Gå til innhold

Ingen funn på gastroskopi - men smerter i øvre del av mage?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Har hatt smerter i øvre del av mage som blir verre etter mat og om natten, i ca 2.5 måneder. Forsøkt med somac etter avtale med fastlegen, frem til for 2 uker siden. Tok gastroskopi i går, og det var det ingen funn. Hva er «neste» steg da? Skal få ny time hos fastlege og snakke med han. Følte meg nesten avvist etter gastroskopien, jeg har jo genuine smerter og ubehag selvom de ikke fant noe der. 

noen som har hatt lignende? Hva skyldes deres? 

Anonymkode: d6b1d...492

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde hinsides magesmerter, både i øvre del av mage og på side. Mye kolliksmerter. Ble diagnosert med IBS. La om kosthold, begynte å drikke elektrolytter, og smerter borte. 

Anonymkode: 4ae8e...013

AnonymBruker
Skrevet

At gastroskopien ikke ga noe svar sier jo ikke noe om at du da er «frisk», kun at de ikke klarte å finne årsaken til dine plager på den undersøkelsen. Neste steg blir jo at fastlegen henviser deg til en annen type utredning.

Anonymkode: cb8ca...2c8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Etter alle måltider, uansett? 

Hos meg var det angst, og de første tegnene på at jeg var på vei mot veggen. 

Anonymkode: ba514...5e8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Hei. Har hatt smerter i øvre del av mage som blir verre etter mat og om natten, i ca 2.5 måneder. Forsøkt med somac etter avtale med fastlegen, frem til for 2 uker siden. Tok gastroskopi i går, og det var det ingen funn. Hva er «neste» steg da? Skal få ny time hos fastlege og snakke med han. Følte meg nesten avvist etter gastroskopien, jeg har jo genuine smerter og ubehag selvom de ikke fant noe der. 

noen som har hatt lignende? Hva skyldes deres? 

Anonymkode: d6b1d...492

Tok de prøver på gastroskopien? Jeg tok også nylig gastroskopi, og de kunne ikke se noe galt, men det ble tatt prøver, og prøvene viste lett kronisk betennelse i spiserør og magesekk. 

Anonymkode: c3af8...f04

• Liker 1
Skrevet (endret)

Har legen sjekket om du kan ha gallestein? Det gir grusomme smerter i øvre del av magen, samt øverst i ryggen. Ofte etter mat. Jeg har hatt flere slike anfall, mine har uten unntak kommet om natta.

Endret av Sofiei
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde slike smerter da jeg hadde gallestein. Hadde også lys avføring

Anonymkode: d665e...75a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt samme symptomer, viste seg å være gastritt/ magekatarr. Hjalp med kostholdsendring og nexium 20mg daglig i en måneds tid. 

Anonymkode: 42e67...cac

AnonymBruker
Skrevet

Sjekk gallestein. Hadde alltid anfall etter mat, selv ikke feit mat, og oftest om natta. 

Anonymkode: ea428...295

AnonymBruker
Skrevet

Du må kreve at legen sender deg til en ct abdomen undersøkelse med kontrast. Da sjekkes lever, milt, galleblæren, bukspyttkjertel, øverste del av tarmene, magesekk, spiserør, nyrer mm. Ikke ta til takke med ultralyd eller mr da man ikke ser like klart på disse undersøkelsene. Er så kjedelig og måtte tilbake for å ta nye undersøkelse  hele tiden fordi de ikke finner noe. Da er det bedre å scanne hele systemet med en gang. Jeg hadde lignende plager. Og der fant de på ct at jeg hadde utposninger øverst I tarmene på venstre side og de var litt betente. Jeg hadde også en liten spiserørsbrokk som de ikke fant på gastroskopien.

Anonymkode: b1c04...cd2

AnonymBruker
Skrevet

Grunnen til at man som regel blir sendt til ul først ved tanke på gallestein, lever, nyre, bukspyttkjertel m.m, er at ct er mer krevende, krever mer personell og  koster dermed mer. I tillegg er det en ikke ubetydelig mengde røntgenstråling som man ikke skal bli utsatt for dersom det ikke er nødvendig. 

Det er at pasienter skal "kreve" å få  velge hvilken bildediagnostisk undersøkelse de skal ha, er en utrolig dårlig utvikling. 

Anonymkode: fba7a...e08

AnonymBruker
Skrevet

Du går ikke på Ozempic, Wegovy eller Mounjaro? 

Jeg får smerter øverst i magen på natt og ifm mat på de høye dosene av det.

Anonymkode: e7ae3...cca

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Grunnen til at man som regel blir sendt til ul først ved tanke på gallestein, lever, nyre, bukspyttkjertel m.m, er at ct er mer krevende, krever mer personell og  koster dermed mer. I tillegg er det en ikke ubetydelig mengde røntgenstråling som man ikke skal bli utsatt for dersom det ikke er nødvendig. 

Det er at pasienter skal "kreve" å få  velge hvilken bildediagnostisk undersøkelse de skal ha, er en utrolig dårlig utvikling. 

Anonymkode: fba7a...e08

Det vet jeg. Men det blir mer kostbart i lengden uansett hvis man gjør funn. I tillegg så er ikke ul veldig pålitelig da det ikke skal så mye til før man ikke ser klart. Litt for mye fett rundt et organ f.eks kan føre til at man ikke ser ordentlig. Og hvis man skulle finne noe på ultralyd så er det vannskelig å se helt klart hva man finner, da må man tilbake for å ta ct eller mr undersøkelse likevel. Så lenge man ikke tar ct jevnlig så er den lille strålingen man blir utsatt for den ene gangen helt ok. Og nei, det er ikke en dårlig utvikling at folk selv skal få være med/ta valget om hvilke undersøkelser de skal ha. Folk dør pga at sykdom ikke blir oppdaget tidlig nok, da leger skal prøve å spare penger for staten ved å ikke henvise til riktige undersøkelser. 

Anonymkode: b1c04...cd2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...