AnonymBruker Skrevet 12. juni #1 Skrevet 12. juni Har allerede en oppskrift jeg er fornøyd med på en god og saftig kakebunn, men har lyst til å høre om noen har tips til en skikkelig god glasur eller krem? Kan gjerne inneholde kokesjokolade og litt kaffe, for eksempel:) Anonymkode: cb547...240
Arkana Skrevet 12. juni #2 Skrevet 12. juni Jeg synes marengssmørkrem er veldig godt til sjokoladekake. Den er mykere, luftigere og litt mindre søt enn vanlig smørkrem. 5 eggehviter 280 g sukker 340 g mykt smør 2 ts espressopulver 2 ts kokende vann 125 g mørk sjokolade Eggehviter og sukker has i en bolle over vannbad. Pisk hele tiden mens blandingen varmes til sukkeret har løst seg opp. Ta av varmen og visp med elektrisk mikser eller i kjøkkenmaskin til marengsen er tykk og bollen ikke lenger er varm (hvis marengsen er varm vil smøret smelte). Visp så gradvis inn litt og litt smør. Ikke vær redd hvis kremen ser ut om den skiller seg. Bare pisk videre og den vil bli kremet og fin igjen. Rør espressopulver ut i kokende vann og la avkjøles. Smelt sjokoladen og la den også avkjøles. Pisk begge deler inn i smørkremen. 2
AnonymBruker Skrevet 12. juni #3 Skrevet 12. juni Folk lurer alltid på oppskriften på krem til sjokoladekaka jeg pleier å lage: Sjokoladekrem 3 egg 1,5 dl kremfløte 135 g sukker 200 g meierismør 1 ts vaniljesukker 100 g mørk kokesjokolade - Kutt smøret i terninger. - Egg, kremfløte og sukker varmes opp til kokepunktet. (Rør gjerne sammen dette litt før du setter det på kok, ellers har egget lett for å klumpe seg). - La fyllet koke til det tykner litt. - Det er viktig å røre hele tiden så ikke kremen setter seg i bunn. - Ta kjelen av platen og tilsett smør og sjokolade litt etter litt. - Ha til slutt i vaniljesukker. - Sett fyllet til avkjøling, gjerne i kjøleskap natten over. - Pisk fyllet opp med en hurtigmikser. Vær forsiktig så det ikke skiller seg. Anonymkode: 0f174...af0 2
Brunhilde Skrevet 13. juni #4 Skrevet 13. juni AnonymBruker skrev (7 timer siden): Folk lurer alltid på oppskriften på krem til sjokoladekaka jeg pleier å lage: Sjokoladekrem 3 egg 1,5 dl kremfløte 135 g sukker 200 g meierismør 1 ts vaniljesukker 100 g mørk kokesjokolade ... Anonymkode: 0f174...af0 Dette minnet veldig om kremen til Cafe Stings sjokoladekake, er det den? Er isåfall enig i at den er veldig god! Oppskriften til @Arkana skal prøves neste gang jeg baker sjokoladekake. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå