Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.6.2025 den 19.08):

Dette er slike ting som høres bra ut på KG, men ikke har rot i virkeligheten "beklage barn alle andre får is men ikke dere".

Ta det med ro, dette går bra, og nei noen avslutninger før sommeren skape ikke overvekt, det usunne kostholdet ellers skape det, barna tar ikke skade av en ekstra is og noe kake/muffins på sommer avslutningene. Har dere ellers variert og sunn kost så skal du se at det går veldig bra.

Anonymkode: a625c...fe0

Ingen rot i virkeligheten, for det er noe du ikke har fått til..

Her spises det for det aller meste sunt, og de klarer fint å takke nei, begrense seg etc etc.

Anonymkode: 05ec0...12c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at det ikke er så farlig. Så lenge de vanlige måltidene servert hjemme stort sett er sunne og varierte, så stresser ikke jeg med at det i perioder blir en del usunt utenom også. Vi begrenser mengden søtsaker hjemme, og så stresser jeg ikke med hva de får i seg ellers. De er aktive og normalvektige/slanke. Jeg vil heller oppdra barn som spiser mye forskjellig, er aktive og ikke har et anstrengt forhold til mat, enn barn som må forholde seg til nei-mat og hele tiden tenke på hva de spiser. Blir det altfor mye/barna ikke begrenser seg, så får du enten stappe i de noe sunt først så de ikke orker så mye, eller la de ta/kjøpe en ting, og så gi de beskjed om at de må stoppe der. 

Anonymkode: d8d7d...585

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

En del kropper klarer ikke regulere seg selv. Se tråden om overvektig åtteåring. Ikke lett å være åtte år og få fortalt at kroppen din er feil og se andre spise ting du har lyst på, men ikke får. 

Anonymkode: aa4a5...016

Men kropper lærer ikke å regulere seg selv om ikke utsatt for noe søtt/salt.  Noen er født med impuls/reguleringskontroll på det meste, andre trenger mer læring, men hysteri hjelper ikke. 

Anonymkode: 20643...c4b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Da har de sykdommer som gjør det. Til og med jeg som er diabetiker kan fint spise snop.

Anonymkode: bfad2...b80

Men hvis du sluttet med det kunne du trappet ned medisinene.

Anonymkode: 30a6a...262

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Men kropper lærer ikke å regulere seg selv om ikke utsatt for noe søtt/salt.  Noen er født med impuls/reguleringskontroll på det meste, andre trenger mer læring, men hysteri hjelper ikke. 

I møte med up mat så må man begrense med gode valg og begrenset tilgjengelighet. Maten er laget for å stimulere crawings.

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

I møte med up mat så må man begrense med gode valg og begrenset tilgjengelighet. Maten er laget for å stimulere crawings.

Dersom barn viser tegn på å overspise/manglende regulering så er det greit å begrense tilgangen (barn som raider huset for alt mulig og bruke alle penger på snacks) men ikke alle får crawings. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ingen som anbefaler 8 frukt om dagen. Det er anbefalt å spise mer grønnsaker enn frukt. 

Frukt er ikke godteri fordi det inneholde masse bra greier i tillegg til sukker. Dette bør vel være barnelærdom?

Anonymkode: 27685...a6f

Barnelærdom går ut på dato. Frukten i dag er ikke slik frukten var før, den er blitt søtere 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Men er det da sukker du er redd for, ikke kalorier? Nøtter er jo også ekstremt kaloririkt. 

Anonymkode: 1f9e3...122

Som skrevet tidligere, så er jeg mer for sunne kalorier enn "tomme" kalorier. Jeg er verken redd for sukker eller kalorier, men jeg liker helst å spise sunt. Da tenker jeg på naturlig mat som ikke er så mye bearbeidet fra før.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...