AnonymBruker Skrevet 12. juni #1 Skrevet 12. juni Hvordan løser dere det når barnas venner og andre barn i familien har svært ulike regler knyttet til skjermbruk enn dine barn? Er lei av å sette grenser og være den strenge og syns det blir for dumt å kutte ned på tid med familie. Barna ser at venner drar frem en pad og vil vise ting på denne, ikke leke. Bestemor viser en video på mobil til baby (vi tar baby bort og sier igjen at dette ikke er greit). Vi oppmuntrer barna til å leke sammen mens de kan,men mine barn blir noen ganger valg bort fordi søskenbarna vil pelle på ipad. Så vi har de samme reglene som hjemme, men de får noen ganger se på en barnetvserie på vennenes pad sammen med dem, men ikke youtubevideoer eller voldelige spill, og kun i en avgrenset tid som jeg setter på forhånd. Familien sier ofte "Ja,gå ut på trampolina med nn" men de følger jo ikke opp når barna deres blir sittende med skjermen. Syns dette ofte fører til at mine barn føler at ting er urettferdig, og jeg eller mannen må hjelpe dem i gang med aktiviteter. Noen som har en løsning? Anonymkode: 11d26...5f5 1 2
AnonymBruker Skrevet 12. juni #2 Skrevet 12. juni Følg egne regler hjemme og vær litt mer fleksibel hos andre Anonymkode: 5a84a...ac4 12 2
AnonymBruker Skrevet 12. juni #3 Skrevet 12. juni AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Følg egne regler hjemme og vær litt mer fleksibel hos andre Anonymkode: 5a84a...ac4 Dette. Anonymkode: 43b53...8e0 3
AnonymBruker Skrevet 12. juni #4 Skrevet 12. juni AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Følg egne regler hjemme og vær litt mer fleksibel hos andre Anonymkode: 5a84a...ac4 Kan sikkert være mer fleksibel, men ikke med baby og skjerm og ikke med voldelige spill eller youtubevideoer, der går mine grenser. Anonymkode: 11d26...5f5 3
AnonymBruker Skrevet 12. juni #5 Skrevet 12. juni AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Følg egne regler hjemme og vær litt mer fleksibel hos andre Anonymkode: 5a84a...ac4 Og hva med når andre kommer til oss og har med pad til barna sine? Skal mine regler gjelde da? Anonymkode: 11d26...5f5
AnonymBruker Skrevet 12. juni #6 Skrevet 12. juni AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Og hva med når andre kommer til oss og har med pad til barna sine? Skal mine regler gjelde da? Anonymkode: 11d26...5f5 Ditt hus, dine regler. Men igjen, er du helt ekstrem vil det føre til mindre besøk. Skjerm er i dag en viktig arena som også dine barn må lære seg å bruke. Men kanskje veilede i det du mener er riktig bruk. Spill man kan lære av og lignende. Sette regler for hva skjermen brukes til. Anonymkode: 5a84a...ac4 5
AnonymBruker Skrevet 12. juni #7 Skrevet 12. juni Hvis det er familie så går det jo an å sende en melding og forsøke å vinkle det på en måte så de ikke føler seg angrepet. Men feks skriv noe som "Kunne vi forsøkt å legge bort ipadene i morgen? Mine har jo ikke egen og det hadde vært så fint om barna kunne leke sammen når de først møtes. Så kan de kanskje se en film sammen på kvelden istedet?" Anonymkode: adb74...468 1
velociraptor Skrevet 12. juni #8 Skrevet 12. juni (endret) AnonymBruker skrev (3 timer siden): Og hva med når andre kommer til oss og har med pad til barna sine? Skal mine regler gjelde da? Anonymkode: 11d26...5f5 Her sa jeg at de ikke fikk bruke telefon eller iPad mens de var på besøk da de var små, ja. Null problem, ble heller ikke sånn at barna ikke ville være her, for vi finner jo på mye annet moro i stedet. Nå er barna større så da styrer jeg ikke på samme måte, men sier i fra nå også at nå er det nok skjerm om det enn sjelden gang skulle skli ut. Endret 12. juni av velociraptor 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni #9 Skrevet 12. juni AnonymBruker skrev (3 timer siden): Og hva med når andre kommer til oss og har med pad til barna sine? Skal mine regler gjelde da? Anonymkode: 11d26...5f5 Hvis barn kommer på besøk uten foreldre så kan man fint si at ipad skal ligge i sekken her hos oss, og så hjelpe dem i gang med en lek istedet. Om du ser det fører til at barn ikke vil komme så må du jo se an hva du gjør da kanskje men jeg ville iallfall ha forsøkt. Er ikke sikkert det er noe problem for de fleste. Anonymkode: adb74...468 2
AnonymBruker Skrevet 12. juni #10 Skrevet 12. juni Hysteriske foreldre synes jeg er en uting. Vi følger våres regler hjemme, og tilpasser oss når barna er hos venner. Veldig veldig enkelt å si "Hos oss gjelder våre regler, og hos andre så er det andre ting som gjelder. Verden er urettferdig" så enkelt. Anonymkode: 16a1f...814 2
AnonymBruker Skrevet 12. juni #11 Skrevet 12. juni Ingen ville komme på besøk til meg, husker jeg. Fordi vi ikke fikk bruke internettet like lenge som hos andre. Jeg er 30 nå 😅 det var så kjedelig å være her. Anonymkode: 584ee...367
AnonymBruker Skrevet 12. juni #12 Skrevet 12. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvis det er familie så går det jo an å sende en melding og forsøke å vinkle det på en måte så de ikke føler seg angrepet. Men feks skriv noe som "Kunne vi forsøkt å legge bort ipadene i morgen? Mine har jo ikke egen og det hadde vært så fint om barna kunne leke sammen når de først møtes. Så kan de kanskje se en film sammen på kvelden istedet?" Anonymkode: adb74...468 Takk for nyttig svar. Da gjør jeg det at mine barn ikke har ipad til "problemet", og ikke at de har frie tøyler på ipadbruk. Da fornærmer jeg dem antageligvis ikke. Anonymkode: 11d26...5f5
Arkana Skrevet 12. juni #13 Skrevet 12. juni Du kan jo ikke bestemme hva som skal skje i andres hjem. Hvis det er familie kan du snakke med dem, men hvilke regler som gjelder i hjemmene til dine barns venner får du ikke gjort noe med. Vi har aldri lagt oss opp i dette. Noen venner har hatt strengere regler, noen mindre strenge, sånn er det bare og det takler barna helt fint. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå