger opptjent i år blir man trekt ved sluttoppgjør ved oppsigelse? Og hvor finner jeg reglene om det? Arbeidsgiver sier 50%, men jeg mener det er feil og at det er vanlig inntektsskatt jeg skal betale Anonymkode: e1936...c7c Du skal betale vanlig inntektsskatt Anonymkode: 38cb3...4e4
AnonymBruker Skrevet 13. juni #11 Skrevet 13. juni AnonymBruker skrev (2 timer siden): Noen arbeidsgivere «går med på» å vente med feriepengeutbetalingen til påfølgende år. Hør om det er mulig så du slipper å skatte av det. Anonymkode: eee0c...7f7 Det kan hun lovlig velge å gjøre Anonymkode: 38cb3...4e4
AnonymBruker Skrevet 13. juni #12 Skrevet 13. juni Husk på at skattetrekket har ikke noe med hvor mye du faktisk kommer til å skulle betale i skatt, da. Anonymkode: de12d...b76
AnonymBruker Skrevet 13. juni #13 Skrevet 13. juni AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Husk på at skattetrekket har ikke noe med hvor mye du faktisk kommer til å skulle betale i skatt, da. Anonymkode: de12d...b76 Og, feriepengene skal dekke ferie til neste år. Anonymkode: 79b5d...53f
AnonymBruker Skrevet 13. juni #14 Skrevet 13. juni AnonymBruker skrev (2 timer siden): Noen arbeidsgivere «går med på» å vente med feriepengeutbetalingen til påfølgende år. Hør om det er mulig så du slipper å skatte av det. Anonymkode: eee0c...7f7 Det er skattepliktig uansett. Når skal folk lære at det er forskjell på trekkfritt og skattefritt. Anonymkode: e11f4...c3d 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå