Gå til innhold

Angrer på at vi begynte å male huset. Bobler og sprekker overalt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi begynte å male huset ifjor sommer. Malte ikke når det var sterk sol og ikke når det var fuktig. Alt så fint ut utover høsten, vinteren og våren. Nå som det er sommer popper det stadig opp bobler over alt. Det er helt håpløst. Jeg hater sola. Jeg får lyst til å bare gråte. Angrer på at vi begynte å male huset. Dette blir vel et evighetsprosjekt med å fjerne og male over nye bobler hele tiden helt til hele huset ser helt forferdelig ut. Det blir jo veldig godt synlig hvor vi har fjernet bobler og malt over. Blir ikke noe fint resultat.

Hadde gledet meg til å få ny og fin farge på huset, men nå er jeg bare trist over å ha et stygt, boblete og herpa hus.

Og for de som kommer til å si at det er pga. det som er under av gammel maling og at vi må legge nytt treverk - det har vi ikke råd til. 

Blir så trist. Trodde dette skulle bli fint til sommeren i år, men vi kommer jo sikkert "aldri" til å bli ferdig. Så snart vi er "ferdigmalt" med hele huset så kommer det vel stadig mye bobler som må skrapes og males over.

😭 Vil bare gråte. Skjemmes over å bo i huset her nå.

Anonymkode: be6c4...46d

• Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Grunnarbeid er alfa og omega. Jeg har aldri forstått omfanget av hva som skal gjøres, hvordan, når og hva som skal unngås før nå. Partner er ekstremt nøye så jeg har lært å høre på han. Her er noen raske eksempler på ting jeg har gjort feil: 1. Ikke bruk høytrykksspyler på huset. 2. Skrap av all løs maling, la treverket tørke og så grunne du det. 3. Et tynt lag visir er nok grunning, men det finnes noen produkter der du skal grunne "vått på vått". Spør når du er i malerforettningen hva du har kjøpt og hvordan det skal brukes. 4. Du kan male over beis, men du kan ikke beise over maling. 5. Du må gjerne ha to strøk, men det må være ferdigtørket før du begynner med neste strøk så det får herdet seg. 

I tillegg kommer vær og sol faktorer inn. Jeg har en "magiske tidsvindu" på ca 1,5 time i mellom det ligger dugg på veggen og solen skinner på det. Hele malejobben på den veggen må utføres i løpet av den tiden.

Forskjellig malingstyper reagerer på hverandre. Har dere byttet merke? Vann- eller oljebasert? 

• Liker 6
  • Nyttig 5
Skrevet

Det er vel behandlet før med produkter med linolje. 

• Liker 4
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Du slipper bobler om du ikke maler med syntetisk maling, slik at treverket får puste. Eneste ulempen med linoljemaling er at det krever fagkunnskap, så du kan ikke bruke ufaglærte Øst-Europeere. 

Anonymkode: 5943d...a79

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du slipper bobler om du ikke maler med syntetisk maling, slik at treverket får puste. Eneste ulempen med linoljemaling er at det krever fagkunnskap, så du kan ikke bruke ufaglærte Øst-Europeere. 

Mange ulemper med linoljemaling, jeg kan nevne to. Prisen er helt hinsides i forhold til varighet, og svertesoppen elsker den. 

Anonymkode: f164a...674

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du må også få skrapet av alt før du maler med linoljefarge. Du kan ikke male opp på akryl. 

Jeg er kjempefan av linolje, og bruker det hvor det er mulig, men det er noen bakdeler med linolje også. 

Anonymkode: 6fad4...8f1

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Høres ut som kanskje huset var beiset før, ikke malt. Samt at lufting på baksiden av kledningen ikke er god nok

AnonymBruker
Skrevet
Soft mann skrev (16 minutter siden):

Høres ut som kanskje huset var beiset før, ikke malt. Samt at lufting på baksiden av kledningen ikke er god nok

Det var ikke beiset. Huset har blitt malt tidligere 2-3 ganger. :(

AnonymBruker
Skrevet

Har dere brukt riktig maling i forhold til det dere malte over?

vasket dere med husvask og skrapte vekk løs maling?

Anonymkode: b314e...844

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Har dere brukt riktig maling i forhold til det dere malte over?

vasket dere med husvask og skrapte vekk løs maling?

Anonymkode: b314e...844

Vi vasket grundig med kraftvask og høytrykksspyler. Så skrapet vi vekk løs maling. Vi aner ikke hva slags maling som har blitt brukt tidligere, det fikk vi aldri opplyst.. 

Skrevet

Hvor lenge fikk kledningen tørke etter at dere brukte høytrykksspyler på det? Høytrykksspyler presser vann langt inn i bordene og trenger da også lengre tørketid før kledningen kan males over. Sjekket dere inni treverket med fuktmåler før dere malte? Om dere gjorde det og er helt sikker på at det var helt tørt, så kan det være en kjemisk reaksjon i mellom forskjellige malingstyper. Hater å si det, men det er godt mulig dere må strippe av det dere har gjort (og muligens litt til) og så prøve på nytt. 

I deres tilfelle ettersom dere ikke vet hva grunnlaget er så hadde jeg konferert, og mest sannsynlig, leid inn proffe til å fikse det denne gangen. Mye sure penger, men så er dere spart mye problemer i fremtiden 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Er det bart treverk under boblene eller maling? Og er kledningen høvlet eller uhøvlet?

Anonymkode: 78eb2...01e

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvilken type maling malte dere med, og hvor gammel er kledningen? Det er veldig viktig å ikke blande malingstyper. Naboens hus har også bobler og sprekker, her sa mannen at det mest sannsynlig er fordi det har vært med linolje før og så prøvde man med noe annet oppå.

Anonymkode: 04452...7fd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

En ting til.. gikk dere fra lyst til mørkt hus? Mørkere kledning blir varmere og bobler kommer gjerne selv om det har blitt brukt «feil» maling tidligere også.

Hvor gammel er kledningen? Er det lufting bak kledningen? Har dere kjøpt huset i senere år så dere ikke vet hva som er brukt før? Hvilken type faghandel kjøpte dere malinga på?

Skrevet

Godt grunnarbeid og kvalitetsprodukter! 

Feks ikke maling fra biltema eller rusta. Brendt meg på det selv, heldigvis kun å en vegg i stua å ikke et helt hus. 

Lykke til med å rette opp ❤️

AnonymBruker
Skrevet

Vi malte over beis, ingen bobler i det hele tatt. Uhøvlet kledning da, huset er like fint som da vi malte for 4 år siden. Naboen har bobler, han har høvlet bordkledning. Vi trykkspylte ikke før vi malte, brukte husvask og hageslangen. Sørget for at det var helt tørt før vi malte. 

Anonymkode: 88394...2e5

AnonymBruker
Skrevet

Man må! vite hva slags maling det er fra før. Er huset malt med Oljebeis før kan man feks overmale med vannbasert akrylmaling (fx super Tec) men aldri omvendt. 

Anonymkode: bad40...3dd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Man må! vite hva slags maling det er fra før. Er huset malt med Oljebeis før kan man feks overmale med vannbasert akrylmaling (fx super Tec) men aldri omvendt. 

Anonymkode: bad40...3dd

Feil, det er omvendt. 

Anonymkode: ffb85...1a2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.6.2025 den 14.58):

Vi vasket grundig med kraftvask og høytrykksspyler. Så skrapet vi vekk løs maling. Vi aner ikke hva slags maling som har blitt brukt tidligere, det fikk vi aldri opplyst.. 

Derfor ska en egentlig ta med en prøve for å sjekke.

Virker som det er en reaksjon på den gamle og nye malingen/beisen

Anonymkode: 05d5c...309

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.6.2025 den 14.13):

Mange ulemper med linoljemaling, jeg kan nevne to. Prisen er helt hinsides i forhold til varighet, og svertesoppen elsker den. 

Hm vi har nå ikke svartsopp der vi har malt med linolje. Syns og det er mye finere også.

Så vet når vi skifter kledning på huset, blir det linolje , som det vi har på sætra

Anonymkode: 05d5c...309

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...