AnonymBruker Skrevet onsdag kl 21:36 #1 Skrevet onsdag kl 21:36 10-åringen har fått mensen og hatt en relativt regelmessig syklus siden den kom første gang. Hun har autismespekterdiagnose og har heldigvis taklet alt overraskende greit 🥰 Hun er derimot veldig sensitiv for alt av ubehag og synes det er fælt å gå med bind. Vi har prøvd litt forskjellig og de beste til nå er Always med vinger. Jeg tenker at det helt klart er best for henne å bruke tampong eller kopp på sikt. Kopp har jeg aldri prøvd selv, så der må jeg vel være testperson først ☺️ Det kjipe nå er at sommerferien nærmer seg og vi skal ha badeferie rundt uka hun skal ha neste mens. Hun elsker å bade, og det hadde vært helt krise om ferien hennes blir ødelagt av mensen Hun blør ganske mye i en hel uke, så bading er uaktuelt over mange dager. Da tenker jeg hun kunne få prøve å bruke tampong allerede nå. Noen som har erfaring med å lære veldig unge jenter/jenter med autisme å bruke det? Hvordan gå frem for å gjøre det minst mulig ekkelt og skremmende? Anonymkode: b4db3...1ac
Fighter83 Skrevet onsdag kl 21:38 #2 Skrevet onsdag kl 21:38 (endret) AnonymBruker skrev (2 minutter siden): 10-åringen har fått mensen og hatt en relativt regelmessig syklus siden den kom første gang. Hun har autismespekterdiagnose og har heldigvis taklet alt overraskende greit 🥰 Hun er derimot veldig sensitiv for alt av ubehag og synes det er fælt å gå med bind. Vi har prøvd litt forskjellig og de beste til nå er Always med vinger. Jeg tenker at det helt klart er best for henne å bruke tampong eller kopp på sikt. Kopp har jeg aldri prøvd selv, så der må jeg vel være testperson først ☺️ Det kjipe nå er at sommerferien nærmer seg og vi skal ha badeferie rundt uka hun skal ha neste mens. Hun elsker å bade, og det hadde vært helt krise om ferien hennes blir ødelagt av mensen Hun blør ganske mye i en hel uke, så bading er uaktuelt over mange dager. Da tenker jeg hun kunne få prøve å bruke tampong allerede nå. Noen som har erfaring med å lære veldig unge jenter/jenter med autisme å bruke det? Hvordan gå frem for å gjøre det minst mulig ekkelt og skremmende? Anonymkode: b4db3...1ac Tenker det er best å introdusere henne for mensenkopp o.l ja👍 Endret onsdag kl 21:39 av Fighter83 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 21:45 #3 Skrevet onsdag kl 21:45 Kjøp ulike typer tamponger, feks ob og tanpax, i minste størrelse og finn en youtube-video som viser hvordan man setter den inn. Anonymkode: 4b19d...5ca 2
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 04:20 #4 Skrevet torsdag kl 04:20 Får du henne til å ta piller, så kan mensen utsettes med Primolut-N, dersom tampong ikke funker (jeg fikk ikke til å bruke tampong som ung, jeg prøvde altså). Men de må tas tre ganger om dagen da, så det krever litt planlegging. Jeg var 12 første gang jeg fikk dem. Skjønner om man er litt skeptisk, men ville bare nevne det som alternativ. Jeg fikk det utskrevet av min lege-onkel som mente det var uproblematisk så lenge det var en sjelden gang. Anonymkode: 00904...c2e 6
NoaideBiehtar Skrevet torsdag kl 04:31 #5 Skrevet torsdag kl 04:31 Menskopp er krevende å lære seg og forutsetter at man er godt kjent med seg selv nedentil... Jeg klarer ikke å se for meg at en tiåring skal greie det. Er jo bare å prøve tamponger. Husk å prøve den minste. Er menstruser og mensbadetøy et alternativ? Har også god erfaring med primolut, men vet ikke om de gis til barn. 5
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 04:45 #6 Skrevet torsdag kl 04:45 Menskopp høres for vanskelig ut. Det er vanskelig selv for voksne. Men tamponger kan hun prøve. Anonymkode: 27c83...715 2
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 04:47 #7 Skrevet torsdag kl 04:47 NoaideBiehtar skrev (15 minutter siden): Menskopp er krevende å lære seg og forutsetter at man er godt kjent med seg selv nedentil... Jeg klarer ikke å se for meg at en tiåring skal greie det. Er jo bare å prøve tamponger. Husk å prøve den minste. Er menstruser og mensbadetøy et alternativ? Har også god erfaring med primolut, men vet ikke om de gis til barn. Finnes det mensbadetøy? Anonymkode: 2640f...442
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 04:52 #8 Skrevet torsdag kl 04:52 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Finnes det mensbadetøy? Anonymkode: 2640f...442 Det fins ja Anonymkode: 44f92...435 1 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 04:53 #9 Skrevet torsdag kl 04:53 Jeg fikk mensen som 15 åring og fikk ikke tamponger skikkelig opp før etter jeg hadde hatt sex ( som 17 åring). Hadde skikkelig trang skjedekrans som hindret å føre noe inn. Anonymkode: cc481...bf5 3 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 04:54 #10 Skrevet torsdag kl 04:54 Kan hun ikke bare prøve de minste tampongene fra ob? Det følger jo med et bilde i pakningsvedlegget på hvordan man setter det inn. fikk selv mensen første gang som tiåring rett før en sydentur med en venninne og hennes familie. Da bare så jeg på bildet. Null stress Anonymkode: 6b772...05f
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 04:55 #11 Skrevet torsdag kl 04:55 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Finnes det mensbadetøy? Anonymkode: 2640f...442 Ja, det finnes mensen badetøy på Lindex, akkurat kjøpt til min 12 åring som også har mensen på badeferie. Anonymkode: d6479...846 3
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 05:00 #12 Skrevet torsdag kl 05:00 Det finnes mensen badetøy som evt. kan prøves i forkant å se hvor godt det holder. Tampong og kopp kan gjerne introduseres, og disk også da den er hakket enklere enn kopp slik jeg forstår det (skal ikke ha det samme vakuumet). Men generelt ellers, har dere prøvd mensentruser? Jeg er på spekteret selv, hater bind, alltid gjort det (og hatet tampong også, enda verre, da jeg alltid har klart å kjenne den selv hvor langt inn jeg trykket den), og det å prøve mensentruser i voksenalder har vært fantastisk! Funker nok ikke for alle da, men kan være noe å prøve. Anonymkode: d4277...510 4 2
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 05:15 #13 Skrevet torsdag kl 05:15 Ts, kjøp de nymotens badetrusene. Hvis hun blør en del, er jo ikke den minste ob ett alternativ uansett. Og for enkelte (som meg selv) ble tampong aldri et alternativ 🙈 Anonymkode: 56546...445 2
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 06:13 #14 Skrevet torsdag kl 06:13 Nei. Tampong er full i gift. Styr unna. 10 åring og mensen, stakkars barn. Er for tidlig med p-piller også. La hun bruke bind og bytt ofte. Bad med sykkelshorts f.eks og i sjøen. Eller dusj hodet og ansikt i kaldt vann. Ville ikke gitt hormoner eller medisiner til så ung jente. Anonymkode: d4948...2cd 2
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 06:17 #15 Skrevet torsdag kl 06:17 Min 14 åring får ikke inn en tampong, det er rett og slett for liten åpning. Menskopp klarte jeg ikke før etter jeg hadde født. Det var først da jeg klarte å få manøvrert på plass en såpass stor sak. Anonymkode: 6c507...495 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 06:21 #16 Skrevet torsdag kl 06:21 jeg tror i så fall jeg heller ville vurdert menstruser og menskopp ikke tampax osv.. Anonymkode: 5a8c9...a22 2
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 06:24 #17 Skrevet torsdag kl 06:24 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Nei. Tampong er full i gift. Styr unna. 10 åring og mensen, stakkars barn. Er for tidlig med p-piller også. La hun bruke bind og bytt ofte. Bad med sykkelshorts f.eks og i sjøen. Eller dusj hodet og ansikt i kaldt vann. Ville ikke gitt hormoner eller medisiner til så ung jente. Anonymkode: d4948...2cd Gikk du glipp av den delen der hun skrev at datteren er på autismespekteret og synes bind er ubehagelig? Bind er med andre ord et dårlig alternativ. Jeg ville latt henne få prøve menstruser og mensbadetøy. Hvis det føles greit for henne, så er vel det et veldig enkelt og greit alternativ. Lett å bruke og lite stress. Sjekk f.eks. her, her er for barn og unge: https://shop.libresse.no/collections/menstruser-for-tonaringar?srsltid=AfmBOoqy1GMr09Kb2_xRhCh4lWFKKC38q9LkVdIQ6IrbAOfSxwr-9m7V Anonymkode: ab8ae...9cf 2
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 06:28 #18 Skrevet torsdag kl 06:28 AnonymBruker skrev (8 timer siden): 10-åringen har fått mensen og hatt en relativt regelmessig syklus siden den kom første gang. Hun har autismespekterdiagnose og har heldigvis taklet alt overraskende greit 🥰 Hun er derimot veldig sensitiv for alt av ubehag og synes det er fælt å gå med bind. Vi har prøvd litt forskjellig og de beste til nå er Always med vinger. Jeg tenker at det helt klart er best for henne å bruke tampong eller kopp på sikt. Kopp har jeg aldri prøvd selv, så der må jeg vel være testperson først ☺️ Det kjipe nå er at sommerferien nærmer seg og vi skal ha badeferie rundt uka hun skal ha neste mens. Hun elsker å bade, og det hadde vært helt krise om ferien hennes blir ødelagt av mensen Hun blør ganske mye i en hel uke, så bading er uaktuelt over mange dager. Da tenker jeg hun kunne få prøve å bruke tampong allerede nå. Noen som har erfaring med å lære veldig unge jenter/jenter med autisme å bruke det? Hvordan gå frem for å gjøre det minst mulig ekkelt og skremmende? Anonymkode: b4db3...1ac Jeg er (alene)far og har lite å stille opp med når det kommer til slike ting, men har gjort det allikevel med god suksess. Mulig fokus på åpenhet har hjulpet godt. Temaet er ihvertfall ikke tabu. Så når tampong ble et tema var løsningen enkel, vi leste oss opp i pubertetsboken igjen, og så ble vi enig om å kontakte en god venn av meg som kunne snakke om detaljene. Løste seg aldeles utmerket! Anonymkode: 47949...9cf 2 7 2
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 06:35 #19 Skrevet torsdag kl 06:35 Kjøp inn de minste tampongene eller tampax med hylse som hun kan starte å øve med. Om hun synes det er flaut å snakke med deg om kan du sikkert finne video på nett som forklarer hvordan man setter inn. Super at du har en fornuftig holdning til dette! Min mor mente jeg var alt for ung (??) for tampong da jeg var 11 og fikk mensen, og sendte meg på skolebading med vanlig bind 🤦🏻♀️ Har nesten traumer fortsatt av hele greia. Anonymkode: 08a32...ae8 2
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 06:37 #20 Skrevet torsdag kl 06:37 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Gikk du glipp av den delen der hun skrev at datteren er på autismespekteret og synes bind er ubehagelig? Bind er med andre ord et dårlig alternativ. Jeg ville latt henne få prøve menstruser og mensbadetøy. Hvis det føles greit for henne, så er vel det et veldig enkelt og greit alternativ. Lett å bruke og lite stress. Sjekk f.eks. her, her er for barn og unge: https://shop.libresse.no/collections/menstruser-for-tonaringar?srsltid=AfmBOoqy1GMr09Kb2_xRhCh4lWFKKC38q9LkVdIQ6IrbAOfSxwr-9m7V Anonymkode: ab8ae...9cf Teste free-bleeding da Anonymkode: a7f3a...b5d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå