Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Du skal i alle fall be om henvisning til barneavdeling for blodprøver om han skal ta flere, slik at han kan sederes. Å bli holdt fast av fire voksne og bli stukket er forferdelig. Husk at du som mor kan nekte dem å bruke tvang - og at tvang mot barn i utgangspunktet er ulovlig. 

Hilsen 44-åring som fortsatt svimer av i stolen etter å ha blitt traumatisert som seksåring. 

Anonymkode: 5f499...4c8

Jeg tror faktisk ikke det er mulig for oss å ta blodprøve uten at han blir holdt fast. Han er generelt ikke noe glad i å bli tvunget til noe, så selv påkledning av jakke kan være en kamp. Det er ikke sikkert vi får ham til å godta embla plaster.

En av de verste opplevelsene var på barneavdelingen på Ullevål. Han som skulle ta blodprøvene var veldig usikker og det smittet over på sønnen vår. Han forklarte oss ikke hvordan vi burde holde ham og ble kjempestressa da sønnen vår strittet i mot mens han stakk i nålen. Kjeftet på oss for at vi ikke holdt riktig mens nåla satt fast i armen hans.

Derfor er jeg så skeptisk til å ta flere prøver og håper vi kan prøve å finne ut av det uten blodprøver.

Anonymkode: 34515...210

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

De testet vel for cøliaki da han var rundt 1 mener jeg å huske. Han legger på seg. Er generelt litt småspist, men følger kurven.

Vi har vært på sykehuset tre ganger tidligere. 

Cøliaki slår negativt ut hos 50% av alle barn som faktisk har cøliaki frem til de er rundt 2. Testet vår sønn da han var seks. Negativ, året etter da han var syv fikk han diagnosen. Søsken tester vi hvert år etter anbefaling fra lege. Tok tre år, og så fikk lillesøster også diagnosen. 

Anonymkode: 3c270...9dc

• Liker 2
Skrevet

Har han hatt covid?(kanskje utviklet long covid)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Cøliaki slår negativt ut hos 50% av alle barn som faktisk har cøliaki frem til de er rundt 2. Testet vår sønn da han var seks. Negativ, året etter da han var syv fikk han diagnosen. Søsken tester vi hvert år etter anbefaling fra lege. Tok tre år, og så fikk lillesøster også diagnosen. 

Ikke sant! Ville fulgt opp dette sporet mtp symptomene. Man må aldri tro at en prøve en gang gir fasiten på noe som helst egentlig. Symptombildet er alltid viktigere enn blodprøvene uansett negativt utslag. Jeg har selv pollenallergi helt uten utslag på noen prøver, yngste hadde mpa helt uten at det heller vistes på blodprøver. Men det som skjer i kroppen sier mye mer enn blodprøvene, det er legene også helt tydelige på. 

Anonymkode: 1e023...32e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg tror faktisk ikke det er mulig for oss å ta blodprøve uten at han blir holdt fast. Han er generelt ikke noe glad i å bli tvunget til noe, så selv påkledning av jakke kan være en kamp. Det er ikke sikkert vi får ham til å godta embla plaster.

En av de verste opplevelsene var på barneavdelingen på Ullevål. Han som skulle ta blodprøvene var veldig usikker og det smittet over på sønnen vår. Han forklarte oss ikke hvordan vi burde holde ham og ble kjempestressa da sønnen vår strittet i mot mens han stakk i nålen. Kjeftet på oss for at vi ikke holdt riktig mens nåla satt fast i armen hans.

Derfor er jeg så skeptisk til å ta flere prøver og håper vi kan prøve å finne ut av det uten blodprøver.

Du kan be om Midazolam eller Dexdor i kombinasjon med emblakrem/plaster.

Men om han skal få dette må han bli liggende på sykehuset noen timer etter prøvetaking. 

Det er ikke sikkert det forhindrer at han må holdes fast, men han vil i det minste ikke huske noe.

Anonymkode: 44c75...ec4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Og med tester mener du blodprøver eller finnes det noe annet? Hva var symptomene dere hadde?

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Ikke sant! Ville fulgt opp dette sporet mtp symptomene. Man må aldri tro at en prøve en gang gir fasiten på noe som helst egentlig. Symptombildet er alltid viktigere enn blodprøvene uansett negativt utslag. Jeg har selv pollenallergi helt uten utslag på noen prøver, yngste hadde mpa helt uten at det heller vistes på blodprøver. Men det som skjer i kroppen sier mye mer enn blodprøvene, det er legene også helt tydelige på. 

Anonymkode: 1e023...32e

Men om blodprøvene gir negativt svar, hva skal vi da gjøre? Hvis det er pollen, kan han bare få Zyrtec? 

Han har mpa, dette slo ikke ut på blodprøve, men det fant vi ut av at jeg kuttet melk og han ble bedre. Vi får oppfølging av spesialist når det kommer til mpa. Ikke at hun gjør så mye annet enn å måle, veie og gi oss kostholdsråd. Vi har flere ganger spurt henne om det kan være andre ting også siden han fremdeles er mye plaget, men det har hun avfeid. 

Tror litt av "problemet" er at disse legene ofte møter på de "sykeste" barna og dermed virker vår sønn frisk. Han har ofte vært ganske rolig når vi har vært hos leger fordi han alltid blir litt forsiktig i nye omgivelser (så lenge de ikke gjør så mange ekle undersøkelser). Han legger også på seg som normalt. 

Tror ikke det å komme å fortelle om en sliten treåring vil gjøre at legene kaster seg rundt for å hjelpe oss, all den tid vi har søkt hjelp for både mage og søvn tidligere uten å bli møtt.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Lolalot skrev (48 minutter siden):

Har han hatt covid?(kanskje utviklet long covid)

Hmmm. Han har vært mye syk, men såvidt jeg vet har han ikke hatt covid. Skal notere det på lista med spørsmål til legen.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Du kan be om Midazolam eller Dexdor i kombinasjon med emblakrem/plaster.

Men om han skal få dette må han bli liggende på sykehuset noen timer etter prøvetaking. 

Det er ikke sikkert det forhindrer at han må holdes fast, men han vil i det minste ikke huske noe.

Anonymkode: 44c75...ec4

Uff. Det høres så voldsomt ut, men mulig det er bedre. 

Jeg får bare så vondt av ham når vi "plager" han hele tiden 😔

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Sønnen vår på snart 3 har vært veldig sliten og daff den siste måneden. Han er ikke syk, men litt tett i nesa.

Han har alltid vært litt plaget med magen og sover ikke veldig bra så det er ikke uvanlig at han har en dårlig dag eller to i uka, men de siste 3-4 ukene har han vært kjempesliten hver etter barnehagen og i helgene. Vi prøvde å kutte blund i påsken, men de siste tre ukene har vi gått bort fra det, men han er fremdeles sliten. Vi henter så tidlig vi kan. Han er også sliten i helgene (som selvsagt har et roligere tempo enn hverdagene). 

Tanken om at det kanskje kunne være pollenallergi slo meg, men leste at det er uvanlig blant så små barn.

Vi har tenkt oss til lege, men av erfaring har de sjelden noe å komme med (har vært mye hos lege pga magetrøbbel). I beste fall tilbyr han vel oss en blodprøve, men sønnen vår er så traumatisert av blodprøver at det sitter langt inne å gå gjennom det.

Noen som har opplevd det samme?

Dere må bytte til en fastlege som behandler barn som mennesker. Det er første steg. Be familie, venner, kontaktnett etc om anbefalinger og sett dere på venteliste. For «det går seg til» er ikke medisinsk riktig. Det riktige er at veldig mange diagnoser er medfødte. Og at barn på 3 (eller 2) kan ha astma, leddgikt, nevrologiske sykdommer, være neurodivergente, ha ibs, matallergier - etc. De fleste sykdommer er ikke noe man plutselig «får» - man ble ikke diagnostisert i barndommen fordi legene (og/eller foreldrene) ikke tok barnehelse på alvor. Barn kan også, i verste fall, få kreft.

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Lever melkefritt ja. Gjort det siden han var 5 måneder.

Skal høre med legen. Trodde barn med cøliaki ofte var veldig tynne.

Hva gjorde dere videre og hvordan fant dere ut av noe?

Vi gikk flere ganger til privat barnelege som virkelig ville hjelpe oss og kom ikke frem til noe med henne heller 

Man finner intet om barnet har ibs. IBS er en sykdom som diagnostiseres via å utelukke annen sykdom (og via er derfor trolig en hel gruppe sykdommer man enda ikke har diagnose-verktøy for å håndtere). Dere kan uansett forsøke lowfodmap i 3-6 måneder og se om det oppstår bedring (det er jo enkelt og ufarlig). Etter dette faser dere inn igjen matvarene (og/eller øker mengdene) en etter en. Husk at man per nyeste forskning antar ibs er en kombo av feil tarmflora og en ikke-optimal plassering av vagus-nerven, så stressmestring er også viktig.

Anonymkode: 80185...2e5

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis blodprøver er vanskelig så støtter jeg henvisning til barneavdeling for sedering. Dette kan ikke skure og gå fordi han ikke liker blodprøver.

Min treåring har vært mye sliten og slapp, "alltid" syk og hardere rammet enn f.eks. søsken. Hun sov dårlig og våknet gjennomvåt av svette, snorket og hadde pustestopp. Hun har hatt mye ørebetennelser, og da vi ble henvist til Øre, nese og hals så de at hun trengte dren og fjerning av polypper og mandler.

Det er fire uker siden operasjonen nå, og livet er helt annerledes. Hun sover! Og når hun sover, og søvnen er kvalitetssøvn, så er hun ikke lenger utslitt eller "grinete" gjennom dagen.

Så om det er det er allergier, magen eller noe annet så må det utredes. En treåring skal ikke være så sliten av en vanlig dag. Husker klumpen i magen da datteren min sa hun var for sliten til å bli med i svømmehallen en helg, noe hun egentlig elsker.

Håper dere finner ut av dette❤️

Anonymkode: ed449...ad4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Noen ganger må man bare tvinge barn til å gjøre ting de ikke har lyst til dessverre. I sånne tilfeller trumfer viktigheten av å ta blodprøve enn å la være. Ikke for å skremme deg altså, ( er heldigvis svært sjelden det er noe alvorlig galt) men jeg har en kollega som har en 5 åring som nektet å ta blodprøve. Barnet var slapp, og hadde ofte infeksjoner osv. Det tok måneder før de bare måtte da den prøven da det ikke var forsvarlig å utsette det mer. Det viste seg at barnet hadde leukemi. Heldigvis går det bra i dag. Men moralen i dette er at heller få den blodprøven tatt enn å utsette .

Anonymkode: 883ce...03f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Derfor må dere få tatt blodprøver på sykehuset, da kan barnet sederes. Dette har vi fått gjort mange ganger med ene barnet vårt. Får en shot / sprøyte med medisin i munnen, eller nesespray.

Ungen blir totalt likegyldig og sovner stort sett veldig fort… 

Anonymkode: 7cd45...87c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Be fastlegen om å få flytende Zyrtec på resept. Barnet kan prøve å ta dette en uke eller to, for å se om det har noe virkning. Det er ikke skadelig å teste ut denne allergimedisinen, selv uten å ha tatt blodprøve først. 

Støtter også idéen om utredning for cøliaki. Få henvisning til dette. Kanskje kan også en del blodprøver bli tatt når barnet er sedert i forkant av undersøkelsene for cøliaki. Ikke gi deg mamma!

Anonymkode: 8ecc2...e77

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for alle svar. Litt godt å få bekreftet at dette ikke er normalt og at vi bør følge videre opp. Vi var inn og ut av alle tenkelige helseforetak det første 1,5-året og siden vi ikke fant noe (annet enn mpa som vi strengt tatt fant ut selv) føltes det som om vi hadde plaget sønnen vår unødig med smertefulle og skumle undersøkelser og i tillegg stresset unødvendig mye hver uke med å komme oss rundt til alle timene og å google oss blå i ansiktet etter hva det kunne være. 

"Det blir bedre" er et mantra som gjør at det knyter seg gi magen min og vi har følt oss gaslighet av alt fra helsepersonell til familie.

Takk for tips og råd. Alt er notert ned og vi prøver oss hos legen igjen med ny giv. 

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er derfor jeg sier sedering. Ikke Emla-krem/plaster og holde fast, men medisiner som gjør at han slapper av/sovner og ikke får med seg at han blir stukket. 

Joda, noen ganger  man ta blodprøver, men man  ikke holde fast for å få tatt en planlagt blodprøve. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Sønnen vår på snart 3 har vært veldig sliten og daff den siste måneden. Han er ikke syk, men litt tett i nesa.

Han har alltid vært litt plaget med magen og sover ikke veldig bra så det er ikke uvanlig at han har en dårlig dag eller to i uka, men de siste 3-4 ukene har han vært kjempesliten hver etter barnehagen og i helgene. Vi prøvde å kutte blund i påsken, men de siste tre ukene har vi gått bort fra det, men han er fremdeles sliten. Vi henter så tidlig vi kan. Han er også sliten i helgene (som selvsagt har et roligere tempo enn hverdagene). 

Tanken om at det kanskje kunne være pollenallergi slo meg, men leste at det er uvanlig blant så små barn.

Vi har tenkt oss til lege, men av erfaring har de sjelden noe å komme med (har vært mye hos lege pga magetrøbbel). I beste fall tilbyr han vel oss en blodprøve, men sønnen vår er så traumatisert av blodprøver at det sitter langt inne å gå gjennom det.

Noen som har opplevd det samme?

TA BLODOPRØVE! Tenk om det er kreft!

Anonymkode: 26cb4...8d9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

De som tar prøver av barn på ahus, er kjempe dyktige! Jeg ville nok startet med å be om en henvisning til barnelege som spesialiserer seg på astma og allergi, pollenallergi kan lede til kryssallergi for matvarer, som igjen kan lede til dårlig mage. Heller ikke uvanlig å bli slapp og sliten når man har allergi. 

Anonymkode: 723d3...fc5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hos vår var det  jernmangel. Du må få sjekket ut det. 

Anonymkode: 33597...2de

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Det er derfor jeg sier sedering. Ikke Emla-krem/plaster og holde fast, men medisiner som gjør at han slapper av/sovner og ikke får med seg at han blir stukket. 

Joda, noen ganger  man ta blodprøver, men man  ikke holde fast for å få tatt en planlagt blodprøve. 

Det skal mye til før man velger å ty til sedering for prøvetaking, da snakker vi om at alle alternativer er prøvd ut, og at barnet er svært traumatisert. 

Anonymkode: 723d3...fc5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Ingenting av det funker. Han blir helt hysterisk. Sist måtte vi være fire stykker som holdt ham 😔 Føltes som et overgrep.

Kan barn ta pollenmedisin da? Zyrtec eller lignende?

Ja, barn kan ta pollenmedisin men for så små barn så brukes mixtur. Må ha resept, så du kan jo lufte det med legen om dere ikke kan prøve det selv om han ikke har påvist allergi. Men i så fall burde symptomene ha dukket opp samtidig som pollensesongen, med mindre du tenker at det kanskje kan være allergi mot støvmidd som vi jo omgis av hele året.

Men for å være helt ærlig, hvis han ikke nyser og/eller sliter med kløe i nese og øyne + så er det kanskje ikke allergi… 

Stakkars gutten din, håper dere finner ut av det. Er han slapp i bhg? Hvis nei, så er han kanskje bare sliten da. Uten at det er noe sykdom involvert. Barn er jo forskjellige også mht energinivå. 

Anonymkode: 8faef...aa0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...