AnonymBruker Skrevet 12. juni #1 Skrevet 12. juni Føler meg litt sånn som noen på Reddit som spør om AIAH, men savner noen å drøfte dette med, for Hvor mye tilrettelegging har en arbeidstaker krav på? Liten bedrift. En ansatt kommer for sent ca 4 dager i uken i snitt. Noen ganger bare 5 minutter, andre ganger oppimot halvtimen. De få gangene vi får en forklaring så er det «barnehage». Enten så er det vanskelig å levere, kø i den ene rundkjøringen her, glemte matpakken, eller noe annet i samme duren. Dette har holdt på siden barnet begynte i barnehagen i fjor høst. Barnehagen har åpent 7-17, og vi 8-17. mellom hjem og jobb er det ca 1 mil, og barnehagen ligger omtrent i midten her, så de må kjøre forbi den for å komme til jobb. Vi har tilbudt å endre arbeidstid, fra 8-16, til 8:30-16:30, eller 9-17, men det var uaktuelt pga noen fritidsaktiviteter, måtte dra fra jobb 16 hver dag for å rekke dette. Deretter foreslo vi å redusere stillingen til 8:30-16:00, (dvs fra 100% til 95%) frem til morgenene blir lettere. Men det ble kontant avvist. Overhodet ikke interessant å få en 5% lønnsreduksjon, og mener at dette er noe som skal være dekket av arbeidsgivers tilretteleggingsplikt ovenfor barnefamilier. Jeg mener at dette ikke er noe som er omfattet av dette, så lenge vi har flere alternativer, og pr def får ekstra utgifter pga stadige forsentkomminger Hva tenker dere? Anonymkode: 01dde...ac7 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni #2 Skrevet 12. juni En rettighet foreldre har er ubetalt permisjon, og det tenker jeg er det dere tilbyr ved redusert arbeidstid. Jeg ville sørget for å dokumentere hvert eneste minutt den ansatte kommer for sent og også dokumentere løsningene dere har tilbudt og svar til disse. Jeg antar at dere har en håndbok med regler og rutiner som igangsettes ved x antall/timer forsentkomminger? Anonymkode: 4898a...87d 7 5
Jostepop Skrevet 12. juni #3 Skrevet 12. juni Dersom hun (for jeg gjetter på at det er en hun?) allerede «får lov» å komme for sent hver dag, uten noen konsekvenser så er det jo allerede tilrettelagt her! Og er det ikke sånn at tilrettelegging egentlig er ment som et tiltak for at personer skal unngå sykemelding/andre HMS rettede tiltak, og ikke foreldre som skal levere i barnehagen? Uansett så har dere strukket dere nokså langt med diverse forslag om både endring av arbeidstid og reduksjon, så her kan dere nok stå litt hardt på krava om å enten innfinne seg når arbeidsdagen starter, eller ha ulønnet fri de minuttene hver dag. 4 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni #4 Skrevet 12. juni AnonymBruker skrev (3 timer siden): En rettighet foreldre har er ubetalt permisjon, og det tenker jeg er det dere tilbyr ved redusert arbeidstid. Jeg ville sørget for å dokumentere hvert eneste minutt den ansatte kommer for sent og også dokumentere løsningene dere har tilbudt og svar til disse. Jeg antar at dere har en håndbok med regler og rutiner som igangsettes ved x antall/timer forsentkomminger? Anonymkode: 4898a...87d Vi er liten bedrift, og har enkle regler, siden vi aldri har hatt behov for særlig presisering. Men det står bl.a. at gjentatte forsentkomminger kan medføre advarsler, og flere advarsler kan medføre avskjedigelse. Men når vi har forsøkt å ta opp dette så kommer ordet «tilrettelegging» med en gang, og at hen føler seg «uthengt» og «diskriminert » som småbarnsforelder. Men vi har flere ansatte med små barn, og behandler alle så likt som mulig. Og ja- jeg skjønner at noen morgenener så går alt åt skogen, med en liten som ikke vil ha klær og mat og nekter bilsetet, og så ikke skal ut av bilsetet igjen og alt det der, så vi er fleksible- kommer du sent en gang innimellom så sier vi ingenting på det, og i hvertfall ikke om du i tillegg tar igjen arbeidsoppgavene senere, eller i det miste holder oss litt oppdatert på situasjonen hjemme-noen ganger så løser det seg etter kort tid. Men denne personen her- sliter oss litt ut. Kommer sent 4 av 5 dager, logger ut 15:59 hver dag, krever tilrettelegging og førstevalg på arbeidstid, ferievalg, inneklemt dager mm… Anonymkode: 01dde...ac7 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni #5 Skrevet 12. juni Her tror jeg at jeg ville tatt en samtale så fort som mulig, der man går gjennom ulike definisjoner av ting, for å få en lik virkelighetsoppfatning og en forventningsavklaring. Hva er tilrettelegging, hvem har krav på tilrettelegging og når, hvor langt strekker arbeidsgivers plikter seg, og hva innebærer det å bryte arbeidskontrakten sin. Vær veldig tydelig, og forklar detaljer som om du snakker med en 15-åring hva som forventes og hvorfor. Vær også tydelig på hva hva som forventes i framtida, og hva konsekvensen vil bli dersom disse forventningene ikke møtes. Dokumenter alt. Jeg tror ikke det har noe for seg å appellere til samvittighet, ærekjærhet, hensyn til kolleger eller andre ting. Anonymkode: 88bb9...3d0 1 2
AnonymBruker Skrevet 12. juni #6 Skrevet 12. juni Dere må dokumentere dialog, gi advarsler skriftlig og være tydelig. Det er arbeidstakers plikt å komme på rett tid, altså starte hjemmefra tidlig nok. Så må dere starte prosessen for oppsigelse. Bli ikke så snillistiske med enkelte at det går utover de som faktisk yter. Anonymkode: b96f9...755 3
AnonymBruker Skrevet 12. juni #7 Skrevet 12. juni Dette er hva man kaller ulegitimert fravær. Enten må dere kunne ha fleksibel arbeidstid eller så må dere ikke ha det. Om den ene personen tar seg til rette og aldri jobber inn igjen timene med fravær er det skriftlig varslingsgrunn og/eller skal tas opp som skriftlig tilbakemelding i personalsamtale. 5 minutter hver dag i løpet av 230 arbeidsdager er det samme som 1150 minutter (tilsvarende 19,2 timer/2,6 dager a 7,5 time) 30 minutter 30 dager i løpet av ett år er 900 minutter og hadde det vært hver dag hadde det blitt 6900 minutter (tilsvarende 115 timer /15,3 dager a 7,5 time) Er det greit at den ansatte får betalt for 2.5-15 dager i løpet av ett år som hen ikke dukker opp på jobb? Har bedriften råd til at alle gjør dette? Om ikke så har du svaret ditt der og kaller inn til en samtale med den ansatte, tillitsvalgte og forbereder en skriftlig advarsel. Husk å dokumentere alle fravær skriftlig hver eneste dag (logg). Ansattvernet i Norge er sterkt så du må ha alt på det rene når det gjelder slike situasjoner AI hjelper deg litt på vei (NB! du må ha minst 2 skriftlige advarsler): Å sparke noen som alltid kommer for sent krever en saklig grunn og en prosess som følger arbeidsmiljøloven. Det er ikke nok å bare komme for sent en gang, det må være en gjentatt atferd som påvirker arbeidet. Her er en mer utførlig forklaring: 1. Saklig grunn: For sentkomming kan være en saklig grunn for oppsigelse hvis det skjer ofte og påvirker arbeidsprosesser negativt. Loven krever at oppsigelsen skal være begrunnet i forhold ved virksomheten, arbeidsgiveren eller arbeidstakeren. Det er viktig å dokumentere alle tilfeller av for sentkomming, samt forsøk på å løse problemet før oppsigelse. 2. Advarsel: Før oppsigelse bør det gis advarsler, gjerne skriftlige, som beskriver problemet og hva som forventes. I advarselen bør det tydelig fremgå at gjentatte forsentkomminger kan føre til oppsigelse. Bruken av advarsler er ikke lovregulert, men det er vanlig å gi en eller flere advarsler før oppsigelse. 3. Oppsigelse: En oppsigelse må være skriftlig, og den skal oppgi grunnlag og oppsigelsesfrist. Oppsigelsesfristen avhenger av hvor lenge arbeidstakeren har vært ansatt. Hvis arbeidstakeren mener oppsigelsen er urettferdig, kan han eller hun klage til Arbeidstilsynet eller gå til rettsbehandling. Anonymkode: 17cd6...c18 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni #8 Skrevet 12. juni https://www.oppsigelse.no/arbeidstakers-forhold/kan-arbeidsgiveren-si-opp-en-medarbeider-som-kommer-for-sent-eller-gar-for-tidlig/ Anonymkode: 17cd6...c18
AnonymBruker Skrevet 12. juni #9 Skrevet 12. juni https://www.simployer.com/no/artikler/ansattes-ansvar-a-komme-pa-jobb-i-tide/ Anonymkode: 17cd6...c18
AnonymBruker Skrevet 13. juni #10 Skrevet 13. juni Må ikke vedkommende jobbe inn igjen all «avspaseringen»? Anonymkode: ec863...e76
AnonymBruker Skrevet 13. juni #11 Skrevet 13. juni AnonymBruker skrev (På 12.6.2025 den 11.43): Føler meg litt sånn som noen på Reddit som spør om AIAH, men savner noen å drøfte dette med, for Hvor mye tilrettelegging har en arbeidstaker krav på? Liten bedrift. En ansatt kommer for sent ca 4 dager i uken i snitt. Noen ganger bare 5 minutter, andre ganger oppimot halvtimen. De få gangene vi får en forklaring så er det «barnehage». Enten så er det vanskelig å levere, kø i den ene rundkjøringen her, glemte matpakken, eller noe annet i samme duren. Dette har holdt på siden barnet begynte i barnehagen i fjor høst. Barnehagen har åpent 7-17, og vi 8-17. mellom hjem og jobb er det ca 1 mil, og barnehagen ligger omtrent i midten her, så de må kjøre forbi den for å komme til jobb. Vi har tilbudt å endre arbeidstid, fra 8-16, til 8:30-16:30, eller 9-17, men det var uaktuelt pga noen fritidsaktiviteter, måtte dra fra jobb 16 hver dag for å rekke dette. Deretter foreslo vi å redusere stillingen til 8:30-16:00, (dvs fra 100% til 95%) frem til morgenene blir lettere. Men det ble kontant avvist. Overhodet ikke interessant å få en 5% lønnsreduksjon, og mener at dette er noe som skal være dekket av arbeidsgivers tilretteleggingsplikt ovenfor barnefamilier. Jeg mener at dette ikke er noe som er omfattet av dette, så lenge vi har flere alternativer, og pr def får ekstra utgifter pga stadige forsentkomminger Hva tenker dere? Anonymkode: 01dde...ac7 Og hvem er du? Arbeidsgiver som prøver å løse personalsaker på et offentlig nettsted? Eier ikke folk etikk og moral lengre? Og taushetsplikt er den opphørt? Anonymkode: 87ff2...053 2
AnonymBruker Skrevet 13. juni #12 Skrevet 13. juni AnonymBruker skrev (19 timer siden): Vi er liten bedrift, og har enkle regler, siden vi aldri har hatt behov for særlig presisering. Men det står bl.a. at gjentatte forsentkomminger kan medføre advarsler, og flere advarsler kan medføre avskjedigelse. Men når vi har forsøkt å ta opp dette så kommer ordet «tilrettelegging» med en gang, og at hen føler seg «uthengt» og «diskriminert » som småbarnsforelder. Men vi har flere ansatte med små barn, og behandler alle så likt som mulig. Og ja- jeg skjønner at noen morgenener så går alt åt skogen, med en liten som ikke vil ha klær og mat og nekter bilsetet, og så ikke skal ut av bilsetet igjen og alt det der, så vi er fleksible- kommer du sent en gang innimellom så sier vi ingenting på det, og i hvertfall ikke om du i tillegg tar igjen arbeidsoppgavene senere, eller i det miste holder oss litt oppdatert på situasjonen hjemme-noen ganger så løser det seg etter kort tid. Men denne personen her- sliter oss litt ut. Kommer sent 4 av 5 dager, logger ut 15:59 hver dag, krever tilrettelegging og førstevalg på arbeidstid, ferievalg, inneklemt dager mm… Anonymkode: 01dde...ac7 Men bare fordi hun ønsker det betyr ikke at hun kan få det. Får hun ministre eller trekk i lønn for tiden hun er borte? Anonymkode: e1ee7...435 2
AnonymBruker Skrevet 13. juni #13 Skrevet 13. juni Dere tilbyr jo tilrettelegging ved justerte arbeidstider/stilling. Det er ikke noe i regelverket som sier at dere må tilrettelegge ved å la henne få jobbee kortere dager til full lønn. Anonymkode: 2f9e1...d10 2 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni #14 Skrevet 13. juni AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Dere tilbyr jo tilrettelegging ved justerte arbeidstider/stilling. Det er ikke noe i regelverket som sier at dere må tilrettelegge ved å la henne få jobbee kortere dager til full lønn. Anonymkode: 2f9e1...d10 Enig. Her må dere følge vanlige prosesser. Dokumenter ALT. Slå kontant ned på at dette ikke er «uthenging» eller «diskriminering». Veldig mange er småbarnsforeldre, og kommer IKKE for sent. Det første dere kan gjøre, er å trekke i lønn for tiden vedkommende kommer for sent. Det kan fort hjelpe, når det får en faktisk konsekvens. Anonymkode: f1f59...29a 2
AnonymBruker Skrevet 13. juni #15 Skrevet 13. juni Det er bare å begynne å gi konsekvenser. En ting er at det ikke er bare bare å være småbarnsforelder som skal forsøke å få alt til å gå rundt. Noe annet er at hun skylder på å ha glemt matpakke, går til motangrep når dere tar opp forsentkomming i stedet for å legge seg flat og forsøke sitt beste å komme presis etter samtale, og heller ikke vil gå med på å endre arbeidstider pga fritidsaktiviteter. Du får gi henne valget om hun ønsker trekk i penger av minuttene hun kommer for sent, eller om hun vil jobbe overtid for å dekke det inn. Sistnevnte innen måneden før neste lønnsutbetaling, så hun ikke kan trekke det ut en evighet. Anonymkode: bfb81...207 1
Jostepop Skrevet 13. juni #16 Skrevet 13. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Og hvem er du? Arbeidsgiver som prøver å løse personalsaker på et offentlig nettsted? Eier ikke folk etikk og moral lengre? Og taushetsplikt er den opphørt? Anonymkode: 87ff2...053 Er ikke TS, men kan tenke meg at vedkommende antakelig har en form for personalansvar/oppfølging/HR/tilltsvalgt/verneombud/noe helt annet? Kanskje vedkommende er ny i jobben eller rollen og ønsker noen innspill nettopp fra noen utenfor jobben som kan komme med synspunkter? I Norge så er det omtrent 600 000 bedrifter som har under 50 ansatte, og jeg opplever ikke innlegget som identifiserende på noen måte, og regner med at denne problemstillingen fort kan gjelde flere enn bare bedriften TS jobber i. Dersom du er av annen oppfatning/mener at her er det brudd på taushetsplikt og oppvisning av dårlig moral av TS så foreslår jeg at du rapporterer til forumansvarlig slik at de kan ta en vurdering på dette. 5 3
AnonymBruker Skrevet 13. juni #17 Skrevet 13. juni Hos oss har vi fleksitid, men kjernetiden er 09:00 - 14:30. Da skal alle være på jobb. Vi har en som ALDRI er på jobb før kl. er 09:30. Han har ikke barn, "men er B-menneske...høhøhø". De eneste gangene han kreker seg på jobb før 09:30, er hvis det er møte kl. 9. Tydeligvis aksept for dette hos ledelsen og jeg aner ikke hvor lenge han sitter utover dagen for å ta igjen det tapte (jeg kommer på jobb 07:00 og drar stort sett kl. 15:00). Men irriterende er det, mistenker at han skriver timer med gaffel. Anonymkode: 139db...aed
AnonymBruker Skrevet 13. juni #18 Skrevet 13. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Hos oss har vi fleksitid, men kjernetiden er 09:00 - 14:30. Da skal alle være på jobb. Vi har en som ALDRI er på jobb før kl. er 09:30. Han har ikke barn, "men er B-menneske...høhøhø". De eneste gangene han kreker seg på jobb før 09:30, er hvis det er møte kl. 9. Tydeligvis aksept for dette hos ledelsen og jeg aner ikke hvor lenge han sitter utover dagen for å ta igjen det tapte (jeg kommer på jobb 07:00 og drar stort sett kl. 15:00). Men irriterende er det, mistenker at han skriver timer med gaffel. Anonymkode: 139db...aed Du synes det er irriterende at han kommer 30 min etter kjernetid begynner. Selv kommer du to tomer FØR. Det går litt begge veier det der altså. Jeg fatter ikke helt hvorfor det skal være så irriterende heller, men det kan jo selvsagt være situasjoner mtp. samarbeid f.eks. hvor det ikke fungerer godt. Men om han kommer til møter kl. 09 om de blir satt opp, så burde det jo egentlig være helt ok. Lite å henge seg opp i kanskje? Jeg har selv unntak fra kjernetid. Overholder avtaler, selvsagt, men ellers drar jeg ikke på kontoret før det passer meg. Også blir jeg sittende en stund etter de andre drar - noe som er perfekt, fordi vi har åpent kontorlandskap med skillevegger, så støynivået er normalt høyt. Etter 15-15:30 roer det seg, og jeg kan fokusere bedre. Anonymkode: c2356...b6b 1
Brunhilde Skrevet 14. juni #19 Skrevet 14. juni AnonymBruker skrev (18 timer siden): Og hvem er du? Arbeidsgiver som prøver å løse personalsaker på et offentlig nettsted? Eier ikke folk etikk og moral lengre? Og taushetsplikt er den opphørt? Anonymkode: 87ff2...053 Hvor er taushetsplikten brutt i startinnlegget? Jeg tror eneste utvei her er å ta en formell prat med vedkommende sammen med eventuell tillitsvalgt og/eller verneombud. Det er noen som tror at de skal behandles som hellige kuer fordi de er småbarnsforeldre, det kan fort bli slitsomt. 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni #20 Skrevet 14. juni Følg innlegg #7. Av det du har skrevet så har dere også vist vilje til å prøve å tilpasse dere men arbeidstaker lever i en misforstått verden så hun trenger å realitetsorienteres. Ville også startet med avkortning i lønn. Noter ned fravær og avkort lønn måned for måned i prosent av fravær. Da vil pipa få en annen lyd etter at hun prøver å lage litt styr. Anonymkode: a1516...50d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå