Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Elline
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

En snakker med læreren det gjelder før man kobler på avdelingsleder, og eventuelt rektor. Det kan stå der av en grunn, som gir mening etter du har spurt. 

Anonymkode: 59c96...cff

Har lenge vært i dialog med lærer ang dårlig klassemiljø uten resultat.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Elline skrev (4 minutter siden):

Surah At-Tawbah - 5 - Quran.com Det var 9:5 .....

så du er TS og skrev feil i HI? 

Anonymkode: 3d2ba...aba

• Liker 1
Gjest Elline
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

En snakker med læreren det gjelder før man kobler på avdelingsleder, og eventuelt rektor. Det kan stå der av en grunn, som gir mening etter du har spurt. 

Anonymkode: 59c96...cff

Har lenge vært i dialog med lærer ang dårlig klassemiljø uten resultat.

Gjest Elline
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

så du er TS og skrev feil i HI? 

Se på bilde, da vel

AnonymBruker
Skrevet
Elline skrev (Akkurat nå):

Se på bilde, da vel

Ville det vært like ille for deg om det var et bibelvers det var refert til? 
Koranens kapittel 9 har mange likheter med bibelske tekster både i Det gamle testamentet og Det nye testamentet. 
Det er et kapittel som handler om Guds nåde, rettferdighet, tro, lydighet, krig og fred, og disse temaene kan også finnes i Bibelen. Ville du snakket med rektor om det var et bibelvers også?

• Liker 1
Gjest Elline
Skrevet

Ville det vært like ille for deg om det var et bibelvers det var refert til? 
Koranens kapittel 9 har mange likheter med bibelske tekster både i Det gamle testamentet og Det nye testamentet. 
Det er et kapittel som handler om Guds nåde, rettferdighet, tro, lydighet, krig og fred, og disse temaene kan også finnes i Bibelen. Ville du snakket med rektor om det var et bibelvers også?

Absolutt, jeg hadde tatt det opp dersom det var hatefulle bibelvers på tavla. Hvorfor ikke? 

Skrevet
Elline skrev (4 minutter siden):

Absolutt, jeg hadde tatt det opp dersom det var hatefulle bibelvers på tavla. Hvorfor ikke? 

Spørsmålet er hvorfor det står der, ikke nødvendigvis hva som står der.

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Rektor! Avisa! Osv! Dette er oppfordring til hatefulle handlinger mot oss som ikke er muslimer og er jo faktisk straffbart. 

Anonymkode: b573e...a51

• Liker 1
  • Nyttig 3
Gjest Elline
Skrevet

Rektor! Avisa! Osv! Dette er oppfordring til hatefulle handlinger mot oss som ikke er muslimer og er jo faktisk straffbart. 

ja, ikkesant? Denne reaksjonen jeg er redd for. Men er jeg helt tullete? 

AnonymBruker
Skrevet
Elline skrev (1 minutt siden):

ja, ikkesant? Denne reaksjonen jeg er redd for. Men er jeg helt tullete? 

Jeg hadde meldt til rektor og avisa. Det hadde jeg forøvrig gjort om det var et bibelvers også det ble henvist til. Dette har ikke noe med undervisning å gjøre.

Anonymkode: e4a9a...a5e

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg hadde meldt til rektor og avisa. Det hadde jeg forøvrig gjort om det var et bibelvers også det ble henvist til. Dette har ikke noe med undervisning å gjøre.

Helt enig! 

Anonymkode: 2b4a2...ef8

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.6.2025 den 12.19):

Dette er sykt.

Anonymkode: e3488...218

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Dette er sykt.

Nei.

Det som er SYKT er at det i demokratiske Norge er sånn frykt for å være politisk ukorrekt at barneskolebarn i skoletida tydeligvis promoterer drap og terror uten at noen våger å stille spørsmålstegn til det. 

Anonymkode: 3142a...532

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei.

Det som er SYKT er at det i demokratiske Norge er sånn frykt for å være politisk ukorrekt at barneskolebarn i skoletida tydeligvis promoterer drap og terror uten at noen våger å stille spørsmålstegn til det. 

Anonymkode: 3142a...532

Ja det er det jeg mener. Det som står skrevet på tavla er sykt.

Men hva gjør man med det? Ikke noen vits i å gjøre noe. Ta bilder om det skjer igjen og samle på det sånn at man har mer å komme med. Står høyt oppe da. Dette er ikke unger.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde helt klart snakket med læreren. Selv om du har snakket om klassemiljøet før, er dette en ny, separat sak.

Avhengig av hva læreren svarte, ville jeg vurdert hva som er neste skritt.

Anonymkode: 04e2a...087

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.6.2025 den 11.37):

Dette er vgs, reagerte veldig på at det sto koran vers på tavla, dette har stått der i nesten en uke. Det er vers som jeg googlet meg til, men de var rasistiske og oppfordret folk til å ta "avstand fra vanntro". 

Overreagerer jeg eller hva synes dere? det sto" Quran 9:4 og 8:12" 

Vet ikke hvilke råd jeg skal gi. Synes det er ekkelt men hva gjør man, om noe?

Anonymkode: 3aadf...b02

Jeg vil råde deg til å snakke med avdelingsleder på en spørrende og ikke konfronterende måte først og fremst.

Fortell hva du så, at du har sjekket opp i det og spør om han vet grunnen til at det stod / står der.

Jeg antar at du er elev, og som elev skal du ha det trygt på skolen. Det er tydelig at dette gjør deg ubekvem.

Anonymkode: 5efb2...7ba

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.6.2025 den 12.15):

Er det rart det er krig i verden? Mye kan løses ved å være spørrende. Jeg skulle ønske flere stilte spørsmål før man gikk til angrep.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

I og med at skoleåret er ferdig er det mer passende å spørre; Hvordan gikk det?

• Liker 1
Skrevet

Du overreagerer ikke. Det er helt greit å reagere når religiøse tekster med krigsspråk eller splittende budskap blir stående synlig i et klasserom uansett hvilken religion det kommer fra. Hadde det stått bibelvers med lignende innhold, ville folk også reagert.

Skolen skal være et nøytralt sted. Det handler ikke om å være anti-islam eller anti-religion, men om å holde undervisningsrom frie for religiøs påvirkning som kan skape utrygghet, misforståelser eller utenforskap.

Quran 9:4 og 8:12 er vers som, tatt ut av kontekst, kan høres ekstremt ut og det gjelder faktisk mange gamle religiøse tekster. Poenget er bare: hvorfor står dette på en tavle i en videregående skole i flere dager uten at noen tar det bort?

Det er ikke “rasistisk” å stille spørsmål ved det. Det er sunt. Det handler om trygghet og balanse.

Hvis du er usikker på hva du skal gjøre, ville jeg spurt læreren først helt rolig hva hensikten var. Hvis det ikke er en del av undervisningen, så burde det fjernes. Enkelt og greit.

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde det vært bibelvers med lignende innhold hadde det vært politianmeldt og avisoppslag...

Anonymkode: 502cf...099

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...