Gå til innhold

Er så mye drittmat overalt hele tiden…

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er noe for våre små hele tiden. I går var det avslutning med boller og kaker og muffins. I dag er det fotballkamp med is etterpå. Så er det helg hos besteforeldre, da blir det fullstendig krise. (nytter ikke å snakke med dem) Mandag bursdag, onsdag enda en avslutning, så er det fredag og siste skoledag, da kan de ha med godteri… Altdå det er flere dager med kos enn med normalt kosthold. Og sånn er det hver uke syns jeg. Hvordan klare å navigere i dette her? Er jo ikke rart helseproblemer og overvekt eksploderer i samfunnet. 

Sier dere ja til alt? Hva sier dere nei til eventuelt?  Syns dette er megavanskelig.. 

Anonymkode: 8293a...a0f

• Liker 9
  • Hjerte 4
  • Nyttig 4
Skrevet

Lag sunnere alternativer da. Og slutt å ha de til besteforeldre til de klarer å høre på hva dere sier. 

Anonymkode: d2a62...7fb

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Sunnere alternativer? Skal jeg si til lærer at «Ole skal bare spise frukt på avslutningen»? Og til fotballtrener at jeg stiller med egen hjemmelaget is til Ole? 🤪 

Besteforeldre må vi til denne helgen dessverre grunnet stor  happening  i familien? 

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg sier vel nei takk til det meste av sukkerbomber. Tar gjerne med selv noen frukter, dadler, nøtter hvis det skal være noe feiring. F.eks lage en skål med blandet rosiner, nøtter, kokoschips, mørk sjokolade

• Liker 2
Skrevet

Var veldig mange avslutninger da dere har 😄😄 boller, kaker og muffins, hadde delt de i mindre deler, eller at de fikk velge en. Men spørs jo alder på barn. Is etter fotball- nei, dere vil få masse hos bestemor imorgen, ta en frukt. Også veldig sunt å lære barna at bare fordi det finnes betyr det ikke at man må spise. 

Anonymkode: 86043...592

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Var veldig mange avslutninger da dere har 😄😄 boller, kaker og muffins, hadde delt de i mindre deler, eller at de fikk velge en. Men spørs jo alder på barn. Is etter fotball- nei, dere vil få masse hos bestemor imorgen, ta en frukt. Også veldig sunt å lære barna at bare fordi det finnes betyr det ikke at man må spise. 

De er 10 og 6 år. Så jeg er jo ikke i nærheten i alle øyeblikk. Mange avslutninger ja, vi har hatt 6 til nå med alt mulig. 

• Liker 3
Skrevet

Kan ikke tenke at verden skal tilpasse seg oss. Jeg har lært barna at de må si nei og hvorfor. Sender/ har alltid med sunne alternativ som barna spiser. Fra 5års alder har det gått på automatikk hos dem. 

Anonymkode: a9958...82e

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Enig. Det har tatt helt av. Hvor stas er det når man får det hele tiden liksom? 

Anonymkode: 74c53...edd

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er noe for våre små hele tiden. I går var det avslutning med boller og kaker og muffins. I dag er det fotballkamp med is etterpå. Så er det helg hos besteforeldre, da blir det fullstendig krise. (nytter ikke å snakke med dem) Mandag bursdag, onsdag enda en avslutning, så er det fredag og siste skoledag, da kan de ha med godteri… Altdå det er flere dager med kos enn med normalt kosthold. Og sånn er det hver uke syns jeg. Hvordan klare å navigere i dette her? Er jo ikke rart helseproblemer og overvekt eksploderer i samfunnet. 

Sier dere ja til alt? Hva sier dere nei til eventuelt?  Syns dette er megavanskelig.. 

Ungene spiser da ikke alle måltider bort? 
Ditt ansvar her er sunn og næringsrik mat/måltider resten av døgnet. 

Anonymkode: f5f03...3d6

• Liker 15
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Dette er slike ting som høres bra ut på KG, men ikke har rot i virkeligheten "beklage barn alle andre får is men ikke dere".

Ta det med ro, dette går bra, og nei noen avslutninger før sommeren skape ikke overvekt, det usunne kostholdet ellers skape det, barna tar ikke skade av en ekstra is og noe kake/muffins på sommer avslutningene. Har dere ellers variert og sunn kost så skal du se at det går veldig bra.

Anonymkode: a625c...fe0

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Det går kjempefint en periode. De får vel sunn og god mat resten av døgnet? Det er vel ikke den isen på fotball avslutningen som gir ungen dagens input? 

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet
exictence skrev (1 time siden):

Jeg sier vel nei takk til det meste av sukkerbomber. Tar gjerne med selv noen frukter, dadler, nøtter hvis det skal være noe feiring. F.eks lage en skål med blandet rosiner, nøtter, kokoschips, mørk sjokolade

Så du lager en kaloribombehaug, istedenfor å bare si man kan ta EN muffin, EN is ect

Anonymkode: 539f0...b49

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet

Ingen blir tjukk av en is hver dag i sommer. 

Man vet man skal bort, og vet du ungen har spist to is, så gi magrere kveldsmat eller middag da?

Kyllingfile, kokte poteter og steama grønnsaker er fremdeles bedre enn mye av det tullet folk må ha nå. 

Da er det plutselig ikke noe krise med is.

Skrevet

Her er det pølser som grilles hele tiden på avslutning på ridning, fotball, friluftsliv, på skoletur, avslutning med klassen på kveldstid, ungdomsklubben, pluss diverse bursdager der de blir servert pølser. Flere av disse har også enten kaker som skal bakes sv oss foreldre. De siste to ukene her skal jeg levere 4 kaker. I tillegg innebærer disse også at de får eller skal ta med godteri. De er drittlei pølser!
Vi som samfunn burde begrense alle avslutningene. Det er ikke nødvendig å ha slike avslutninger i alt. Det er stress for både voksne og barn. I tillegg er det energitappende og kjedelig. Vi er mange, inkludert barn som ikke får noe ut av å delta på sosial tvangskos hele juni. 

Anonymkode: 895a6...b91

• Nyttig 2
Skrevet

Gi dem sunne ting hjemme da. Er ikke krise. Barn vokser, forbrenner, har cellefornying... Om ungen din er feit er det en annen sak...

Anonymkode: 8a30a...6dd

• Liker 3
Annonse
Skrevet

Elsker sånne tråder som dette, her ser man virkelig hysteriske foreldre komme frem og skinne fra sin beste side. 

da blir det fullstendig krise

Haha helt utrolig 

Anonymkode: c79ea...c86

• Liker 6
Skrevet

Besteforeldre er jo en lavthengende frukt. Så dem kan du ta først.
Sett dem ned og forklar at dersom de ønsker besøk er det dine regler som gjelder. Du har null reservasjoner mot å finne noen andre, bedre egnede, til barnepass. Massevis av mer kompetente eldre mennesker der ute som kan tenke seg å være bonus-besteforeldre som du kan velge og vrake blant. En solid andel av dem er helt sikkert også både mer hyggelige og mer oppegående enn dine egne foreldre. Foreldre er helt likt venner eller partner - man bytter dem ut om de ikke duger.

Få frem ståa som den er: det er de - og de alene - som taper på å velge å ikke respektere dine regler. Du kommer til å håndheve reglene og konsekvensene av dem, og du er ikke interessert i input. 

Resten? Ja, du har rett. I tillegg er mye av maten som har havnet under «sunn» i skole og barnehage rent godteri (smaksatt joghurt, energibarer etc). Men du, ts, er den voksne. «Noen» må gjøre noe med det. Den noen? Den er deg. Det er meningen at «noen» er deg. Det er ikke noen andre nå når du er voksen. Det er deg. Så ofte du bare orker og makter.

Anonymkode: 56dbf...c35

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ingen blir tjukk av en is hver dag i sommer. 

Man vet man skal bort, og vet du ungen har spist to is, så gi magrere kveldsmat eller middag da?

Kyllingfile, kokte poteter og steama grønnsaker er fremdeles bedre enn mye av det tullet folk må ha nå. 

Da er det plutselig ikke noe krise med is.

Men det er ikke snakk om «en is hver dag i sommer». Det er snakk om en is annenhver dag, året gjennom. Og en pølse på dagene det ikke er is. Og det er ofte snakk om sjokoladekake i lunsjen, en sjokkomelk etter skolen, pølse på trening OG en is hos besteforeldre. På samme dag. Hver. Dag. Året. Gjennom.

Om du ikke har sett at barn av 2025 spiser enorme mengder godteri så har du ikke barn. Og du har ikke hatt det på flere år. Jeg ser barnefamilier med handlevogner fulle av BARE godteri. 

• Liker 4
  • Nyttig 8
Skrevet

Som det heter: Jeg kan motstå alt, bortsett fra fristelser . . 

Hjemme spiser jeg sunn mat. Rett og slett fordi jeg  sørger for at vi ikke har mye annet i huset. Men når jeg er borte langer jeg i meg kaker, smågodt, is og det som måtte bli satt frem av usunne matvarer (bortsett fra brus og prosessert kjøttmat, som jeg bare ikke liker).

Men det går stort sett bra. Så lenge man spiser mest hjemme (null veimat . . !) tåler vi nok å skeie ut iblant når vi er i selskap med andre. Livet kan bli litt kjedelig og ensformig om man ikke unner seg å skeie ut litt iblant. Og så tror jeg også at barn og ungdom tåler litt mer enn oss godt voksne  . . . 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men det er ikke snakk om «en is hver dag i sommer». Det er snakk om en is annenhver dag, året gjennom. Og en pølse på dagene det ikke er is. Og det er ofte snakk om sjokoladekake i lunsjen, en sjokkomelk etter skolen, pølse på trening OG en is hos besteforeldre. På samme dag. Hver. Dag. Året. Gjennom.

Om du ikke har sett at barn av 2025 spiser enorme mengder godteri så har du ikke barn. Og du har ikke hatt det på flere år. Jeg ser barnefamilier med handlevogner fulle av BARE godteri. 

Dette er jo tull og det vet du også. Dere er så hysteriske og prøver å få frem poengene deres at dere må overdrive deluxe. Jøsses land.

Anonymkode: c79ea...c86

• Liker 6
  • Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...