Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Marimma skrev (29 minutter siden):

Er en grunn til at 20% av barn har overvekt og godt over halvparten av voksne. Fedme forårsaker mange alvorlige følgesykdommer, mange fler enn folk kjenner til, blant annet kreft, demens og artroser. Så mye mersykdom medfører fedme at det koster over 250 milliarder (!!!) i året. En stor del av årsaken er nettopp denne «er det så farlig da?»-holdningen. Ja, det er faktisk det. Både vi og barna tar alvorlig helsemessig skade av miljøet og matkulturen vi lever i. Det er bare trist og det gjør meg enda tristere at heller enn å møte utfordringen med nysgjerrighet så blir man kalt hysterisk.

ja og grunnen er foreldre/folk som slapse i seg drittmat året rundt, ikke de få avslutningene som er i året, her spise vi veldig sunt og variert hele året, og da trenger vi ikke å bekymre oss for at det blir noen ekstra dager med godsaker rett før sommeren, eller at det blir litt ekstra godt til påske/jul. vi hadde avslutninger med godsaker når jeg vokste opp på 80/90 tallet, koste oss til og med med usunn mat av og til, var ikke like mye fedme i samfunnet da.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men det er ikke snakk om «en is hver dag i sommer». Det er snakk om en is annenhver dag, året gjennom. Og en pølse på dagene det ikke er is. Og det er ofte snakk om sjokoladekake i lunsjen, en sjokkomelk etter skolen, pølse på trening OG en is hos besteforeldre. På samme dag. Hver. Dag. Året. Gjennom.

Om du ikke har sett at barn av 2025 spiser enorme mengder godteri så har du ikke barn. Og du har ikke hatt det på flere år. Jeg ser barnefamilier med handlevogner fulle av BARE godteri. 

Anonymkode: 56dbf...c35

Så det du sier at dere servere is og pølse til barnet vær dag? samt sjokolademelk og kake til lunsj? Dette ble litt for useriøst.

Anonymkode: a625c...fe0

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er noe for våre små hele tiden. I går var det avslutning med boller og kaker og muffins. I dag er det fotballkamp med is etterpå. Så er det helg hos besteforeldre, da blir det fullstendig krise. (nytter ikke å snakke med dem) Mandag bursdag, onsdag enda en avslutning, så er det fredag og siste skoledag, da kan de ha med godteri… Altdå det er flere dager med kos enn med normalt kosthold. Og sånn er det hver uke syns jeg. Hvordan klare å navigere i dette her? Er jo ikke rart helseproblemer og overvekt eksploderer i samfunnet. 

Sier dere ja til alt? Hva sier dere nei til eventuelt?  Syns dette er megavanskelig.. 

Anonymkode: 8293a...a0f

Enig, sykt mye drittmat.

JEG sier nei til is etter fotballtrening/kamp, men klarer ikke nekte henne når trener spanderer på hele laget. Ei heller klarer jeg å be ungene mine bare spise frukt fra langbord på sommeravslutning som i hovedsak består av kaker… besteforeldrene har beskjed om hvilke is de kan servere og kun én hver dag ved besøk (de minste isene jeg fant…). 

Er bare enig med deg, fryktelig vanskelig og kjipt. Konsekvensen er at vi aldri koser oss med noe hjemme… det blir jo bare alt for mye alle andre steder og sammenhenger. Noen biter lørdagsgodt. Har ikke is hjemme, ikke desserter, baker svært sjeldent.  Bursdager og alle de andre anledningene er jo meeeer enn nok. Må være streng hjemme da.

trist! Særlig det med idrett reagerer jeg på. Hvorfor skal ALLE i kiosken (og det er dessverre ikke tull eller løgn…) i kiosken etter trening? Hva er det for noe?? Der er jeg streng da, for det er for dumt. Men snille trenere ødelegger stadig ..

Anonymkode: 7fb21...7b1

• Liker 4
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
Marimma skrev (31 minutter siden):

Er en grunn til at 20% av barn har overvekt og godt over halvparten av voksne. Fedme forårsaker mange alvorlige følgesykdommer, mange fler enn folk kjenner til, blant annet kreft, demens og artroser. Så mye mersykdom medfører fedme at det koster over 250 milliarder (!!!) i året. En stor del av årsaken er nettopp denne «er det så farlig da?»-holdningen. Ja, det er faktisk det. Både vi og barna tar alvorlig helsemessig skade av miljøet og matkulturen vi lever i. Det er bare trist og det gjør meg enda tristere at heller enn å møte utfordringen med nysgjerrighet så blir man kalt hysterisk.

Ironien er jo at de samme som "ikke ser problemet" og mener andre er hysteriske  er de samme som i andre tråder mener de selv eller barna er overvektige til tross for veldig sunne vaner. 

Anonymkode: 70bf5...936

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Nowayback skrev (32 minutter siden):

Tror ikke det er så annerledes enn da jeg var barn på 90-tallet. Fikk alltid godteri av besteforeldre, kake hadde vi hver søndag hjemme, godteri på lørdag og boller/kaker og brus var da vanlig på avslutninger av forskjellige slag.

Men i vanlige ukedager var det ingenting slikt for min del. Det er jo foreldrenes ansvar. Jeg hører stadig barn i dag snakker om at de spiser godteri i ukedagene. Det er vel et større problem enn en sjelden avslutning eller is etter fotballkamp. Samt det generelle kostholdet i dag er vel neppe bedre enn på 90-tallet. Det florerer med enkle og usunne løsninger.

Jeg var for eksempel ikke på McDonalds før jeg var 13 år. Vi hadde alltid middager med enten potet eller fisk, utenom fredager. Da var det pizza. Lørdager var det fast at vi hadde grønnsakssuppe/lapskaus.

Fedmeproblemene i dagens samfunn er nok mye pga mangelen på aktivitet hos barna, og ikke fordi de får en is etter fotballkamp, godteri av besteforeldre eller kake på avslutningen. Dagens barn lever jo av å se på skjerm.

Helt enig. 2- åringer i dag sitter med hodet ned i en skjerm, mens mor irriterer seg grønn over besteforeldre som gir barnet is en gang i blant. Vet ikke jeg hva som er mest skadelig.....

Anonymkode: ac2ad...760

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er noe for våre små hele tiden. I går var det avslutning med boller og kaker og muffins. I dag er det fotballkamp med is etterpå. Så er det helg hos besteforeldre, da blir det fullstendig krise. (nytter ikke å snakke med dem) Mandag bursdag, onsdag enda en avslutning, så er det fredag og siste skoledag, da kan de ha med godteri… Altdå det er flere dager med kos enn med normalt kosthold. Og sånn er det hver uke syns jeg. Hvordan klare å navigere i dette her? Er jo ikke rart helseproblemer og overvekt eksploderer i samfunnet. 

Sier dere ja til alt? Hva sier dere nei til eventuelt?  Syns dette er megavanskelig.. 

Vet du hva, vi drar ikke på alle avslutninger, det holder med skoleavslutning og én fritidsavslutning. Barna får derimot spise ei bolle eller et kakestykke når vi er på tilstelninger. Jeg tar ei bolle selv og en kopp kaffe. Tenker det handler om å nyte livet her og nå. Fokuserer på at nå koser vi oss, nå er det fest. 

Så er det ordentlig mat når vi kommer hjem. Stresser ikke over det. 

Vi blir også irritert på slektninger som kaster godteri etter barna. 

Anonymkode: fdf4a...3c3

• Nyttig 1
Skrevet (endret)

Helt enig, det tar helt av! En muffins til et barn er typ tilsvarende 5 muffins for en voksen 😅 også skal de ha det 4 ganger i uka nesten hele året. Om det faktisk var en gang i blant så har det ingenting å si, men det er ikke det! Det er overalt hele tiden.

Synes det er leit, slitsomt og provoserende at den byrden ene og alene skal ligge på småbarnsforeldre. Barnehagen, skolen og matvarebransjen bør også ta ansvar. 

Endret av BeeKind
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Helt enig. 2- åringer i dag sitter med hodet ned i en skjerm, mens mor irriterer seg grønn over besteforeldre som gir barnet is en gang i blant. Vet ikke jeg hva som er mest skadelig.....

I vår familie er det besteforeldre som prøver å introdusere skjerm til barna fordi de bare vil ha de stille på fanget, men sikkert ikke gidder å interagere med dem. Blir såååå fornærmet når jeg tar barnet vekk og leker eller prater istedenfor... mye usunn mat og. Det er latskap. 

Bestemoren min brukte å bake kale sammen med meg, pynte og så spise. Det var jo en opplevelse. Ikke det samme som å slenge en skjerm til barnet og gi dem en is.

Anonymkode: fdf4a...3c3

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Kom hjem fra avslutning i dag og det var både frukt og grønt samt grandis så mye forskjellig hva med å foreslå delebord?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Du kan vel klage slik at de får servert noe som er sunt?

Godt moden banan inneholder 20% fruktsukker (15% i vanlig mindre moden banan). Dette er dobbelt så mye sukker som i Solo med sukker, Coca-Cola med sukker, o.s.v. Brus inneholder normalt ca. 10% sukker som er på nivå med frukt (+/-)

Uansett så er det de spiser hjemmet mest viktig

Anonymkode: 7bfa3...5d0

Jeg er der at frukt er godteri grunnet mye sukker. MEN frukten er naturlig, inneholder næring, og fiber, brus er fullt av saker som ikke er bra for tarmen og helsa. Man kan ikke kun se på sukkermengden. Virker som om du mener brus er bedre enn frukt, men kanskje ikke det du mente.

Mat utenfor hjemmet utgjør en stor del av kostholdet, så synes det er like viktig som det man spiser hjemme. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Her er det pølser som grilles hele tiden på avslutning på ridning, fotball, friluftsliv, på skoletur, avslutning med klassen på kveldstid, ungdomsklubben, pluss diverse bursdager der de blir servert pølser. Flere av disse har også enten kaker som skal bakes sv oss foreldre. De siste to ukene her skal jeg levere 4 kaker. I tillegg innebærer disse også at de får eller skal ta med godteri. De er drittlei pølser!
Vi som samfunn burde begrense alle avslutningene. Det er ikke nødvendig å ha slike avslutninger i alt. Det er stress for både voksne og barn. I tillegg er det energitappende og kjedelig. Vi er mange, inkludert barn som ikke får noe ut av å delta på sosial tvangskos hele juni. 

Anonymkode: 895a6...b91

Istedenfor kake tilby deg å lage fruktspyd, de er ofte kjempepopulært 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Barn blir ikke overvektige og får helseproblemer, av en uke eller to i året med mye godteri og kaker.

Anonymkode: 97c8a...588

Misliker dette argumentet sterkt. Det er ikke bare en eller to i året. Det er hele tiden når man har barn. Ikke rart at barnefedmen øker. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du kan vel klage slik at de får servert noe som er sunt?

Godt moden banan inneholder 20% fruktsukker (15% i vanlig mindre moden banan). Dette er dobbelt så mye sukker som i Solo med sukker, Coca-Cola med sukker, o.s.v. Brus inneholder normalt ca. 10% sukker som er på nivå med frukt (+/-)

Uansett så er det de spiser hjemmet mest viktig

Anonymkode: 7bfa3...5d0

Karbohydrater er faktisk nødvendig for kroppen. Å spise en banan gir mer næring enn å drikke en brus. En mindre moden banan gjør skikkelig godt for kroppen.

Anonymkode: 86043...592

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

De er 10 og 6 år. Så jeg er jo ikke i nærheten i alle øyeblikk. Mange avslutninger ja, vi har hatt 6 til nå med alt mulig. 

Nei, da skjønner jeg at det er vanskelig. Alternativet er likevel å prøve å begrense, å lære barnen om sunt kosthold. Spesielt 10- åringen burde være mottakelig for det. 11- åringen her spiser svært lite kaker og godteri osv da hun vet at det ikke er det beste alternativet for kroppen (helsemessig). Brus drikker hun ikke og har aldri fått. 8 åringen spiser hele kakefatet  hvis vi ikke begrenser litt. 😅  Kan du prøve å påvirke foreningene til å ha sunne alternativer istedet? Dere kan jo ikke være de eneste i gruppene som misliker dette. Syns "alle" klager over dette. Ja, bortsett fra noen få som tror det bare er "en gang i året" da. 

Anonymkode: 86043...592

AnonymBruker
Skrevet

Dere må jo ikke gå på alle disse avslutningene. Dropp alt unntatt skoleavslutning.

Anonymkode: 004ab...99f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Er jo ikke rart helseproblemer og overvekt eksploderer i samfunnet. 

Men aldri har vi levd lenger 

Anonymkode: 6f837...51d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men aldri har vi levd lenger 

Generasjonen før oss har aldri levd lenger. Hvordan det går med oss og barna våre vet vi ikke enda. Vi er jo med på et ganske nytt eksperiment med all kosen og ultraprossesert mat vi konsumerer som ikke dagens 80-90 åringer er vokst opp med. 

• Liker 2
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Generasjonen før oss har aldri levd lenger. Hvordan det går med oss og barna våre vet vi ikke enda. Vi er jo med på et ganske nytt eksperiment med all kosen og ultraprossesert mat vi konsumerer som ikke dagens 80-90 åringer er vokst opp med. 

Nei de har ikke vokst opp med det, men de har levd på det siste 40+ årene

AnonymBruker
Skrevet

Ingen blir tjukk av en is hver dag i sommer. 

Man vet man skal bort, og vet du ungen har spist to is, så gi magrere kveldsmat eller middag da?

Kyllingfile, kokte poteter og steama grønnsaker er fremdeles bedre enn mye av det tullet folk må ha nå. 

Da er det plutselig ikke noe krise med is.

Anonymkode: 539f0...b49

Hva er det som gjør at overvekt blant barn og unge øker i Norge da, og er et reelt problem? 

Anonymkode: 76f3c...5bc

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hovedproblemet er hysteriet visse har for mat og skjerm

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Hva er det som gjør at overvekt blant barn og unge øker i Norge da, og er et reelt problem? 

Anonymkode: 76f3c...5bc

Det er dårlig kosthold som ikke er variert over tid, de små utskeielsene er IKKE det som velter lasset, det er heller tafatte foreldre på hjemmebane. Kom virkelig ikke si at Per på 7år er overvektig fordi han fikk en is på sommeren annenhver dag. Da er det heller større problemer som at foreldrene gir alt for lite sunn variert mat ellers i hverdagen. Hvis en is fra tid til annen og andre utskeielser er det som gir overvekt så skulle alle mine barn vært smellfeite og overvekt og fedme og alt som verre er ifølge dere.

Anonymkode: c79ea...c86

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Ikke still de tinga opp mot hverandre, det er ikke enten-eller, som regel er det både-og. Kidden og far i timesvis med snuten retta mot skjermen mens de slafser i seg noe de ikke har godt av. Bevisstløshet gjelder som regel flere  områder i livet.

Anonymkode: a7fee...651

• Liker 5
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...