Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er ingenting som heter dritt mat, så lenge man har et variabelt og godt kosthold ellers. Ærlig talt, voks opp. 

Anonymkode: b8ead...165

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er noe for våre små hele tiden. I går var det avslutning med boller og kaker og muffins. I dag er det fotballkamp med is etterpå. Så er det helg hos besteforeldre, da blir det fullstendig krise. (nytter ikke å snakke med dem) Mandag bursdag, onsdag enda en avslutning, så er det fredag og siste skoledag, da kan de ha med godteri… Altdå det er flere dager med kos enn med normalt kosthold. Og sånn er det hver uke syns jeg. Hvordan klare å navigere i dette her? Er jo ikke rart helseproblemer og overvekt eksploderer i samfunnet. 

Sier dere ja til alt? Hva sier dere nei til eventuelt?  Syns dette er megavanskelig.. 

Anonymkode: 8293a...a0f

Barn blir ikke overvektige og får helseproblemer, av en uke eller to i året med mye godteri og kaker.

Anonymkode: 97c8a...588

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Sånn er det bare ellers får de la være å gå på så mye aktiviteter. De tar ikke noe skade av det. Tviler på man kan lære opp ungene til å spise dadler og rosiner mens de andre spiser kake. Det er ikke snakk om å spise mange kaker men kanskje et stykke.  Så spiser dere noe annet hjemme. 

Anonymkode: 8a89c...eda

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

«Ole skal bare spise frukt på avslutningen»

Hvorfor skal Ole spise noe som inneholder like mye sukker som i brus som er tilsatt sukker? Fruktsukker er i tillegg hardt for levra å fordøye. Spis heller mer bær og grønnsaker

Is laget av melk/fløte inneholder tross alt noe mer sunne næringsstoffer 

Anonymkode: 7bfa3...5d0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sunnere alternativer? Skal jeg si til lærer at «Ole skal bare spise frukt på avslutningen»? Og til fotballtrener at jeg stiller med egen hjemmelaget is til Ole? 🤪 

Besteforeldre må vi til denne helgen dessverre grunnet stor  happening  i familien? 

Ja om det er viktig for deg så&aring

Anonymkode: ffd0e...8c3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Men det er ikke snakk om «en is hver dag i sommer». Det er snakk om en is annenhver dag, året gjennom. Og en pølse på dagene det ikke er is. Og det er ofte snakk om sjokoladekake i lunsjen, en sjokkomelk etter skolen, pølse på trening OG en is hos besteforeldre. På samme dag. Hver. Dag. Året. Gjennom.

Om du ikke har sett at barn av 2025 spiser enorme mengder godteri så har du ikke barn. Og du har ikke hatt det på flere år. Jeg ser barnefamilier med handlevogner fulle av BARE godteri. 

Anonymkode: 56dbf...c35

Du står altså å studerer andre folks handlevogner 🙄

Anonymkode: ffd0e...8c3

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Barn blir ikke overvektige og får helseproblemer, av en uke eller to i året med mye godteri og kaker.

Anonymkode: 97c8a...588

Det er jo ikke snakk om en uke eller to... Det er jo det som er hele poenget. 

TS kanskje meld deg som foreldrekontakt noen av disse stedene og kjemp for at det ikke trenger å være is og kake hver eneste gang. At det er fint å variere med frukt eller smoothie eller noe? (Går også an å sende inn forslag på forhånd)

Anonymkode: 6866e...623

• Liker 4
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er noe for våre små hele tiden. I går var det avslutning med boller og kaker og muffins. I dag er det fotballkamp med is etterpå. Så er det helg hos besteforeldre, da blir det fullstendig krise. (nytter ikke å snakke med dem) Mandag bursdag, onsdag enda en avslutning, så er det fredag og siste skoledag, da kan de ha med godteri… Altdå det er flere dager med kos enn med normalt kosthold. Og sånn er det hver uke syns jeg. Hvordan klare å navigere i dette her? Er jo ikke rart helseproblemer og overvekt eksploderer i samfunnet. 

Sier dere ja til alt? Hva sier dere nei til eventuelt?  Syns dette er megavanskelig.. 

Her er det bare lov med frukt på alt av avslutninger  

Anonymkode: 2b039...875

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Balanse. I Norge er det kort sommer og vi spiser is på alle varme dager. Ungene er veldig aktive spesielt nå på sommeren og når alle andre måltider er sunne så dør de ikke av litt ekstra sukker.

Og man kan ha sunnere alternativer hjemme hos seg selv, lage is av frukt, grille grønnsaksspyd, magert kjøtt etc etc.

Det er ikke kostholdet utenfor huset som skaper overvekt.

Anonymkode: e3e96...74a

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Men det er ikke snakk om «en is hver dag i sommer». Det er snakk om en is annenhver dag, året gjennom. Og en pølse på dagene det ikke er is. Og det er ofte snakk om sjokoladekake i lunsjen, en sjokkomelk etter skolen, pølse på trening OG en is hos besteforeldre. På samme dag. Hver. Dag. Året. Gjennom.

Om du ikke har sett at barn av 2025 spiser enorme mengder godteri så har du ikke barn. Og du har ikke hatt det på flere år. Jeg ser barnefamilier med handlevogner fulle av BARE godteri. 

Anonymkode: 56dbf...c35

Her var vel problemet avslutninger ect

At barnefamilier handler inn dritt, er jo noe annet.

Og grunnen til at det er så mye overvekt. Foreldrene er jo tykke de og.

Anonymkode: 539f0...b49

AnonymBruker
Skrevet

Ser ikke problemet, det er jo ikke fast at man spiser sånt hele tiden, dette er like tåpelig som hun som ville ha sunn mat på Leo’s lekeland.

Anonymkode: 584af...dae

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Her var vel problemet avslutninger ect

At barnefamilier handler inn dritt, er jo noe annet.

Og grunnen til at det er så mye overvekt. Foreldrene er jo tykke de og.

Ts her, avslutninger var bare et eksempel. Syns det er noe -hele- tiden jeg, ikke bare nå i to uker. Men hele året. Bursdager, vennegrupper, godteri på skolen fordi de har vært flink, muffins på sfo bare fordi, vennebesøk med is fordi det er sol.. osv osv osv.. 

• Liker 3
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ts her, avslutninger var bare et eksempel. Syns det er noe -hele- tiden jeg, ikke bare nå i to uker. Men hele året. Bursdager, vennegrupper, godteri på skolen fordi de har vært flink, muffins på sfo bare fordi, vennebesøk med is fordi det er sol.. osv osv osv.. 

Du overreagerer, om man får litt og litt som barn så vil de ikke gå like bananas som de som ALDRI får lov.

ene vennen til min sønn som har det strengt spiste godteri han fant på bakken, og dette var min sønn litt rystet over(de er 2016 barn begge to)

Anonymkode: 584af...dae

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Og økningen er formidabel i barn iPhone unge med spiseforstyrrelser- med vedtak om tvangsernæring og foreldre som skriker fordi ungen ikke blir tvangsernært nok… lurer på hva som startet galskapen.., mange her burde være tilstede ved gjennomføring av en tvangsernæring - da ville noen kg ekstra ikke være så farlig lengre… 

Anonymkode: 91276...412

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så du lager en kaloribombehaug, istedenfor å bare si man kan ta EN muffin, EN is ect

Ja, det kan du si. Jeg føler det er mye bedre for kroppen å spise sunne kalorier enn "tomme" kalorier.

Jeg er en av dem som ikke tror på at 1 kalori er alltid det samme som 1 kalori. 

Feks kan 1 avocado som har en viss mengde kalorier være mye bedre for fordøyelsen og da kroppen (næring taes opp lett og den er en helsegevinst, i forhold til et lite stykke fabrikklaget sjokoladekake som har færre kalorier, men mer ultraprossesert 

Endret av exictence
  • Liker 5
  • Nyttig 3
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Her er det bare lov med frukt på alt av avslutninger  

Du kan vel klage slik at de får servert noe som er sunt?

Godt moden banan inneholder 20% fruktsukker (15% i vanlig mindre moden banan). Dette er dobbelt så mye sukker som i Solo med sukker, Coca-Cola med sukker, o.s.v. Brus inneholder normalt ca. 10% sukker som er på nivå med frukt (+/-)

Uansett så er det de spiser hjemmet mest viktig

Anonymkode: 7bfa3...5d0

Skrevet

Er en grunn til at 20% av barn har overvekt og godt over halvparten av voksne. Fedme forårsaker mange alvorlige følgesykdommer, mange fler enn folk kjenner til, blant annet kreft, demens og artroser. Så mye mersykdom medfører fedme at det koster over 250 milliarder (!!!) i året. En stor del av årsaken er nettopp denne «er det så farlig da?»-holdningen. Ja, det er faktisk det. Både vi og barna tar alvorlig helsemessig skade av miljøet og matkulturen vi lever i. Det er bare trist og det gjør meg enda tristere at heller enn å møte utfordringen med nysgjerrighet så blir man kalt hysterisk.

• Liker 2
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
Marimma skrev (8 minutter siden):

Er en grunn til at 20% av barn har overvekt og godt over halvparten av voksne. Fedme forårsaker mange alvorlige følgesykdommer, mange fler enn folk kjenner til, blant annet kreft, demens og artroser. Så mye mersykdom medfører fedme at det koster over 250 milliarder (!!!) i året. En stor del av årsaken er nettopp denne «er det så farlig da?»-holdningen. Ja, det er faktisk det. Både vi og barna tar alvorlig helsemessig skade av miljøet og matkulturen vi lever i. Det er bare trist og det gjør meg enda tristere at heller enn å møte utfordringen med nysgjerrighet så blir man kalt hysterisk.

Kunne ikke vært mer enig!!! 👏👏👏👏

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Tror ikke det er så annerledes enn da jeg var barn på 90-tallet. Fikk alltid godteri av besteforeldre, kake hadde vi hver søndag hjemme, godteri på lørdag og boller/kaker og brus var da vanlig på avslutninger av forskjellige slag.

Men i vanlige ukedager var det ingenting slikt for min del. Det er jo foreldrenes ansvar. Jeg hører stadig barn i dag snakker om at de spiser godteri i ukedagene. Det er vel et større problem enn en sjelden avslutning eller is etter fotballkamp. Samt det generelle kostholdet i dag er vel neppe bedre enn på 90-tallet. Det florerer med enkle og usunne løsninger.

Jeg var for eksempel ikke på McDonalds før jeg var 13 år. Vi hadde alltid middager med enten potet eller fisk, utenom fredager. Da var det pizza. Lørdager var det fast at vi hadde grønnsakssuppe/lapskaus.

Fedmeproblemene i dagens samfunn er nok mye pga mangelen på aktivitet hos barna, og ikke fordi de får en is etter fotballkamp, godteri av besteforeldre eller kake på avslutningen. Dagens barn lever jo av å se på skjerm.

Endret av Nowayback
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Marimma skrev (17 minutter siden):

Sånne som deg som er problemet som virkelig tror at dette ISOLERT sett fører til overvekt og fedme? Isåfall skulle barna mine vært smellfeite, for jeg er ingen hysteriske mor på dette med mat. Det heter å spise variert. Alt annet blir kontrollert i heimen, så lenge man spiser variert og sunt til hverdags så har dette null effekt. Bare fordi dere er hysteriske og livredd for litt sukker så er jo ikke ditt narrativ fasiten. 

"møte utfordring med nysgjerrighet" er ganske så hysterisk å lage et KG tema på dette og attpåtil overdrive noe vanvittig for å få frem poenget sitt.

Anonymkode: c79ea...c86

• Liker 2
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...