Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Må bare starte med å si at jeg har en baby på ca 3 uker som er veldig høyt elsket og ønsket. 

Men han sover nesten ikke på natta. Hvis jeg er heldig sover han 1 time før han skal ha mat, noen ganger sover han ikke i det hele tatt mellom matingene. 

Ammingen går ikke så veldig bra (må bruke brystskjold fordi han ikke får tak), så selve ammingen er en evig kamp. Han hyler fra ende til annen før han endelig får tak på brystskjoldet. 

Har snakket med helsestasjonen flere ganger, men de sier egentlig bare «hold ut, det blir bedre», men når blir det bedre?

Vi delammer (gir litt mme av og til fordi jeg trenger noen avbrekk), men per nå vurderer jeg å gå helt over til mme.

Jeg vet jo at morsmelk er best, men det frister så innmari å bare gi den flaska i 10 min i stede for en amme-kamp på 30-40 min hver gang han våkner.

Er det noen som har vært borti det samme eller har noen råd?

Blir det bedre snart sånn at jeg faktisk bare bør holde ut eller ville dere ha gått over til mme? Er så redd for at fødselsdepresjon er neste hvis ikke jeg finner en løsning på dette. Jeg gråter hver kveld fordi jeg gruer meg så veldig til natta :gråter:

Anonymkode: 51149...193

• Hjerte 6
AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Har du mulighet til å pumpe innimellom og så gi på sånn flaske som skal gi samme motstand som bryst og få venninne/besteforeldre til å hjelpe til ei og anna natt no slik at du berre får henta deg inn igjen ? Tenke at di helse er òg viktig 🥰

Anonymkode: 06113...e33

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Det blir absolutt bedre! Helt garantert! For noen er det ved 3 mnd, noen tidligere og noen senere. For vår del tok det 5 mnd. Det var beinhardt, men det er faktisk sant at man må finne en måte å holde ut på. Be om hjelp fra alle du kan!

Anonymkode: 619b6...a25

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Ja, og mitt råd er:

Mat er mat.

Du kommer til å få psykisk uhelse av så ekstrem søvnmangel.

Gå helt over til mme, og få far/medmor til å ta noen av øktene.

Jeg angrer på at jeg ikke bad om lettere søvnmedikamenter (lot meg overtale av kg som mente «alt går seg til/sov når babyen sover og alt det pisset der). 

Ingen vits i å streve sånn for noe som bare foregår i noen få måneder. 

IKKE SPØR OSS OM GODKJENNING AV Å TA VARE PÅ DIN - og dermed barnets helse 👏❤️

• Liker 15
  • Hjerte 9
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Det blir absolutt bedre! Helt garantert! For noen er det ved 3 mnd, noen tidligere og noen senere. For vår del tok det 5 mnd. Det var beinhardt, men det er faktisk sant at man må finne en måte å holde ut på. Be om hjelp fra alle du kan!

Anonymkode: 619b6...a25

Det er en skummel lovnad å gi altså!

Anonymkode: dda92...1f4

• Liker 9
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk en prematur baby som måtte få mat på sonde. Så jeg pumpet hver 3. Time døgnet rundt. Ønsket å ende med å fullamme da jeg ville gi barnet mitt de beste forutsetningene som mulig, særlig pga prematuriteten. Det tok 1 mnd før baby fullammet, og det tok 2 mnd før jeg kunne amme liggende om natta. Det var en gamechanger, for da sov jeg meg gjennom ammingene og det var ikke så farlig at det var hver time. Baby er nå 6 måneder og jeg tror ikke jeg hadde fått noe mer søvn om baby fikk MME for å si det sånn. Det er mye våkennetter med en kolikkbaby. 

Anonymkode: aad6c...761

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

MME funker det også! Men hvordan sover dere? Prøvd liggende amming i senga og samsoving?

Fått ammeveiledning?

uff, håper det går over! Har nylig fått fjerdemann, og der hjelper så sykt mye når man bare får sovet litt!

Anonymkode: fe0d3...a6e

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei.

Har du mulighet til å pumpe innimellom og så gi på sånn flaske som skal gi samme motstand som bryst og få venninne/besteforeldre til å hjelpe til ei og anna natt no slik at du berre får henta deg inn igjen ? Tenke at di helse er òg viktig 🥰

Anonymkode: 06113...e33

Har ikke ungen først og fremst en far/medforelder?

Anonymkode: c24c9...3bc

• Liker 8
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AprilLudgate skrev (1 time siden):

Ja, og mitt råd er:

Mat er mat.

Jeg angrer på at jeg ikke bad om lettere søvnmedikamenter (lot meg overtale av kg som mente «alt går seg til/sov når babyen sover og alt det pisset der). 

Vi er jo så forskjellige. Noen synes det er vits å streve for å få til ammingen! Selv er jeg kjempeglad for at jeg stod i det. Det er f.eks utrolig greit å slippe å stå opp om natta for å ordne flasker, og å ikke måtte ha med seg flasker og styr når man er på farten, og da spesielt på flytur så er jo MME et lite mareritt hvis baby ikke kan drikke de som er ferdigblandet. Det er også tydelig hvordan antistoffene i morsmelken har berget baby gjennom flere forkjølelser uten noe mer enn bare litt snørring, mens vi voksne har hatt feber osv. De får jo antistoffer mot det viruset de er syk med gjennom morsmelken. For meg som fikk en prematur baby var dette spesielt viktig. 

Som sagt er vi mennesker forskjellige :)

• Nyttig 2
Skrevet

Gi nå babyen mme og se om hun blir mer fornøyd da. Er da ikke krise liksom. Jeg valgte å fullamme begge mine og kunne ikke brydd meg mindre om hva andre syntes om det. Folk er altfor opphengt i morsmelk.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvis baby hyler og griner mye så er den sulten mest sannsynlig. Drit i hva alle andre sier, det er bare du som bestemmer om du vil amme eller gi mme. ingen her kan si om det blir bedre eller ikke for vi vet ikke hvorfor din baby er misfornøyd. Det du kan gjøre er å gi mme en periode for å se om baby roer seg. 
min førstefødte var alltid misfornøyd og hylte og vrælte hele tiden. Var skrubbsulten. Han ble en ny baby da jeg sluttet å amme

Anonymkode: f3da1...71e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Godt jobba!

Når du allerede gråter fordi du gruer deg til natta har du prøvd mer enn lenge nok ❤️Mamming før amming! Enten pump og gi på flaske, eller MME. Begge deler er god mat. Og purre ut partner til en mating eller to på kvelden eller morgenen, slik at du kan få fire timer sammenhengende søvn/en skikkelig søvnsyklus. Det hjelper så utrolig mye! Kanskje er det alt som skal til for å få dere over ammekneika? Eller så får du i det minste det litt bedre, og kan ta avgjørelsen om MME med god samvittighet.

Det viktigste er tilknytningen og kosen, ikke hvordan maten kommer :)

Anonymkode: c6ee3...ce9

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde også problem med amming og brukte brystskjold. Baby sov dårlig på dagen, gikk ikke opp i vekt, var ofte sulten og tynn. Jeg begynte med MME for vi var bekymret for baby, men prøvde å amme med skjoldet samtidig.

Nå er dette et par år siden. Jeg sitter igjen med en dårlig følelse og angrer på at jeg ga så mye mme. For det som skjedde var at når vi begynte med erstatning gikk melkeproduksjonen min ned. Og da måte vi bruke enda mer mme, det ballet på seg til jeg hadde så lite melk at jeg ikke orket mer. Jeg prøvde å leie pumpe de hadde på sykehuset, men gjorde det alt for sent og ikke ofte nok så hjalp ikke.

Det er du som bestemmer hva som er best for deg og baby. Ikke noe galt med mme hvis du er komfortabel med det og ikke synes det er styr. Men hvis du vil fortsette å ha muligheten til å amme eller bytte mellom flaske/mme/amming så må du ha en plan for hvordan du skal pumpe og holde produksjonen oppe.

Det eneste som faktisk fungerte for oss var samsoving. Jeg kunne amme på et bryst også la vi oss ned å sov mens hun drakk å koste seg med det andre brystet. Av en merkelig grunn så var det lettere om natten og jeg klarte det uten skjold eller kunne snike det vekk når baby hadde fått litt melk

Anonymkode: c0229...1ff

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi er jo så forskjellige. Noen synes det er vits å streve for å få til ammingen! Selv er jeg kjempeglad for at jeg stod i det. Det er f.eks utrolig greit å slippe å stå opp om natta for å ordne flasker, og å ikke måtte ha med seg flasker og styr når man er på farten, og da spesielt på flytur så er jo MME et lite mareritt hvis baby ikke kan drikke de som er ferdigblandet. Det er også tydelig hvordan antistoffene i morsmelken har berget baby gjennom flere forkjølelser uten noe mer enn bare litt snørring, mens vi voksne har hatt feber osv. De får jo antistoffer mot det viruset de er syk med gjennom morsmelken. For meg som fikk en prematur baby var dette spesielt viktig. 

Som sagt er vi mennesker forskjellige :)

TS er utslitt og babyen våkner hver time.

Les mellom linjene - hun spør egentlig om godkjenning til å kunne gå over på mme fordi hun er redd for fødselsdepresjon.

Gi mammaer litt SLACK.

Ekstrem søvndeprivasjon kan føre til fødselspsykose og kan være livsfarlig. 

SÅ viktig er ikke amming i noen måneder ass. 

You did you, men TS spør egentlig om å få lov til å slippe skam og skyldfølelse.

TS: DU bestemmer. DU trenger ingens godkjenning uansett hel, del eller ingen amming. 

Denne tiden er så kort, helt poengløst å pådra seg fødselsdepresjon fordi ammepress. Det gagner IKKE barnet og deg.

Det viktigste for et spedbarn er samspillet med deg og pappaen/medmor.

Drit i sånn indirekte dårlig innpakka høy hest tullball.

Ammerådene i Norge er slik de er fordi vi er foregangsland for utviklingsland hvor spedbarn kan dø pga vannkvalitet - og Nestle har helt forkastelige kampanjer ovenfor lutfattige mødre.

I Norge har vi tilgsng på alt, og sa blir det hipp som happ. 

• Liker 5
  • Hjerte 7
  • Nyttig 3
Skrevet
AprilLudgate skrev (3 timer siden):

Ja, og mitt råd er:

Mat er mat.

Dette!!! 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Annonse
Skrevet

Ammepresset er for stort. Jeg sto ut i 2 mnd, med mme fikk jeg en "ny baby". Ammet litt da og da, for kosen og for at brystmelk er bra. Men viktigere er en uthvilt og glad mamma som orker med babyen og hverdagen❤️

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Må bare starte med å si at jeg har en baby på ca 3 uker som er veldig høyt elsket og ønsket. 

Men han sover nesten ikke på natta. Hvis jeg er heldig sover han 1 time før han skal ha mat, noen ganger sover han ikke i det hele tatt mellom matingene. 

Ammingen går ikke så veldig bra (må bruke brystskjold fordi han ikke får tak), så selve ammingen er en evig kamp. Han hyler fra ende til annen før han endelig får tak på brystskjoldet. 

Har snakket med helsestasjonen flere ganger, men de sier egentlig bare «hold ut, det blir bedre», men når blir det bedre?

Vi delammer (gir litt mme av og til fordi jeg trenger noen avbrekk), men per nå vurderer jeg å gå helt over til mme.

Jeg vet jo at morsmelk er best, men det frister så innmari å bare gi den flaska i 10 min i stede for en amme-kamp på 30-40 min hver gang han våkner.

Er det noen som har vært borti det samme eller har noen råd?

Blir det bedre snart sånn at jeg faktisk bare bør holde ut eller ville dere ha gått over til mme? Er så redd for at fødselsdepresjon er neste hvis ikke jeg finner en løsning på dette. Jeg gråter hver kveld fordi jeg gruer meg så veldig til natta :gråter:

Anonymkode: 51149...193

Jeg startet med mme i den tiden, pumpet og ammet igjen noen uker senere. Slik fikk jeg hentet meg inn. Var helt ødelagt etter fødsel. 

Anonymkode: e042c...377

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi er jo så forskjellige. Noen synes det er vits å streve for å få til ammingen!

Andre innser at ting er mer komplisert enn å "synes noe er verdt å streve for" (som om TS ikke åpenbart har strevd alt hun kan), at andres situasjon er annerledes enn vår egen og ikke minst har vi anstendighet nok til å ikke sparke noen som ligger nede. Alt handler ikke om viljestyrke. 

Baby med MME og fungerende mor er totalt sett en mye bedre løsning enn fullamming og mor som kjører seg helt i kjelleren. Amming er ikke det eneste som er viktig i mors innsats og tilstedeværelse for spedbarnet. 

Anonymkode: 39af3...3f4

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er resten av døgnet (dag/ettermiddag? Er det det samme eller sover han bedre mellom måltider da? Går han greit opp i vekt? 
Det er jo ofte sånn at det går seg til, men det er også viktig å tenke på hva du orker. Man skal virkelig ikke amme for enhver pris. 

Anonymkode: f85c9...bdd

AnonymBruker
Skrevet
AprilLudgate skrev (28 minutter siden):

TS er utslitt og babyen våkner hver time.

Les mellom linjene - hun spør egentlig om godkjenning til å kunne gå over på mme fordi hun er redd for fødselsdepresjon.

Gi mammaer litt SLACK.

Ekstrem søvndeprivasjon kan føre til fødselspsykose og kan være livsfarlig. 

SÅ viktig er ikke amming i noen måneder ass. 

You did you, men TS spør egentlig om å få lov til å slippe skam og skyldfølelse.

TS: DU bestemmer. DU trenger ingens godkjenning uansett hel, del eller ingen amming. 

Denne tiden er så kort, helt poengløst å pådra seg fødselsdepresjon fordi ammepress. Det gagner IKKE barnet og deg.

Det viktigste for et spedbarn er samspillet med deg og pappaen/medmor.

Drit i sånn indirekte dårlig innpakka høy hest tullball.

Ammerådene i Norge er slik de er fordi vi er foregangsland for utviklingsland hvor spedbarn kan dø pga vannkvalitet - og Nestle har helt forkastelige kampanjer ovenfor lutfattige mødre.

I Norge har vi tilgsng på alt, og sa blir det hipp som happ. 

Som sagt er vi forskjellige! Men det jeg prøver å si er at livet ikke nødvendigvis blir enklere med MME! Jeg var også helt utslitt av å pumpe i 15 min hver 3. Time, så amme og så gi resterende på sonde over 40 min. for så å skifte bleie og prøve å få baby til å sovne igjen. Er forøvrig ganske utslitt fortsatt, men poenget mitt er at MME ikke ville gjort tilværelsen noe enklere nå. Mannen er jo på jobb, så jeg må ta nettene uansett med en kolikkbaby, og babyen ville i grunn hatt like mye kolikk og våkennetter med MME! Forskjellen er at jeg kan sove meg gjennom ammingen nå, i stedet for å måtte stå opp og lage flaske. Forskning støtter også oppunder dette; ammende mødre sover bedre. Så personlig er jeg glad for at jeg holdt ut den første tiden.

https://laleche.org.uk/breastfeeding-at-night/

Når ammingen er etablert kan det være verdt det for noen av oss. 

• Liker 2
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...