Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye skatt av feriepenger opptjent i år blir man trekt ved sluttoppgjør ved oppsigelse? Og hvor finner jeg reglene om det? 

Arbeidsgiver sier 50%, men jeg mener det er feil og at det er vanlig inntektsskatt jeg skal betale

Anonymkode: e1936...c7c

AnonymBruker
Skrevet

Du skal betale det som står på skattekortet ditt som "biinntekt" For meg er dette 49% 

Anonymkode: a9cf9...466

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Trøsten er at mindre skatt totalt neste år så sant du ikke går opp mye i lønn i jobbskiftet siden du da bare får «halve» feriepenger.

Anonymkode: 98e12...022

AnonymBruker
Skrevet

Det skattes som vanlig lønn

Anonymkode: d6b79...736

AnonymBruker
Skrevet

Vanlig inntektsskatt. 

Anonymkode: b6fcc...c60

Skrevet

50 % er feil, det er vanlig inntektsskatt. 

AnonymBruker
Skrevet

Nei, feriepenger ved sluttoppgjør beskattes ikke automatisk som biinntekt med 50 %. Her er hvordan det faktisk fungerer:

---

🔍 Feriepenger i sluttoppgjør – ikke 50 % automatisk

Feriepenger:

Blir ikke skattet som biinntekt, med mindre du selv har registrert et bikort med 50 % trekk.

Skattetrekket følger det hovedkortet (tabell/prosent) arbeidsgiveren din bruker for deg.

Unntak: Hvis feriepengene gjelder fjoråret og utbetales som del av sluttoppgjøret, skal det ikke trekkes skatt ved utbetaling – men beløpet er likevel skattepliktig og påvirker skattemeldingen din.

Anonymkode: c1104...04c

Skrevet

Det står ingen steder at ferepenger som utbetales i opptjeningsåret skal trekkes 50% skatt av.

Her står at feriepenger er skattepliktige som lønn Feriepenger - Skatteetaten

Hvis du har prosentkort, så skal arbeidsgiver trekke den vanlige prosenten.

Hvis du har tabellkort, så skal de trekke etter marginalprosenten, som er ment for bi-inntekter, overtid eller andre ytelser som er opptjent utover normal lønnsperiode. Står forklart her: 

Overtid og andre variable tilleggsytelser - tabelltrekk eller %-trekk?

AnonymBruker
Skrevet

Noen arbeidsgivere «går med på» å vente med feriepengeutbetalingen til påfølgende år. Hør om det er mulig så du slipper å skatte av det. 

Anonymkode: eee0c...7f7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hvor mye skatt av feriepenger opptjent i år blir man trekt ved sluttoppgjør ved oppsigelse? Og hvor finner jeg reglene om det? 

Arbeidsgiver sier 50%, men jeg mener det er feil og at det er vanlig inntektsskatt jeg skal betale

Anonymkode: e1936...c7c

Du skal betale vanlig inntektsskatt

Anonymkode: 38cb3...4e4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Noen arbeidsgivere «går med på» å vente med feriepengeutbetalingen til påfølgende år. Hør om det er mulig så du slipper å skatte av det. 

Det kan hun lovlig velge å gjøre

Anonymkode: 38cb3...4e4

AnonymBruker
Skrevet

Husk på at skattetrekket har ikke noe med hvor mye du faktisk kommer til å skulle betale i skatt, da.

Anonymkode: de12d...b76

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Husk på at skattetrekket har ikke noe med hvor mye du faktisk kommer til å skulle betale i skatt, da.

Anonymkode: de12d...b76

Og, feriepengene skal dekke ferie til neste år.

Anonymkode: 79b5d...53f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er skattepliktig uansett. Når skal folk lære at det er forskjell på trekkfritt og skattefritt.

Anonymkode: e11f4...c3d

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...