Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vil først starte med å si at jeg selv har to barn under 4 år som jeg er alene med om morgenen, og vet at det kan være stressende.

Likevel er det veldig stor forskjell på å komme 15 min for sent en dag fordi man glemte noe i stresset, enn å konsekvent komme noen minutter for sent hver dag. Førstnevnte er ikke uunngåelig, men sånt skjer. Ved sistnevnte må man se at dette er et mønster, og da løser det seg enkelt ved å starte tidligere med morgenstellet. Personen må klare å lage seg en rutine i løpet av så lang tid.

Hadde selv en periode i vinter hvor jeg kom for sent nesten hver dag i en uke. Barna byttet på å være syke, så en skulle leveres i barnehagen, og den andre hos farmor eller mormor ut i fra deres timeplan. Det var utenfor rutine, og syke barn kan være seige å samarbeide med. Kunne kanskje startet ekstra tidlig for å være sikker, men jeg kunne også vært hjemme med sykt barn. Summerte opp tiden på slutten av uken og registrerte avspasering. 

Synes det må være lov å fortelle den ansatte at dere forventer at de kommer tidsnok, og at de selv må løse problemene om morgenen ved å stå opp tidligere.

Anonymkode: 6e61e...44c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det noen som gjør den ekstra innsatsen for å få ting i land og stepper inn ved andres sykdom og sånt så er man grei tilbake. Er personen rigid på ansvar, arbeidsoppgaver og arbeidstid så er man rigid tilbake. Rettferdig er ikke alltid likt. Her ville jeg gitt skriftlig advarsel ved neste forsent komming over 10 min. Personen må da signere på når hen kom. Da gir man et kraftig signal på oppførsel.

Tilrettelegging betyr forskyvning av arbeidstid eller redusert stilling, ikke mindre tid for lik lønn.

AnonymBruker
Skrevet

Må den ansatte være på jobb akkurat mellom to tidspunkt, eller kan dere være fleksible uten at det er et problem? Kan h*n heller ha fleksitid og timeregnskap?  Og, jobber man ikke alle timene så blir det trekk i lønn, men kan man kanskje avtale at man da korrigerer på lønna neste måned om ikke den ansatte klarer absolutt alle timene. Jeg er helt avhengig av å kunne komme for sent noen dager, men jeg fører timer og klarer jeg ikke alle timene, så jobber jeg redusert en periode.

Anonymkode: e836f...e02

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Må den ansatte være på jobb akkurat mellom to tidspunkt, eller kan dere være fleksible uten at det er et problem? Kan h*n heller ha fleksitid og timeregnskap?  Og, jobber man ikke alle timene så blir det trekk i lønn, men kan man kanskje avtale at man da korrigerer på lønna neste måned om ikke den ansatte klarer absolutt alle timene. Jeg er helt avhengig av å kunne komme for sent noen dager, men jeg fører timer og klarer jeg ikke alle timene, så jobber jeg redusert en periode.

Anonymkode: e836f...e02

Vi har åpent 8-17 alle hverdager, og har to personer som jobber i akkurat denne stillingen her, en fra 8-16, og en fra 9-17, og er helt avhengig av at en person er tilstede fra 8, om ikke så må en fra en annen avdeling dekke inn frem til vedkommende kommer på jobb, og da  kan det fort bli noen forskyvninger som tar tid/krefter å hanke inn igjen..
Vedkommende har fått tilbud om å jobbe inn igjen/endre arbeidstid men det er uaktuelt pga fritidsaktiviteter. Hen begynner å avslutte arbeidsdagen ca 15:45-15:50, og står med jakken på klar til å logge ut 15:59…
Hos oss er alle ansatte i fulle stillinger med fastlønn, men begynner å vurdere om en viss person bør (dersom det er mulig) flyttes over til timelønn….

Anonymkode: 01dde...ac7

AnonymBruker
Skrevet

Kom på et par andre alternativer også som kan benyttes

a - stemple inn og ut i løpet av dagen for bedre kontroll - husk at dette skal gjelde alle og ikke kun henne slik at det ikke er diskriminerende

b - legge inn timene hun skulle jobbet inn i en timebank som minustid og deretter la henne jobbe seg inn de timene til hun har timebanken i balanse (0)

Den siste er ukonvensjonell og må tas med tillitsvalgte. 

Anonymkode: 17cd6...c18

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...