AnonymBruker Skrevet 11. juni #1 Skrevet 11. juni Sønnen vår på snart 3 har vært veldig sliten og daff den siste måneden. Han er ikke syk, men litt tett i nesa. Han har alltid vært litt plaget med magen og sover ikke veldig bra så det er ikke uvanlig at han har en dårlig dag eller to i uka, men de siste 3-4 ukene har han vært kjempesliten hver etter barnehagen og i helgene. Vi prøvde å kutte blund i påsken, men de siste tre ukene har vi gått bort fra det, men han er fremdeles sliten. Vi henter så tidlig vi kan. Han er også sliten i helgene (som selvsagt har et roligere tempo enn hverdagene). Tanken om at det kanskje kunne være pollenallergi slo meg, men leste at det er uvanlig blant så små barn. Vi har tenkt oss til lege, men av erfaring har de sjelden noe å komme med (har vært mye hos lege pga magetrøbbel). I beste fall tilbyr han vel oss en blodprøve, men sønnen vår er så traumatisert av blodprøver at det sitter langt inne å gå gjennom det. Noen som har opplevd det samme? Anonymkode: 34515...210
AnonymBruker Skrevet 11. juni #2 Skrevet 11. juni AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Sønnen vår på snart 3 har vært veldig sliten og daff den siste måneden. Han er ikke syk, men litt tett i nesa. Han har alltid vært litt plaget med magen og sover ikke veldig bra så det er ikke uvanlig at han har en dårlig dag eller to i uka, men de siste 3-4 ukene har han vært kjempesliten hver etter barnehagen og i helgene. Vi prøvde å kutte blund i påsken, men de siste tre ukene har vi gått bort fra det, men han er fremdeles sliten. Vi henter så tidlig vi kan. Han er også sliten i helgene (som selvsagt har et roligere tempo enn hverdagene). Tanken om at det kanskje kunne være pollenallergi slo meg, men leste at det er uvanlig blant så små barn. Vi har tenkt oss til lege, men av erfaring har de sjelden noe å komme med (har vært mye hos lege pga magetrøbbel). I beste fall tilbyr han vel oss en blodprøve, men sønnen vår er så traumatisert av blodprøver at det sitter langt inne å gå gjennom det. Noen som har opplevd det samme? Anonymkode: 34515...210 Altså, hvor lenge har de mageproblemene vart? Hadde han noe plager i spedbarnsalderen? Hvilken type plager har han? Anonymkode: 7cd45...87c
AnonymBruker Skrevet 11. juni #3 Skrevet 11. juni Kan være bjørk allergi eller annen allegi, det er ikke så uvanlig faktisk. Men dere blir da nødt til å ta blodprøver... ta på embla plaster 1 time før og sett på noe på telefon som dere vet fanger oppmerksomheten hans. F eks noe på YouTube eller Fantorangen spillet. Anonymkode: f85af...845 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni #4 Skrevet 11. juni AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Altså, hvor lenge har de mageproblemene vart? Hadde han noe plager i spedbarnsalderen? Hvilken type plager har han? Anonymkode: 7cd45...87c Fra han var spedbarn ja. Kolikk som blant annet var pga melkeallergi, men ikke bare det. "Umoden tarm" har legene sagt til oss og tro meg, vi har vært inn og ut av alle tenkelige helsetjenester (utallige blodprøver, ultralyd på magen +++). Han er ikke like plaget nå altså, men har mer ømfintlig mage enn de fleste. Går på movicol for tiden fordi han lett får hard avføring Anonymkode: 34515...210
AnonymBruker Skrevet 11. juni #5 Skrevet 11. juni Har han vært testet for cøliaki? Går vekten opp? Kan også være allergi. Kanskje dere får henvisning til barneavd på sykehuset for videre oppfølging? Det er ikke vanlig at en treåring er så sliten. I korte perioder, ja, men ikke over lengre tid. Anonymkode: 15bf0...6d3 1 7
AnonymBruker Skrevet 11. juni #6 Skrevet 11. juni AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kan være bjørk allergi eller annen allegi, det er ikke så uvanlig faktisk. Men dere blir da nødt til å ta blodprøver... ta på embla plaster 1 time før og sett på noe på telefon som dere vet fanger oppmerksomheten hans. F eks noe på YouTube eller Fantorangen spillet. Anonymkode: f85af...845 Ingenting av det funker. Han blir helt hysterisk. Sist måtte vi være fire stykker som holdt ham 😔 Føltes som et overgrep. Kan barn ta pollenmedisin da? Zyrtec eller lignende? Anonymkode: 34515...210 1
tussi84 Skrevet 11. juni #7 Skrevet 11. juni Trenger ikke blodprøver for å påvise allergi. Kan jo bare ta en allergi test hos legen å se om han reagerer på noe.
AnonymBruker Skrevet 11. juni #8 Skrevet 11. juni AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har han vært testet for cøliaki? Går vekten opp? Kan også være allergi. Kanskje dere får henvisning til barneavd på sykehuset for videre oppfølging? Det er ikke vanlig at en treåring er så sliten. I korte perioder, ja, men ikke over lengre tid. Anonymkode: 15bf0...6d3 De testet vel for cøliaki da han var rundt 1 mener jeg å huske. Han legger på seg. Er generelt litt småspist, men følger kurven. Vi har vært på sykehuset tre ganger tidligere. Anonymkode: 34515...210
AnonymBruker Skrevet 11. juni #9 Skrevet 11. juni tussi84 skrev (1 minutt siden): Trenger ikke blodprøver for å påvise allergi. Kan jo bare ta en allergi test hos legen å se om han reagerer på noe. Hvordan testet er det? Anonymkode: 34515...210
AnonymBruker Skrevet 11. juni #10 Skrevet 11. juni AnonymBruker skrev (1 minutt siden): De testet vel for cøliaki da han var rundt 1 mener jeg å huske. Han legger på seg. Er generelt litt småspist, men følger kurven. Vi har vært på sykehuset tre ganger tidligere. Anonymkode: 34515...210 Prøv å få prikktest for allergier. Kan finnes noe der! Anonymkode: 15bf0...6d3
tussi84 Skrevet 11. juni #11 Skrevet 11. juni AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvordan testet er det? Anonymkode: 34515...210 Utføres sånn, og det er ikke vondt. Er ikke som en blodprøve.
AnonymBruker Skrevet 11. juni #12 Skrevet 11. juni AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Prøv å få prikktest for allergier. Kan finnes noe der! Anonymkode: 15bf0...6d3 tussi84 skrev (2 minutter siden): Utføres sånn, og det er ikke vondt. Er ikke som en blodprøve. Supert, tusen takk! Skal høre med legen om det er et alternativ Anonymkode: 34515...210
AnonymBruker Skrevet 11. juni #13 Skrevet 11. juni AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Fra han var spedbarn ja. Kolikk som blant annet var pga melkeallergi, men ikke bare det. "Umoden tarm" har legene sagt til oss og tro meg, vi har vært inn og ut av alle tenkelige helsetjenester (utallige blodprøver, ultralyd på magen +++). Han er ikke like plaget nå altså, men har mer ømfintlig mage enn de fleste. Går på movicol for tiden fordi han lett får hard avføring Anonymkode: 34515...210 Spiser han melkeproteinfritt nå? Hvis ikke ville jeg hvertfall startet der. Anonymkode: 7cd45...87c
AnonymBruker Skrevet 11. juni #14 Skrevet 11. juni Allergier tenker jeg. Jeg får dårlig mage av pollen gjennom hele sommeren. Anonymkode: 875dc...31e
AnonymBruker Skrevet 11. juni #15 Skrevet 11. juni Støtter en videre utredning for cøliaki. Anonymkode: 5479f...6f5 2
AnonymBruker Skrevet 11. juni #16 Skrevet 11. juni AnonymBruker skrev (2 timer siden): Fra han var spedbarn ja. Kolikk som blant annet var pga melkeallergi, men ikke bare det. "Umoden tarm" har legene sagt til oss og tro meg, vi har vært inn og ut av alle tenkelige helsetjenester (utallige blodprøver, ultralyd på magen +++). Han er ikke like plaget nå altså, men har mer ømfintlig mage enn de fleste. Går på movicol for tiden fordi han lett får hard avføring Anonymkode: 34515...210 Om han lett får hard avføring er det fordi han fortsatt er intolerant/allergisk mot noe. Vil bare si det. Vi har også et «IBS»-barn som legene overhodet ikke kan eller vil gjøre en dritt for, annet enn å skrive ut avføringsmidler. Anonymkode: 29585...466 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni #17 Skrevet 11. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Spiser han melkeproteinfritt nå? Hvis ikke ville jeg hvertfall startet der. Anonymkode: 7cd45...87c Lever melkefritt ja. Gjort det siden han var 5 måneder. AnonymBruker skrev (1 time siden): Allergier tenker jeg. Jeg får dårlig mage av pollen gjennom hele sommeren. Anonymkode: 875dc...31e AnonymBruker skrev (1 time siden): Støtter en videre utredning for cøliaki. Anonymkode: 5479f...6f5 Skal høre med legen. Trodde barn med cøliaki ofte var veldig tynne. AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Om han lett får hard avføring er det fordi han fortsatt er intolerant/allergisk mot noe. Vil bare si det. Vi har også et «IBS»-barn som legene overhodet ikke kan eller vil gjøre en dritt for, annet enn å skrive ut avføringsmidler. Anonymkode: 29585...466 Hva gjorde dere videre og hvordan fant dere ut av noe? Vi gikk flere ganger til privat barnelege som virkelig ville hjelpe oss og kom ikke frem til noe med henne heller Anonymkode: 34515...210
AnonymBruker Skrevet 12. juni #19 Skrevet 12. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Jernmangel? Anonymkode: 436f0...80a Har tenkt tanken, men da må man vel også ta en blodprøve 😔 Anonymkode: 34515...210
AnonymBruker Skrevet 12. juni #20 Skrevet 12. juni Du skal i alle fall be om henvisning til barneavdeling for blodprøver om han skal ta flere, slik at han kan sederes. Å bli holdt fast av fire voksne og bli stukket er forferdelig. Husk at du som mor kan nekte dem å bruke tvang - og at tvang mot barn i utgangspunktet er ulovlig. Hilsen 44-åring som fortsatt svimer av i stolen etter å ha blitt traumatisert som seksåring. Anonymkode: 5f499...4c8 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå