AnonymBruker Skrevet 12. juni #1 Skrevet 12. juni Hvilket årstall fikk du din første sommerjobb? hvor gammel var du? hvor mye jobbet du? hvor mye tjente du i løpet av en sommer? gode/dårlige erfaringer? Anonymkode: cb8e7...82b
AnonymBruker Skrevet 12. juni #2 Skrevet 12. juni 2016 18 år gammel. 250kr timen på lager. Tungt fysisk arbeid med veldig god lønn ifhd til kvalifikasjonskrav. Gode erfaringer: Tung fysisk jobb hvor man lærte mye om ansvar og at hardt arbeid lønner seg. Negative erfariner: Ingen Anonymkode: 4e4ae...be9 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni #3 Skrevet 12. juni Slutten av 90 tallet. Syklet med avisen. Husker ikke hva jeg tjente. Anonymkode: fe5ef...949 1
Stor pike Skrevet 12. juni #4 Skrevet 12. juni Gikk med avisen året rundt. Hadde tre ukers sommerferie og de brukte jeg på å plukke jordbær. 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni #5 Skrevet 12. juni Husker ikke årstall og lønn, men var nok tidlig på 80-tallet. Kanskje 1982. Da jobbet jeg for en nabo som drev med jordbær. Plukket ikke bær, men hentet inn kassene fra de som plukket og hjalp til med måling og veiing. Jordbærkassene var av papp den gangen og de kom flatpakket på pall, og det var også min jobb å brette samme kassene før hver plukkedag. Ble mange hundre kasser. Ellers vokste jeg også opp på gård og jobbet veldig mye på gården fra jeg var liten. Alt fra steinplukking og luking til maling av bygg og innhøsting. Kjørte traktor før jeg var 10 år og bidro med harving, tromling, kjøring av kornhenger og potetkasser. Arbeid på vår egen gård var forventet bidrag og ikke betalt, derfor var jordbærjobben første betalte jobb. Anonymkode: 30559...77e 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni #6 Skrevet 12. juni Jobbet i kjosk på en camping, solgte is og pakket ut og litt sånt. Var tidlig 2000 og jeg tror jeg fikk 80 kr timen. Anonymkode: 18968...33b 1
frøkna Skrevet 12. juni #7 Skrevet 12. juni Jeg jobbet på Tusenfryd sommeren 2006. Da var jeg 16 år. Jeg tjente 62 kroner i timen. Det var et utrolig godt sosialt fellesskap der, så jeg fikk mange nye venner og bekjentskaper. Dessverre ganske lang reisevei da jeg brukte 2 timer hver vei til jobb med buss. Derfor ble det med den ene sommeren, men jeg har utrolig gode minner fra den jobben! 2
AnonymBruker Skrevet 12. juni #8 Skrevet 12. juni Jeg jobbet som 16 åring på en rideskole for barn. Jobbet med forefallende gardsarbeid, tømmer i skogen, hentet hester på beite, laget mat til små-jentene som var på leir, skuffet møkk, striglet ridebaner, var med på rideturer og andre aktiviteter. Har aldri hoppet så mye trampoline noen gang som de somrene jeg jobbet der Anonymkode: 5521e...f41 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni #9 Skrevet 12. juni 2013, var 16 år. Jobbet på rideleir for barn hele sommeren. Underviste på dagtid og jobbet i stallen på morgenen og kvelden. Fikk betaling i form av tre ridetimer per uke + gratis stalleie for hesten min. Jeg var storfornøyd, men pappa var forbanna. Han fikk forhandlet seg fram til at jeg slapp å være med på høyslåtten det året, hahaha. 😅 Anonymkode: 8aa98...fca 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni #10 Skrevet 12. juni AnonymBruker skrev (1 minutt siden): 2013, var 16 år. Jobbet på rideleir for barn hele sommeren. Underviste på dagtid og jobbet i stallen på morgenen og kvelden. Fikk betaling i form av tre ridetimer per uke + gratis stalleie for hesten min. Jeg var storfornøyd, men pappa var forbanna. Han fikk forhandlet seg fram til at jeg slapp å være med på høyslåtten det året, hahaha. 😅 Anonymkode: 8aa98...fca Tre ridetimer pr UKE?! Det var veldig dårlig betalt! Jeg fikk ri så mye jeg hadde tid til, var med på flere lengre rideturer og fikk i tillegg betalt noe rett rundt 100 kroner timen for annet arbeid. Bra at pappaen din stod opp for deg! Anonymkode: 5521e...f41 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni #11 Skrevet 12. juni Jeg var 15 år, jobbet for Hotel Alexandra, startet i oppvaksen og på kjøkkenet på den ene av hotellets spisesteder, men fikk avansere til servering og jobbet skift som alle andre på rotasjon etterhvert, det var i 1986, jobbet hver skolefri og helger i nesten tre år. Jobbet også helger og kvelder på Domus Kafe de jeg ikke jobbet på hotellet og tjente ganske bra etter forholdene. Anonymkode: 92cb3...93f 1
makkapakka Skrevet 12. juni #12 Skrevet 12. juni Var 13 år og skulle plukke jordbær, i 5 kilos bøtter, i øs pøs regnvær i 6 uker. Gjorde det 2 år på rad og smakte ikke jordbær på 20 år etter. Fikk 5 kr kiloen. 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni #13 Skrevet 12. juni 18 år. Jobbet for Adecco, så jobbet litt her og der. Mest på restaurant som servitør. Husker ikke timelønna. 120 i timen?? Dette var i 2007. Anonymkode: 1df0a...e77 1
KjerstiT Skrevet 12. juni #14 Skrevet 12. juni (endret) Jeg var dagmamma for min tremenning. Passet henne fra 6.30 til 15.30 hver dag. Hadde eget soverom der sånn at jeg dro dit på kvelden og la meg, ble vekt når mammaen dro på jobb 6.30. Hadde en kjempe fin sommer. Husker ikke hva jeg fikk betalt, men det var ikke så mye. (15 år) Sommeren etter skulle jeg være dagmamma for en annen jente, men der ble mamman sykemeldt pga bekkenløsning. Så hun ordnet meg jobb på fiskebruk der jeg tjente 42,14 øre pr time. Jeg jobbet ikke akkord men hadde fast timesbetalning. (16 år) Endret 12. juni av KjerstiT
senior Skrevet 12. juni #15 Skrevet 12. juni Praktikant på Strømmen Stålstøperi (det som nå er Strømmen Storsenter) i 1954. Timelønn kr 1.25. 48 timers arbeidsuke. Lønning hver fredag med sedler og mynter i papirpose. Noen av gutta ble mobbet av de andre når de ikke åpnet posen fordi kona forlangte uåpnet pose hjem . . . Det var desverre mange som havnet på fylla på fredagene . . . . Jeg ble satt til å lage løp for støpeformer. Jeg var tydeligvis for effektiv. For etter en stund kom en av de gamle gutta bort og ga meg en bunke med gamle Cocktail-blader. Han sa at jeg skulle ta meg meg bladene på dass og bli der en stund . . . og da hadde man ikke noe valg . . Dette var min første betalte sommerjobb. Før det jobbet vi ungene hvert år på naboens bondegård uten betaling. Det var en form for dugnad den gangen . . .
AnonymBruker Skrevet 13. juni #16 Skrevet 13. juni 15 år. Sommerjobb på Adelsten (nå KappAhl). 32 kr timen. Ble fast lørdagsjobb etterpå. Helt grei jobb. Min erfaring er at det er lettere å få jobb når man har jobb, så den første jobben er egentlig den viktigste😊 Anonymkode: a0406...612
AnonymBruker Skrevet 13. juni #17 Skrevet 13. juni Begynnelsen av 90 tallet, reiste til Island å var barnepike. 12 år gammel Etter den sommeren vaske jobb i bhg etter skolen, og barnepike i helger, etter det gikk ting slag i slag, avisbud, jobbet på pub, lærling som tømree, dørvakt, renholder, gårdbruker, barnehage Begge ungdommen her har hatt sommerjobb fra de var 13 Anonymkode: 3443a...67c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå