Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Litt rådvill. 

For rundt en måned siden valgte jeg å forlate min daværende kjæreste. Forholdet vårt har vært turbulent hele veien, de to årene det varte. Jeg har ikke hatt det noe bra sammen med han. Han har hatt en ekstremt traumatisk barndom og ungdomstid preget av grove svik, seksuelle overgrep, fysisk og psykisk vold. I dag er han en godt voksen mann med flere diagnoser (satt av leger, etter lang utredning). Disse diagnosene preger han såpass at han ikke er i stand til å jobbe, så han er ufør. 

Det har vært mange røde flagg jeg har valgt å overse underveis, med de rosa brillene på. Og det har skjedd mye vondt. Han klarer dessverre ikke å behandle de rundt seg noe særlig fint, men har selvsagt noen gode dager og perioder han også. 

Jeg gjorde det slutt på det jeg føler var en ordentlig måte, hvor jeg snakket med han ansikt til ansikt, forklarte at jeg selv blir syk av forholdet og at jeg føler jeg er på vei til å "brennes ut" - jeg kan ikke lenger ofre min mentale helse fordi han er psykisk syk. Han tok det ikke pent. 

Dagen etter bruddet våknet jeg til 73 SMS og 48 ubesvarte anrop (han hadde da sittet hele natten og punchet ut SMS og ringt om hverandre - jeg hadde mobilen på lydløs). Meldingene vekslet mellom "jeg elsker deg så høyt, ikke forlat meg" til "jævla hore, du har sikkert knulla rundt og gitt meg kjønnssykdommer". I etterkant av dette blokkerte jeg han på mobilen. Han begynte da å ta kontakt via SoMe-kanaler, hvorpå jeg måtte blokkere han der også. 

Et par dager etter dette tok han på nytt kontakt via et ukjent nummer (skjult). Ringte og ringte og ringte. Begynte så å sende SMS fra ukjent nummer (sikkert en venns telefon). Jeg blokket der også. 

Slik har det pågått den siste måneden. Han tar kontakt via venners mobiler og sosiale medier. Jeg sender alltid først en melding hvor jeg forklarer at dette må ta slutt og vennligst la meg være i fred, men han gir seg ikke. Det er grove meldinger som sendes, og han bruker venners some-profiler til å stalke profilene mine, sjekke om jeg har fått noen nye venner (ser antallet) og så beskylde meg for ting. Han har nå diktet opp en lang historie om at jeg har vært utro både en og tre ganger, at han må sjekke seg for kjønnssykdommer, at jeg er en løgnaktig hore og at han skal spytte på både meg og de "skitne karene" jeg har vært utro mot om han ser oss på gata. 

Bare så det er klart: jeg har aldri vært utro. 

I dag fikk jeg melding fra enda et ukjent nummer, og da var det han igjen som kunne informere om at han nå hadde fortalt sine venner og familie "sannheten" om meg, og at han gjerne ville møtes for en kaffe fordi han gjerne ville fortelle meg at han tilgir handlingene mine (som er noe han har diktet opp selv).

Jeg er snart på felgen og vet ikke hva jeg skal gjøre. Hvordan kan jeg få dette til å stoppe? Har det noen hensikt å kontakte politiet? Er det i det hele tatt noe de får gjort?? 

Anonymkode: 336e7...2fd

• Hjerte 17
Skrevet

Ja de kan snakke med ham. For noen hjelper det, for andre ikke, men da er imidlertid du i en dialog med politiet dersom dette fortsetter/utarter seg. 

Om du har muligheten ville jeg anbefale deg å reise bort en god stund. 

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Hadde gått til politiet og anmeldt han for trakassering. 

Ikke bli svak! 

Anonymkode: 89d43...0ff

• Liker 12
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, politiet.

Ta også gjerne en prat med VO-linjen. Oppførselen hans har en del indikatorer på at han er potensielt farlig.

Anonymkode: 689f7...14f

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ta turen til politiet i morgen tidlig. Ikke gi han beskjed at du kommer til å ta kontakt med politiet. Ikke ha kontakt med han i mellomtiden. 

Anonymkode: 823f3...104

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet

Ikke helt lik situasjon og ikke på langt nær så alvorlig. Men jeg ble trakassert av en fyr som kjøpte en bil av meg for et par år siden. Han truet b.l.a med å komme hjem til meg og banke meg opp.... Han gav seg ikke, så jeg fikk til politiet og fikk dem til å ringe han og be han slutte å plage meg. Han nektet selvfølgelig for å ha trakassert meg, men tlf fra politiet hadde tydeligvis en effekt, for det ble stille fra han etterpå 😊

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Ikke møt han. Ikke svar på noe. Ikke slett meldingene. Ta kontakt med politiet. Si at du føler deg utrygg og at dette går ut over din psykiske helse. Be om brev- og besøksforbud. Venninna mi måtte det, men da hadde hun allerede blitt nesten drept flere ganger først. Har selv hatt en stalker som jeg blokkerte på alle kanaler. Gav seg til slutt

Anonymkode: eecac...9f1

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Kjære deg! :gruppeklem:Du har gjort det riktige ved å gå. Dèt du beskriver er ikke bare ubehagelig , men ren trakassering, og det er alvorlig.

Ta kontakt med politiet. Du har gjort alt du kan for å sette grenser, men han fortsetter å bryte dem..

Meldinger med grove anklager og ustabil atferd kan fort utvikle seg til trusler; og det må du ta på alvor. Du er ikke hans verge, og det er ikke din jobb å stabilisere ham!

Som ung mann med voldsomt temperament og psykiske utfordringer, er dette en sårbar fase – både for deg og for ham. Brudd kan trigge sterke reaksjoner, (også impulsivitet) og i verste fall suicidalitet. Nettopp derfor det er så enormt viktig at du tar vare på din egen sikkerhet, lar helsevesen eller politi håndtere det han måtte stå i. Ikke bli stående i dette aleine.

Dokumenter alt, slutt å svare, og ta dette på alvor. Tenk føre var – du fortjener trygghet og fred. ❤️

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Du må definitivt IKKE respondere på NOE han skriver eller ta tlf.

All oppmerksomhet, positiv som negativ, vil tenne mer fyr på bålet.

Anmeld for trakassering.

Bytt nummer.

Anonymkode: ef6b3...c4e

• Liker 6
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Hei.

Litt rådvill. 

For rundt en måned siden valgte jeg å forlate min daværende kjæreste. Forholdet vårt har vært turbulent hele veien, de to årene det varte. Jeg har ikke hatt det noe bra sammen med han. Han har hatt en ekstremt traumatisk barndom og ungdomstid preget av grove svik, seksuelle overgrep, fysisk og psykisk vold. I dag er han en godt voksen mann med flere diagnoser (satt av leger, etter lang utredning). Disse diagnosene preger han såpass at han ikke er i stand til å jobbe, så han er ufør. 

Det har vært mange røde flagg jeg har valgt å overse underveis, med de rosa brillene på. Og det har skjedd mye vondt. Han klarer dessverre ikke å behandle de rundt seg noe særlig fint, men har selvsagt noen gode dager og perioder han også. 

Jeg gjorde det slutt på det jeg føler var en ordentlig måte, hvor jeg snakket med han ansikt til ansikt, forklarte at jeg selv blir syk av forholdet og at jeg føler jeg er på vei til å "brennes ut" - jeg kan ikke lenger ofre min mentale helse fordi han er psykisk syk. Han tok det ikke pent. 

Dagen etter bruddet våknet jeg til 73 SMS og 48 ubesvarte anrop (han hadde da sittet hele natten og punchet ut SMS og ringt om hverandre - jeg hadde mobilen på lydløs). Meldingene vekslet mellom "jeg elsker deg så høyt, ikke forlat meg" til "jævla hore, du har sikkert knulla rundt og gitt meg kjønnssykdommer". I etterkant av dette blokkerte jeg han på mobilen. Han begynte da å ta kontakt via SoMe-kanaler, hvorpå jeg måtte blokkere han der også. 

Et par dager etter dette tok han på nytt kontakt via et ukjent nummer (skjult). Ringte og ringte og ringte. Begynte så å sende SMS fra ukjent nummer (sikkert en venns telefon). Jeg blokket der også. 

Slik har det pågått den siste måneden. Han tar kontakt via venners mobiler og sosiale medier. Jeg sender alltid først en melding hvor jeg forklarer at dette må ta slutt og vennligst la meg være i fred, men han gir seg ikke. Det er grove meldinger som sendes, og han bruker venners some-profiler til å stalke profilene mine, sjekke om jeg har fått noen nye venner (ser antallet) og så beskylde meg for ting. Han har nå diktet opp en lang historie om at jeg har vært utro både en og tre ganger, at han må sjekke seg for kjønnssykdommer, at jeg er en løgnaktig hore og at han skal spytte på både meg og de "skitne karene" jeg har vært utro mot om han ser oss på gata. 

I dag fikk jeg melding fra enda et ukjent nummer, og da var det han igjen som kunne informere om at han nå hadde fortalt sine venner og familie "sannheten" om meg, og at han gjerne ville møtes for en kaffe fordi han gjerne ville fortelle meg at han tilgir handlingene mine (som er noe han har diktet opp selv).

Jeg er snart på felgen og vet ikke hva jeg skal gjøre. Hvordan kan jeg få dette til å stoppe? Har det noen hensikt å kontakte politiet? Er det i det hele tatt noe de får gjort?? 

Ja, det er ikke så vanskelig å få kontakt og besøksforbud når dere ikke har noen grunn til å møte på hverandre. Som felles barn eller jobb osv. Jeg hadde kontaktet politiet og bedt om hjelp.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Ikke møt han. Ikke svar på noe. Ikke slett meldingene. Ta kontakt med politiet. Si at du føler deg utrygg og at dette går ut over din psykiske helse. Be om brev- og besøksforbud. Venninna mi måtte det, men da hadde hun allerede blitt nesten drept flere ganger først. Har selv hatt en stalker som jeg blokkerte på alle kanaler. Gav seg til slutt

Anonymkode: eecac...9f1

Heldigvis er det ikke slik lenger at påtalemyndigheten er de som kan ilegge kontakt og besøksforbud. Nå kan politiet gjøre dette. Så det er heldigvis lettere enn før.

Anonymkode: bc524...db3

• Nyttig 1
Skrevet

Tusen takk for alle svar og råd. Det setter jeg pris på.

Jeg må innrømme at dette er en vanskelig situasjon og jeg kvier meg litt ekstra for å faktisk ta kontakt med politiet, mtp at de virker presset på ressurser (må henlegge saker fordi de ikke kan etterforske). Hvis det er slik at politiet kan ta en telefon til han, så er jo det egentlig veldig greit - og absolutt noe jeg skal "kvinne meg opp" til å få gjennomført i morgen. 

Takk også til deg som tipset om VO.

Til den som skrev at jeg ikke skulle ta kontakt med han eller fortelle han om det: tar absolutt ikke kontakt med han og skal ikke fortelle han at jeg skal ringe politiet i morgen. Jeg har heldigvis tatt vare på alle sms og telefonlogg. Inkl sms og meldinger sendt fra andres mobiler/sosiale medier-kontoer. De jeg har besvart har gått til de ukjente numrene og hans venners innboks, slik at de forhåpentligvis forstår at de ikke kan låne ut kontoene sine til han mer. Usikker på om de er klar over hva han faktisk sender ut fra deres kontoer - tipper han sletter det så fort det er sendt. 

Har rukket å få en melding til: her informerer han om at han vurderer å kontakte kona til en av mine Facebookvenner som han har fått for seg at jeg har vært utro med (fordi vennen min har trykket "Liker" på et bilde fra 2016 - dette ble gjort i 2016 og det har han nå greid å stalke seg frem til). Han skriver "nå skal hun få vite sannheten om dere, dessverre fortjener hun å få vite at du er en homewrecker". Jeg har ikke hatt noe kontakt med vedkommende siden 2014, og da som venner gjennom studiet. 

Merker at jeg er bekymret, da dette er en form for sykelig sjalusi/paranoia jeg ikke har vært borti før. Og merker at jeg er sint på meg selv for at jeg tillot meg å innlede et forhold med en som helt åpenbart, allerede da vi møttes, hadde dype problemer. 

😥

Hilsen trådstarter

• Hjerte 11
Skrevet

Man kan føle empati med barnet han var, men ikke gjør feilen med å sympatisere med mannen han har vokst opp til å bli.

Du må beskytte deg selv mot en potensielt farlig mann. Aldri svar på noen meldinger, for slike folk tygger i seg hver smule som triller deres vei. Spar på alt av meldinger. Hold dørene låst, for han kan finne på å dukke opp hjemme hos deg, eller vente utenfor. Du bør også vurdere om det kan være nødvendig å advare familie, venner og arbeidsplass om at eksen din kan finne på å ta kontakt/trakassere dem når han ikke får respons fra deg. 

Og absolutt, snakk med politiet! Forhåpentligvis vil en telefon fra de være nok til at han tar til vettet, men vær forberedt på at han ikke gir seg så lett.

Min eks måtte legges inn etter 3 måneder med trakassering. Først da stoppet han. 

Anonymkode: f33a4...f96

• Liker 6
Skrevet

Det siste du forteller, at han har fått for seg at du har hatt et forhold til en du faktisk ikke har sett siden 2014, fordi den mannen likte et bilde på sosiale medier - det er et alvorlig faresignal (i tillegg til de andre)!

Du skrev i hovedinnlegget at han har flere psykiske diagnoser. Det kan dessverre virke som om bruddet nå har trigget ham så mye at han har mistet virkelighetsoppfatning, at han nærmest er i en slags psykose eller i det minste blitt veldig paranoid og manisk. Og dette er svært bekymringsfullt, for det kan dessverre også bety at denne mannen kan bli svært farlig!

Du må kontakte politiet i morgen tidlig! Du må søke kontaktforbud!

Jeg vil tro at denne mannen har vært psykisk voldelig mot deg i løpet av disse to årene? At du lenge trolig unnskyldte det med at han har hatt en tøff oppvekst og er syk? Jeg sier dette fordi det er sjeldent noen klikker så totalt ved et brudd som han nå har gjort, hvis det ikke også har vært "tegn" på alvorlig manipulering, kontroll, psykisk og/eller fysisk (eller materiell vold) tidligere. Det er i så fall ekstremt viktig at du også forteller politiet om dette! Du må IKKE holde noe tilbake, du må ikke bagatellisere noe, du må fortelle alt! I så fall er det også partnervold i dette, og da vil det normalt bli tatt enda mer på alvor, og du vil ha rett på bistandsadvokat. Det er også en mulighet for at politiet selv kan velge å anmelde ham, nettopp pga. at det er en ekspartner og at han er blitt så ekstrem som han nå er.

Politiet i morgen tidlig!!!

(Ikke gå ut av huset uten mobil, gjør deg selv uforutsigbar fremover, dvs. ikke ta samme ruter til/fra jobb, gå hjemmefra på ulike tidspunkt, kom hjem på ulike tidspunkt, ha gjerne en venninne eller familiemedlem hos deg, eller bo hos andre. Sørg for at alle rundt deg vet hva som har skjedd og hvordan han er nå, at de ikke må gi ham noen som helst informasjon om deg. Skaff deg en lovlig "pepperspray" som også har lyd, og ha den alltid i en lomme når du beveger deg ute fremover! Ikke åpne døren for noen uten at du vet hvem det er. Sørg for å sikre dører og vinduer, ikke luft med f.eks. verandadør åpen, om du bor på bakkeplan eller på annen måte lett tilgjengelig, i hvert fall ikke uten at du er på veranda selv med mobil. Husk å informere din arbeidsgiver og nære kollegaer om hvordan han holder på, slik at de også er forberedt, og kan unnlate å gi ham informasjon om han forsøker den retningen.

Jeg håper du tar dette på alvor, for denne mannen kan bli alvorlig farlig! En over skrev at det verste som kan skje er at han kan bli suicidal. Det er ikke det verste som kan skje... Det verste som kan skje er at han skader eller tar livet av deg. Så vær så snill, ta dette på alvor! ❤️ )

Anonymkode: eaeb7...757

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 11
Skrevet

Du bør kontakte politiet. Denne mannen er psykisk syk og potensielt farlig.

• Liker 3
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Du skrev i hovedinnlegget at han har flere psykiske diagnoser. Det kan dessverre virke som om bruddet nå har trigget ham så mye at han har mistet virkelighetsoppfatning, at han nærmest er i en slags psykose eller i det minste blitt veldig paranoid og manisk. Og dette er svært bekymringsfullt, for det kan dessverre også bety at denne mannen kan bli svært farlig!

Dette. Det var også sånne ting jeg ble beskyldt for da min mann ble akutt psykotisk for første gang. Så paranoid og mistenksom, lagde sin egen sannhet/virkelighet som ikke hadde noe rot i virkeligheten og jeg sto igjen helt totalt forvirret. Altså mistenksomhet mot meg og ting han mente jeg hadde gjort. Du MÅ kontakte politi og høre på de rådene du får her nå.

Anonymkode: 6833f...ade

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Det siste du forteller, at han har fått for seg at du har hatt et forhold til en du faktisk ikke har sett siden 2014, fordi den mannen likte et bilde på sosiale medier - det er et alvorlig faresignal (i tillegg til de andre)!

Du må kontakte politiet i morgen tidlig! Du må søke kontaktforbud!

Jeg vil tro at denne mannen har vært psykisk voldelig mot deg i løpet av disse to årene? At du lenge trolig unnskyldte det med at han har hatt en tøff oppvekst og er syk? Jeg sier dette fordi det er sjeldent noen klikker så totalt ved et brudd som han nå har gjort, hvis det ikke også har vært "tegn" på alvorlig manipulering, kontroll, psykisk og/eller fysisk (eller materiell vold) tidligere. Det er i så fall ekstremt viktig at du også forteller politiet om dette! Du må IKKE holde noe tilbake, du må ikke bagatellisere noe, du må fortelle alt! I så fall er det også partnervold i dette, og da vil det normalt bli tatt enda mer på alvor, og du vil ha rett på bistandsadvokat. Det er også en mulighet for at politiet selv kan velge å anmelde ham, nettopp pga. at det er en ekspartner og at han er blitt så ekstrem som han nå er.

Politiet i morgen tidlig!!!

(Ikke gå ut av huset uten mobil, gjør deg selv uforutsigbar fremover, dvs. ikke ta samme ruter til/fra jobb, gå hjemmefra på ulike tidspunkt, kom hjem på ulike tidspunkt, ha gjerne en venninne eller familiemedlem hos deg, eller bo hos andre. Sørg for at alle rundt deg vet hva som har skjedd og hvordan han er nå, at de ikke må gi ham noen som helst informasjon om deg. Skaff deg en lovlig "pepperspray" som også har lyd, og ha den alltid i en lomme når du beveger deg ute fremover! Ikke åpne døren for noen uten at du vet hvem det er. Sørg for å sikre dører og vinduer, ikke luft med f.eks. verandadør åpen, om du bor på bakkeplan eller på annen måte lett tilgjengelig, i hvert fall ikke uten at du er på veranda selv med mobil. Husk å informere din arbeidsgiver og nære kollegaer om hvordan han holder på, slik at de også er forberedt, og kan unnlate å gi ham informasjon om han forsøker den retningen.

Jeg håper du tar dette på alvor, for denne mannen kan bli alvorlig farlig! En over skrev at det verste som kan skje er at han kan bli suicidal. Det er ikke det verste som kan skje... Det verste som kan skje er at han skader eller tar livet av deg. Så vær så snill, ta dette på alvor! ❤️ )

Skriver mer i morgen, men du har helt rett - det har vært flere alvorlige episoder mens forholdet varte, og det har vært psykisk vold og materiell vold. Ikke fysisk vold.

Han har gått inn i paranoid psykose flere ganger i løpet av forholdet. Han har forøvrig en historikk med psykoser og har vært innlagt flere ganger opp gjennom årene. Når vi først møttes snakket han mye om barndommen og traumene og jeg hadde sterk medfølelse, men innser nå at jeg burde takket nei til en videre relasjon som kjæreste allerede da. Har virkelig lært en lekse på den harde måten.

Hilsen trådstarter

• Hjerte 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hei.

Litt rådvill. 

Ring politiet med en gang, meld ifra slik at de begynner å dokumentere. For hver gang du ringer så styrker du saken din. Var gjennom det samme for 4 år siden. Eks fikk 2 år prøvetid og 6 mnd besøksforbud. 

Anonymkode: 20890...0da

• Liker 1
Skrevet

Du må gjøre alle profilene dine helt private og ta vekk muligheten til at folk kan adde deg, og sett meldings innstillinger til at det kun er vennene dine som kan sende deg meldinger.

Anonymkode: 6580d...09d

• Liker 3
Skrevet

Politiet, ja.

Må bare sende over en klem. Det høres utrolig vondt å stå i!

Anonymkode: 7851c...6af

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...