Gå til innhold

PMDD - orker ikke mer

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva er faktisk verdt å prøve? 

Er helt apatisk og orker ingenting

Anonymkode: 159b9...5cc

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Allergimedisiner!! 

Det har fullstendig endret det helvete jeg levde i hver syklus! Ved økning av østrogen, skaper mastcellene en økning av histaminer i kroppenn, og det forårsaker en rekke bivirkninger. Ved å ta allergimedisiner, altså antihistaminer, kan vi motvirke mye av dette. 

Det var nok en "fordummet" forklaring, men det var slik legen min beskrev det til meg. Vi ga det et forsøk etter at hun sa det har hjulpet mange av hennes pasienter som sliter med PMDD, og det fungerer veldig godt. 

Misforstå meg rett, jeg merker fremdeles syklusen og blir litt nedfor og demotivert og litt ekstra tankekjør og noen fysiske symptomer, men det er en brøkdel av hva jeg hadde tidligere. 

Det aller beste er å kombinere to ulike allergimedisiner, en H1 blokker og en H2 blokker. Jeg tar cetirizin og pepcid, og jeg tar de på kvelden pga potensiell tretthet. Jeg tar disse ca to uker av måneden. 

Pepcid er visst ikke ideell for langtidsbruk hvis man har noe trøbbel med nyrer og lever, og du kan isåfall teste ut med kun H1 blokker eventuelt. 

Jeg begynner å ta dem første dagen jeg merker at jeg er litt irritabel eller nedfor (jeg tracker ikke syklusen godt nok til å vite datoer). 

Anonymkode: ec316...189

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Allergimedisiner 

Antidepressiva 

Kjemisk overgangsalder 

Smertestillende 

Hormoner. 

Skal det sies  at jeg har prøvd alt, og eneste som fungerer er zoloft som jeg tar de dagene jeg føler meg ekstra dårlig. 

Er grusomt å leve med ❤️

Anonymkode: 75830...679

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil legge til at min PMDD var så ille at jeg fullstendig kapitulerte fra livet, fungerte dårligere på jobb og fungerte ikke overhodet på privaten. Verken sosialt eller mtp å renhold av bolig, hygieniske tiltak, jeg følte på suicidale tanker. Alt jeg gjorde var å gråte og føle meg helt ubrukelig og håpløs, mange dager i stress.

Jeg merket heldigvis et mønster i at det gjentok seg hver måned, og da klarte jeg å overstyre tankene nok til å fortelle meg selv at det er pga syklusen. Jeg kastet bort lang tid på å ikke gå til legen, for jeg fortalte meg selv at det bare er sånn...

Angrer på at jeg ikke gikk tidligere, for livet nå er virkelig helt annerledes. Jeg får fremdeles ikke gjort noe særlig produktivt den verste uka, og blir mer emosjonell og følsom, men det er ikke overveldende på noen måte. Og jeg kommer meg på trening, men gir meg selv klapp på skulderen for selv en rolig økt. Jeg lar kroppen få hvile. 

Det er stort sett 10 dager av syklusen tror jeg, men jeg tar de allergimedisinene 14 dager i strekk. De kan kjøpes reseptfritt (billigst på Farmasiet etter hva jeg har funnet). Det skader ikke å prøve! Jeg merket forskjell allerede første syklusen jeg prøvde. Og så enda mer forbedring neste gang. 

Hvis du tracker syklusen nøye, vil det mest sannsynlig være enda bedre for deg. Da kan du begynne dagen før det starter. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Allergimedisiner!! 

Det har fullstendig endret det helvete jeg levde i hver syklus! Ved økning av østrogen, skaper mastcellene en økning av histaminer i kroppenn, og det forårsaker en rekke bivirkninger. Ved å ta allergimedisiner, altså antihistaminer, kan vi motvirke mye av dette. 

Det var nok en "fordummet" forklaring, men det var slik legen min beskrev det til meg. Vi ga det et forsøk etter at hun sa det har hjulpet mange av hennes pasienter som sliter med PMDD, og det fungerer veldig godt. 

Misforstå meg rett, jeg merker fremdeles syklusen og blir litt nedfor og demotivert og litt ekstra tankekjør og noen fysiske symptomer, men det er en brøkdel av hva jeg hadde tidligere. 

Det aller beste er å kombinere to ulike allergimedisiner, en H1 blokker og en H2 blokker. Jeg tar cetirizin og pepcid, og jeg tar de på kvelden pga potensiell tretthet. Jeg tar disse ca to uker av måneden. 

Pepcid er visst ikke ideell for langtidsbruk hvis man har noe trøbbel med nyrer og lever, og du kan isåfall teste ut med kun H1 blokker eventuelt. 

Jeg begynner å ta dem første dagen jeg merker at jeg er litt irritabel eller nedfor (jeg tracker ikke syklusen godt nok til å vite datoer). 

Takk! Høres ut som det er verdt å prøve. Jeg fungerer ikke i hverdagen heller og har ikke gjort det på mange år. Hver mnd nå er det vanskeligere og vanskeligere å komme seg levende gjennom. 

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Allergimedisiner 

Antidepressiva 

Kjemisk overgangsalder 

Smertestillende 

Hormoner. 

Skal det sies  at jeg har prøvd alt, og eneste som fungerer er zoloft som jeg tar de dagene jeg føler meg ekstra dårlig. 

Er grusomt å leve med ❤️

Anonymkode: 75830...679

Bra zoloft funker for deg. Har testet antidep og p-piller, men de har gitt andre bivirkninger igjen og ikke ønsket effekt. Får jo lyst til å fjerne eggstokker og livmor, men vet jo at det gir andre plager igjen. Men man blir desperat. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Allergimedisiner!! 

Er det den pepcid mot halsbrann/sure oppstøt?

Anonymkode: ac8f2...f40

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Er det den pepcid mot halsbrann/sure oppstøt?

Anonymkode: ac8f2...f40

Ikke den du spør, men ja, stemmer.

Anonymkode: 5f876...d81

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Bra zoloft funker for deg. Har testet antidep og p-piller, men de har gitt andre bivirkninger igjen og ikke ønsket effekt. Får jo lyst til å fjerne eggstokker og livmor, men vet jo at det gir andre plager igjen. Men man blir desperat. 

Husk på at ikke alle antidepressiva er like, det finnes flere typer og effekt og bivirkning er ulik fra medisin til medisin og person til person. Det er absolutt verdt å prøve ut forskjellige typer. Sier det bare i tilfelle du ikke får effekt av antihistamin, det må jo ellers være det beste alternativet.

Anonymkode: 4b63a...b2b

AnonymBruker
Skrevet

Alder?

Anonymkode: 7cc1f...63f

AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker said:

Alder?

Anonymkode: 7cc1f...63f

32!

AnonymBruker
Skrevet

Du kan forresten også teste ut en liste over high histamine foods for å unngå disse i de verste periodene. 

Det KAN hende det er nok til å hjelpe deg... Men mest sannsynlig vil allergimedisinene gjøre det enda bedre. 

AnonymBruker
Skrevet

Min pms utviklet seg til pmdd ila 30 årene. Det ble veldig mye verre etter barn nr 2, og jeg var ekstremt følsom og nedstemt i uka før mens. Var veldig slitsomt da jeg også hadde syklus på 21 dager. Dro til legen og hun foreslo å prøve p-piller først. Det virket litt, men det føltes som jeg bare tok alt det negative humøret før mens og fordelte det på hele syklusen. Ble mer stabil, men var konstant litt nedstemt.  Da prøvde jeg å ta  Zoloft, kun i uka mellom eggløsning og mens. Det virker på humøret, men bivirkningene var utrolig kjipe. Mistet fullstendig evnen til å oppnå orgasme og hadde ekstrem halsbrann. Prøvde å ta de hele syklusen også, men bivirkningene var for store. Til slutt begynte jeg på hormonplaster m østrogen. Det har hjulpet meg utrolig mye.   Min pms/ pmdd ble som sagt verre med årene, og syklus ble kortere og kortere ila 30 årene. Utredning til prøverørsbehandling viste også lave eggreserver, så det tyder på at jeg muligens startet perimenopause ganske tidlig i 30 årene. Det kan forsterke pms/ pmdd.  Dere andre med pmdd har min fulle sympati! Det er så innmari vondt og grusomt når det står på. Håper dere finner en løsning som passer for dere! ❤️❤️❤️

Anonymkode: e42bd...247

AnonymBruker
Skrevet

For meg har ketaminbehandling hjulpet mot den verste depresjonen ❤️ dyrt, og kanskje ikke en behandling som er for alle, men jeg er glad jeg gjorde det.

Jeg har fremdeles mye plager, blir utmattet, får mer smerter i kroppen, fungerer ikke så godt sosialt, kortere lunte med barna osv - men jeg får ikke lengre den ekstremt vonde nedturen hvor livet ikke føles verdt å leve.

Jeg begynte omtrent samtidig på østrogenspray mot perimenopause, mulig det også har hjulpet ☺️ (jeg tåler heller ikke vanlig hormonprevensjon, dette blir noe annet).

Anonymkode: 647cb...a8e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Allergimedisiner!! 

Ikke jeg som er TS, men hvor raskt merket du bedring når du begynte på dette?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ikke jeg som er TS, men hvor raskt merket du bedring når du begynte på dette?

Som jeg skrev i et av de andre svarene her i tråden så merket jeg bedring allerede første syklusen! Og så neste syklus var det enda mer forbedring, for da tok jeg det tidligere. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Noen som har prøvd akupunktur forresten?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...