AnonymBruker Skrevet 12. juni #1 Skrevet 12. juni Jeg har to barn som jeg alltid har vært helt alene med. Far dro sin veg da yngste var 1 år og eldste 4 år. Siden da har jeg oppdratt begge alene og stått for alt ansvaret. Da der dro din veg, bodde vi i en leid leilighet og eide ikke nåla i veggen. Jeg tok meg utdanning og fikk god jobb. I dag sitter jeg godt i det med både hus og hytte, en del penger på bok. Barna mine har greid seg bra, begge er etablerte med familie og barn. Jeg har nylig solgt boligen og flyttet til leilighet. Sitter med en del penger til overs, etter at jeg flyttet til leilighet. I tillegg til at jeg ligger an til å få en god pensjon. Har også en del oppspart. Jeg tenkte på å gi noe av pengene til barna. Men her har jeg lyst til å skjev dele litt. Det ene barnet mitt besøker meg ofte, jeg er selvskreven gjest der, både til jul og andre markeringer. De er ofte innom ellers og svært hjelpsomme. Det andre barnet mitt ser jeg nesten ikke. Vi har ett anstrengt forhold og det var jeg som satte ned foten da jeg opplevde at barnet var respektløst og utnyttet meg. Jeg kom til ett punkt der jeg var redd for barnet mitt. Og da måtte jeg sette grenser. Siden da har jeg ikke greid å forholde meg til dette barnet. Nå har jeg tenkt å gi noen hundretusen til det ene barnet mitt, som jeg har godt forhold til. Min søster mener jeg burde gi samme sum til begge ungene, også det barnet jeg ikke har kontakt med. Det vil jeg ikke, hvorfor i alle dager skal jeg gi til ett barn som ikke respekterer meg og som har behandlet meg veldig dårlig? Det er jo mine penger, hvorfor skal en såret meg til de grader få dem? Anonymkode: 92717...ced 2 8
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 12. juni Populært innlegg #2 Skrevet 12. juni Å gjøre forskjell på barn er en svært dårlig idé. Så å gjøre et anstrengt forhold verre er ikke særlig lurt av deg. Anonymkode: b0b70...ab5 69 4 37
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 12. juni Populært innlegg #3 Skrevet 12. juni I min verden er ens barn alltid ens barn uansett. Skulle aldri være funnet på skjevfordele. Anonymkode: 4d37f...fd8 30 29
Populært innlegg SPOCA Skrevet 12. juni Populært innlegg #4 Skrevet 12. juni Så du skal rett og slett favorisere ett barn over et annet barn? Jeg er enig med din søster, jeg synes det er uhørt. Du legger all skyld over på barnet ser jeg, om hvorfor dere har anstrengt forhold. Du har altså ingen skyld her? Vel, hvis dette er måten du viser kjærligheten på, kan jeg godt forstå at forholdet er anstrengt. 48 43
AnonymBruker Skrevet 12. juni #5 Skrevet 12. juni Dine penger; DU bestemmer. Etter din død blir arv fordelt likt, hvis testamentet ikke bestemmer slik du vil fordele. hvis du gir bort nå til bare det ene barnet; er det for at det er din vilje. Anonymkode: 0a90c...da1 17 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni #6 Skrevet 12. juni Hvordan er forholdet søskene i mellom da? Har de ett greit forhold, så vil ei skeivdeling vere drepen for videre familieforhold, i generasjoner bakover, og det er jo egentlig ganske trist? Da vil dine handlinger være med å ødelegge en familie ( selv om ene barnet allerede har gjort sitt mot deg, jeg ser den) Har de allerede ett dårlig forhold, og familien allerede er sånn halveis o oppløsning, så tenker jeg det er bedre att du gir bort penger som du ønsker før du går bort, for er vel ei pliktdeksarv inne i bildet her. Anonymkode: 99cc3...74c 22 7
AnonymBruker Skrevet 12. juni #7 Skrevet 12. juni Misvisende overskrift. Denne tråden handler i utgangspunktet om gave, ikke arv. Anonymkode: 6adfb...d73 26 5
AnonymBruker Skrevet 12. juni #8 Skrevet 12. juni AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Misvisende overskrift. Denne tråden handler i utgangspunktet om gave, ikke arv. Anonymkode: 6adfb...d73 Helt enig. Det er vel regler for hvordan arv fordeles, men gaver står man jo fritt til å gi øst og vest mens man fremdeles lever (påvirker sikkert skatt og sånt, men det blir noe annet). I prinsippet kunne jo TS, så lenge hun er ved sine fulle fem, gitt hundretusener til naboen eller til en veldedig organisasjon og ingenting til noen av ungene sine. Anonymkode: 56347...767 9 1
Carrot Skrevet 12. juni #9 Skrevet 12. juni Jeg ville om jeg var deg snakket med det barnet du vil gi pengene til og være åpen om hva du tenker og be om deres tanker tilbake rett og slett for å vise hensyn og spørre om det fører til at forholdet dem mellom blir dårlig av en evt gave. Deretter ville jeg skrevet testamente om du ikke alt har gjort det der du spesifiserer hvem som skal få hva, pliktarven skal begge ha men alt over kan du dele som du ønsker. Det er ikke noe som heter at man ikke KAN gjøre forskjell på egne barn for det kan man selvsagt gjøre - men jeg ville nok tenkt på hvilke signaler du sender til barna dine, både det du har kontakt med og det du ikke har kontakt med. 4
AnonymBruker Skrevet 12. juni #10 Skrevet 12. juni Omtrent hva galt har det ene barnet gjort? Er det grove ting eller hva er det? Anonymkode: 4bef0...960 12 2
AnonymBruker Skrevet 12. juni #11 Skrevet 12. juni AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hvordan er forholdet søskene i mellom da? Har de ett greit forhold, så vil ei skeivdeling vere drepen for videre familieforhold, i generasjoner bakover, og det er jo egentlig ganske trist? Da vil dine handlinger være med å ødelegge en familie ( selv om ene barnet allerede har gjort sitt mot deg, jeg ser den) Har de allerede ett dårlig forhold, og familien allerede er sånn halveis o oppløsning, så tenker jeg det er bedre att du gir bort penger som du ønsker før du går bort, for er vel ei pliktdeksarv inne i bildet her. Anonymkode: 99cc3...74c Og dette! 😊 Hva vil det ene barnet ditt føle dersom de har et godt forhold seg i mellom? Anonymkode: 4bef0...960 5 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni #12 Skrevet 12. juni Hva har barnet gjort? Om det er slik at det er veldig graverende og i voksen alder så hadde jeg også vurdert og ikke gi dette barnet gave. Skjedde det i ungdomsårene 15-25ish så muligens det kan skrives av på ung og dum kontoen? Muligens det går an og fikse opp i dette? Den store faren her er at om det er godt forhold mellom søsken og eventuelt barna deres så blir dette garantert ødelagt og umulig reparere. Så det store dilemmaet her er forholde mellom søsken og eventuelt deres barn. Jeg er enig i at arv/gave ikke er en selvfølge, men det kan/vil gjøre stor skade i familien. Anonymkode: 4878c...951 12
Kålrota Skrevet 12. juni #13 Skrevet 12. juni (endret) Jeg synes vel søsteren din har det sterkeste moralske kompasset her. Hva nøyaktig tenker du med disse pengegavene? Skal «det gode barnet» belønnes fordi du får komme på besøk? For meg er det helt absurd å skjevdele på den måten. Jeg håper det utstøtte barnet ditt i det minste har en annen forelder som fungerer. Endret 12. juni av Kålrota 16 12
AnonymBruker Skrevet 12. juni #14 Skrevet 12. juni Du gir bort hva du vil til hvem fu vil så lenge du lever. Skjønner godt dilemmaet. Vanskelig å ønske og gi bort til barnet du har masse kontakt med, og ikke ønske å gi noe til det du har null kontakt med, som har behandlet deg stygt, og til og med gjort deg redd. Hvem ville ønsket å gi noe til en sånn person? Ikke jeg, i hvertfall. Jeg ville ha gitt til det barnet du har kontakt med, og satt av samme beløp på en konto i tilfelle det andre barnet kommer og ber oppriktig om unnskyldning for å ha behandlet deg så stygt at du ble redd. Her har det jo handlet om vold, fysisk eller psykisk. Skjønner ikke at så mange her på KG ville ha gitt penger til en sånn person. Anonymkode: d9b8d...551 8 3
AnonymBruker Skrevet 12. juni #15 Skrevet 12. juni Kålrota skrev (8 minutter siden): Jeg synes vel søsteren din har det sterkeste moralske kompasset her. Hva nøyaktig tenker du med disse pengegavene? Skal «det gode barnet» belønnes fordi du får komme på besøk? For meg er det helt absurd å skjevdele på den måten. Jeg håper det utstøtte barnet ditt i det minste har en annen forelder som fungerer. Du leste at TS kom til et punkt da hun faktisk var redd det barnet? Anonymkode: d9b8d...551 13 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni #16 Skrevet 12. juni Det er noe som skurrer her… Det andre barnet er ditt barn. Og det er du som har oppdratt vedkommende. Det er jo ikke noen som utagerer slik du sier, i voksen alder, uten at det er grunn til det. Enten underliggende diagnose som hen ikke fikk hjelp for, eller at det er noe som har hendt. Du er den voksne i denne situasjonen. Det er ditt ansvar å ordne opp. Og folk modnes. Hvis du gir masse penger til den ene, så er det i alle fall spikeren i kista for relasjonen til den andre. Det kan godt være du tenker at den ene stiller opp osv. Men det kan like gjerne søskenet har følt seg forskjellsbehandlet hele livet og at du har tilbrakt masse tid bare med den ene. Anonymkode: 6cccc...292 16 4
Kålrota Skrevet 12. juni #17 Skrevet 12. juni AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Du leste at TS kom til et punkt da hun faktisk var redd det barnet? Anonymkode: d9b8d...551 Jada. Samtidig er det barnet hennes, og sannsynligheten for at denne saken har mange sider er stor. TS skriver også at begge barna klarer seg bra, så det henger ikke helt på greip. 16 3
AnonymBruker Skrevet 12. juni #18 Skrevet 12. juni Så ufattelig lite gjennomtenkt å gi mer til ett av barna bare fordi man har mer til felles og tilbringer mer tid med det ene. Hvis barnet på noen måte har forsaket sitt liv for å gi deg omsorg eller pleie så ville det stilt seg annerledes. Anonymkode: 1fc77...d15 5 3
AnonymBruker Skrevet 12. juni #19 Skrevet 12. juni Ditt forhold til ditt barn er din feil. Det er ser man på hvordan du har skrevet HI, veldig tydelig. Og nå skal du forsure forholdet mellom søsken og med å gi det ene ekstra penger og det andre vil ikke få noe som helst? Jeg ser tankegangen din og forstår barnet ditt som holder seg unna. Anonymkode: 8505c...e94 6 6
AnonymBruker Skrevet 12. juni #20 Skrevet 12. juni AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Nå har jeg tenkt å gi noen hundretusen til det ene barnet mitt, som jeg har godt forhold til. Uff, for en mor du er. Fatter du ikke hva det vil gjøre med forholdet mellom søsknene? Gi likt ferdig snakket. Anonymkode: 671f9...31f 2 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå