AnonymBruker Skrevet 12. juni #1 Skrevet 12. juni Har en del gjeld etter en komplisert bygge-sak. (Hus). Uansett så skal det nå søkes om gjeldsordning. Har vært i dialog med namsmann å skal bare sende inn siste opplysninger før hun evt kan starte med forhandlinger 😌 Har lest litt, å ser at noen får beholde feriepenger og halv skatt i desember. Jeg fikk beskjed om at feriepenger blir tatt rett til kreditoren. Hun nevnte at det hadde komt en ny regel på at man kunne få det på 3 år, dette ville hun prøve på med meg, siden dette er gjeld jeg ikke har fått «goder» av. Altså det er ikke forbrukslån som jeg har tatt opp å brukt på ting uten å betale for meg 😌 Jeg har også lest at det er knalltøft å være under gjeldsordning, men slik jeg ser det for min del så har jeg da mer å rutte med i mndn en det jeg har nå mtp hva jeg betaler til kreditoren pr dags dato + billån og lånekassen. Er det noen som har erfaring med å være under en slik ordning? Å er det så tøft som jeg leser? I følge satsene så får jeg nærmere 19.000 i livsopphold for meg å barna + det blir holdt ute noen stønader som er tiltenkt ene barnet. Jeg får også beholde bil, å hun sa det vil bli lagt av ekstra til utgifter til transport.. Anonymkode: 48203...ff3 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni #2 Skrevet 12. juni Ja man får ofte beholde mer enn mange tror. Jeg lagde frivillig nedbetalingsplan som jeg ikke klarte å holde. Fikk tvungen gjeldsordning og fikk desten dobbelt så mye å rutte med i måneden, sammenlignet med den frivillige ordningen. Skulle gjort dette fra starten av. Angrer skikkelig på at jeg prøvde å ordne opp selv. Styrkeforholdet mellom skyldner og kreditor er veldig skjevt, da er bedre at man bare følger lovene. For de er ofte mer fordelaktig for skyldner. Anonymkode: e95c2...644
AnonymBruker Skrevet 12. juni #3 Skrevet 12. juni Hei, jeg har ikke hørt noe om at man kan beholde halv skatt i desember og feriepenger. Veldig bra om du får til en slik løsning. Jeg har ikke gjeldsordning selv, men min samboer har det. Da min økonomi er på stell har vi det nok bedre enn enslige med gjeldsordning. Likevel har jeg ikke spesielt høy lønn så føler 100% at gjeldsordningen preger familien vår. Lyset i tunnelen er jo at gjelden blir borte. Og hverdagen går opp i opp. Men livet er jo på vent nå mens gjeldsordningen går sin gang. Eksempler er at når vaskemaskinen ryker tar det mange måneder før vi får råd til å kjøpe ny, sydenferier er bare å glemme, holde pusten når bilen er på EU kontroll. Vi snur på krona på alt. Vi lever også i et samfunn hvor det å ha dårlig økonomi er er forbundet med en del skam. Har derfor også brukt mye energi på å unngå at det skal gå utover barna. Jeg vil tro det vil bli verdt det når ordningen er over. Det har vært overraskende lite oppfølging etter at ordningen kom på plass. Man må klare å styre det selv og betale inn det man skal. Følg med når det blir oppjusteringer av livsoppholdet eller på endringer i utgifter som husleie eller barnehageutgifter. Anonymkode: 10146...2a3
TBergh Skrevet 12. juni #4 Skrevet 12. juni Hei. Søk på " revidert gjeldsordningslov", og du få opp proposisjonen til de nye gjeldsordningsloven (Gol/gol) Der vil du kunne lese om hvordan lovgiverne har ment at loven skal fungere.. Med vennlig hilsen TBergh
AnonymBruker Skrevet 12. juni #5 Skrevet 12. juni Ja, jeg lever på gjeldsordning. har lite å rutte med, men overlever. Virker som du kompliserer veldig. Namsmann ser året over ett, driter I feriepenger, halv skatt osv. Det er tatt høyde for i betalingsplan. Du tjener xxx - skatt xxx - livsopphold xxx = overskudd Overskudd delt på 12 måneder, er summen du skal betale hver måned Man får en nedbetalingsplan med en fast sum hver måned som overføres direkte til kreditor(ene) Min strategi er lavere forskuddsskatt og en kalkulert baksmell som betales med feriepenger. Iogmed det er samme sum hver måned som skal betales, men inntekten er variabel nettopp på grunn av feriepenger og halv skatt. så i praksis hadde det vært langt under livsopphold sats hver måned uten å gjøre det slik jeg gjør Anonymkode: dc8e9...dda
AnonymBruker Skrevet 12. juni #6 Skrevet 12. juni Angående halv skattetrekk og feriepenger. Det skal betales inn. Si du har 40000 inn normalt og kanskje 70000 i juni som er feriepenger. Da er det 30 000 som trekkes fra livsoppholdet ditt fordelt over de andre månedene. Anonymkode: dc8e9...dda
AnonymBruker Skrevet 14. juni #7 Skrevet 14. juni Jeg får beholde feriepenger og alt. Men jeg betaler også 0 kr i gjeld under hele gjeldsordningsperioden fordi min inntekt er for lav til at jeg sitter igjen med overskudd etter boutgifter, bilutgifter og livsopphold. Alenemamma. Så vi lever veldig godt og har god nok økonomi til å reise mye både i inn- og utland. Har også fått spart opp en god buffer på sparekontoene til barna. Siste året med gjeldsordning nå, men jeg merker jo som sagt ikke noe på økonomien uansett siden jeg ikke betaler noen ting. Forskjellen er vel at man slipper å bli terrorringt fra kreditorer når man har gjeldsordning. Anonymkode: 01fa5...03b
AnonymBruker Skrevet 14. juni #8 Skrevet 14. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg får beholde feriepenger og alt. Men jeg betaler også 0 kr i gjeld under hele gjeldsordningsperioden fordi min inntekt er for lav til at jeg sitter igjen med overskudd etter boutgifter, bilutgifter og livsopphold. Alenemamma. Så vi lever veldig godt og har god nok økonomi til å reise mye både i inn- og utland. Har også fått spart opp en god buffer på sparekontoene til barna. Siste året med gjeldsordning nå, men jeg merker jo som sagt ikke noe på økonomien uansett siden jeg ikke betaler noen ting. Forskjellen er vel at man slipper å bli terrorringt fra kreditorer når man har gjeldsordning. Anonymkode: 01fa5...03b I fare for å bli frekk og spydig. Men hva lærer man av konsekvensene av gjeldsordning hvis man likevel kan flotte seg og reise på ferie og tur og kos mens dette pågår? Man er jo ofte skyldige enorme beløp. Synes dette virker litt rart. Da har man jo ingen intensiver med å få livet på rett kjøl, og ikke gjøre samme blemme om igjen? Anonymkode: 4e9a0...ec4 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni #9 Skrevet 16. juni Jeg har gjeldsordning . Beholder feriepenger men betaler mer ellers i året syns du var dømmende som skrev at du ikke har hatt goder av gjelden siden det var bygge gjeld. Hva vet du om andre som har forbrukslån ? Ikke alle har kjøpt dritt. Noen har kjøpt mat og betalt strøm. Anonymkode: 9dac1...db7
AnonymBruker Skrevet 20. juni #10 Skrevet 20. juni AnonymBruker skrev (På 16.6.2025 den 20.20): Jeg har gjeldsordning . Beholder feriepenger men betaler mer ellers i året syns du var dømmende som skrev at du ikke har hatt goder av gjelden siden det var bygge gjeld. Hva vet du om andre som har forbrukslån ? Ikke alle har kjøpt dritt. Noen har kjøpt mat og betalt strøm. Anonymkode: 9dac1...db7 Det var ikke ment dømmende, var bare for å vise eksempel til hvorfor jeg kunne få det på 3 år. Fullstendig klar over at mange desverre har måtte ta opp forbrukslån for å ha råd til mat og strøm, men da har men vel rett på supplerende sosial-stønad? Anonymkode: 48203...ff3
AnonymBruker Skrevet 21. juni #11 Skrevet 21. juni AnonymBruker skrev (På 14.6.2025 den 16.24): I fare for å bli frekk og spydig. Men hva lærer man av konsekvensene av gjeldsordning hvis man likevel kan flotte seg og reise på ferie og tur og kos mens dette pågår? Man er jo ofte skyldige enorme beløp. Synes dette virker litt rart. Da har man jo ingen intensiver med å få livet på rett kjøl, og ikke gjøre samme blemme om igjen? Anonymkode: 4e9a0...ec4 Litt enig der. Om man først har pådratt seg mye gjeld er det egentlig dumt å betale på den men bedre å kjøre alt i grøfta så man får gjeldsordning, så er man gjeldsfri på noen år. Du premieres egentlig for å ha mest mulig lån. Anonymkode: 1faca...7b3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå